wingless, kävin itse eilen ekalla jumppatunnilla, ja sekin kehonhuoltoa. Synnytyksestä 4½vkoa.
Se ihan varmasti riippuu niin ihmisestä, kudostyypistä, synnytyksestä jne. Itse en uskaltais just nyt vielä juosta enkä tehdä mitään "ponnistavaa" liikettä, esim. punttia/kyykkyä tms., sillä pelkään niiden laskeumien putoavan alemmas/pahentuvan.
Jos tuntuu, että lantionpohjanlihakset on kunnossa ja vatsalihakset kiinnittyneet, niin mikä jottei sitä vois lähteä ratsastaan! Ehkä ravit ja laukat kannattaa jättää minimiin?
Minä haluaisin pyöräileen, mutta en taida vielä pystyä epparin vuoksi istumaan siinä spinnipyörän kapealla penkillä. :D
Ja kyllä, niin notkea kuin olen ennen luonnostaan ollutkin, niin eilen venyttelyissä tunsin olevani norsu posliinikaupassa, aiiivan liian ahtaiden hyllyjen välissä. Tämä löysä vatsa on tiellä, epiduraalin kokeneet nikamavälit (pistettiin _neljä_ kertaa, ennen kuin onnistui..) on älyttömän jäykät ja vihlovat taakse taivutettaessa, ja tasapaino pikkusen hukassa ihan tasapainopisteen muuttumisen ja lantion sekä keskivartalon lihasten heikentymisen vuoksi. Mutta kyllä tää tästä, vielä minusta ehjä ja hyvä tulee!
emmu_ma, IHANA kuulla, että seksissä ei ole muutosta (siis noh, ainakaan huonompaan), eikä ne laskeumat vaivaa "jumppaamisen" aikana. :) Ja helpottaa ihan älyttömästi tietää, että en ole yksin tän tavallaan ällöttävän ongelman kanssa. Itse tosiaan toiselta lapselta pyydän/vaadin sen sektion, sillä useammat synnytykset pahentaa vain laskeumia. Mutta jos nämä alkaa vaivaamaan, niin toden totta - onneksi on korjausleikkauksia. :) Täytynee vain yrittää ajatella positiivisesti.
Omakin mieli hieman on parantunut alkushokin jälkeen, ja kun on saanut keskustella asiasta toisten kanssa. Omassa pienessä mielessä asiat tuppaa kasvamaan aivan jäätäviin svääreihin asti. Itsehän mietin, että voinko koskaan harrastaa seksiä.. pitääkö mun nyt erota miehestä, koska en voi tarjota sille normaalia elämää..voinko enää ikinä harjoittaa omaa työtäni, jos nuo laskeumat haittaa liikkumista.. Ja mitäs vielä? :D Naurattaa aivan, mutta kyllä ihan tosissaan niitä mielessäni pyörittelin yön pimeinä tunteina, kun yritin saada neitiä nukkumaan.
Mutta kuten ihana mieheni jaksaa mulle muistuttaa, synnytyksestä on vielä aivan hetki vain aikaa, joten mitään ei pidä vielä liikaa peljätä eikä heittää kirvestä kaivoon. Sentään hei tunsin kokeillessani omat lantionpohjanlihakset. Vielä hyvin hentoja supistuksiahan niillä saa aikaiseksi, but I'm getting there! :)