Toipuminen synnytyksestä

Mulla maito nousi kovaa tahtia miltei heti synnytyksen (sektio) jälkeen. Vauvan paino tippui ekan vuorokauden aikana n. 100 g, jollin painoa oli alle 3 kiloa -> syötöt kolmen tunnin välein. Seuraavan vuorokauden aikana paino oli noussut kolmeen kiloon ja tämä siis omalla maidolla! Hoitajatkin ihmettelivät uinka hyvin maitoa tulee.
No, tuli joo aina eiliseen saakka hyvin, mut tissit siis kipeytyi jo sairaalassa siitä maidon noususta ja lämmintä suhkua + kauratyynyä koko ajan tisseillä juoksuttamassa maitoa, jotta pieni saisi imettyä sitä ulos. Viime yönä ei auttnut lämmittelyt ei mitkään. Tissit niin sa*tanan kipeet ja kovat kun kivet, ettei pieni saanut niistä minkäänlaista otetta vaan yrittäessä tissille turhautumisesta alkoi vaan joka kerran huutaa raivoissaan ja mä itken kipua. ONNEKSI olin jo ennen synnytystä varautunut korvikkeella ja sillä täytti masuaan viime yönä. Mikä kummalista tässä koko hommassa oli se, että mun tissit vuosi koko yön sitä maitoa tippa kerrallaan niin, että harso tissien suojana torkkuessani oli ihan märkä peittoon asti :O. Yritin lypsää käsin ensin vähän, jotta rinta ois pehmentynyt, seuraavaksi jo pumpulla pumppasin saaden tunnin kipeän pumppaamisen seurauksena reiu puol desiä maitoa ulos, tippa kerrallaan. En tajua miten menikin niin jumiin. Huomenna neuvolassa tikkien poisto ja samalla kyselen ohjeita mitä tehdä. Tänään maitoa tullut paremmin, eikä korvikkeita ole tarvittu. En tiedä pitäiskö vaan lypsää nyt kun syöttökerrat on pidempiä kun sen alun 3 tuntia, mut sit toisaalta sehän on viestiä keholle, et lisää maitoa kiitos ja onko seuraus se, et koht oon vaan enempi lirissä? en olis ikinä uskonut, et tää homma voi olla näin, miten sen nyt sanois, kinkkistä meille monelle ja niin monista syistä. Kellä tulee likaa, kellä liian vähän ja mitä milloinkin..... Ja aiheeseen liittyen, nyt käy sellainen kähinä, et pitääpäs mennä yrittämään tuliskos siitä imetyksestä nyt jotain :D
 
Auauaauu, kuinka kauan menee että alakerran limakalvot ja tikit ei enää kirvellä? :sad001 Lähinnä siis kun vedellä lutraa joka vessareissulla ni kirppasee! Muuten onkin turvotus ym helpottanu, pystyy jo istuun normaalisti!
 
Mulla tais mennä ainakin 2 viikkoa, kun mulla repes pari tikkiä alakerrasta. Luulen että muutoin olis menny vähemmin aikaa :)
 
Mä olin viime viikolla, siis synnytystä seuraavalla viikolla, "elämäni kunnossa", en olisi uskonut äskettäin synnyttäneeni lainkaan. Tällä viikolla sitten on tullut alapäähän turvotuksen tunne, ei edes episiotomian tikkien alueelle vaan häpyhuulien etuosaan, jos niin voi sanoa. Pakottaa oikein ja koko ajan.. ei kiva! Josko se tästä kuitenkin lähtisi helpottamaan....
 
Mulla ainakin jäi särkylääkkeet kokonaan pois joskus kun oli 2viikkoa täynnä. Ja epparihaava oli. Nyt sitä ei enää oikein huomaakaan, on varmaan parantunut lähes kokonaan.
 
Minulla repesi ainakin ulompi häpyhuuli katkipoikki ja sisempään häpyhuuleen tuli myös tikkejä. Välilihaan ja emättimeen ei tullut mitää paikattavaa. Pissaaminen ei ole kirvellyt kertaakaan, synnärillä ollessa pari kertaa vedellä suihkuttaessa kirveli muutamalla kerralla. Kipeä alapää ei ole ollut, turvoksissa pari ekaa päivää. Nyt näkymät alhaalla on samanlaiset kuin ennen synnytystä. PAITSI: ponnistaessa minulle tuli peräpukamat! Ne on olleet enempi kipeät ja vaikeuttaneet välillä kävelemistä ja istumista.

Maha on lähtenyt palautumaan mielestäni tosi hyvin ja on nyt saman kokoinen, kun kaverillani, joka on raskausviikolla 22! Ja synnytyksestä on nyt viisi päivää :)
 
Hohoo oottakaapa ku pääsette petihommiin sillä uudella alapäällä :sex Meikäläinen ainakin vois sanoa että jopas teki synnytys hyvää :excited001 Ei harmita muu ku nää raskausarvet ja loppatissit
 
Me päästiin jo petihommia kokeilemaan ja en nyt vielä tiedä oliko yhtään erilaista. Toki saattoi mennä ekan kerran jännityksen piikkiin vielä. Ainakin se kumin käyttäminen on ihan kamalaa!
 
Tulikin mieleen.. Minulle tehtiin siis hätäsektio. En saanut minkäänlaista ohjeistusta sairaalassa että mitä saan ja en saa tehdä. En vissiin ainakaan nostella mitään raskasta. Mutta mitenhän sänkyhommat?! Saakohan ihan normaalisti seksiä harrastaa vaikka parin viikon jälkeen sektiosta? hmm..
 
Luulen että sen ite tietää parhaiten, omien tuntemusten mukaan. Varovainen pitää tietty olla mutta meillä ainakin mies oli niin himokas oltuaan hirveän kauan selibaatissa ettei sitä meinannut pysäyttää mikään :bounce
 
Mä jo ehdin ihmetteleen että olenko ainut ketä jälleen peräpukamat vaivaa! Mulla synnytyksestä tulee huomenna 3 vkoa. Pahin "vaiva" mitä on jäljellä taitaa olla nuo pukamat ja sitten ummetus....
Ja se vasta kauheeta onkin! Otan kyllä duphalacia ummetukseen, mutta ei tunnu auttavan... Liikun jo paljon ja syön samalla tavalla (tai terveellisemmin) kuin ennen. Ehkä sitä tulee kuitenkin imetyksen takia istuttua enemmän... ja siitähän ei nyt pukamat taikka ummetuskaan tykkää...

Tikkaukset tuolla alapäässä taitaa olla jo ok. Aamuin illoin niitä vielä suihkuttelen. Mä huomasin että tärkeintä oli tosi huolellinen kuivaus! Muuten jäi se kosteus "muhimaan". Taisi lähteä tuo paraneminen kunnolla käyntiin kun aloin hiustenkuivaajalla kuivaamaan! :p

Ainoa mikä itseään vaivaa vähän on istukka.... Tai kun lääkäri/kätilö ei ollut ihan satavarma puuttuiko istukasta pala. Mun tehtäväksi jäi sitten seurailla onko jälkivuoto "normaalia". Mikä on vaan siitä kiva kun eihän mulla ole aavistustakaan mikä on normaalia...:confused: Nyt on sitten etenkin yö aikaan ollut välillä maha kipeä. Sitä sitten pienen hetken maalaa kauhukuvia mielessä miten kohta joutuu koko kohdun poistaa enkä enää ikinä saa lapsia. Todennäköisesti noi mahakivut johtuu kuitenkin siitä jatkuvasta sängystä nousemisesta ja niiden olemattomien vatsalihasten käytöstä.

Seksiä täällä ei olla vielä tosissaan harkittu. Me kun tod.näk. annetaan seuraavan lapsen "tulla" samantein ja senkin takia jännittää jos oikeesti tulis HETI uudelleen raskaaksi. Selibaattia on jatkunut kyllä niiiiin pitkään että mies ainakin olis varmaan heti valmis hommiin... :wink
 
Ainoa mikä itseään vaivaa vähän on istukka.... Tai kun lääkäri/kätilö ei ollut ihan satavarma puuttuiko istukasta pala. Mun tehtäväksi jäi sitten seurailla onko jälkivuoto "normaalia". Mikä on vaan siitä kiva kun eihän mulla ole aavistustakaan mikä on normaalia...:confused: Nyt on sitten etenkin yö aikaan ollut välillä maha kipeä. Sitä sitten pienen hetken maalaa kauhukuvia mielessä miten kohta joutuu koko kohdun poistaa enkä enää ikinä saa lapsia. Todennäköisesti noi mahakivut johtuu kuitenkin siitä jatkuvasta sängystä nousemisesta ja niiden olemattomien vatsalihasten käytöstä.

No onpa kiva, ite olisin ainakin tullut hulluksi :eek: Meinasin saada slaagin jo silloin kun melkein loppunut jälkivuoto yhtäkkiä muuttuikin kirkkaan punaiseksi ja olin heti soittamassa neuvolaan että apuaapuapua! Ei siinä silti ollut mitään vaaran paikkaa, oli edellisiltainen orgasmi kai vaan vähän möyhinyt kohtua ja saanut sen istukan paikan vielä vähän vuotamaan.
 
Mulla tuli toissailtana, yli 5 viikkoa synnytyksestä, kiinteää kudosta vuodon mukana! Hyi h******i! Sellaista röpelöistä, muhkuraista, säikeistä tavaraa, joka ei liukene veteen eikä hajoa painelemalla. Soitin sairaalaan seuraavana päivänä. Kuulemma istukan käsinirrotuksen yhteydessä aina kaavitaan eikä mitään pitäisi tulla, ja moneen kertaan piti vakuutella, että EI, kyse EI ole verihyytymästä. Sitten sieltä sanottiin vain, että jos ei ole tulehduksen merkkejä, niin pitää vaan olla iloinen, että se tuli pois, mitä olikin. Saattaa kuulemma olla kohdussa ollut rupi, sillä sisäelimiin muodostuvat ruvet ovat erilaisia kuin iholle tulevat. Oli mikä oli, nyt vähän inhottaa, toivottavasti ei tule lisää. Meillä on jo nyt tosi vaikeaa vauvan mahakipujen kanssa (tällä viikolla viime yö oli ensimmäinen ihan hyvä, muut yöt ja päivät olleet kauheita). Jos nyt tulisi tulehdus ja antibiootit, flippaisin varmasti.
 
Kunusiini, mulla tuli ihan samanlainen alapäästä juuri samoihin aikoihin! Oletin sen olevan jokin irronnut rupi tikkien kohdalta. Kun ei ole kipuja ollut eikä vuodot haissut. Ajattelin vaan että seurailen tilannetta eikä sen jälkeen tullut enää mitään tähän päivääkään asti!
 
Voi luoja, että toivon toipumisen tapahtuvan tässä jonakin päivänä. Nyt on vielä ne miljoona, kätilön mukaan "ei näitä epparitikkeja lasketa"-tikkiä tuolla turvotustilassa, ja tuntuu, että on rantapallo haarovälissä. Liikkuminen on ihan hirmuvaikeeta, ja tämä sairaalasänky on minulle liian korkea, kun joudun repimään itteäni näillä hoitoalustoilla paikasta toiseen..

Pissiminen ei vielä ainakaan oo kirvelly, mutta käytän suihkua joka kerta. Se eka kakkonen kuitenki hirvittää.. Vielä ei oo ollu tarvetta, mutta kauhulla ootan sitä kyllä. :/
Istuminen on ihan mahotonta, pitää olla joko toisella kankulla tai sitten tarviin semmosen pelastusrenkaan pertsiin alle. :D
 
Yosa: Itse odotin sektion jälkeen 2viikkoa. Halutti kyllä jo aiemmin, mut jotenkin varosin sitä haavaa.. Itse sen tietää, omien tuntemusten mukaan.
 
Mamsi, kyllä ne siitä paranee. Sairaalasta saat varmaan kakkostavaran löysentäjälääkettä, jos alkaa tuntua siltä. Mulla oli itseasiassa ihan luonnostaan normaalia löysempää siinä ekoilla kerroilla :) Kannattaa myös varautua siihen, että kotiin tultua tarvii ehkä hieman enemmän särkylääkettä niihin epparihaavoihin, kun siinä vaiheessa sitä rupeaa liikkumaan enemmän...liikkuminen kuitenkin kuulemma edistää paranemista.
 
Mamsi toipuminen kesti mulla 4 päivää ennen kuin pystyin kävelemään normaalisti. Nyt on mennyt vähän yli 2 viikkoa ja nyt olo on hyvä :) huomaan ainoastaan jos seison pitkiä aikoija että tuntuu pahalta alakerrassa mutta muuten on ihan normaali olo :)
 
Mulla tuli tällä kertaa vain pientä nirhaumaa häpyhuuleen ja hymenrenkaaseen, yhteensä 3tikkiä - AIVAN
eri kategoriaa siis kuin viimeksi, kun leikattiin eppari ja olin aivan sairaan kipeä, istua ei voinut kuvitellakaan silloin. Nyt oon pystynyt ongelmitta ja kivuitta istumaan heti synnytyksestä lähtien, on ollut ihan sellainen "voiko tällainen olla totta???"-olo! Synnytyksessä kuitenkin tuli ilmeisesti jonkinlainen lihasrevähdys tai -kramppi vasemmalle selkään, mikä tekee minuuttia pitempään seisomisen tai kävelemisen mahdottomaksi. Tuon ajan jälkeen pitää huilia melko pitkään (ehkä vartin?), ennen kuin pystyy taas olla kivun kanssa.

Kukaan ei osannut (kätilö, fyssari) sanoa syytä tai ehdottaa hoitoa, kokeiltiin panadol 1000mg +burana 600 ja vielä tramal 50mg, näistä ei MITÄÄN apua kipuun.

Etukäteen en muistanut, mutta tuli sitten mieleen, että esikoisen synnytyksen jälkeen oli ihan sama juttu, mutta silloin oli niin tuhatkertaisesti pahempi vaiva se epparikipu, jonka takia jouduin olemaan sängyssä liikkumatta useamman päivän, joten jäi lähes huomiotta (ja ehkä parani nopeammin?) tuo selkäkipu.

Jälkivuotoa on nyt 4 päivää synnytyksessä jo tosi vähän, oon käyttänyt isoa kuukautissidettä kyllä vielä, mutta melkein selviäisin varmaan pikkuhousunsuojallakin. Viimeksikin minulla loppui jo viikossa koko vuoto, joten ilmeisesti kohtu supistuu vauhdilla ja istukan jättämä haavapinta siis samalla. Välillä imetyksen aiheuttamien jälkisupistusten jälkeen huomaa kyllä vuotoa tulleen hieman enemmän. Muistan esikoisen synnytyksen jälkeen muuten myös tuon orgasmin jälkeisen erilaisen vuodon!
 
Takaisin
Top