Toukokuiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tiedä sitten onko vähän paikkakunta tai ehkä jopa neuvolatäti kohtaista kerrotaanko vaiko eikö.. :s
 
Tai sitten osa neuvolantädeistä vain unohtaa asiasta kertoa. Meillä mainitsi että saadaan ilmaiseksi. Sanoin sitten itse etten niihin oikein usko, joten antoi vaan minulle nettiosoitteen missä rokotteista kerrotaan. Tämän jälkeen asiasta ei puhuttu, mutta veikkaan syyn olevan kun en itse asiasta maininnut.

Eli meillä ei otettu ja johtuu siitä kun itse olen aina omannut hyvän vastustuskyvyn. Eli uskon sen omalta osaltani olevan turha. Nyt raskausaikana autoin juuri perhettä, jossa RS- virus mylläsi, mutta en itse siihen sairastunut. Siskon lapsi taas sairastui rokotteen ottamisen jälkeen, sai siis rokotteesta muutaman päivän korkean kuumeen. Sisko sanoikin että oli viimeinen kerta kun antaa influenssarokotteen perusterveelle lapselleen.
 
Meillä ainakin on puhuttu rokotteesta neuvolassa ja on painotettu, että koko perhe saa halutessaan rokotteen. Me olemme ottaneet sen ja otamme jatkossakin. Olen kanssa todennut, että näistä rokotusasioista saa äkkiä kiistan aikaiseksi. Oma kantani on, että rokotteesta on enemmän hyötyä kuin haittaa ja siksi otan sen itse ja otan myös lapsilleni.
Vanhemmat lapset ovat pienessä kyläkoulussa ja siellä kaikki halukkaat saavat rokotteen. Tällä vikkolla, kun meidänkin tytöt sitten tulivat kipeäksi, oli heidä luokaltaan (yhdysluokat siis meidän koulussa) kipeänä yhteensä 8 oppilasta ja opettaja (luokalla noin 20 oppilasta). Osalla tavallinen flunssa ja ainakin yhdellä influenssa epäily. En tiedä oliko sitä vai ei. Meidän tytöt olivat pari päivää pois koulusta, jotkut ovat olleet jo viikon.
 
Mulla oli pari vuotta sitten influenssa ja oli kyllä kauhea tauti. Kyllähän se narkolepsia-kohu silloin aikoinaan säikäytti, mutta olen tullut siihen tulokseen ajatuksissani, että eiköhän niihin rokotteiden lisäaineisiin nykyään kiinnitetä enemmän huomiota kuin silloin, juurikin siksi, että noin pääsi käymään. Mä käsitin, ettei rokote itsessään aiheuttanut narkolepsiaa vaan sairastuneilla oli taipumus saada se joka tapauksessa. Olisihan se monella tosin jäänyt puhkeamatta ilman tuota rokotetta. Eniveis. Otin itse rokotteen ihan jo työpaikkanikin takia. Meillä on reilusti yli 100 työntekijää ja noin 10 000 asiakasta päivässä. On siis hyvin todennäköistä sairastua monenlaisiin tauteihin. Joka vuosi on paljon porukkaa kipeänä ja kyllä se vähän riipii näin työvuorojärjestelijän näkökulmasta kun useampi rokottamaton työntekijä on viikon pois influenssan takia vaikka työpaikka tarjoaa ilmaisen rokotuksen kaikille halukkaille. JA olen kyllä oikeasti sitä mieltä, että kaikilla on täysin vapaa tahto ottaa influenssarokote tai ei. Perusrokotteista kieltäytymistä en sit ymmärrä, en yhtään. Mulla on tuttuja, jotka ei anna rokottaa lapsiaan näillä tuhkarokko- jne rokotteilla, koska näitä tauteja ei enää ole missään. Joo ei ole, koska lähes kaikki rokotetaan (Suomessa). Mutta mä en myöskään tapaa näitä ihmisiä raskaana ollessani enkä varsinkaan pienen vauvan kanssa.

Hui millasta paasausta multa. En tarkoita pahoittaa kenenkään mieltä. Maassa rauha ja ihmisillä vapaa tahto (ainakin influenssarokotteen suhteen ;D )
 
Huomattu on että aiheesta keskustelu on enemmänki sohasu ampiaispesään :D meinasin jo aiemmin kommentoida, että ei lähetä tähän taas pliiis! :P Jännä että on näin räjähävä aihe, vaikka kaikki aina sanookin lopuksi että "tämä nyt on vain minun mielipide" :D :P
Mutta kun täällä jo pientä surinaa on, niin kerronpa myös omalta osalta hyvin lyhyesti. En ole koskaan ottanu influenssarokotteita enkä ota. En luota niihin. Lähisuvussa ei ole ollut tapana ottaa vaikka on yhtä sun toista sairautta ja hyvin ovat kaikki selvinneet influenssakausista. Sisäpiirin tietona myös olen saanut kuulla että edes terv.huollossa työskentelevät eivät oikeasti suosittele sitä, koska se heikentää vain vastustuskykyä. Ja nimenomaan jos sitä vastustuskykyä löytyy, niin ei kannata ottaa. Ilmeisesti meidän suvussa vastustuskykyä löytyy :P
Mutta en minä ole kellekkään paasaamassa että äläkää herraneaikavsentään vaan menkö ottamaan niitä rokotteita!! :P siinäpähän ottaa jos haluaa. Ja ne jotka sen rokotteen kannalla on, niin ois kiva kun hekin kunnioittais toisten valintaa samallalailla. Ja noin. Nyt viimeistään nousee paskamyrsky, eikö vaa? :smiley-angry026:laughing021
 
Minun suhtautuminen on melko neutraalia... esikoinen syntyi marraskuunlopulla ja silloin otin raskausaikana rokotteen jotta molemmat saatiin suoja. Perusteluna se että vastasyntynyt ei tarvi todellakaan yhtään mitään ylimääräistä tautia ja kylässä vauvanihastelijoiya kuitenkin käy niin ompahan yksi asia pois mielenpäältä. Nyt sitte esikoinen sen vuoden ja olin raskaana ja töissä päiväjoti/kouluikästen lasten kans jotka kantaa pöpöjä enemmän ja vähemmän mukanaanniin rokotin itseni. Esikoinen "kotihoidossa" mummolassa ja vähän liikutaan missään massakohtauspaikoissa joten ajattelin että minun rokottautuminen riittää.. sikainfluenssarokotuksen aikanaan myös otin siinä hysteriassa kun paikkakunnallamme vielä pieni lapsi siihen kuoli.. vesirokkorokotetta en sitte taas ajatellut lapsille ottaa, tuntuu turhalta...?! Mitään yleispätevää suhtautumistacei oo. Vähän fiilispohjalta tilanne kerrallaan.
 
Minullekaan ei olla neuvolassa ollenkaan otettu puheeksi influenssa rokotetta.Mietin et olisikohan vielä järkevää ottaa vai liian myöhäistä?
 
Tuiskunen, alkaa olla myöhäistä kun influenssakausi on jo vahvasti päällä. Kokemuksesta tiedän, että kaikki paikat ei enää tammikuussakaan mielellään rokota. Kerran hain "liian myöhään" hoitajan mielestä rokotetta tammikuun alussa. Kyllä sen sain kun ylilääkäri oli antanut ohjeen, että (ainakin riskiryhmäläiset) rokotetaan tammikuun loppuun asti.
 
Kääk, ei ollut tarkoitus aloittaa mitään sotaa, eli kysyin ihan neutraalista kiinnostuksesta (en ole myöskään lääketeollisuudessa töissä, vaan muuten terveyspuolen tutkimushommissa mukana).

Sen ehkä vielä lisäisin, että se valitettavan hätäisellä aikataululla kehitelty Pandemrix eli narkolepsiaa joillekin aiheuttanut on siis ihan eri rokote kuin tämä vuosittainen kausi-influenssarokote. Kausirokotteessakin on monta eri vaihtoehtoa ja esim nuoremmille ei suositella kaikkia (osin ns hätävarjelun liioitteluna, koska mitään riskejä ei haluta ottaa). Eli näistä kausirokotteista on jo monelta vuodelta kokemusta ja tilastodataa ympäri maailmaa. Tuo sikainfluenssa-spesifi Pandemrix taas oli erilainen ja sitä ei todnäk ehditty testata tarpeeksi. :/ Se narkolepsiakuvio on osin vieläkin ymmärtääkseni mysteeri, koska sitä ei ole esiintynyt kuin tosi harvoissa paikoissa ja rokotettuihin nähden harvoilla. Toiv. joskus selviää, oliko kyse geneettisestä alttiudesta vai mistä!

En halua enkä voi kommentoida noita terveydenhuoltohenkilöstön sanomisia influenssarokotteiden vaikutuksesta immuniteettiin tai että kannattaako ottaa vai ei.

Yleisellä tasolla sanoisin, että aina ei ole tiedon tae, vaikka henkilöllä on jonkinlainen koulutus th-alalta tai vaikka toimii esim. sairaanhoitajana tmv. Itse luotan tässä asiassa eniten tutkittuun tieteelliseen tietoon ja esim. infektiosairauksien erikoislääkäreihin (en esim. th-alalla toimivaan lähisukulaiseeni, jolla suht tuore koulutus takana, mutta TODELLA vajavaiset tiedot monista asioista, vaikka pitäisi asioista tietää ihan työnsäkin puolesta, eli välillä vähän ihmettelen mitä siellä koulussa on oikein opetettu... :rolleyes: ). Toisaalta ei teistä kukaan voi tietää minunkaan tiedoistani, vaikka väittäisin osaavani ja tietäväni jotain, eli aina pitää suhtautua lähtökohtaisesti kriittisesti ja yrittää itse selvittää faktatietoa.

Mutta joo, iso kiitos keskustelusta & kaikista vastauksista! :)
 
Muokattu viimeksi:
Jos joku vielä googlettelee tämmösiä ongelmia kun "ennenaikaiset supistukset ja vuodot, millaisia ovat kivuliaat supistukset, selkäkipu ja raskaus, astman paheneminen raskausaikana, loputon pahoinvointi, verenpaineen lasku raskausaikana ja pyörtyminen...." niin mene alempaan osoitteeseen :D

http://toiminimitaapero.blogspot.fi/2016/02/viikonloppusetti.html?m=1

Sielläpä blogissa vinkkejä ja miun kuulumisia jos joku painii samojen juttujen kanssa :)

Rokotteista: minä ainakin otin rokoitteen. SEN sentäs meikäläisen neuvolasta kertoivat xD

Uskon että se kannattaa ottaa ja unohtaa jo narkolepsia....varmaan rokotteiden tutkinta vähän kehittynyt tuon myllytyksen jälkeen. Tämän vuoden perus lenssutkin sen verran rajuja ja sitkeitä että itse en halunnut riskeerata kun kuulun muutenkin jo riskiryhmään vaikken olisi raskaana. Vetäisi minut varmaan kuoleman kieliin, saatika tämmöisen kilon kokoisen tylleröisen sisälläni :(
 
Täytyy siis ottaa keskiviikkona neuvolassa puheeksi tuo streptokokki. En muista, että olisin esikoisesta saanut mitään muuta, kuin sen tipan synnytyksessä. Eikä seurattu sen enempää, kuin perus neuvolakäynnit ja lääkärintarkastukset. En silloin kovin paljon tietoa siitä saanut. Vain sen, että ei ole mikään sairaus vaan on kaikilla, mutta joillain se aktivoituu raskaudessa ja että se ilmeisesti on syypää supistuksiin ja saan sen tipan, ettei tartu vauvaan...

Tuosta influenssarokotteesta oma mielipide. En ole koskaan ottanut, enkä ota. Mies veti herneen nenään, kun hän oli mun äidin kanssa keskustellut että mun kannattaisi ottaa rokote, ja ilmoitin että en ota. En niihin myöskään luota, oli kuinka tutkittuja ja käytettyjä tahansa. Neuvolassa ei ole kukaan niistä mitään maininnut, niin en koe että mun pitäisi nyt tuntea huonoa omaatuntoa siitä, etten aio sitä ottaa.
 
Mullakaan ei tuo streptokokki aiheuttanu mitään toimenpiteitä raskausaikana vaikka supisteluja olikin. Lääkitsemisestä sanottiin sen verran että melko turha syöttäö antibiootteja siihen kun on tosi herkkä uusiutumaan. Jos olisi oireillut rajummin niin sitten olis arvioitu lääkitseminen uudestaan. Tippaan sitte vesienmenon jälkeen laittoivat. Olisiko 3-4krt ehditty tiputus laittaa ennen kuin tyttö sotten synty.
 
Rokotteista ja streptokokeista kohdunkaulaan :grin (muoks: heh minä täällä nyt kokoajan kirjoittelen ja kyselen eri aiheista kun on kerrankin aikaa! :happy:)

Jäin vielä miettimään tuota äitipolikäyntiäini ja kohdunkaulan pituutta. Onko muilla kokemusta paljon on ollut jäljellä näillä viikoilla? 27+0 ULTRALLA MITATTUNA siis. Käsin ilmeisesti aina pienempi mitta?
Sain käsityksen että jos tässä vaiheessa olisi alle 3,5cm ja havattaisiin pehmenemistä, niin sit pitäisi jäädä tarkkailuun jos on kivuliaita supistuksia.

Ja toinen kysymys mielenkiinnosta; oliko muita ketkä tietää painoarviota? :) ja mikä viikko menossa?

Tämä painoi nyt 27+0 1100g. Olisin olettanut että se on vähän pienempi kun itse olen niin kamalan pieni. Ilmesesti tuo on keskikäyrällä, jopa pikkuisen yli?
Vai liekkö on edes yli :D hittokun pelottaa et sieltä tulee joku 4-5 kilonen jytkylä kun miehen puolella on kaikki niin isoja ihmisiä ja meidän suvun puolella kaikki syntyny tyyliin alle 2 tai vähän yli 2 kiloisena :D

Yllättyn kyllä suuresti jos en synnytä ennenaikaisesti, niin toisaalta ihan hyvä että on hyvin kokoa :)
 
Muokattu viimeksi:
Meillä yksityinen arvioi pari kk sitten, että 3800g tulee olemaan. Saa nähä, et onko oikeessa. Me ollaan molemmat yli 180cm pitkiä, eikä muutenkaan mitään pieniä. molempien syntymäpaino on olllu 3600g, et eiköhän toi aika lähellä voi ollakkin
 
Ainii et sen lopullisenki painon voi jo tässävaheessa arvioida! :0 höh. Siitä ei itsellä tietoa... Sanovat vaa et pitää seurailla selänkin takia et miten isoksi hän nyt meinasi sitten pulskistua :D jopa voi joutua ajoissa ottamaan pois
 
No eihän sitä varmaksi voi sanoa tietenkään :) toi vaan oli sellasen eläkeiässä olevan gynekologin arvio, jolla siis vuosikymmenten kokemus /näkemys. Sehän voi olla, että ei pidä yhtää paikkansa. Sf -mitta menee tasasesti aavistuksen keskikäyrän yläpuolella.
 
Nii ei tietenkää varmaksi voi sanoa mut ois hauska ollu kuulla joku heitto äitipolilta :angelic:

Tämmösen löysinki noista käyristä
http://www.raskauskiekko.fi/efw-2/

Elijoo ihan ihan pikkusen yläkäyrää lähempänä itsellä. Vastasin omaan kysymykseeni tässä sitten mutta silti, hauska kuulla minkä kokoisia mötiköitä muilla ;)
 
Siffu23, mulla ollut kohdunkaulan mitta n.3,7cm kun ollut "normaalina" ja kiinteänä.
Ja siis mähän olin osastolla kun kävi pehmenneenä ja oli lähtenyt lyhenemään, mutta levolla ja supistuksenestoilla saatiin palautumaan. :)
 
Tiedätkö paljon se oli sitten kun oli lähtenyt lyhenemään ja missä vaiheessa supistuksenestot tuli kuvioihin? Anteeks jos joudut toistaa jos oot kertonu jo aikasemmin (ei oo pakko). En muista et oisin törmänny siihen tietoon mut luin et sulla oli tätä onkelmaa :) uteliaana itse nyt kun saattaa olla edessä sama tilanne. Maanantaina tsekkaillaan siis uusiks ja viikon päästä kans jos ei supistukset lopu. Mut ei ollu pehmenny nyt!
 
Takaisin
Top