Toukokuiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En valitettavasti muista/en kuullut paljonko se oli.. :/ Kätilö selitti lääkärin tutkiessa vielä että lähdetään osastolle yms, niin meni moni asia vähän ohi. :s haluaisin kyllä itsekkin tietää että mitä se oli..
 
Toki kun viikot on näin pienet, niin ymmärsin että todella herkästi mennään osastolle, koska esimerkiksi meiltä joudutaan näillä viikoilla lähteä Tampereelle jos synnytys alkaa..
 
26+4 - 27+0, mutta käsittääkseni vielä ainakin muutaman viikon verran lähdetään Treelle jos synnytys alkaa. Olisikohan 30-32 viikoille asti..
 
Kohdunkaula 4cm 10.2 & 18.2, painoarvio 10.2 rv 26+0 798g & 18.2 rv 27+1 1070g melkein 300grammaa lisää viikossa.
 
Muokattu viimeksi:
Viikot ois kiva tietää myös painoarvioissa :)

Joooopsista. Toivottavasti ei tarvitse kenekään lähteä isompiin laitoksiin synnyttämään vielä xD Tokassa raskaudessa sentäs vähän tietää näitä juttuja ja ei oo varmaan niin paniikissa kokoaikaa. Tän ekan kohdalla tuntuu tulevan nyt kaikki mahdolliset ongelmat! :facepalm:
 
Meillä oli 26+4 arvio 960g :) toki mä en noista arvioista niin välitä, koska varsinkin loppuraskaudessa ne arviot on ystävillä saattanu lääkärin vaihtuessa vaihtua yli kilonkin. Yhdelle ystävälle sanottiin, että reilu kolme kiloinen vauva ja kahden päivän päästä toinen arvioi lähemmäksi neljää ja puolta kiloa ja niinhän se jäntevä reilu neljäkiloinen poika olikin! :D
 
Siffu23: Kun kävin ekan kerran lääkärissä supistelujen takia rv17 (yksityisellä gynekologilla) niin ultrassa kohdunkaulaa oli jäljellä 3 cm ja kohdunsuu oli pehmeä ja kohdunsuu oli avautunut kohdun sisäpuolelle päin. Silloin jäin sairaslomalle ja kävin kontrolleissa (yksityisellä koska polille ei otettu niin aikaisilla viikoilla supistelujen takia) ultrassa niin seuraavalla kerralla tais olla 4 cm mutta edelleen pehmeä ja seuravassa ultrassa 3,2 cm edelleen pehmeä. Tämän jälkeen olin vielä viikon sairaslomalla (yhteensä olin sairaslomalla 5 vko). Kun kävin äippäpolilla päivystyksessä muun syyn takia tämän jälkeen niin kohdunkaulaa oli ultratessa yli 4 cm (ja kohdunkaula kiinteä) ja n kaks viikkoa sitten (rv25+2) kohdunkaulaa oli ultratessa n 5 cm ja paikat kiinteänä ja vauvan kokoarvio 777g (mikä vastasi viikkoja). Eli nyt selkeesti ei enää ongelmia supistusten kanssa :happy:. Aluks ihmettelin kun yksityisellä gynekologi halus et lepään niin pitkän aikaa (sen 5 vko) mut nyt oon tyytyväinen et lepäsin silloin kun supistelut sitten lopulta loppuivat.
 
Siffu23: Kun kävin ekan kerran lääkärissä supistelujen takia rv17 (yksityisellä gynekologilla) niin ultrassa kohdunkaulaa oli jäljellä 3 cm ja kohdunsuu oli pehmeä ja kohdunsuu oli avautunut kohdun sisäpuolelle päin. Silloin jäin sairaslomalle ja kävin kontrolleissa (yksityisellä koska polille ei otettu niin aikaisilla viikoilla supistelujen takia) ultrassa niin seuraavalla kerralla tais olla 4 cm mutta edelleen pehmeä ja seuravassa ultrassa 3,2 cm edelleen pehmeä. Tämän jälkeen olin vielä viikon sairaslomalla (yhteensä olin sairaslomalla 5 vko). Kun kävin äippäpolilla päivystyksessä muun syyn takia tämän jälkeen niin kohdunkaulaa oli ultratessa yli 4 cm (ja kohdunkaula kiinteä) ja n kaks viikkoa sitten (rv25+2) kohdunkaulaa oli ultratessa n 5 cm ja paikat kiinteänä ja vauvan kokoarvio 777g (mikä vastasi viikkoja). Eli nyt selkeesti ei enää ongelmia supistusten kanssa :happy:. Aluks ihmettelin kun yksityisellä gynekologi halus et lepään niin pitkän aikaa (sen 5 vko) mut nyt oon tyytyväinen et lepäsin silloin kun supistelut sitten lopulta loppuivat.

Oho, noi kaks vikaa mittaa meni väärinpäin. Eli ensin oli 5cm ja vikassa ultrassa oli nyt 4,3cm..
 
Tuiskunen, sulla käyny sama ku mun äidillä. Ultrattiin ja painoarvio 3,5kg, synnyin samana yönä ja 4,5kg. Oli lääkärit kuulema sanoneet painon pienemmäksi ettei pienikokoinen äitini säikähtäisi niin pahasti. Siis ihan todella, oli jälkeenpäin kuullut että kyllä ultrassakin oli jo todettu yli neli kiloiseksi.. Tuskin enää nykyään tällaista tyyliä missään.. :D

Meillä oli painoarvio rv27+1 1026g
 
Mun esikoinen arvioitiin 3800g painoiseksi pari päivää ennen käynnistystä, tyttö painoi 4400g syntyessään... Alatiesynnytyspäätös tehtiin sen perusteella, että tuo 3800g ois pitänyt mahtua ulos, sektion jälkeen kätilö totesi, että hyvä kun leikattiin, ei olis mahtunut tämä. Tämä kuusi vuotta sitten.
 
Kyllähän sitä vähän mietitytti kun itse olen 151cm pitkä et olisiko voinut joku mennä mieleen kun kuitenkaan en ole kovin pitkä ja niin painavana sitten syntyi.Muut lapset olleet 3530g ja 3930g.
 
Eipä tuo pelkästään pituudesta ole kiinni käsittääkseni, vaan lantiosta. Tuttuni 170cm ei saanut synnytettyä n.4,5kg painavaa lasta, kun ei vaan mahtunut. Asia huomattiin vasta ponnistusvaiheessa ja siitä lähdettiinkin nopeaa leikkaukseen.. Ainahan on mahdollisuus, että jotain voi käydä ja että lapsi ei mahdukkaan, mutta itse ainakin luotan että sairaalassa osaavat toimia niinkuin pitää.
 
Lantion sisämitoista se kai tosiaan riippuu. Ultra-arviot voi heittää suurestikin, esim äidin ylipainosta johtuen (mitä mulla on ollut joka raskaudessa reilusti).
 
Mua vähän harmittaa, että en esikoisesta ehtinyt kokoarvioon. Ihan siis lopussa vasta neuvolassa th oli sitä mieltä, että nyt on iso vauva tulossa. Ei mua sen kummemmin tutkittu sitten synnärilläkään kun synnyttämään menin. Kun poika oli ulkona niin kyllä oli kätilö ihmetellyt pienen mittoja. :) Ponnistusvaiheessa vaan kätilö totesi, että hyvät on kudokset kun näin joustaa. :) Tällä kertaa varmaan pistävät jo hyvissä ajoin lähetteen kokoarvioon.
 
Kerran mulle on tehty synnytystapa-arvio ja silloinkin poika olisi mahtunut hyvin tulemaan mutta synnytys muuttui kiireelliseksi sektioksi.
 
Joo, mäkää en enää usko noihin painoarvioihin. Viimeks painoksi arvioitiin vähän reilu kolme kiloo. Vatsan päältä kokeillessaan vielä synnyttäessä kätilöt (useampi) sanoi, että siro poika tulossa. No, eiköhän sieltä tullut 4100 grammanen pötkäle. :D Mut poitsu oli jo silloin kapee pyllynen ja harteikas, niin vähän hämäs kätilöitä. ;)
 
siffu23: mulla rv 28+jotain oli 3cm ja pehmenneet paikat. suppareita ei tosin ole kuin harkka-sellaisia. ja olen "monisynnyttäjä" (siis ei kaksosia tms :) ) mutta neuvolalääkäri ei käskeny mitenkää hidastaa tahtia. oon kyl aika levossa muutenkin kun niin kipeänä liitoskivuista ja alapään suonikohjuista.

mulla esikoisen perätilan vuoksi tehtiin synnytystapa-arvio oysissa ja otettiin magneettikuvat, ultra ja vielä sisätutkimus. hyvin olis mahtunu mt sit meni asennon vuoksi luonnollisen käynnistymisen aikana kiireelliseen sektioon.
 
Takaisin
Top