Itsellä nyt viikko synnytyksestä ja toipuminen on sujunut loistavasti! Tarvittiin laittaa vain 3 tikkiä jonnekkin emättimen sisälle ja kätilö sanoi jo salissa kun haavoja tikkasi että eipä tästä päällepäin näy että olisit synnyttänyt juuri :) Muuten muutamia nirhaumia tuli sinne ja tänne jotka on jo parantuneet valtaosin. Ja se tikkaaminen ei minulla ainakaan sattunut, tuntui kyllä. Kätilö sanoikin kun tikkasi että näin kuulu ollakin, tuntemus saa olla että jotain tehdään mutta koskea ei saa. Ja puudutettiin kyllä huolellisesti.
Ekat päivät synnytyksen jälkeen olo oli kuin hakattu, niskasta polviin asti joka paikka muussina ja kipeänä. Särkylääkettä söin ekat päivät sen 3 kertaa parasetamoli+burana kombinaatiota ja vieläkin ajoittain. Jälkisupistukset kiusasivat sairaalassa kovastikin ja kotonakin vielä jonkin verran, särkylääkkeet auttaa hyvin siihen. Istunut olen normaalisti heti kun vaan synnytyspöydältä nousin. Kävely oli pari ekaa päivää hassuntuntuista ja kipeääkin välillä, mutta se meni nopeasti ohi. Tietenkin vieläkin ajoittain jotain kipuja on, varsinkin jos touhuaa enemmän, muttei mitään mikä rajoittaisi elämää.
Toisinaan jos unohtaa syödä, tulee helposti heikotus olo, sen saa pidettyä kurissa säännöllisellä ruokailulla. Kilojahan minulle tuli raskauden aikana ne mojovat 28 kg, sairaalaan näistä jäi tasan vauvan verran eli 4 kg
Viimeksi kotona vaakassa käydessäni painoa oli tippunut 7 kg. Turvotukset vaivaa edelleen, toivotaan et nesteet lähtee liikkeelle pian! Urakkaa on siis vielä jäljellä, mutta enköhän minä siitä selvinne. Tää etureppu on aika mahtava, mutta uskomatonta vauhtia tää maha ja iho vetäytyy!
Eli minulla positiivinen kokemus, olo ja mieli synnytyksestä toipumisesta vaikka se vielä kesken onkin :)