Toipuminen synnytyksestä

Jäi sen verran traumoja synnytyksestä ja siitä kaikesta sörkkimisestä että en oo uskaltanu kokeilla joko tikit sulanu, synnytyksestä 3 vkoo. Seksiä tekis mieli, mutta kauhistuttaa koko ajatus. Pitänee pikkuhiljaa kokeilla. Mulla siis kahden tikin repeämä emättimessä.
 
Me harrastettiin eilen seksiä ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeen, eli meni 4 vko ja 1 päivä ennen kun uskallettiin miehen kanssa yrittää. Hyvin meni ja täytyy sanoa että seksi tuntui jopa paremmalta kun ennen :) olen iloinen että odotettiin niin kauan ennen kun yritettiin koska nyt olin parantunut täysin ja pystyin nauttimaan täysin :wink
 
Me odotettiin myös se reilu 3 viikkoa ennen ensimmäistä seksikertaa. Ihan ok tuntui, varovaisia oltiin kylläkin. Epparin kohta tuntui hieman. en oikein osaa kuvailla miten, mutta tuntui. Ja limakalvot taisivat olla aikaisempaa kuivemmat. eli Ceridalia on mentävä ostamaan ennen seuraavaa kertaa! :wink
 
Huh, tuo 2,5vko tai kolmekin tuntuu hurjalta, ootte rohkeita! :)

Mulla on vielä tikit ihan selkeänä tuolla ja yksi oli irronnutkin. Kurkkaan peilillä melkein jokaisen vessakäynnin yhteydessä, että onko enempää lähteny irti ja mikä tilanne. Jotenki vielä itekään ei uskalla hirveesti koskea, joten ei puhettakaan, että antais toisen koskea.

Luulen, että meillä menee mahdollisesti vauvan 1kk tarkastukseen asti, jolloin vois pyytää terkkaria tarkastaan tilanteen.

Mietin myös, että miltä ne pukamat tuntuu? Mulla kävi gyne tarkastamassa vielä kursimisvaiheessa, että säilyikö suoli ehjänä, kun kätilö pyysi häntä, mutta kuulema ehjä oli. Silti kakkosella käydessä se vähän sattuu tai nipistää tai kiristää, tai miten sen kuvailis. Mietin sitten, että voiko olla niitä piilopukamia vai onko se vaan, että tuo eppari on sen verran lähellä ja tottakai syvälläkin, että se jomottaa. Mennäänhän siinä aika railakkaasti lihaksen läpi.

Ja kaks tikkiä..oivoi, olispa itelläkin vaan kaks. :D Kysyin kätilöltä, että montaku tulee, niin vastaushan oli tää "näitä ei lasketa.." - eli monta. :D

EDIT: tuohon pukama-asiaan - en vaan voi ite mennä sörkkimään edes sitä reikää sormilla, kun jotenki se kivun pelko on niin juurtunut nyt mieleen.. Eli en siis tiedä, että onko niitä sisäisiä. Ulkoisia ei ainakaan, kun peilillä tutkin.. (sori hei tätä infon tulvaa :D )
 
Mulla on edelleen niitä kovia rannesärkyjä ja tuota ummetusta ja jäätävät pukamaongelmat (mamsi se nipistely taitaa olla just niitä ah niin ihania pukamajutskuja...:D) Eilen neuvola sanoi että varaa omalääkärille aika, että mun tapauksessa saan ajan varmaan aika pian... soitin sitten tänään terveyskeskukseen niin siellä oli vastaamassa puhelimeen (anteeks nyt vaan) joku vuosituhannen lehmä ämmä. Sillä oli nähtävästi joku käpy tai sitruuna hanurissa mutta sain tosiaan kahden viikon päähän ajan, totesin vaan että pitääkö tässä nyt sitten kaks viikkoa kärvistellä niin oli ihan sitruunana siellä että "tulet sitten päivystykseen jos tämä aika ei kelpaa". Vauvan kanssa 6h jonottamaan päivystykseen? No way... Varmaan pitää mennä sit johonki yksityiselle. Ärsyttää vaan kun en ole juuri noita julkisen puolen palveluita tarvinut kun ollut työterveyshuolto mut nyt kun niitä tartteis niin se on tällasta kädenvääntöä ja mielensäpahottamista...
 
Mulla on jälkitarkastus 2 viikon päästä ja sen jälkeen vois sitten katsoa sänkypuuhia... ei oo kyllä kauheesti käynyt mielessäkään, eikä tässä kyllä ehtisikään. Nukkuminen on ollut etusijalla, jos aikaa on. Yhtenä iltana vietettiin sentäs laatuaikaa miehen kanssa tv-sarjoja katsomalla vauvan nukkuessa.
 
Apua, mulla taisi alkaa menkat!!!! Mitä ihmettä! Oonhan mä kuiteski imettänyt vaihtelevalla menestyksellä mutta näköjään ei auta asiaan. Tylsää, vaan reilu 5 viikkoa synnytyksestä....


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kaks viikkoo synnytyksestä ja mä painan saman verran kun ennen raskautta ja mahalörppä on lähes kadonnut. Eppari ei enää häiritte ja jälkivuoto on tavallisen menkkavuodon tapaista ja ehkä vähän vähempikin tulee. Olo on niin älyttömän huippuhyvä, ei juuri väsytä ja elämä hymyilee. Vaikka makasinkin sohvalla lähes koko raskausajan sairauslomalla niin ihan käsittämättömän hyvin on palautunut. Kuinkahan hyvin oliskaan palautunut jos olis päässyt raskausajan liikkumaan normaalisti..
 
Meillä ei synnytys menny ihan niin ku olin kuvitellut: "luomusti" jaksoin olla ammeessa 7 senttiin asti, mutta sen jälkeen kivut alko olla niin hirveitä, että päädyttiin spinaaliin. Kyllähän se auttoi ja tuntui ihanalta kun kivut hävisi, mutta olin vähän pettynyt kuitenkin, en olisi halunnut lääkkeellistä kivunlievitystä. No, sitten neiti jäi hartioista kiinni, joten imukuppi + eppari avuksi.. Pelkäsin, miten toivun, mutta kaikki meni hienosti! :) 2 päivän ajan tunsin pientä kipua, mutta kotiin päästyäni ei tikit vaivanneet, kun vain liikkui varovasti.. Petihommatkin alkoi sujua n. 2,5 viikkoo synnytyksen jälkeen :) Ei jäänyt traumoja synnytyksestä, lopputuloksena kuitenkin on tämä ihana, täydellinen tyttö :Heartred
 
Jälkivuoto on muuten (lähes) loppu :) Varmaan viikon jo pärjännyt pikkuhousunsuojilla, mut nyt uskalsin jättää nekin pois.
 
Mulla kans jälkivuoto on loppunut, nyt kuukausi synnytyksestä. Jipii!
Neuvolassa tänään taas mitattiin hemppari, nyt 134 kun kaksi viikkoa sitten oli 115. Huimaa vauhtia nousee, nyt on jo raskaudenaikaisissa ja sitä edeltäneissä lukemissa.

Paino ei ole kylläkään mulla pudonnut. 8 kiloa on lähtenyt, vielä 12-13 jäljellä raskauskiloja ja siitä sitten vielä noin 10 että olisin normaalipainossa, indeksien mukaan siis. Huoh, työmaata piisaa! Mutta terkkari sanoi että voin ihan hyvin omien tuntemusten mukaan alkaa pikkuhiljaa ratsastaa taas, ja siihen päälle kun ottaa tallihommat ja vaunulenkit niin ehkä pääsen ainakin alkuun tuon painonpudotuksen kanssa..
 
Minä käyn niin up and down näiden fiilisten kanssa. Tämä lapsi olis tissillä _koko ajan_. En ehdi juuri tehdä muuta, ja kaikki muu mitä teen, tapahtuu kiireellä sen joko 15 min unen aikana tai sitten tuusatessa "shhhhshhhhshhh"-ääntä päästellen, kun neiti huutaa suoraa kurkkua. Tällä hetkellä - oltuaan lähes koko päivän aamukymmenestä asti tissillä - se on hiljaa sitterissä. Hereillä. Taas.

Oon edelleenki kalpee ku kalkkilaivan kapteeni, silmät painuu syvemmälle mustissa kuopissaan päivä päivältä, mun iho kuivuu aivan silmissä vaikka juon ja rasvaan hulluna, alan niin kyllästymään tuohon imettämiseen, nännit on niin perkeleen kipeet ettei ilman kumia pärjää, alapää ei todellakaan ole vielä parantunut - tikit näkyy selvästi vieläkin ja verta vuotaa vaihtelevasti (toisinaan parikin päivää ilman mitään, toisinaan taas oikein lirahtaa) ja pelkään, että ne veeitun pukamatkin sain riesakseni. Paino on pudonnut joo jyrkästi ja alle lähtöpainon ollaan, mutta maha on tosiaanki vielä pehmee pullataikina arpineen eikä omat ulkoiluvaatteet mene vieläkään päälle vatsan ja tissien vuoksi.

Tuntuu välillä, että vaivun niin epätoivoon tämän koko tilanteen kanssa.

Tällä hetkellä toivoisin, että minun miehellä olis toimivat maitorauhaset.

..tai oikeestaan, että minä olisin mies, ja se nainen.
 
Voi Mamsi kun osaisinkin sanoa jotain mieltä kohentavaa!! Toivottavasti mieliala tuosta pikkuhiljaa tasaantuu - luulen että näillä ihanilla hormoneilla on oma osansa tässäkin kohtaa... Ei sillä, että ne nyt kipuja tai muuta selittäisi, mutta epätoivon tunteisiin ehkäpä kuitenkin?
 
Voi sinua Mamsi :sad001 ! On kurjaa kun on tuollainen olo, mutta usko tai älä, muutaman viikon päästä olo on ihan eri! Eipä se nyt lohduta mutta varmaan jossain määrin helpottaa kun yrittää ajatella ettei tuo olo ja meininki loputtomiin kestä. Onko teillä tutti käytössä? Meillä oli alkuun myös että saatoin ihan tuskasena istua yöllä kolmekin tuntia imettämässä kunnes otettiin tutti käyttöön. Tuteissa on paljon eroja, toiselle sopii toisenlaisen mallinen ja toiselle toisenlainen joten ite ainakin suosittelisin opettamaan sen tutin. Kuitenkin jokaisella vauvalla se imemisen tarve ja halu et mielummin ite opetan tutin kun et imetään nyrkkiä tai peukaloa...

Siitä ihon kuivumisesta; miten syöt? Saatko tarpeeksi hyviä rasvoja? Yleensä jos ei saa tarpeeksi rasvaa ruoasta niin iho alkaa kuivumaan. Painokin sulla hyvin laskenut joten muistathan syödä? :Heartred Neuvola sanoi mulle silloin alussa että muistathan syödä kunnolla; jos syöt itse vain salaattia niin silloin se maito on myös rasvaheikkoa... ja silloin vauvalla on nälkä kokoajan :/

Mulla oli ekat kolme viikkoa ihan jäätävä baby blues ja olin ihan hukassa ja rikki ja romuna.... nyt kun vauva on kohta viisi viikkoa niin alkaa jo vähän tottumaan tähän kaikkeen ja arkikin rullaamaan.

Tsemppiä Mamsi, voimahaleja!! :Heartred :Heartred
 
Kiitos lohdutuksista. :) Kyllä se helpottaa, jos tietää, että tämä tästä laantuu jossakin vaiheessa. Viimestään kymmenen vuoden päästä! :D

Meillä ei nukuttu viime yönä, johtuisko D-tipoista, jotka alotin eilen aamulla. Koko ajan ähkittiin ja puhkittiin ja heiluttiin ku heinämies. Eikä nukuta vieläkään. Ja tokihan tämä alkaa näkymään pikku hiljaa itsessäkin.

Syön monipuolisesti hedelmiä, kasviksia, lihaa ja myös kalaa, maitotuotteita jne. Mulla on maitoprotskuallergia, mutta kestän jonkun verran maitotuotteita. Nyt oon syöny ihan liikaa ja sen huomaa juurikin näistä silmän ja suun ympäryksen kuivumisesta ja rohtumisesta. Pitäis rajoittaa, mutta jogurtit yms on niin helppoa evästä. Ja toki, saahan niitäkin maidottomina kaupasta.

En oo itse voinut penskana syödä äitinmaitoa ja oon ollut soijalinjalla. Oon miettinyt sitäkin, että voisko tällä bebellä olla samat ongelmat, kun peppu on ihan verellä ja haavoilla, pieruja tulee jatkuvalla syötöllä ja kakkaa on melkeinpä joka vaipassa. Eikä minun rintamaito riitä ilmeisesti, niin ollaan annettu 1-3x/pvä Nan H.A. 1 -korviketta..

Ja tuttia ollaan kyllä tungettu suuhun. Monenlaista. Sille kelpaa yhenlaiset tutit ja sekin vain silloin, kun se on kaukalossa tai vaunuissa, muutoin se oikeestaan sylkee sen pois, kun tajuaa ettei sieltä tule maitoa.
Ja tiedostan kyllä, että se pitää minun tissiä tuttina hyvin usein, eikä edes syö.

Noh, josko minun mies veis tänään meidät heseen syömään, niin paranis mieliki. :D
 
Mamsi: aloitittahan D-tipat vähitellen? Meille ainkain neuvottiin, että ekana viikkona 1 tippa päivässä, tokana 2 jne. kunnes pääsee siihen viiden tipan ylläpitoannokseen. Meillä D-tipat ei pahentaneet masuvaivoja ollenkaan (niitä oli siis jo ennestään). Ja nyt viikon verran on jo ollut masukivut poissa, pieree kovasti muttei enää huuda.
 
Mekin saatiin neuvolassa d-tipoista tuo ohje mutta kovin herkkävatsaisille suositellaan 1 tippa viikon ajan ja 2 tippaa viikon ajan jne...

Mamsi, voithan kokeilla sitä maidotonta ruokavaliota jos epäilet maitoallergiaa? Apteekissahan myydään niitä maitoallergisen korvikkeita jos tuntuu että tarttee sitä korviketta lisäks :)
 
Me aloitettiin d-vitamiini just tuolleen pikkuhiljaa. Nyt kun on syöty puoltoista viikkoa rela+d3 vitamiinia, ollaan kaks päivää jo annettu se viisi tippaa. En ole vielä ainakaan huomannut, että d-vitamiinin antaminen olis lisännyt mahakipuja. Annetaan tipat aamun ensimmäisen syötön yhteydessä ja yleensä vauva itkee mahanpurujaan vaan illalla ehkä 1-2 krt/ilta.

En tiijä joko miula pysty tänään alkaa kuukautiset. Jälkivuoto on ollut aika olematonta kahden viikon jälkeen synnytyksestä ja tänään sit on tullut reilummin puhdasta verta. Piti ihan laittaa normiside housuun, kun tähän saakka oon ollut pikkuhousunsuojalla. Tiijättekö onko jo mahdollista et nämä olis kuukautiset? Synnytyksestä on nyt 3vko ja 4pv. Ps. Jo viikon verran olis ollut itellä kovat halut kokeillä yhdyntää, mut en oo ihan jotenkin uskaltanut ja ei ole oikein tuota aikaa/jaksamista tuntunut olevan siirtyä ajatuksista tositoimiin :D
 
Mamsi, nyt alkaa jo pelottaa nää sattumukset...mullakin on maitoallergia :D Joka on onneksi taas painunut vuosia sitten pois. Lapsena oli suht pahana, paikat ruvella ja maha kipeänä. Palasi sitten murrosiässä, ja lukion jälkeen taas häipyi. Toivottavasti ei lapsi peri sitä...
 
Apua. Me ollaan menty keskeytetyllä yhdynnällä menemään koska tätä vauvaa yrittäessä siihen vierähti 4kk ennenkuin tärppäsi, enkä siksi uskoisi että tällä taktiikalla vauvaa saa aikaiseksi (kierrotkin pyöri pahimmillaan 40:ssä päivässä..). Nyt on sitten alkanu tulla sellasia vatsakipuja mitä oli tämän raskauden alussa. Enkaimänytvaanoleraskaana?! Pakko käydä ostamassa testi ja jos se on negatiivinen niin haen kymmenen pakettia kondomeja ja levitän niitä ympäri kämppää ettei vaan unohda käyttää niitä.... KELE! Onko muilla jotain epämääräisiä tuntemuksia alamahassa synnytyksen jälkeen? Eihän menkkojenkaan pitäis alkaa kun täysimettää? :D
 
Takaisin
Top