Toukokuiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuinkahan helposti kohdunkaula lähtee lyhenemään? Kävin pari viikkoa sitten lääkärillä supistusten takia ja silloin kaulaa jäljellä yli 4cm mutta paikat pehmenneet. Sen jälkeen supistellut joka päivä, välillä hiukan kipeästi ja täytyy pysähtyä jos olen liikkeellä. Suurin osa suppareista tulee ihan levossa ja saa hetken puhallella, kun tuntuu ettei happi kulje.

Missä ja miten teillä tehdään tuo painoarviointi? Viimeksi sain painoarvion rakenneultrassa rv21+0, jolloin se oli 440g. Kovasti kiinnostaisi tietää mikä tilanne on tällä hetkellä, kun tiistaina poksuu 26+0 :)
 
Meillä tehtiin painoarvio ylimääräisessä ultrassa viime viikolla, kun mullakin oli niitä kipeitä supistuksia yhtenä iltana. Halus vaan varmistaa, että vauvalla kaikki ok, vaikka kohdunkaulaa 5cm (ultralla) ja paikat kiinteät ja kiinni.
 
Nni, se kuinka helposti kohdunkaula lähtee lyhenemään on aivan yksilöllistä, mutta periaatteessa ei kivuliaiden supistusten ei pitäis lyhentää kohdun kaulaa, mutta näitäkin tapauksia on olemassa missä niin on käynyt.

Ja painoarvio tehtiin omalla kohdalla myös ylimääräisessä ultrassa, kun jouduin viikko sitten siellä osastolla olemaan. Tarkistivat, että vauva ei ole lopettanut kasvuaan. :)
 
Mulle ei myöskään ole tehty mitään painoarvioita (muuta kun viimeksi viime ultrassa 20+0), silloin oli ihan keskikäyrillä. Mut nyt oon jo viikolla 30+4) ja kun on tätä painoo aika reilusti itelle tullu tän koko raskauden ajan, niin ois kyl kiva tietää että minkä kokoinen pötkylä tulossa :dummy1: Ja sitäkin mietin että onkohan baby jo kääntynyt pääalaspäin kun aina silloin tällöin tuntuu painetta tuolla alhaalla aivan kuin ois hän alaspäin, niin mulle sanottiin että ei tsekata vauvan asentoo ennen kun +35 viikoilla, koska sitä ennen sil on viel niin paljon tilaa hyöriä ja pyöriä vaihtaa asentoa.
Ja multa ei kyl oo kertaakaan katsottu onko pehmennyt paikat jne.mut oletan ettei vaan oo tarvinnut kun ei oo ollu viellä yhtään harkkasuppareitakaa mulla joten,, o_O
 
Enköhän sitten pärjää, kun varsinaiseen lääkärikäyntiin ei ole enää kauaa :)

Mulla on ylimääräinen ultraus huhtikuun alussa. Pitää kai sinne asti odotella, että saa painoarvion :joyful: vaikka en niihin niin luotakaan. Esikoisesta luvattiin isopäistä hyvin hoikkaa vauvaa, kun kävin lantionmittauksessa. Ihan sopusuhtainen 3,5kg vauva sieltä sitten kuitenkin tuli :smug:

Voikohan muuten maidon nouseminen tms aiheuttaa rintakipua? Nyt siis tosiaan vasta 25+5, mutta vasemmassa rinnassa ulkosyrjällä muutaman tunnin ajan tuntunut ihan kamala särky. Oli pakko ottaa särkylääke, jos se auttaisi edes vähän. Kipu hieman helpottaa, kun rintaa painaa siitä kohdasta, mutta en mä jaksaisi koko yötä olla käsi tissillä :hilarious:
 
Eikai niihin arvioihin oikee voi luottaa varmaankaan :) Esikoisen kohalla oli joku 3000-3500g mut lopulta painoi vain 2655g <3 Saa nähä mitä tää neiti painaa :p Hitsit ku oliski jo toukokuu :love017 (toitotan sitä kokoajan) x)
 
Juu mulla kanssa kokemus ettei kannata paino arvioihin kauheasti luottaa, pojasta sanottiin päivä ennen synnytystä että hiukan yli kolme kiloo ja olikin sitten yli neljä kiloo kun seuraavana päivänä syntyi. Kyllä sitä vähän ärripäitä tais lennellä jälkeen päin, ponnistus kun ei ollut mikään helpoin siinä synnytyksessä ja ärsytti ettei edes osannut varautua henkisesti isoon päähän, kun oli annettu jotain muuta ymmärtää. :D :D
 
Minusta oli aikanaa äidilleni sanottu, että noin 3,5 kiloinen vauva on tulossa. No olin sitten yli 5 kiloa... Minulle ei annettu esikoiseta arviota, mutta ehkä oli parempi niin kun oli niin iso. :)
 
Rv 28+ meillä oli painoarvio 1100g ja tällä tahdilla laskettuna-aikana noin 3300g. Rv 36 aikoihin on lääkärineuvola jossa seuraavan kerran asiaa tarkistellaan. Oon ymmärtäny että sen reisiluun, vartalinympäryksen ja päänympäryksen koon mukaan painoarvio annetaan...
 
Meillä ei edes tehdä mitään painoarvioita ellei sf-mitta lähden jyrkkään nousuun (ja sittenkin saa ilmeisesti olla todella jyrkkä) Mitään ultria ei myöskään ole luvassa (edellinen oli ru), jos kaikki etenee normaalin rajoissa.
Ja vaikka mulla on ollu jyrkkä painonnousu, sf-käyrän nousu ja voimakas pahoinvointi loppuraskaudesta, niin edes nämä eivät ole oleet syitä päästä ultraan.
 
Voiko mulla olla normaalistikin kohdunkaula vaan 3,5cm niinkun lääkäri ultraili vajaa viikko sitten?? Kun kaikilla on ollu pidemmät :D harkkasuppareita on nimittäin edelleen päivittäin mut sillon tutkimuksessa paikat ei kyllä olleet pehmenneet ollenkaan ja suu täysin kiinni.. Oon siis ensisynnyttäjä, että ei aikaisempikaan synnytys oo voinut pituuteen vaikuttaa!
 
Mulle oli musta siinä lääkärin ekassa tutkimuksessa (joulukuun loppu) laitettu 3cm. Ei ultrattu, vaan ns käsituntumalta. Mietin kyllä kans, että mitä ihmettä, kun täällä kaikkien lyhentyneetkin ovat olleet pidempiä. :D
 
onhan se tosi paljon arvioijankin mukaan se arvio kohdunkaulan pituudesta. jos miettii näin maalaisjärjellä et mun 10cm on miehen mielestä vain 5cm :P ja niin yksityiskohtaista et miten kullakin paikat kypsyy ennen kuin mitään oikeastaan tapahtuu syntymää lähempänä. toi kohdunkaulan avautuminenkin muuttuu synnyttäjällä eri raskausksissakin: mulla oli ollu 2-3h kipeitä ja voimakkaita suppareita ekalla ja 4cm auki. 3.raskaudessa oli olu vasta pari epämääräistä kipeää supistusta ja oli jo sen 4cm auki :P vähän menen nyt asioiden edelle mt tuli niin sopivasti mieleen :)
MUTTA onhan näistä niin mukava jutella toisten samassa tilassa olevien kanssa! ihmisellä on aina jokin omituinen tarve vertailla toisia ihmisiä itseensä :) me vaan ollaan tällasia <3 ja varsinki ensisynnyttäjinä mietityttää niin moni miljoona asia..
 
Käsittääkseni 3 cm voi olla ihan normaali mitta. Riippuu ihan henkilöstä mikä se on. Jos se on lähteny lyhentyyn niin näkyy kyllä ultrassa. Mulla ainakin kohdun puolelle tuli sellainen v- muoto, minkä lääkäri näytti, eli oli lähtenyt avautumaan.
 
Hyvä juttu! :) toki ei se lääkärikään asiasta mitään sanonu, ois varmasti ottanut asian esille jos sille olis ollut tarvetta siinä mittaillessaan. Heti vaan sitä tosiaan vertaa muihin ja alkaa ihmettelemään, vaikka tietääkin et jokainen on oma yksilönsä :D
 
Mullakin oli 3cm ultratessa. :woot: Ei kuulemma ollut huolestuttavaa, kun ei tosiaan voi tietää mitä se on ehkä ennen ollut ja mulla ei muuten ollut paikat auenneet tai mitään. Nää on juu niin yksilöllisiä. :grin
 
Mulla oli neuvolalääkäris rv 14+6 3 cm ja rv 24 myös 3 cm kun kävin hakee saikkua nii katto samalla paikat.
 
Mulla oli myös 3cm silloin ekassa neuvolalääkärikäynnissä sekä nyt rv26 kun kävin hakemassa saikkua ja lääkäri teki sisätutkimuksen
 
Eipä oo katottu kertaakaan mitään tuolloista, että toivotaan, että kaikki on hyvin. Neuvolalääkäri viikolla 15 oli 2 tuntia myöhässä ja koin kyllä selvästi, että minut vain huitaistiin viimeisenä potilaana. Ei sisätutkimuksia eikä muutakaan. Kiva, että tuosta seuraavaan lääkäriin onkin se 4 kk.
 
Takaisin
Top