Saanko kysyä, miksi vastustat tavallista kausi-influenssarokotusta, josta on kuitenkin monivuotinen näyttö ja miljoonia rokotetaan ongelmitta vuosittain ympäri maailmaa? Koetko nimenomaan kausi-influenssarokotuksen hankalaksi vai myös muut rokotukset?
Ei ole pakko (tietenkään! :D ) vastata, mutta kysyn, koska olen hieman näiden juttujen kanssa tekemisissä ja olen kiinnostunut ihmisten motiiveista, miksi eivät rokotusta ota/millaisia asioita rokotuksiin liitetään/mitä ehkä vääriä tietoja on. Eli olen aidosti kiinnostunut, jos haluat omaa ajatteluasi avata. :)
Ns. sikainfluenssa on yksi influenssatyyppi, niitähän on joka vuosi erilaisia viruksia liikkeellä ja rokotteissa on suojaa useampaa vastaan. Lasten suihkeessa laajin suoja tänä vuonna.
Influenssarokotushan ei suojaa ns tavalliselta flunssalta (joita myös monenlaisia viruksia liikkeellä ), eikä myöskään joskus sairastettu influenssa takaa, ettei ikinä enää sairastu - virukset muuttuvat koko ajan. Siksi kausirokotekin pitäisi ottaa joka vuosi. Rokotekaan ei ole 100% varma, mutta yleensä lieventää sairautta, jos se silti iskee.
Brasiliassa ym esiintyvä Zika on sitten ihan eri asia. :)
Influenssa voi olla tappava sairaus erityisesti heidän kohdallaan, joiden terveys/vastustuskyky on jo muutenkin heikompi (esim. vanhus, pitkäaikaissairaus, lapsi, odottavat äidit) eli ei ole välttämättä mikään "no, sairastan tämän nyt vain läpi"-sairaus. Lisäksi rokotteella lisää laumaimmuniteettia ts voi pelastaa jonkun toisen hengen. Esim. omalla kohdallani syöpäsairaan ystäväni mies altisti hänet influenssalle, kun ei periaatteesta suostunut ottamaan rokotusta (ystävä onneksi selvisi), toisen ystävän lapsella on leukemia ja stressaa miten itse on lapselle riski, kun joutuu käymään töissä ja ns ihmisten ilmoilla. HUS-alueella syöpäosastolla oli myös pieni epidemia ja selvisi, että osa hlökunnasta ei rokotettuja eli olivat omalla toiminnallaan suoranainen kuoleman uhka potilaille.
No, tämä meni ihan sivuun ketjun aiheesta, ja jokainen tosiaan omalla kohdallaan tekee päätökset, mutta halusin vain tuoda esiin, että tähän(kin) asiaan liittyy monta puolta. :)