Toisen kolmanneksen oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tinja79
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on sama, rupee jo ahdistaa....Panadolit ei auta yhtään. Te jotka otatte panacodia, paljonko voi päivässä ottaa esim. panadolin kanssa? Lähden ihan just appiukon lääkekaapille hakemaan panacodia.

Mä oon ottanut vaan yhden panacodin päivässä ja senkin illemmalla, ku en enää kestä yhtään. En joka päivä ota. Muita lääkkeitä en ota ollenkaan, ku ne ei mulla auta.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

vatsakivut painetta alavatsalla ja välillä kuin olisi kivi vatsassa, kärsin eilen illalla ja yöllä työntäytteisen päivän jälkeen. Viikkoja 18, supistuksiako?

maasselii, luultavasti voi olla juurikin harkkasupistuksia. Mulla oli viikoilla 18-20 tosi paljon paineentunnetta alavatsassa ja tuntui että koko ajan pissattaa... Ei ollut mitään tulehduksia, ne tutkittiin kyllä kaikki. Ja just rasituksessa tuli helposti noita tuntemuksia, esim. kävellessä, pyöräillessä tai ihan vaan kotona puuhastellessa. Luulen että voisi liittyä siihen että kohtu alkaa kasvaa niin hurjasti näillä viikoilla, ja siitä nuo tuntemukset. Mutta jos huolettaa kovasti niin soita ihmeessä neuvolaan, mahdolliset tulehdukset voi sitten tarvittaessa sulkea pois.

kiitokset vastauksesta jotakin tämmöistä aavistelinkin, ensikertalainen ja kaikki niin uutta ja ihmeellistä :)

Mulla oli samoja oireita maasseli n. viikko sitten. Neuvolasta saamastani Meille tulee vauva -kirjasesta (tjsp) luin juuri näiden viikkojen kohdalta ligamenttikivuista jotka mielestäni täsmäs hyvin tuntemuksiini. Reilun viikonlopun kesti, ja sittemmin harvakselleen oölut sitä tunnetta. Ajoittunut mahan kunnolla esiin pullahtamisen kanssa samaan ajankohtaan, siksikin noi ligamenttikivut selittäisi asian. :)

Muoks. Nyt siis 18+3, joten suht samoilla viikoilla ilmeni mulla.

Panacodista ei eilen ollut apua :oops: Aamusta taas päänsärky...luulen että osittain on myös niskahartia särkyä?! Katoin ihan mielenkiinnosta illalla paineet kun särky oli pahimmillaan, näytti 105/59. Ei ainakaan koholla olleet, vissiin aika alahaiset. Maasselii, harkkasupistuksia varmasti on, itsellä on myös. Varsinkin silloin kun rakko on täysi.

Auts auts auts, tänään ja eilen on ollut paljon liitoskipuja. :sad001 Käveleminenkin on jopa alkanut sattua. Onneksi tänään alkaa kesäloma ja saa huilia kunnolla 6 viikkoa! Taitaa kyllä ekat pari viikkoa mennä ihan lepuuttaessa, sen verran väsähtänyt olo on. Ollaan tosin lähdössä tänään 1,5 viikoksi reissuun sukulaisia kiertämään, mutta ajomatkat saa levähtää vänkärin paikalla, ja tuskin ne sukulaisetkaan pistää pahaksi jos välillä pötköttelen enkä jaksa touhuta koko aikaa. :rolleyes:

Iltatähtönen täällä ainakin rintojen kasvu (vaikka alle kuppikoon kasvaneet) on aiheuttanut niska-hartiavaivojen come backin. Niistä vuosi sitten pääsi kertaheitolla eroon, kun vaihdettiin kunnon sänkyyn, mutta nyt näköjään yks kaks pullahtaneet rinnat aiheuttaa ajoittain niskajumia (varmaan liikunnan väheneminenkin vaikuttaa). Outoo tässä on, että ne ei edes oikein särje vaan sen sijaan alkaa se hervoton päänsärky. Niska/hartiat on niin kireet, että kun niitä hieroo alkaa huimata, kun veri lähtee liikkeelle. Mulla tosin muutenkin sitä huimausta, joka varmasti pahentaa sitä tunnetta muutenkin, mutta selvästi siellä tukoksia on, kun moisen reaktion hieronta saa aikaan. Usein myös päänsärky lievittyy merkittävästi hieronnasta.

Liitoskipuja ollut kanssa, ja pissattaa usein. Mulla kanssa ollut niskat jumissa kun rinnat kasvanut 2lla kuppikoolla kävin fysioterapiassa laittoi sellaiset teippaukset niskaan auttoi vähäsen. Päänsärkyä oli muutama viikko sitten neljänä päivänä, mittailin kanssa verenpainetta ja oli alhainen 105/60 alhainen verenpainekin voi päänsärkyä aiheuttaa. Sitä niin tarkkana seuraa kaikkia kolotuksia ja kipuja kehossaan.

Pitää varmaan ruveta mittaa kotona verenpainetta.. äsken ystävän kans ostoksilla kipeyty vasen puoli alavatsasta (kipeytyy useinkin..) jonka jälkeen tuli heikotus/huimauskohtaus.. meni kyllä ohi mut säikäytti aika paljon! Keskiviikkona ois rakenne joten täytyypi siellä sitte mainita.. jos vaikka hemoglobiininki mittais siellä ku viimeksi neuvolassa oli vähän laskenu.. :/

muoks. Vähä paineet heitteli.. Ei kauheen korkeet oli toiset ja toiset matalemmat ku viimeksi neuvolassa..
Lisäksi oon huomannu nukkuvani nyt lähes 10h yöunia sikeästi!! ja nään ihan ihme unia.. (toisaalta nyt lomalla tullu touhuttua vaikka ja mitä joten voi johtua siitäki.. )

Isompiin tissiliiveihin piti siirtyä! :grin onneksi h&m:lä oli alet nii löyty jopa kahdet kappaleet.. :)

Muokattu viimeksi:
Saattaa olla, että tästä on ollut jo puhetta, mutta mie ohjailen jumppia ja kiusallisena vaivana olen kokenut viime aikoina virtsankarkailua. Ei nyt missään massiivisessa määrin, mutta jotain lirahtelua kumminkin. Miulla ei ole ikinä ennen ollut vastaavanlaisia ongelmia, joten johtunevat raskaudesta. Onko jollain muulla samanlaisia kokemuksia ja mikä avuksi?

Virtsankarkailu on ihan normaalia raskauden aikana. Lantionpohjalihasten jumppaa vaan ahkerasti, mutta tosiaan hormoonit "löysyttävät" tuota alapäätä vaikka tekisi mitä. Side tietysti auttaa ettei alushousut kastu.

Mielipiteitä on tästä asiasta monia, myös asiantuntijoilla, mutta olen päätynyt siihen, että jätän enimmät lantionpohjan treenailut pois hyvissä ajoin ennen synnytystä, jotta välttyisi pahimmilta repeämiltä. Niitä lihaksia ehtii sitten jumpata synnytyksen jälkeenkin. Voi olla, että olen ihan väärässä, mutta kuvittelen, että tuo löystyminen on luonnon oma keino helpottaa synnytystä. Mulla on työn puolesta aika hyvässä kunnossa lantionpohja. Kuulostipas siltä, että tekisin työkseni jotain ihan muuta kuin laulua ja liikunnanohjausta ;D

Toki on varmaan hyvin yksilöllistä, onko viisasta vai ei. Esim. jos on ennestään huonossa kunnossa lantionpohjan lihakset, tai on riskiä kohdun laskeumaan tms. niin sitten asia erikseen ja on todella syytä pitää noista lihaksista huolta. Tarvittaessa tenaa kehiin ;).

Täähän muakin vähän ihmetyttää kun oon tanssinu ja ohjannu tanssilajeja yli 25 vuotta ja zumbaakin jo viitisen vuotta. Mielestäni mun lantiopohjan lihakset on kanssa ihan ok kunnossa. Mutta noin se varmaan just on, että se on kovin luonnollista ja yksilöllistä.

Eli ei muuta kuin tumppupaketin ostoon :)

Kysyisin vielä painonnoususta. Raskauden ekat 4 kk mulla paino vaan laski ja olin ihan tyytyväinen asiaan. Nyt on alkanut kiivas painonnousu! Tullut kuukaudessa varmaan 4-5kg yhtäkkiä lisää. Yritän syödä tosi maltillisesti ja mitään mielitekoja miulla ei oo vielä onneks ollutkaan. Hiilareita kai pitää nyt yrittää sitten karsia ennestään. Mikä tilanne teillä muilla?

Liitoskivut vaivaa tällähetkellä aina sillon tällöin kun tekee jonkun äkillisen liikkeen. Aivastaessa ja yskiessä olen jo oppinut menemään hiukka kyykkyyn niin ei satu. Pari kertaa vihlasi niin maan kamalasti että nopeesti oppi miten niitä voi koittaa välttää. Ei ole kauhesti muita oireita, pientä kuvotusta melkein päivittäin mutta ei mitään kamalaa. Oikeeta lonkkaa ja jalkaa on alkanut koskemaan viimeaikoina, varmaan iskias kipua jos tuolla on joku hermo pinkeenä.
Muuten olo tuntuu semmoiselta että onneksi on työt vaan osa-aikaisia eikä kovin raskaita kun en varmaan enää pystyisi ihan kokoaikaista tekemään.

Niin ja tuntuu kuin painoa olis tullu ihan kamalasti vaikka puntarin mukaan ei kuitenkaan ole kuin pari kiloa. Olo vaan tuntuu hyvin raskaalta ja kun vanhat vaatteet ei mahdu mahan kohdalta enään niin mieli sanoo että kiloja vaan kertyy.

Mulla on kans ollut pari päivää vähän paha mieli nousseesta painosta. Tykkään kovasti tästä mahastani, eikä silmämääräisesti muuten mitään kauheita ylimääräisiä makkaroita ole ilmaantunut. Mutta jotenkin se vaa'an lukema ei tunnu kivalle. Nyt 19+3, ja paino noussut lähtöpainosta 3kg. (Lähtöpaino oli indexin mukaan normaali, mutta mun normaaliin siinä oli ehkä parisen kiloa enempi) -Noh, ihan hölmöä nillittää kun ongelma on siis kaiketi lähinnä korvien välissä...:oops:

Olen huomannut saman kuin riSa, kyykistyminen, tai makuuasennossa jalkojen vetäminen sikiöasentoon helpottaa repäisykipuja yskiessä yms.

Täällä kärsitty koko raskaus migreenistä ja jatkuu edelleen.. Neuvolatäti vielä odottaa, että tilanne laantuisi. Itsellä ei siihen enää usko riitä. No, nyt on lähete neurolle, jos ne jotain helpotusta keksisi. Muuten tähän toiseen kolmannekseen ei ole onneksi osunut kun jonkin verran huimausta ja heikotusta, mutta osaksi nuokin varmaan migreeniin liittyy. Eilen laskin että maaliskuun lopun jälkeen töissä oltu 15 pvä:ä, nyt saikkua 3vko:a. Toivottavasti vaan muut kivut vielä pysyisikin poissa...

Mulla olo on ihan ok- edelleen tosin lievää kuvotusta on aika ajoin - aiemmissa raskauksissa se oli kyllä totaalisen loppunut tässä vaiheessa. Vähän repäisykipuja on myös silloin tällöin, mutta ei mitään pahoja. En kuitenkaan osaa niitä erityisesti ennakoida, joten tekee kyllä kohdalle sattuessa tosi kipeetä. Harjoitussupistuksia on myös aika tiheään, ja etenkin iltaisin. Ei mitään kipeitä kylläkään, mutta huomattavan usein kuitenkin.

Aiemmat raskaudet oon ollut töissä ihan äitiysloman alkuun saakka, ja sama toiveissa nytkin, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Takaisin