Toipuminen synnytyksestä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se on muuten hassua, kun on synnyttänyt ja ollut hirveissä tuskissa... miten paljon se tikkaaminen voi sattua! Musta se oli nimittäin ihan kamalaa, vaikka oli suihkutettu puudutettakin :biggrin Ehkä se johtui siitä, kun se vauva oli putkautettu pihalle ja mieli asettui "Se on loppu ny!" -tilaan ja ylläri: tulikin LISÄÄ kipuja ja kurjuutta laughing7

Mulla esikoisenkaa jouduttii vähän leikkaa ja kyllä se toipuminen vei aikansa! Pelotti myös se miltä alapää näytti, mutta pikkuhiljaa se palautu. Kunnes nyt taas synnytti. :D Tällä kertaa tuli vaan muutama niin pieni nirhauma ettei niille tarvinnu tehä mitään, kohdun pohja ilmeisesti kai meinas hieman laskeutua mutta neuvottiin vaan reeniä reeniä heti (lantionpohjalle siis). Että kaippa tää tälläkin kertaa tästä pikkuhiljaa. Liikunta varmaan auttaa tosi paljon palautumaan, tuntuu ainakin siltä. Tosin jälkitarkastukseen astihan pitää ottaa aika lailla iisisti. Tai mulle neuvolassa sano ettei mitään liikuntaa paitsi kävelyä ja lantionpohjaa ennen sitä.

Mulla leikattiin välilihaa ilman puudutusta esikoisen kanssa ja kätilö kysyi synnytettyäni, että sattuiko pahasti, kun ei ollut ehtinyt puuduttaa. Mä en ollut edes huomannut mitään!! Enkä kyllä tuntenut tikkaamistakaan?! Siinä varmaan oli jo puudutettukin.
Mulla pulppus verta siitä haavasta, kertoi kätilö, arviolta 600ml vuosin, oli joku suoni ollut just kohdalla. Haava oli kipeä jälkikäteen kyllä, mutta siis synnytyksen aikana en huomannut mitään. Onneksi!!

Minulla positiiviset fiilikset tästä synnytyksestä palautumisessa. Olen siis synnyttänyt kaksi poikaa 8 ja 15 vuotta sitten. Noista molemmista kesti paljon kauemmin palautua kuin tällä kertaa, vaikka itselläkin ikää "jo" 35 vuotta. Aiemmilla kerroilla tehtiin tuo välilihan leikkaus ja muutama tikki laitettiin, nyt ei tullut kerrassaan mitään "vaurioita", ja palautuminen onkin ollut nopeaa. Aloin heti synnytyksen jälkeen liikkumaan ja nyt kun synnytyksestä on aikaa 2,5vkoa, koen palautuneeni tosi hyvin. Jälkivuoto on käytännössä loppunut ja mielialavaihtelutkin vähenemään päin. Tämä kolmas kerta on ollut minulle helpoin:)

Itsellä nyt viikko synnytyksestä ja toipuminen on sujunut loistavasti! Tarvittiin laittaa vain 3 tikkiä jonnekkin emättimen sisälle ja kätilö sanoi jo salissa kun haavoja tikkasi että eipä tästä päällepäin näy että olisit synnyttänyt juuri :) Muuten muutamia nirhaumia tuli sinne ja tänne jotka on jo parantuneet valtaosin. Ja se tikkaaminen ei minulla ainakaan sattunut, tuntui kyllä. Kätilö sanoikin kun tikkasi että näin kuulu ollakin, tuntemus saa olla että jotain tehdään mutta koskea ei saa. Ja puudutettiin kyllä huolellisesti.

Ekat päivät synnytyksen jälkeen olo oli kuin hakattu, niskasta polviin asti joka paikka muussina ja kipeänä. Särkylääkettä söin ekat päivät sen 3 kertaa parasetamoli+burana kombinaatiota ja vieläkin ajoittain. Jälkisupistukset kiusasivat sairaalassa kovastikin ja kotonakin vielä jonkin verran, särkylääkkeet auttaa hyvin siihen. Istunut olen normaalisti heti kun vaan synnytyspöydältä nousin. Kävely oli pari ekaa päivää hassuntuntuista ja kipeääkin välillä, mutta se meni nopeasti ohi. Tietenkin vieläkin ajoittain jotain kipuja on, varsinkin jos touhuaa enemmän, muttei mitään mikä rajoittaisi elämää.

Toisinaan jos unohtaa syödä, tulee helposti heikotus olo, sen saa pidettyä kurissa säännöllisellä ruokailulla. Kilojahan minulle tuli raskauden aikana ne mojovat 28 kg, sairaalaan näistä jäi tasan vauvan verran eli 4 kg :sad001 Viimeksi kotona vaakassa käydessäni painoa oli tippunut 7 kg. Turvotukset vaivaa edelleen, toivotaan et nesteet lähtee liikkeelle pian! Urakkaa on siis vielä jäljellä, mutta enköhän minä siitä selvinne. Tää etureppu on aika mahtava, mutta uskomatonta vauhtia tää maha ja iho vetäytyy!

Eli minulla positiivinen kokemus, olo ja mieli synnytyksestä toipumisesta vaikka se vielä kesken onkin :)

Täällä on palautuminen myös lähtenyt hieman tappisesti erityisesti raskausmyrkytyksen osalta käyntiin. Minulla edelleen siis myrkytystila päällä, olen joutunut käymään verikokeisesa kaksi kertaa synnytyksen jälkeen ja virtsan proteiinin vuorokausikeräystä olen tehnyt kertaalleen ja suoritan sen jälleen huomenna.. Lisäksi toissailtana tuli aivan jäätävä alavatsakipu, edeltävänä päivänä terkkari painasi kohdun ja sen jälkeen sieltä tuli n. kahden golfpallon kokoinen hyytymä ja sen jälkeen pienempää hyytymää. Tietysti säikähdin kipua ja pelkäsin että minulla on alkava kohtutulehdus. Pääsin onneksi eilen käymään lääkärillä joka ultrasi kohdun ja sanoi että pientä jäämää siellä on mitä ei kannata lähteä kuitenkaan kaapimaan. Eilen oli muutenkin tosi heikko olo, verenpaineet taivaissa ja tuntui että ei tästä mitään tule..

Noh, tänään jo parempi päivä; alavatsakipu pieni muisto vaan, välillä juilaisee mut ei todellakaan paljon. Eppari on lähtenyt hyvin paranemaan, tuntuu jo hieman kiristävänkin eli merkitsee sitä että on paranemassa. Tänään ei ole hyytymiä tullut. Verenpaineet ok, pää selvän tuntoinen ja 7h yöunet takana, kiitos ihanan miehen <3 Painoa minulla kertyi 16 kiloa, joista tänä aamuna enää kaksi jäljellä ;)

Minulla on nyt reilu pari viikkoa synnytyksestä, ensimmäiset pari päivää synnytyksestä oli kauheita. Se kipu alapäässä oli aivan kamala! Jokaisella vessa reissulla meinas itku tulla, kun pissaaminen kävi niin kipeää! Mutta onneksi siitä on toivuttu. Ja nyt on ollut kaikki hyvin, eikä valittamista kivuista tai säryistä enää ole.

Ja niistä raskauskiloista, itselleni kertyi niitä 12kiloa ja viikko sitten kun uskaltauduin puntarille niin minulta oli lähtenyt 13 kiloa. Joten se niistä raskauskiloista!

Täällä toipuminen edennyt ihan hyvin. Tosiaan se episiotomia-haava kipuili silloin ekan viikon lopulla kahtena päivänä jotenkin erityisesti, mutta sen jälkeen helpotti taas ihan yhtäkkiä. Tuntuu että paraneminen on edennyt ihan hyvin. Nyt oon syönyt enää 2x päivässä panadol ja ibuprofeeni yhdistelmän.

Tsemppiä muillekin alapään parantelijoille! Kyllä ne vauriot siitä paranee...

N.12 raskauskilosta mulla oli 3 jäljellä kun vauva oli viikon vanha. Ei paha :)

teillä on kyllä kilot lähtenyt hyvin! nyt on 5 päivää synnytyksestä ja multa on lähtenyt 7kg.. eli viel ois 13kg jäljellä.. mut nyt en oo vielä päässyt liikkumaan kun alapää on niin kipeä joten ehkä ne alkaa mennä pois sitten kun pääsee kävelylenkeille vaunujen kanssa :)

Reilu 2 viikkoa sektiosta ja olen ENTISELLÄÄN!! Kipulääkkeitä en ole syönyt lainkaan kolmeen päivään ja kaikki kivut ja säryt on tipotiessään. Haava on lähtenyt paranemaan hyvin ja ollaan jo miehen kanssa heiluteltu peittoja. Tuntui aivan yhtä ihanalta kuin ennenkin.Jälkivuoto on enää pieni tuhru pikkuhousun suojassa.
Hormoonit on tasaantuneet ja enää ei ennätystehdaskaan itketä :-)

Ollaan käyty myös pitkillä vaunu ja kantoliinalenkeillä, kunto on kyllä huonontunut ihan törkeesti.

Yllättävän nopea toipuminen, pelkäsin pitkää toipumisaikaa, niistä sektion yhteydessä puhutaan tosi paljon. Turhaa pelottelua ainakin minun kohdallani. Vauvakaan ei ainakaan vaikuta mitenkään traumatisoituneelta äkillisestä ja yllättävästä syntymästään.

Ensimmäiset kuukautiset alkoi lauantaina, ja nyt tänään torstaina ne on ihan kuukautisten oloiset. Ekat päivät oli sellaista "köhimistä" ja eilen tuli tosi ruskeaa ja limaista verta. Ei muuta kun uutta putkeen vaan? :laughing001

miten teillä onvats toipunut raskaudesta? mulla on huomenna viikko synnytyksestä ja vatsa näyttää kauhealta.. vatsa ja iho on löysä.. meneeköhän se ikinä takaisin?? ja raskausarpia siinä on myös.. :sad001

Mun raskausarvet on muuttuneet violetinpunaisista kirkkaan vaaleanpunaisiksi ja mahaa on kyllä enemmän kuin ennen, tosin oon synnytyksen jälkeen jo lihonutkin jonkun verran :angry9

Eevei, hieman vitsinä laitoin tuon "olen samaa mieltä" arvion.
Muistan esikoisen kanssa kun tuli ekan kerran vauvakuume hänen ollessaan 2kk vanha. Tuntui, että kasvoi ja kehittyi niin vauhdilla, ettei perässä pysynyt. Toisaalta se oli ihanaa, mutta jotenkin tuntui, ettei saanut tarpeekseen kuitenkaan siitä ihanuudesta (olihan siinä muitakin puolia..!).
Mutta nopeasti sulla alkoi kuukautiset jälleen, harmi! (Mun mielestä! On se niin helppoa, kun niitä ei ole.. Toooisaalta tietää ainakin varmasti, että ehkäisyn tarve on, mikäli vielä heti ei lapsia lisää ole aikeissa, eikä tuu sitten raskaaksi ennen kuin ehtii ekat kuukautiset tullakaan..)

Mulla toipuminen kävi yllättävän nopsasti! Istukan käsinirroituksen ansioista jälkivuoto on ollut todella niukkaa, ja tikit laitettiin nukutuksessa joten en tiedä onko enempää kun nuo kaksi mitkä oon kokeilemalla löytänyt.. Ne ei vaan vieläkään ole sulaneet vaikka 3 viikkoa tulee tänään synnytyksestä. Alkuun kyllä joutu aika varovasti istumaan. Hemoglobiini käväs mulla siellä 80 tienoilla ja nous lisäveren ansioista sadan paikkeille. Oli vähän pyörryttävä olo sen takia, plus että se hiton intubaatioputki aiheuttaa kauheen köhän ja sain kipeän haavauman suuhun :/ Mutta ne oli niiiiiin pieniä juttuja kun oli tuo tuhisija kainalossa <3

Sain raskausaikana pahan suonikohjun, joka sairaalassa kipeytyi ja iho oli turvonnut ja punainen sen kohdalta :o Pyysin vasta tässä kohtaa särkylääkettä niin ne kätilöt oli ihan haavi auki että eikö sulle ole aiemmin kukaan tuonut.. :D Varasivat minulle heti seuraavaksi aamuksi ajan verisuoniultraääneen ja kattoivat ettei vaan ole mitään tukoksia. Ei onneksi, pelkkä pinnallinen tulehdus tuossa taipeen verisuonissa. Kurjempi juttu että joudun nyt 6 viikkoa pistämään joka ilta verenohennuslääkettä massuun. Kirvelee kauheasti se kama, ja muutenki inhottava löytää kohtaa mihin ei olis jo pistetty ja sit kun tuli noita raskausarpia niin nekään ei oikein tykkää jos siitä läpi pistää.. No ennemmin se kuin joku veritulppa!

Raskauskiloja tuli kaikenkaikkiaan 6, ja synnärille jäi 9kg. Kotona punnittuani kiloja oli lähtenyt yhteensä 11 :) Tästä on vielä hyvä jatkaa, kun liikakiloja on ollut jo ennestään reilusti.. Tosin onhan toi maha löysempi kuin ennen, mutta muuten palautunut ihan kivasti, ku odotin että mulla olis sellanen polvissa asti roikkuva pussi. Pessimisti ei pety vissiin :D

sofiaelisabeth: minulla vatsa on ainaki sellainen löysä! No hieman löysä se kyllä oli ennen raskautumistakin, mutta nyt tuntuu että se on vielä "pömppämäisempi" ja roikkuvampi! :D Raskausarvilta säästyin, joka tosin on aika ihme, öljysin ja rasvailin mahaani aika laiskasti, tosin silloin kun rasvailin niin rasvailin monta kertaa päivässä, mutta sitten se aina vähän unohtui.

minä rasvailin joka päivä mut ei se auttanut kun vatsa kasvoi niin isoksi kun meni yli LA:n.. Mut raskausarvet ei haittaa mua niin paljon, mut tää "löysä ja roikkuva" vatsa häiritsee mua... Vaikka oli se sen arvoista, kun sai tämmöisen ihanan pienokaisen <3

Hahah, tää ilta on taas ollut sellainen että tekis mieli tilata sterilisaatio saman tien
Vauva ->:smiley-angry026<- Minä

Eevei: Sama täällä. Nyt päätin lopettaa kaikki tipat ja lääkkeet ja vitamiinit. Kokeillaan nyt muutamia päiviä ihan luomusti pelkällä rintamaidolla.. Hirveetä huutoa, kakkaa ja oksennusta kaikki paikat täynnä, huoh, tuli ihan itkukin tänään kun on niin sydäntä riipivää kuunnella pikkuisen huutoa kun maha kramppaa..

Oma vatsanahka on sellanen hyllyvä.. Kiloja on lähteny kolmessa viikossa 10 ja 10 olis viel jäljellä.. Mut vyötärö näkyy jo :-) Reidet on edelleen ihan jäätävät ja ylimääräistä on reippaasti muuallakin.. Nyt pitää lopettaa toi herkuttelu ja siirtyä normaaliin ruokaan..

Takaisin