Toukokuiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kivuliaista supistuksista oli kysymystä niin...

Tässä juuri yhden kymmenminuuttisen supistelun selvitin kun heräsin TAAAS moiseen. Et ei mulla ainakaan oo jääny epäselväks onko nää normaaleja vai ei vaikka oonkin ensiodottaja :D Tosiaan koskee ja väkisin pistää puuskuttamaan ja kokeilemaan eri asentoja missä ei niin paljoa särkisi... Vois kuvailla just menkkakivuiks ja alaselässä sekä lantiossa tuntuu semmoinen paine. Noissa normaaleissa tuntuu mulla vaan se kohdun kovettuminen ja kiristäminen ja painaminen, eli vähän epämukavia. Mut ei ne vedä konttausasentoon puuskuttamaan :( en tiijä miten muilla...

Ja jep. Taidan mennä huomenna päivystykseen ja sit soitella äitipolille kun ei kerran neuvolan kautta pääse :sorry: nyt vasta itsekin tajuan tilanteen vakavuuden ja neuvolan vähättelyn. Ensi raskaudessa viisaampi!
 
Kylläpä sinulla, Siffu23, on ollut tosi huono tuuri neuvolan henkilökunnan kanssa... Minä olen siis myös astmaatikko, mutta mulla on astma pysynyt oireettomana jo pitkään lääkityksellä. Eikä sitä ole tarvinnut muuttaa edes raskausaikana. Odotan nyt toista ja vaikka nla th on välillä vaihtunut niin joka käynnillä kysellään vointia. Esikoista odottaessani th totesi, että on masuvauvan etu, että äiti voi hyvin. Vaikka se sitten tarkoittaisi vähän lisää lääkkeitä. Kannattaa todellakin hakeutua muualle hoitoon, jos neuvolassa ei osata/jakseta/viitsitä puuttua selviin oireisiin. Ja yrittäjän vaimona ymmärrän niiden omien vapaiden pitämisen taloudellisen vaikutuksen. Toivottavasti saat päivystyksestä/äitipolilta apua ja sairaslomatodistuksen.
 
Siffu, mulla yleisesti on tämä kokemus ja ennakkoluulo julkisesta terveyshuollosta, että "mene kotia ja kisko buranaa". Viime viikolla jouduin sitte yhestä ongelmasta soittaan äitiyspolille, niin ne käski heti tarkastukseen, oisivat halunnu ottaa osastolle pariksi päiväksi ja painotti sitä, että jos uusiksi tulee ongelmaa niin heti, kellonajasta riippumatta soittaa ja tulla uusiksi. Meillä ainaki äitiyspolin numero on semmonen, että pystyt soittaan siihen 24/7, jos poli ei oo auki niin yhistyy suoraan synnärille. Miehelleki sitte nauroin jälkeenpäin, että näköjään ko oot paksuna niin heti otetaan huomattavasti vakavampana tapauksena :D
 
Hmm, onko teillä päin siis tavallaan kolme eri paikkaa joissa käytte ja joihin soitatte? Mietin ku puhutte neuvolasta, äippäpolista ja vielä synnäristä... Meillä on vaa toi yks nla ja sit on synnäri tunnin ajomatkan päässä :) Että onkohan tos meiän sairaalassa sit vaan laajemmat "oikeidet" että ei oo jaoteltu nlaa ja äpolia? Mut jokatapauksessa olen äärimmäisen tyytyväinen meiän neuvolaan, ne käyttää muhun aika paljon aikaa ja auttaa ja huolehtii kyl heti jos on jotain :)
 
Meillä ainakin on neuvola erikseen ja sitten sairaalassa äippäpoli ja synnäri. Meillä synnäri toimii vähän niinkuin päivystyksenä raskausasioissa ei vielä synnyttäville ja tietysti synnärinä synnyttäjille, kun taas äippäpolilla on varhais- ja rakenneultrat ja muut tutkimukset ja erikoisseurannat joita on määrätty. :) Toki kaiken sekavuuden lisäksi neuvolassa on sitten tietysti ne neuvolalääkärit vielä erikseen ja heillä käydään normaalisti alku- ja loppuraskaudessa kerran, paitsi jos joutuu käydä äippäpolilla niin ne kumoavat nuo neuvolalääkäri käynnit.

Anteeksi sekavat selitykset. :D toivottavasti selkis edes jotain..
 
Kiitos supistusselvennyksistä! :)
Voin siis rauhassa ottaa välillä pari rivakampaakin askelta.
Tsemppiä teille, joilla supistelee kivuliaasti. Toivottavasti saadaan kaikki pitää vauvat kyydissä turvallisille viikoille saakka! :)
 
Meillä on myös alueittain neuvolat (Ylöjärvellä) ja sitten on TAYS, jossa on synnäri ja äippäpoli. TAYS ottaa vastaan synnytykseen ja lisätutkimuksiin (jos on jotain häikkää raskuden aikana, kokoarviot, synnytystapa-arviot yms.). Omassa neuvolassa käydään ne peruskäynnit terveydenhoitajalla ja kaksi kertaa lääkärillä.
 
Siffu23: Meillä käsketään aina neuvolasta ottaan yhteyttä terveysasemalle kaikissa terveyteen liittyvissä asioissa. Terveysasemalta voi sitten lääkäriltä saada lähetteen äippäpolille jos on tarpeen. Toinen vaihtoehto on soittaa äippäpolille päivystykseen jos on akuutti hätä. Itse olen välillä mennyt työterveyteen ja sieltä lääkäri on lähettänyt äippäpolille päivystykseen. Neuvolasta on kyllä todella vaikeaa saada minkäänlaista reagointia ongelmiin. Luulen että täällä johtuu vaan siitä että ei yksinkertaisesti ole aikoja neuvolalääkäreille, vaikka mun mielestä se olis järkevin vaihtoehto monessa tilanteessa kun ei ole varsinaista akuuttia hätää. Työterveyteenkään ei sais mennä raskauteen liittyvissä asioissa... Vaikeaa on ollut kun ei tiedä mistä sitä apua pitää milloinkin hakea..
 
Kivuliaisiin supistuksiin liittyen mulla on ainakin ollut kans todella kipeitä menkkakipuja: polttoa alavatsassa ja kipua ristiselässä, mitkä oon yhdistäny kivuliaisiin supistuksiin. Itsellä on onneks rauhottunut tilanne eikä oo enää supistellu :happy:
 
Onko teistä kukaan ottanut sikainfluenssa rokotetta?Itse en ole ottanut kun kerran joitain vuosia sitten.Tällä hetkellä olen kipeänä niin pitää toivoa että olisi vaan tavan flunssaa.Jossain taisi lukea että herkemmin tulee raskaana olevalle sikainfluenssa mut liekkö perää tuossa väittämässä?
 
Nythän ei ees pistetä sikainfluenssa rokotetta. Se oli tosiaan just silloi vuosia sitten,jonka jälkeen tuli se narkolepsia esille. Normaalia kausi-influenssa rokotetta pistetään. Toki siinäkin alkaa pikkuhiljaa olemaan se aika jo ohi, että sitä kannattaa enään ottaa.
Ite otin työn ja raskauden vuoksi sen viime vuoden puolella.
 
Tänä vuonna annetut influenssarokotteet antavat suojaa myös sikainfluenssaa vastaan (lukee thl:n sivuilla). Itse otin rokotteen jo hyvissä ajoin viime vuoden lopulla (joulukuun alulla muistaakseni) ja meillä on myös koko muu perhe rokotettu. Minä kun kuulun ilman raskauttakin riskiryhmään (astmaatikko) niin haluan suojautua pahimpia pöpöjä vastaan kun siihen on mahdollisuus.
Tänä vuonna on ollut erityisen ärhäkkää flunssaakin liikkeellä. Kannattaa muistaa levätä ja juoda paljon, jos on kipeänä. Minulla meni poskionteloihin flunssa ja kärsin siitä pitkään. Jouduin syömään antibioottejakin, mutta niistä ei ollut apua. Tämän viikon tiistaina punkteerattiin toinen puoli ja nyt on sitten olo ollut paljon parempi.
Niin ja THL:n sivuilla luki, että rokotetta jaetaan vielä. Tosin se on vähän kai kunnasta kiinni missä sitä vielä saa kun influenssakausi on kuitenkin jo päällä.

https://www.thl.fi/fi/web/infektiot...dit/influenssa/ajantasainen-influenssakatsaus
 
Jooh. Päivystävä lääkäri pisti minut suoraan äitipolille. Että semmonen "normaali" tilanne jota kannattaa "kotona seurailla" kolme viikkoa ilman sairaslomaa. Ja tämä päivystävä kirjoitti suoraan kaksi viikkoa, enempää ei saa normi päivystävä antaa. Nyt lähetteen kanssa äitipolille. Toivottavasti kaikki hyvin eikä oo paikat pehmenneet vielä :) uskosin että ihan lepo auttaa tähän hätään! Ihanaa. Vihdoin joku joka ei kyseenalaistanut sanomisiani.
 
En oo ottanu rokotteita enkä ota. Just kärsin flunssan joka yllättävän lyhyellä piikillä kävi kovana ja nyt jo häipymässä! Ja raskauen lisäksi on siis toi astmakin. :)
 
En mäkään oo ottanut enkä aio ottaa. Joskus sillon aikoinaan otin sen sikapiikin ja siitä olin sit viikon 40 asteen kuumeessa ja käsi käyttökelvoton sen ajan nii ei kiitos.
 
Stiffu23. Hyvä kun olet jo saanut apua tilanteeseen. On kyllä kumma, että neuvola ei ottanut oireitasi huomioon....Ja tiedän myös jotain yrittäjyyden ihanuudesta/kurjuudesta kun mies on yrittäjä. Yksityisyrittäjän osa ei aina ole helppo.

Itse olen astman pahenemisvaiheessa soittanut terveyskeskukseen päivystykseen ja käynyt yleensä verikokeissa josta otettu tulehdusarvot yms. flunssien tai muijen lentsutautien poissulkemiseksi, (virusflunssa ei välttämättä näy tulehdusarvoissa, eikä siihen ainakaan tääläpäin myönnetä antibiootteja jos ei kamalan pahana). Yleensä aika on astmahoitajalle ja jos pahempana niin lääkärille. Nyt raskauden aikana kun oli pahenemisvaihe niin terveyskeskus lääkäri konsultoi keuhkolääkäriä keskussairaalassa, varmistaakseen lääkityksen sopivuuden yms. Eli olen suoraan ottanut yhteyden terveyskeskukseen, neuvola ei varsinaisesti ole astmaan puuttunut millään tapaa. Jatkuva lääkitys astmaan ja aika hyvin osaan jo kotona seurata astmatasapainoa pef-seurannalla. Joskus (yleensä kun tulee flunssa) niin tasapainon ylläpitämiseen ei riitä normilääkkeet, eikä pahenemisvaiheita varten oleva toinenkaan lääke, niin joutuu kortisoonikuurin syömään.....Ja influenssarokotteen otan joka vuosi. Ja parina vuonna myös lähipiiri tässä kotona. Tavallinen lentsu saa jo hengen pihisemään niin influenssa on jo jotain muuta.....ei tee mieli kokea sitä...
 
Dee. kiitti vastauksesta.
Ittellä pitää vielä muutama viikko jännätä miten käy. Seuraavassa ultrassa ehkä jo tulee selvyyttä asiaan. Johtuen istukasta.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Dee
Virusperäiseen flunssaan ei ylipäänsä pitäis antaa antibiootteja, koska eivät tehoa viruksiin. Mahd. jälkitauteina tulleet bakteeriperäiset tulehdukset sitten eri asia.

Olen ottanut kausi-influenssarokotteen ja todella iloinen erityisesti tänä vuonna, koska influenssakausi on käynnistynyt poikkeuksellisen rajusti ja suurin osa sairastuneista ja kuolleista on ollut rokottamattomia. Mies on riskiryhmäläinen, mutta ottaisin kyllä rokotteen muutenkin. Kausi-influenssarokote tosiaan eri kuin narkolepsiaa joillekin aiheuttanut Pandemrix.

Itse ajattelen niin, että mahdollinen pieni pistoskohdan kipu ja/tai lämmönnousu on aika pientä sen rinnalla, että voi suojata itsensä ja lähimmäisensä (tässä tapauksessa vauva, mies, vakavasti sairaat ystävät ja sukulaiset plus tuntemattomat, jotka eivät voi rokotusta ottaa). Mulle ei kyllä minään vuonna oo tullut mitään erityistä jälkivaivaa rokotuksesta, että hyvin on mennyt. :)
 
Kivuliaista supistuksista vielä. Kun en nyt ole 100%:n varma.. Kun kroppani joutuu koville, niin alaselkää alkaa särkemään (hyvinkin samanlaista kuin menkkojen aikaan) ihan pirusti, tulee semmonen olo että oispa ihana mennä ison pallon päälle mahalleen makaamaan -siis jos ei ois tuota mahaa edessä.. Ja sitten maha tuntuu epämiellyttävän tukalalta, pinkeältä ehkä joo vois sanoa.. Muttei ehkä mitenkään kauttaaltaan kivikova kutenkaan..yleensäkkin se on aina vähän pinkiänä varsinkin yläosasta, ihan alavatsalla lähes aina "löysempää"...
Sitten kun tää iskee, niin ihan luonnostaan olen hakeutunu semmoseen asentoon että yläkroppa nojaa esim pöydän kanteen ja peppu pitkällä keinuttelen lantiota, sillä se tuntuu auttavan siihen särkyyn...
Kun en tosiaan oo aivan varma, koska oon aina kärsiny ihan jäätävistä menkkakivuista ja silloin kun minulle tehtiin lääkkeellinen raskauden keskeytys, niin ne supistukset oli ehkä karvan verran voimakkaampia kuin menkkakivut.. Enkä nyt edes tiedä voiko niitä supistuksia verrata mitenkään tähän hetkiseen tilanteeseen.
Haluaisin vaan varmistusta. Maanantaina onkin neuvola niin täytyy kysellä sieltäkin vielä..
 
Takaisin
Top