Toukokuiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä aiheutu kun itse olin päällä. Pitää varmaan uskaltautuu kokeilee joku päivä jotain muuta varovaisesti. Toisaalta ei edes tee mieli, mut tekee pahaa miehen puolesta. :( hirvee pihtaaja olo.
 
Mitä rosmarinaalle sanottiin äippäpolilla? Kuulostaa hirveälle noi paineiden romahtamiset. Tsemppiä sinne!
 
Perle, hienoa että pääsette kotiin! Toi munuais juttu kuulostaa pelottavalta tosin. :o hui!

Mekik kotiuduttiin jo äitipolilta. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kohdunkaulaa 5cm, kohdunsuu kiiteä ja kiinni. Eli siltä osin kaikki kunnossa. :)

Ultrattiin samalla pikkunen ja kaikki kunnossa, kasvanut normaalisti ja painoa tällä hetkellä kilon verran. Tarmokas ja liikkuisa pieni kaveri, lääkäri ei saanut kuunneltua napanuoran virtausääntä, kun liikkui kovasti. :D katseli pään ja luiden mittoja jotka oli kunnossa. :) tällä hetkellä köllötteli masussa sivuttain, pää vasemman puolen kylkiluiden alla ja peppu toisellla puolella.

Paineista todettiin vain, että ne nyt todennäkösesti käyttäytyy tällain loppuun asti. Normaalia elämää en kuitenkaan saa rajottaa, mikä helpotus! Ainoastaan niinä hetkinä kun paineet tippuu, niin pitää levätä. Muuten kaikki kotityöt ja lenkkeilyt sallittu. Painotin itse sitä että käyn paljon ja pitkillä lenkeillä, et eihän siitä nyt ole haittaa tai pitääkö lyhentää lenkkejä niin totesi vain, että saa ja PITÄÄ käydä lenkillä entiseen malliin. Siis tietysti niin kauan kun hyvältä tuntuu. :)

Noin lyhytaikainen paineiden putoaminen ei aiheuta vaaraa vauvalle. Ainoastaan jos putoaa eikä nouse enää ollenkaan, niin sitten päivystykseen ja uudestaan tutkitaan. Mutta todennäkösesti nyt on vaan kyse siitä, että vauva painaa suonia.
 
Meillä on kans se tilanne, ettei sukulaisia juuri ole lähistöllä, isovanhemmatkin asuu 450km ja 550km päässä. Joten "tilattiin" mun äiti lastenhoitajaksi jo lokakuussa sinne laskettua aikaa edeltävälle viikolle. Ottaa siis viikon loman, että on sit katsomassa isompien lasten perään kun mulla on se suunniteltu sektio about silloin. Kavereita on kyllä lähettyvillä, mutta niitä kehtaa käyttää vain hätätapauksissa (kuten edellisessä synnytyksessä, joka kesti sen 3,5 vrk kokonaisuudessaan ja koko ajan piti olla jonkun kaverin joko vahtimassa esikoista tai valmiudessa tulemaan paikalle lyhyellä varoitusajalla).
 
Dee, saako olla utelias ja kysyä miksi sektio?
Itsellä on vähän sellainen tilanne vielä ainakin nyt, ettei vielä tiedä tehdäänkö sektio vai voiko synnyttää alateitse.
 
Mulle on tehty jo kaksi sektiota aiemmin, kun synnytykset ei edistyneet. Alatiesynnytystä ei suositella kahden sektion jälkeen, enkä ole enää halukas kokeilemaankaan kun molemmat aiemmat synnytykset oli niin raskaita.
 
Siis MITÄ!! Tietäsköhän joku tämmösestä asiasta ennenkun soitan äitipolille huomenaamuna...häiritsee ja ärsyttää ihan sikana ja alkaa olee aika tukalaa.

Mulla on perussairaus; astma. Joka on pahentunut tosi paljon raskauden aikana ja oon siitä valittanu kokoajan neuvolassa. Oli puhe et oottelen lääkärintarkastukseen asti, jossa määrätään sairasloma, jonka PITI ola eilen. Ootinkin kun kuuta nousevaa et määräis nyt sen sairasloman. 24h/7 ahdistaa ja saan usein astmakohtauksia. Varsinkin työpäivän jälkeen. Ei tämmöistä ennen raskautta.

Äitipolin sivuilla lukee näin :
"Mikäli äidillä on jokin perussairaus, joka vaikuttaa raskauteen ja sikiöön, seurataan häntä äitiyspoliklinikalla.

Tällaisia perussairauksia ovat esimerkiksi astma,....plapla."


Sit mulla on ollu koko raskauden supisteluja ja vuotoja, nyt kivuliaita ja päivittäisiä. Töissäollessa pakko käyttää tukivyötä joka vaan pahentaa supistuksia. Eikö oo jo tarpeeks syytä äitipolille tai ees lääkärille?? Ja oisko mulle jo kuulunu astmanKIN takia seuranta siellä????
Ei ole todellakaan mitään siihen reagoitu vaikka olen todella vahvasti siitä sanonut.

Eilen tosiaan olin varannut vapaapäivän töistä laajaa lääkärintarkastusta, terveydenhoitajan tarkastusta ja aamuista labraa varten. olen omalla kustannuksellani joutunut ottamaan näitä vapaapäiviä (edelleen yrittäjä). Saavuttua paikalle, minulle ilmoitetaan että TERVEYDEN HOITAJA ON JÄÄNYT ÄITIYSLOMALLE JA LÄÄKÄRI EI OLE PAIKALLA. Soittelisivat kuulemma KOLMEN viikon päästä. Siinävaiheessa hermostuin että perkele kun varmaan kuolen tai synnytän ennen sitä. Ja oisivat voineet ilmoittaa etten olisi turhaan juossut (issias selällä vielä kaiken lisäksi! )

Raivoamisen jälkeen sain lääkärille ajan ensi maanantaille mutta jostain kumman syystä tuntuu että siellä taas sanotaan että "seuraile, voi olla ihan normaalia".

Yrittäjänä tarviisin kahen viikon saikun et sitä ois järkee pitää ja saisin jo sairaspäivärahaa toiselta viikolta.

Voisin mennä päivystykseen ja kohta varmaan pakko, varsinkin jos kohtaus vielä tulee. Mutta siellä ei taas sen kummemmin tiedetä asioista, kuten varmasti äitipolilla tiedettäisiin.

Eikö nää tosiaan oo riittävät perusteet sinne lähettämiseen vaikka siellä sivuillakin sanotaan että seurantaan laitetaan jos ihan vaan on astma, saatika sit jos pahana ja lisäksi ennenaikaisia supistuksia. Mitä helvettiä. Mä en jaksa oon ihan loppu jo tähä vääntämiseen.... :(

Onko joku siis ollut tämmöisessä " seurannassa" ja mitä se nyt tarkottaa ees ja miten sinne pääsee.
 
Siffu23, jos neuvola ei kuuntele, niin soita äippäpolille niinku mä tein. Neuvola tuntu vähättelevän asioitani kokoajan ja niinhän siinä kävi että makasin juuri sunnuntaista eiliseen asti sairaalassa kun pikkunen meinas ruveta tekemään tuloaan, ja siis koko sairaalareissu oltais voitu todennäkösesti välttää jos olisivat neuvolan kautta lääkäriin ajan antaneet. Kivuliaat supistukset pitää aina ottaa tosissaan, koska ne valmistelee paikkoja synnytykseen ja näillä viikoilla se ei oo mitenkään suotavaa.. :/
 
Joo niin huomenna heti soitankin mut aattelin jo kysellä et onko jollekkin suotu tämmöstä "seurantaa" perussairauden takia? Ilman että tarvinnut taistella. Et KUULUISKO mulla olla oikeesti niitä...(sori kirjotan suutuspäissäni tosi epäselvästi ku en jaksa keskittyä. Taas ahdistaa henkeä)

Ja ihan siltäki varalta et huomennaki joku taliaivo vastaa siihen puhelimeen ja sanoo ett seuraile kotona... Ois jotain tietoperää ees mihin nojata! En tunne ketään semmosta joka tietäs näistä tai ois kokemusta äitipolilla olosta
 
Ja hyvä perle että pääsitte kotia! Miks ne tosiaan vähättelee.... Varsinkin kun on todistettavasti syy. En oo keksiny tätä astmaa... :(
 
Siffu, tiedän että astma ei automaattisesti tarkoita erityisseurantaa. Mutta sinun tilanteessasi tosiaan soittaisin heti huomenna ä-polille ja vaatisin ehdottomasti pääsyä käynnille. Ei luulisi olevan kovin vaikea päästä noilla kriteereillä. Päinvastoin.
 
Kiitos. Tähän asti olen ajatellut että ehkä mä vaan olen niin herkkä ja kaikki tuntuu pahemmalta vaikka olisi normaalia. Mut tää ei voi olla enää normaalia ku oon siinä ja rajoilla et lähenkö päivystykseen. Ja otetaanpa taas huominen päivä "vapaata" ilman rahaa. Ja sitä seuraavat päivät. :( ja voi kun vois vaan soittaa töihin et "sori en pääse tänään. Sensijaan aja 22km työpaikalle ja soittele ja siirrä ja pahoittele kaikki asiakkaat itse erikseen. Anteeks mä oon vaan niin väsyny :( noh soitan huomenna sinne ja kerron sit mitä ne sanoo......
 
Juu ei astma automattisesti vaadi äitiyspolin seurantaa. Itelläkin astma mutta oireeton onneks ollu jo muutaman vuoden. Mutta juu noitten supisteluitten takia ottaisin kyllä yhteyttä äitiyspolille.. ja siellä lääkäri tietää kuitenkin parhaiten mitä lisä lääkettä voi vielä olla niin pääsisit vielä edes vähän nauttiin raskaus ajasta.
 
Niin ei varmaa automaattisesti ku eihä astma kaikilla ees tosiaan oireile.. Mut luulis et tämmösessä tapauksessa ois voinu jo vähä vilkasta aijemminkin kun astmakohtauksia on ja ahdistus jatkuvaa ja hengittäminen ja ylipäätään oleminen hankalaksi muuttunut eikä lääkkeet auta. Ja ravitsemusterapeutillakin kävin jo oma-aloitteisesti ja olen tehnyt jo itse kaikkeni tilanteen parantamiseks ja pahenee vaan. Vähän noinniinku arkea hankaloittaa kun ei voi normaalisti olla tai henki kulje... Ja sit en pääse ees lääkärille!

Ja kokoajan olen tästä sanonut neuvolassa 0__o

Nyt vaan tajuaa vasta itse kun ei kertakaikkiaan pysty enää töihin vaikka kuinka haluaisi.
 
Ensiodottaja kyselee tyhmiä.
Miltä tuntuvat kivuliaat supistukset? Siis tässä vaiheessa, ei vielä synnytyksessä. :D Kun aina sanotaan, ettei kivuttomista tarvitse välittää, mutta jos on kivuliaita, täytyy olla hissuksiin ja välttää asioita, jotka niitä aiheuttaa.
Viimepäivinä töissä jo muutaman rivakamman askeleen jälkeen, maha kovettuu ja alkaa kiristää. Ei siis satu niin, että apua tarvitsisin. Kiristää, puristaa, tuntuu kuin olisi korsetti liian tiukalla, ja kävelyvauhti on pakko hidastaa lyllertämiseksi. Käsin kokeillessa koko kohtu tuntuu kovettuneen,
 
Ensiodottaja kyselee tyhmiä.
Miltä tuntuvat kivuliaat supistukset? Siis tässä vaiheessa, ei vielä synnytyksessä. :D Kun aina sanotaan, ettei kivuttomista tarvitse välittää, mutta jos on kivuliaita, täytyy olla hissuksiin ja välttää asioita, jotka niitä aiheuttaa.
Viimepäivinä töissä jo muutaman rivakamman askeleen jälkeen, maha kovettuu ja alkaa kiristää. Ei siis satu niin, että apua tarvitsisin. Kiristää, puristaa, tuntuu kuin olisi korsetti liian tiukalla, ja kävelyvauhti on pakko hidastaa lyllertämiseksi. Käsin kokeillessa koko kohtu tuntuu kovettuneen,
Kuulostaa minusta normaaleilta harkkasuppareilta. Nou hätä. :) Kyllä se kipu on sit ihan kipua tai selvää särkyä esim. selässä.

Niitä varsinaisia synnytyssupituskipujakin on minusta tosi vaikea kuvailla. Jotain kokonaisvaltaista säännöllistä kipua se on....

Minulla ainakin noin..
 
Onneli, supistelusi ovat siis kivuttomia vaikkakin tympeitä :) Kun ne muuttuvat kipeiksi huomaat kyllä. Kivuttomat aiheuttaa vaan vähän epämukavuutta, jotkut ei välttämättä huomaakkaan niitä. Itellä ollu paljo kivuttomia tässä raskauessa, ekassa ei ollu ollenkaan :)

Siffu, minulla myös astma. Näyttää olevan neuvolakohtaista millasta "palvelua" saa. Itse saisin täällä nuilla syillä heti saikun ja muutenkin tääl on ihanat nla tädit! Mut soita aamulla sinne polille ja vaadi heti saikku. Selität ton kuin pahana astmasi oireilee, ja ettet pysty edes normaaliin elämään saatika töihin. Itsellä pysyy kurissa lääkkeillä raskaanakin. Tsemppiä ja koita levätä <3
 
MaLinn, samaa mieltä että sitä kipua ei pysty kyllä kuvailemaan! Se on tuottavaa, pikkuhiljaa kovenevaa ja vie ajantajun :D Se on jotaki uskomatonta... Miten sen voi kestää ja miten ihana palkinto siitä tulee ja miten upeelta kaikki tuntuu ku vauva tulee rinnalle! (Höpsähtänyt) :D <3
 
Joo, harkkasupparit vetää koko mahan alueen mulla ihan kivikovaksi ja kiristää. Mulla tulee heti, ku pari sataa metriä kävelen. Yhden kerran oli kivuliaat supparit, en tiedä edes, mikä aiheutti, oliskohan stressi jotenkin voinut ja pitkä sairastaminen...? Mutta oli vaan kerran ja meni ohi melkein heti, niin en sitten siitä sen enempiä huolestunut, koska oli vain tuo yksi kerta eikä oo uusiutunut. Jos tulee uudestaan, niin sitten kyllä soittelen neuvolaan / käyn äippäpolilla, en nyt kuitenkaan viitsi niitten kanssa pelleillä. Mulla siis tuntu ihan menkkakivuilta, mut mulla siis on ihan _järjettömät_ menkkakivut normielämässä (olinkin jo tuon "ihanuuden" unohtanut), ja aika samanlaiselta tuntui.
 
Takaisin
Top