Toukokuiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en tajunnu ottaa influenssarokotetta kun siitä ei kertaakaan oo ees mainittu neuvolassa. Vasta nyt myöhemmin tajusin et sen olis voinu saada. Olisin varmaan ottanu jos olisin tajunnu. Nyt olin viime viikolla flunssassa ja välillä kuumettakin mut tuskin oli ihan influenssaa..silti niin kipeä olin että jos vois estää influenssan tarttumisen ja vielä pahemman kipeenä olon niin tekisin sen kyllä.
 
Kivuliaista supistuksista vielä. Kun en nyt ole 100%:n varma.. Kun kroppani joutuu koville, niin alaselkää alkaa särkemään (hyvinkin samanlaista kuin menkkojen aikaan) ihan pirusti, tulee semmonen olo että oispa ihana mennä ison pallon päälle mahalleen makaamaan -siis jos ei ois tuota mahaa edessä.. Ja sitten maha tuntuu epämiellyttävän tukalalta, pinkeältä ehkä joo vois sanoa.. Muttei ehkä mitenkään kauttaaltaan kivikova kutenkaan..yleensäkkin se on aina vähän pinkiänä varsinkin yläosasta, ihan alavatsalla lähes aina "löysempää"...
Sitten kun tää iskee, niin ihan luonnostaan olen hakeutunu semmoseen asentoon että yläkroppa nojaa esim pöydän kanteen ja peppu pitkällä keinuttelen lantiota, sillä se tuntuu auttavan siihen särkyyn...
Kun en tosiaan oo aivan varma, koska oon aina kärsiny ihan jäätävistä menkkakivuista ja silloin kun minulle tehtiin lääkkeellinen raskauden keskeytys, niin ne supistukset oli ehkä karvan verran voimakkaampia kuin menkkakivut.. Enkä nyt edes tiedä voiko niitä supistuksia verrata mitenkään tähän hetkiseen tilanteeseen.
Haluaisin vaan varmistusta. Maanantaina onkin neuvola niin täytyy kysellä sieltäkin vielä..

Vaikea sanoa onko noi supistuksia. Voihan se olla myös että vaan alaselkä kipuilee. Jos on välilevyn kanssa ongelmia (esim välilevyn pullistuma) niin silloin mulla ainakin tulee sellanen olo et haluun nojata eteenpäin ja vähän niinkuin venyttää alaselkää. Kannattaa kysellä neuvolassa tarkemmin.
 
Tänä vuonna on käsittääkseni ollut liikkeellä myös tosi ärhäkkää flunssaa. Meillä on kaikki vuorollaan sairastanut sen. Minä ja mies sairastettiin pahiten. Lapset onneksi pääsi vähemmällä.
 
Joo, on ollut supernopeasti iskevää ja rajua normiflunssaakin, monet tutut siinä. Ollut aika pitkäkestoistakin. :-/
 
Mää sairastin sikainfluenssan sillon 09, voin sanoo et ei mikään mukava tauti. Eipähän tuu uudestaan! Mut vastustan influenssarokotteita niin vahvasti, et mielummin sit kärsin ne influenssat. :)

Tänä vuonna tosin ollut todella paljon kausi-influenssaa, sikistä ja tavallista flunssaa liikkeellä... Niin ja sit vielä se joku uus, mikä lie zikainfluenssa?! :o

Täällä ollaan toistaseks kaikki vältytty taudeilta.
 
Minä oon ottanu esikoisen syntymän jälkeen influenssarokotteet. Ihan jo suojellakseni pientä lasta influenssalta. Esikoinen sairasti rs-viruksen 2kk iässä ja se oli ihan hirveetä ja muutenkin nuo flunssat voi olla tosi uuvuttavia pienellä niin jos vain jotenkin voi pahemmilta välttyä niin sitten se tehdään :) eikä meille ole tulut mitään oireita noista rokotteista. Meidän neuvolassa rokotetaan kaikki halukkaat ilmaiseksi vaikkei kuuluisi riskiryhmänkään ☺
 
Täällä yksi (raskaus)dementikko, jolla ei ole mitään muistikuvaa siitä olenko tänne jo kirjoittanut vai en! :hilarious: Anyway liittyisin nyt mielelläni tänne juttelemaan :) Olen 23-vuotias vajaa 4v tytön äiti. Laskettu aika on vasta 31.5. enkä tiedä miten pää pysyy kasassa siihen asti :joyful: Vaikka omalla tavallani pelkään synnytystä, olisin jo ihan valmis lähtemän synnärille, sillä olot on aika hirvittävät välillä. Kolmisen viikkoa on supistellut joka päivä enemmän ja vähemmän. Ja siitä tuli mieleeni, että esikoista odottaessa supistukset alkoivat muistaakseni vasta joskus viikoilla 36-37, mutta silloin epäiltiin streptokokki B(?):n aiheuttavan niitä. Verikokeissa tulos olikin positiivinen ja synnytyksessä olin antibioottitipassa. Niin onko tuo sellainen, joka uusii joka raskaudessa ja aiheuttaisi nyt jo näitä supistuksia?
 
Tuohon nni:n kysymykseen en osaa vastata mut aattelin vielä tähä väliin kertoa kuulumiset! Eilinen meni siis äitipolilla. Kaikki hyvin vaavilla mutta toi mun selkä ei meinaa kestää mukana, se ehkä aiheuttaa niin paljon kivuliaita supistuksia... Seuraillaan sitä ja synnytystapa-arviointi edessä sit. Jos vauva kasvaa samaan tahtiin ja minun selkäni huononee niin sitten pitänee ottaa vähän etuajassa sektiolla. Ja varsinkin jos näyttää siltä et on tulossa etuajassa muutenkin.

Vielä oli paikat kiinni mutta kovasti hän sieltä yrittää pepulla työntäytyä valoa kohti :D (tekee normi supistuksia paljon). Voisi vähän kääntyä jo, eikä vain pyllyillä siellä ;)

2 vkoa totaalilepoa näin alkuun. Maanantaina uusi lääkäri ja viikonpäästä ultralla tsekkaus jos ei levolla helpota supistukset. Uskoisin kyllä että auttaa :) Ihania ihmisiä oli äitipolilla Joensuussa, enkä yhtään emmi ensikerralla mihin soitan! Neuvolaan en ainakaan.

Nyt vaan kun osaisi olla sen kaksi viikkoa oikeasti levossa. Sunnuntaina pakko vähän töitä vielä tehdä, mut kotoakäsin onneks. En ole sairaslomaa pitänyt koskaan työelämässä virallisesti. :D kerta se on ensmäinen ja nyt on opeteltava!

:dance008
 
Nii ja astma asia on vielä auki mut luulen senkin helpottavan levolla. Siitä pitää erikseen mennä terkkarille joka voi ohjata takas keskussairaalaan keuhkopuolelle mut en nyt ainakaan heti lähe juoksentelemaan.

Suuri paino putos jos hartioilta. Ja keuhkoilta xD
Eiköhä ne työt tee sinnekkin puolelle eniten rasitusta...
 
Tuosta streptokokista. Mulla oli se myös esikoisen aikaan ja supistuksia tuli ihan erilailla kuin nyt. No, työkin oli raskaampaa että paha sanoa mitä mikäkin aiheutti... nyt ei ole tosiaan supistellut juuri yhtään eikä oo sinakaan tiedossa että streptokokkia olis.(testi tehdään loppuraskaudesta jos ei muissa yhteyksissä tuu tarvetta tulehduskokeille) Tämä streptokokki ei käsittääkseni poistu kropasta kokonaan vaikka lääkitsiskin vaan se elelee jotenki aktiivisena ja epäaktiivisena. Sitä verrattiin mulle joskus herpesvirukseen, eettä virus on kokoajan kehossa mutta vain välillä aiheuttaa itse "sairauden". En nyt tiä saako tästä sepostuksesta mitään selvää :D
Niin ja terkkari kerran heitti jotain semmostaki
"että se on peräsuolen bakteeri ja joskus "hiippailee" sitte naapuriin kun nuo "ilotalo" ja "puhtaanapitolaitos" on sijoittunu noin lähekkäin." Vähän nauratti vertaus mutta jäipähän mieleen. Tästä syystä varmasti esikoisen aikaan terkka muisti sanoa jo ekalla neuvolakäynnillä suurinpiirtein heti esittäytymisen jälkeen ettei seksiä sitten saa harrastaa raskausaikana kakkoseen. Hieman silloin ihmettelin lausahdusta kun noin muuten ei seksihommista keskusteltu eikä sen kummemmin avannut suytä.. jeitti vaan irtokommentin :D
 
Niin ja siffulle peukku! Mulla vaan vahvistuu ajatus siitä että neuvolakäynnit on todella turhia...
 
Streptokokkeja on jokaisella. Toisilla ne vaan aktivoituu tulehdukseksi helpommin. Itsellä on ollut leikkaushaavoissa ja kerran myös bakteerivaginoosin jälkitautina joten tiedän kuuluvani siihen ryhmään jonka on raskausaikana seurattava asiaa. Valitettavasti neuvolassa ei asiaa oteta kuuleviin korviinsa vaan joudun sitten käymään yksityisellä. Streptokokki voi siis aktiivisena ollessaan aiheuttaa supisteluja ym ja sen seurauksena ennenaikaisen syntymän tai kalvojen puhkeamisen. Oma gyne sanoi että on tärkeä lääkitä keskiraskaudessa. Ihan viimesillä viikoilla sitten riittää antibioottitippa synnärillä. Mutta kannattaa testauttaa jos epäilyttää. Vielä on kaikilla täällä viikkoja niin vähän kasassa että vauvojen on vielä hyvä kasvaa masussa.

Nni, käy ihmeessä testauttamassa strepto. Sillä on tapana uusiutua silloin kun siihen taipumus on.
 
Mää sairastin sikainfluenssan sillon 09, voin sanoo et ei mikään mukava tauti. Eipähän tuu uudestaan! Mut vastustan influenssarokotteita niin vahvasti, et mielummin sit kärsin ne influenssat. :)

Tänä vuonna tosin ollut todella paljon kausi-influenssaa, sikistä ja tavallista flunssaa liikkeellä... Niin ja sit vielä se joku uus, mikä lie zikainfluenssa?! :o

Täällä ollaan toistaseks kaikki vältytty taudeilta.
Saanko kysyä, miksi vastustat tavallista kausi-influenssarokotusta, josta on kuitenkin monivuotinen näyttö ja miljoonia rokotetaan ongelmitta vuosittain ympäri maailmaa? Koetko nimenomaan kausi-influenssarokotuksen hankalaksi vai myös muut rokotukset?

Ei ole pakko (tietenkään! :D ) vastata, mutta kysyn, koska olen hieman näiden juttujen kanssa tekemisissä ja olen kiinnostunut ihmisten motiiveista, miksi eivät rokotusta ota/millaisia asioita rokotuksiin liitetään/mitä ehkä vääriä tietoja on. Eli olen aidosti kiinnostunut, jos haluat omaa ajatteluasi avata. :)

Ns. sikainfluenssa on yksi influenssatyyppi, niitähän on joka vuosi erilaisia viruksia liikkeellä ja rokotteissa on suojaa useampaa vastaan. Lasten suihkeessa laajin suoja tänä vuonna.

Influenssarokotushan ei suojaa ns tavalliselta flunssalta (joita myös monenlaisia viruksia liikkeellä ), eikä myöskään joskus sairastettu influenssa takaa, ettei ikinä enää sairastu - virukset muuttuvat koko ajan. Siksi kausirokotekin pitäisi ottaa joka vuosi. Rokotekaan ei ole 100% varma, mutta yleensä lieventää sairautta, jos se silti iskee.

Brasiliassa ym esiintyvä Zika on sitten ihan eri asia. :)

Influenssa voi olla tappava sairaus erityisesti heidän kohdallaan, joiden terveys/vastustuskyky on jo muutenkin heikompi (esim. vanhus, pitkäaikaissairaus, lapsi, odottavat äidit) eli ei ole välttämättä mikään "no, sairastan tämän nyt vain läpi"-sairaus. Lisäksi rokotteella lisää laumaimmuniteettia ts voi pelastaa jonkun toisen hengen. Esim. omalla kohdallani syöpäsairaan ystäväni mies altisti hänet influenssalle, kun ei periaatteesta suostunut ottamaan rokotusta (ystävä onneksi selvisi), toisen ystävän lapsella on leukemia ja stressaa miten itse on lapselle riski, kun joutuu käymään töissä ja ns ihmisten ilmoilla. HUS-alueella syöpäosastolla oli myös pieni epidemia ja selvisi, että osa hlökunnasta ei rokotettuja eli olivat omalla toiminnallaan suoranainen kuoleman uhka potilaille.

No, tämä meni ihan sivuun ketjun aiheesta, ja jokainen tosiaan omalla kohdallaan tekee päätökset, mutta halusin vain tuoda esiin, että tähän(kin) asiaan liittyy monta puolta. :)
 
Muokattu viimeksi:
Esikoisen aikaan olin GBS positiivinen ( siis se streptokokki B ) eikä aiheuttanut mitään oireita. Ainoastaan sitten kun synnytys alkoi, aloitettiin antibioottihoito. Se ei välttämättä ole aktiivinen nyt toisen aikaan, mutta käyn siis niissä verikokeissa tietenkin siten lopussa ja käsittääkseni se testataan vielä ennen synnytystä, en oo ihan varma mutta näin käsitin terkkarin puheista.
Sitten toinen aihe, mikä oli esikoisen aikaan niin on lapsen keltaisuus. Eli esikoisen bilirubiiniarvot oli koholla syntymän jälkeen ja oli valohoidossa kahteenkin kertaan 12h kerrallaan. Nythän sitten joudun jo ennen synnytystä verikokeisiin jossa testataan jotain?!? Siis kysymys, että mitä, meni vähän ohi neuvolassa. Ajattelin kysyä kyllä ensi kerran, mut onko jollain tietoa asiasta?
 
Saanko kysyä, miksi vastustat tavallista kausi-influenssarokotusta, josta on kuitenkin monivuotinen näyttö ja miljoonia rokotetaan ongelmitta vuosittain ympäri maailmaa? Koetko nimenomaan kausi-influenssarokotuksen hankalaksi vai myös muut rokotukset?

Ei ole pakko (tietenkään! :D ) vastata, mutta kysyn, koska olen hieman näiden juttujen kanssa tekemisissä ja olen kiinnostunut ihmisten motiiveista, miksi eivät rokotusta ota/millaisia asioita rokotuksiin liitetään/mitä ehkä vääriä tietoja on. Eli olen aidosti kiinnostunut, jos haluat omaa ajatteluasi avata. :)

Ns. sikainfluenssa on yksi influenssatyyppi, niitähän on joka vuosi erilaisia viruksia liikkeellä ja rokotteissa on suojaa useampaa vastaan. Lasten suihkeessa laajin suoja tänä vuonna.

Influenssarokotushan ei suojaa ns tavalliselta flunssalta (joita myös monenlaisia viruksia liikkeellä ), eikä myöskään joskus sairastettu influenssa takaa, ettei ikinä enää sairastu - virukset muuttuvat koko ajan. Siksi kausirokotekin pitäisi ottaa joka vuosi. Rokotekaan ei ole 100% varma, mutta yleensä lieventää sairautta, jos se silti iskee.

Brasiliassa ym esiintyvä Zika on sitten ihan eri asia. :)

Influenssa voi olla tappava sairaus erityisesti heidän kohdallaan, joiden terveys/vastustuskyky on jo muutenkin heikompi (esim. vanhus, pitkäaikaissairaus, lapsi, odottavat äidit) eli ei ole välttämättä mikään "no, sairastan tämän nyt vain läpi"-sairaus. Lisäksi rokotteella lisää laumaimmuniteettia ts voi pelastaa jonkun toisen hengen. Esim. omalla kohdallani syöpäsairaan ystäväni mies altisti hänet influenssalle, kun ei periaatteesta suostunut ottamaan rokotusta (ystävä onneksi selvisi), toisen ystävän lapsella on leukemia ja stressaa miten itse on lapselle riski, kun joutuu käymään töissä ja ns ihmisten ilmoilla. HUS-alueella syöpäosastolla oli myös pieni epidemia ja selvisi, että osa hlökunnasta ei rokotettuja eli olivat omalla toiminnallaan suoranainen kuoleman uhka potilaille.

No, tämä meni ihan sivuun ketjun aiheesta, ja jokainen tosiaan omalla kohdallaan tekee päätökset, mutta halusin vain tuoda esiin, että tähän(kin) asiaan liittyy monta puolta. :)
Joo tottakai saa kysyä. :) mun vanhemmat on aina vastustanut näitä influenssarokotteita joten kai se tavallaan on vähän sieltä itsellenikin opittua. Missään nimessä en (eivätkä hekään) vastusta muita rokotteita mitä esimerkiksi vauvalle laitetaan ja muut perusrokotteet.

Toi h1n1 rokote aiheutti aika paljon sitä narkolepsiaa ja sillon tajusin jo itse, että ne ei välttämättä oo ihan vaarattomimpia rokotteita, koska eihän niitä ehditä tutkia niin paljoa ennen kuin menevät tuotantoon.

Olin itse silloin vasta 15, vanhempani sanoivat että saan ottaa jos haluan, mutta ei pakko. Toi rokote laitettiin koulussa. Silloin ei olllut edes tietoa narkolepsiasta vielä. Menin sit kouluun lapun kanasa missä kieltäydyin rokotteesta vanhempien allekirjoituksen kera, ja th meinasi silti väkisin pistää piikin. Luuli että olin tekaissut allekirjoituksen, soitti vanhemmille, ei uskonu korviaan ja yritti 20min saada käännettyä heidän päätä, että rokote pitäisi laittaa.

Jokaisella oma mielipide ja näkemys asiasta, voin sanoo että oon melkein tapellu anopin kanssa tästä asiasta, kun hän on niiiiiin niiden kannalla ja minä vastaan. :D seuraavat tappelut tiedossa, kun en ota lapsille influenssarokotteita ja hän tulee huutamaan että olen tyhmä (no ei kai ny toivottovasti ihan...) sen takia. Huusi hän mulle siitä hyvästä, että raskaana ollessa varsinkin pitäisi ottaa, mutta no thanks. Ei mulle sellasia. :)

Tietty itsekkin ymmärrän että on oikeasti sitten riskiryhmät johon kuuluu vakavasti sairaat ja vanhat ja olen sitä mieltä että heille se on varmasti hyödyllinen rokote. :) mutta muuten sitten ei..

Erään sairaanhoitohenkilökunnan ihmisen kanssa tuli puhe asiasta ja yllätti, kun hänkin oli vastaan! Sanoi että perusterve ihminen ei tarvitse, sillä ihmisen vastustuskyky huononee jos aina ottaa noi influenssarokotteet. Yllätti! Mutta luulisi hänen sitten tietävän.

Saiko jotain tolkkua? Aamupöpperössä unihiekat silmissä kirjotan jotain sekavaa sepitystä..
 
Rosmarinaa: Mitenkäs, kun pienet lapset ja odottavat äidit kuuluu myös siihen riskiryhmään? Pienille vauvoille influenssa on tosi paha tauti
 
Eikä tää nyt mitenkää syyttävästi, vaan ihan normaalina keskustelua. Eihän läheskään kaikki lapsiaan ja itseään rokota
 
Niin ja pieni lisäys vielä. En halua lähteä tappelemaan enkä vääntämään asiasta kenenkään kanssa, on tullut huomattua että tää on aika herkkä aihe. Jokaisella omat mielipiteet ja vielä vahvat sellaiset niin hyvin äkkiä menee riidaksi. Kerron mielelläni oman kannan, niinkuin varmasti jokainen, mutta sen enempää en lähte puimaan asiaa. :)

jl, niin tosiaan kuuluu, mut valmiiksi sairaat ja vanhemmat ihmiset taitavat omata vielä huonomman immuniteetin, joten he ovat varmasti alttiimpia. :) en väitä etteikö raskaana olevat ja lapaet kuulu riskiryhmään, mutta en silti näe syytä miksi pitäisi ottaa rokote jota vastustan. Haitta voi (ja mun näkemän ja kuuleman perusteella onkin) olla hyötyä suurempi.

Tosiaan, nyt on mun mielipide asiaan kerrottu ja päätän tän aiheen omalta osalta tähän. Ihan vain siksi, että taidan itse olla aika temperamenttinen ja lähden äkkiä puolustamaan omaa kantaani liian raivokkaasti. En halua tapella kenekään kanssa. :D :) anteeksi jo valmiiksi jos pahoitin jonkun mielen.
 
Täällä kans yks rokottamaton! Ei kyllä ole tullu edes mieleen, että pitäiskö sellanen ottaa kun eivät ole missään asiasta puhuneet.. :o toki possulenssurokotteen oon ottanut, mutta tuo kausi influenssarokote on aika tuntematon juttu.. Mikseihän siitä puhuta esim. neuvolassa jos raskaana olevat kuuluvat riskiryhmään.. :s
 
Kyllä se olis mun mielestä neuvolan tehtävä kertoa :O.
Mulle asiasta ei taidettu puhua,kun neuvolan täti on mun työkaveri, ja olin jo työn puolestakin rokotteen ottanut. Itse kahtena viimeisenä vuonna olen rokotteen ottanut, ja en oo kyl missää pahimmassa taudissa ollut. Oon hoitajana töissä, ja hoidan paljon riskiryhmään kuuluvia, sekä just esim. Influenssapotilaita. Lisäksi omassa perheessä äiti on sydänsairas ja isä astmaatikko, ja lisänä vielä tää mun raskaus, niin oli itsestään selvyys, että otan. Mun mies ei oo rokotteesta ollut kiinnostunut, enkä oo sitä sille tuputtanut, niinkun en kellekkään muullekkaan. Lapsi saa mun rokotteesta tän kauden suojan,ja varmasti ensi talvena oman rokotteen. Oon siis nähnyt myös työni takia tapauksia, et mihin kuntoon influenssa vauvat ja pienet lapset vetää.
 
Takaisin
Top