Toipuminen synnytyksestä

Juu, kyllä tää tästä. Oon tänään ollut ylhäällä melko paljon, mutta sen kyllä sitten huomaakin. Alkaa kiristellä alakertaa. Ja köykästähän tämä liikkuminen on.
Oon saanut löysentävää eilen illalla, tänä aamuna ja just otin kolmannen satsin - ja söin kourallisen luumuja. Silti se jänskää, kun onhan se epparihaava silti niin lähellä kakkostaki. Ja nauraminenki sattuu. :D

Millonkahan tämä maharöllykkä tästä palautuu..? Ihan järkyttävä 5kk raskausmahaläski roikkuu etureppuna.
Ja vuoto, kyllä se on jo paljon vähäisempää tänään kuin eilen, mutta silti jokaisella isommalla liikkeellä - nousee ylös, kääntää kylkeä tms. - lirahtelee vielä. Eli en luovu ihan just vielä tästä vaipasta, ihan vaan oman mielenterveytenkin vuoksi. Muuten pelkäisin koko ajan, että no nyt se tulee yli.

Vaikka kuinka olen onnellinen vauvasta, niin oon myös täydellisen rehellinen siitä, että ei tää olotila ole mikään onnellisuuden paikka. Täällä osastolla on naisia, jotka kävelee varsin normaalisti ja toimii, kuin ei olis synnyttänytkään. Ja he ovat siis niitä, keillä oli alle 3kg vauva eikä mitään nirhaumia edes. EPISTÄ. Toivon siis todella, että päivät juoksee ja olotila paranee. Tosin, en oo itsestäni hirveesti tässä ees huolehtinu enkä juuri omia tarpeitani varten mitään pyydellyt, kun huolestuttaa tuon lapsen tila.

Ja ne hormoonit..
 
Mua suututtaa virtsan karkailu. Kovasti olen koittanu jumpata lantionpohjalihaksia, ja alapäässä ne on hyvät. Seksi tuntuu oikein hyvältä. Jostain syystä virtsaputkeen jumppa ei tunnu vaikuttavan edelleenkään. Aivastaessa, yskiessä, hyppiessä ja joissain muissa liikkeissä karkaa, oikein täydestä rakosta karkaa ilman kummempaa liikettäkään ja välillä tuntuu, että lähes tyhjästäkin rakosta saattaa yhtäkkiä karata pari pisaraa vaikka seisoisin paikallani. Pissatessa ei ole mitään toivoa pysäyttää virtsasuihkua, en jotenkin saa näillä liikkeillä mitään otetta pissapuoleen. Onko mitään muuta apua kuin nuo perus jumppaliikkeet, kun ne tuntuu vaikuttavan vain tuohon toiseen kohtaan? En kai mä lopun ikääni kuseskele housujani?
 
Nyt kun olen ollut flunssassa varmaan jo pari viikkoa, olisi housut kastuneet monta monta monta kertaa ellei olisi ollut kuukautiset samaan aikaan ja side pelastamassa. Voi tätä onnea.
 
Mulla karkaili jo raskausaikana.. Nyt en tiedä oikein, kun on tuo side kuitenkin tuossa..
Mutta synnytyksen jälkeisenä päivänä oli jännä kun en tuntenut lainkaan pissahätää, piti kellon kanssa käydä vessassa.. Se oli outoa, koska oli raskauden aikana niin tottunut siihen, että joutui ehtimiseen käydä tyhjentämässä niin kovin täydeltä (pah!!) tuntuvaa rakkoa. Nytkään vielä ei pissahätä tunnu lainkaan niin selvästi kuin raskausaikainen pakotus, vaikka rakossa saattaa olla oikeastikin jo melko paljon täytettä..

Mä olin synnärillä just tuollainen "kuin ei olisi synnyttänytkään", vauva 3,6kg mutta kun ei ollut sitä epparia tällä kertaa!!! Ainut vaan että selän takia kävelin sitten hetken pystyssä oltuani kuin linkkuveitsi.. Eli alapää ei vaivannut mutta selkä kyllä ja pahasti. Saa nähdä missä vaiheessa alkaa helpottaa. Mulla ei oo koskaan ollut mitään issias-vaivaa, mutta nyt taitaa olla jotain sellaistakin. Vasen pakara juilii ja vasen pohje, tuntuu tosi ikävältä. Ei kunnon kipua vaan sellaista jatkuvaa vähän niin kuin vihlomista. En pystynyt nukkuakaan aamulla pidempään, vaikka olis ollut mahdollista, kun niin vihloi.. :/
 
Mullakin lirahteli raskausaikana muttei lapsen syntymän jälkeen (voiko sektiota sanoa synnytykseksi) ei ole tätä ongelmaa, päinvastoin.. Joudun oikein muistelemaan millon olenkaan viimeksi käynyt pissalla kun hätää ei tunnu lainkaan. vessassa voin sitten lorotella vaikka kuinka kauan, tuntuu että keveneekin monta kiloa pissimisen jälkeen. En tiedä vaikuttiko katetri tähän jotenkin. Mutta ei siis karkaile, ennemminkin jumittaa. Pissahätää en ole tuntenu vielä kertaakaan.

Muuten tunto alapäässä on samaa luokkaa kun ennenkin, nyt kuukausi sektiosta harrasteltiin hiukan rajumpaa seksiä ja hyvin tuntuu haava kestävän rajuakin rynkytystä :-) Onhan se jo kiinni ja parantunu kunnolla, jotenkin sitä vaan vieläkin varoo, on kuitenkin iso haava.

Maha on löysä taikina vieläkin ja reidet on edelleen isot.. Odotan vaan millon pääsee oikein jumppaamaan, ajattelin aloittaa vesijumpalla/juoksulla heti kun saan luvan mennä sinne kloori(kusi)veteen lillumaan.
 
Nyt on viides päivä synnytyksestä ja olen ollut jalkeilla ja liikenteessä koko päivän yhden paratabsin ja kahden Burana 400:n voimin. Täytyy koputtaa puuta, ettei tule takapakkia, mutta olo on ollut repeilyyn nähden erinomainen. Toivottavasti tuo antibioottikuuri, joka tänään loppui oli tarpeeksi. Haavat ovat todella siistit, tikkien lukumäärästä (kysymykseen kuinka monta? vastauksena oli "monta") ja muusta en tiedä hölkäsen pöläystä, mutta kätilöt ja gyne kertoivat haavojen olevan todella siistit eikä edes mustelmaa ole tullut. Pystyn myös istumaan jo kovalla alustalla. Sulkijalihas parsittiin ihan kunnolla kasaan ja paikat toimivat hyvin, virtsasuihkun saan keskeytettyä, jne. (on nää kyllä niin huikeita "too much information"-juttuja, hehe :))

Maha on vielä suht säkkimallia normiin verrattuna, mutta pienenee päivä päivältä ihan silminnähden.

Yskiminen ja aivastaminen on yliarvostettuja juttuja ja kaalinlehdet on pop:)
 
mulla vaivas kuiva yskä synnytyksen jälkeisenä päivän sairaalassa. Oli ihan tuskaa kun yksiminen sattu sairaasti alapäähän eikä sairaalassa ollu muka mitään yskänlääkettä tai tablettia. Pyh... seuraavana päivänä mies sai mennä ostamaan apteekista...
 
Voi kökkö. Oon kummastellut välillä kiristävää tunnetta alapäässä vessassa istuessa ja eilen peilin kanssa kurkkasin ja löysin tikit?! Luulin et ne on sulanut jo aikaa sitten mutta ei, synnytyksestä kuitenkin kohta neljä viikkoa. Pari lankaa sain irti mutta jotain sinne jäikin. Ja ilmeisesti mulla on tullut jonkinsortin laskeumaa :sad001 ne tikit löytyi nimittäin siitä laskeuman viereltä piilosta. Pitäisköhän mennä lääkäriin ennen jälkitarkastusta joka on vasta kuukauden päästä? Ja kun sen tekee terkkari eikä lääkäri. Ahdistaa ja ärsyttää :sad001 no, muuten pääsinkin vähällä...
 
Synnytyksestä 1,5 vkoo, ja iltaa kohden istuminen ja liikkuminen alkaa tuntua tukalalta alapäässä. Kellään muulla klitoris kipeä?? V-mäinen tunne, yrittäny kurkkia mikä siellä ny oikein mättää mutta en ymmärrä. Tikit kirveltää edelleen suihkutellessa, mutta normaalia kai tuokin.

Tänään neuvolantäti sanoi että jälkitarkastus on tarkoituksella jonkin ajan kuluttua, että paikat on kerenny palautua. Tikitkin kuulemma saattaa viedä sen 2-4vkoo aikaa että sulaa. Emmu_ma, jos asia sua vaivaa soittaisin neuvolaan. Osaavat varmaan sanoa kannattaako vielä kiirehtiä lääkäriin.
 
Jepa, mitä myöhemmin jälkitarkistus on, sen hyödyllisempi se on. Mulla oli 7 viikkoa synnytyksen jälkeen, ja se olis voinut olla ehkä myöhemminkin, kun tuntui että just sillo olin täysin palautunut. Pientä kremppaa kuitenkin oli tosi kauan. Voisiko emmu_ma olla, että sulla ei ole itsestäänsulavia tikkejä?

Pikku-Tikru, kyllä oli, ja tuntu että lantionpohjan lihakset oli virtsaputken ympäriltä tosi pitkään kipeät. Kyllä se onneksi helpotti juuuuri ennen jälkitarkastusta. Mun kroppa ainakin mystisesti paranee kaikesta aina juuri ennenkuin menen lääkäriin :D
 
Niin, ei nuo tikit kyllä yhtään sulaneilta näyttäneet. Ällöä. Se laskeuma on nyt painanut mieltä ja oonkin asiaa tutkinut ja aika yleinen vaiva taitaa olla. Taidan nyt olla rauhallisin mielin kun ei se vaivaa kuin ulkonäöllisesti, menen sitten gynekologille jos alkaa vaivata mieltä enemmän.
 
Vitsit miula ei ole enää mitään vaivoja tai kolotuksia synnytykseen tai raskauteen liittyen. Tänään vaunulenkillä teki jo mieli ottaa juoksuaskeleita, harmi että juoksu on niitten kiellettyjen liikuntamuotojen listalla ennen jälkitarkastusta, joka on mulla vasta 3.12. :sad001 Painokin on pudonnut jo 8,5kg vaikka en oo mitenkään laihdutellut tms. Vielä olis 3,5kg raskauskiloja jäljellä. Maha on nyös pienentynyt siten, ettei monikaan arvais, että oon 11pv sitten synnyttänyt :D Jee!
 
Menna; sinä onnentyttö että on paino pudonnut noin hyvin :)

Nyt on mennyt 3 viikkoa synnytyksestä ja paino on pudonnut 13kg ja viel ois 7 jäljellä. Olo on hyvä ja haluais alkaa treenaamaan mut pitää odotta jälkitarkastukseen joka on vasta 19.11..
 
Täällä ei paino kyllä putoa mihinkään. Vaikka imetän ja lenkkeilen. Se 10 kiloa putosi heti synnytyksen jälkeen mutta siinäpä se sitten onkin. Voi voi. Olkaa te onnellisia joilla paino lähtenyt hyvin putoamaan :)
 
Emmu_ma, mulla ihan sama homma... ei mua itteeni kauheesti jaksa just nyt nää kilot kiristää, onhan sitä loppuelämä aikaa sitten laihduttaa mut ärsyttää kun ei mee mitkään vaatteet päälle! Lähe nyt sitten kolmeviikkosen kanssa jonnekkin shoppailee... ei ihan onnistu...
 
Mä kuulun kanssa kastiin, jolta putosi vauvan verran painoa synnytyksessä, ei paljon muuta. Osittain tietysti voimakas nesteytys istukan irrotuksen takia aiheutti sen, ettei turvotus poistunut. Nyt on siis 8 kiloa painoa suurin piirtein lähtenyt, jäljellä pudotettavaa sellainen 14 kiloa.. Vaan kyllä ne varmaan tippuu kunhan pääsee liikkumaan ja aloittelemaan ratsastuksen ja vaunuilut kunnolla.
 
Mut hyvinhän teilläkin on jo lähtenyt tuota painoa! Kyllä se siitä, jokaisella omaa vauhtiaan. Minä oon haaveillut myös ratsastuksesta. Vitsit kun pääsiskin maastoon täyttä laukkaa :D
 
Muuhun palautumiseen liittyen: Mä en oikeastaan enää muuten tiedäkään raskaana olleeni tai synnyttäneeni, mutta tänään tajusin että mulla on peräpukamat! Ai hitto, pitikös niitä jotenkin erityisesti hoitaa vai riittääkö suihkuttelu ja puhtaana pito? Eivät siis ole oikeastaan edes kipeät, tänään vaan vuotivat jonkin verran verta kun vatsaa toimittelin...Eivät siis vaikuta istumiseen tai mihinkään millään tavalla.
 
Nyt on parina päivänä ollut kummallista mahakipua vasemmalla puolella, etenkin imettäessä. Vois ehkä olla jotain ovulaatiokipuakin, mutta ei mulla kyllä yleensä sitä oo monena päivänä ollut. Tai johtuisko noista antibiooteista, mitä syön rintatulehdukseen...

Mullakin putos paino hyvin ja nopeesti, tosin nyt oon syönyt niin paljon kaikkea hyvää, että oiskohan tullut jo osa takaisin :wink En silti oo uskaltanut kokeilla mitään vanhoja housuja vielä.

Ootteko muuten kokeilleet nukkua mahallaan? Mulla meni jotain 3+ viikkoa, ennen kuin tohdin. Mutta tuntuipas se autuaalta...rentouttaa selkää, ja jotenkin siihen nukahtikin nopeammin.
 
Mulle on kans tullut nyt tänään ihme mahakipuja :/ sekä alkanut uudestaan vuotaminen, se oli useamman päivän jo pois. Vuoto on kyllä sellaista kirkasta verta :S Pitää sanoa neuvolassa, ettei vaan mitään vakavaa oo.

Mulla jäi hyvin kilot sairaalaan vaikka tyttö oli kovin pieni. Painon nyt suurinpiirteen saman verran, ku ennen raskautta. Maha on kyllä vähän vielä sellanen löysä :D Ja tuo mahallaan oleminen, on mitä ihaninta :D :Heartred
 
Takaisin
Top