Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Facebookissa on imetyksen tuki ry-ryhmä. Suosittelen liittymään!!! Paljon keskustelua ja tukiäidit vastaa kiperiin kysymyksiin laidasta laitaan.
 
kuulostaa muuten niin tutulta. meillä neiti nukkuu päivisin tosi hyvin, yöt menee sit torkkuessa pieniä pätkiä ja sylissä pitäs olla. maitoa tulee että riittäs useammalle vauvalle ja pikkunen sen ku hotkii mitä kerkeää. paidat märkinä, yritän kehitellä jotai paidan alle aina ettei tarttis heti vaihtaa. anoppilas oltii et pitäs antaa vastiketta koska hänen tyttärellä ku ei noussu maito ollenkaa sektion jälkee viime vuonna ni olin et juu no mitäs mä tälle maidolle sit teen jos muka pitäs vastiketta antaa. ukko parin yön jälkee on jo että onpa rankkaa tää vauva-arki ni minä totesin et sellasta se on kuule. hän kyl osallistuu vauvan hoitoon tosi paljon mikä yllätti mut kyllä ne kommentit mun suuntaa raivostuttaa usein. mut eipä tuo neiti oikeastaa ikinä turhia itke, vaippa, nälkä, sylin kaipuu. ja mullaki täällä että äidinhä ei yleensä tarttis mennä vessaa, syödä tai tehdä mitää muuta ku pitää kädestä tai ottaa syliin ja pitää sylissä.
 
Meillä ei imetys onnistunut :( ja olen siitä tosi surullinen...

Sain kättärillä tiristettyä muutaman tipan maitoa vauvalle ja lähti heti ahnaasti imemään tissiä, mutta väärällä imuotteella. Toisena päivänä kipu nänneissä alkoi olla jo ihan sietämätöntä, mutta imetin parin tunnin välein sitkeästi nälkäistä vauvaa. Sain rintakumin, joka pahensi kipua ja vaikeutti imettämistä entisestään. Paino laski 3vrk aikana sairaalassa 8,5%, mutta päästiin silti kotiin. Syy väärään imemisotteeseen selvisi vasta lääkärintarkastuksessa ennen kotiuttamista: kireä kielijänne, joka napsastiin poikki. Tässä vaiheessa väärä imemistyyli oli jo opittu, eikä sitä niin vaan enää muutettukaan. Vauva imi kireillä huulilla pelkkää nänninpäätä ja se sattui niin, että vedet valuivat silmistä ja kipu säteili varpaisiin asti.

Ekana iltana kotona vauva muuttui veltoksi ja uneliaaksi. Se ei saanut rinnasta riittävästi maitoa. Mies lähti hakemaan kaupasta korviketta ja vauva alkoi ahmia sitä kuin hullu puuroa. Seuraavana päivänä tissit olivat jo niin kipeät, että niihin ei voinut koskea ja suihkussa käyminenkin oli mahdotonta. Mieheni lähti hakemaan kaupasta sähköisen rintapumpun, jonka avulla sain rinnat kuntoon muutamassa päivässä. Lopetin imettämisen ja aloimme syöttää rintamaitoa tuttipullosta. Maitoa tulee 500-600ml/vrk, eli ihan riittävästi. Nyt sitten pitäisi aloittaa imettämisen harjoittelu uudestaan, mutta minulla on antibioottikuuri virtsatieinfektion takia päällä (5vrk ma-pe), enkä viitsisi millään sekoittaa vauvan mahaa lääkepitoisella maidolla.

Oppiikohan vauva vielä kolmannella elinviikollaan imemään oikein, jos oikein sinnikkäästi harjoitellaan? Vauva on ensi lauantaina 2 viikkoa vanha ja rinnan imemisestä on yli viikko aikaa (viimeisen kerran jouluaattona imetin).

Täytyy varmaankin mennä imetystukiryhmään ihan paikanpäälle harjoittelemaan oikeaa imuotetta, kun ensisynnyttäjänä en pysty siihen yksin. Olisi ihanaa osata imettää sekä voida syöttää pullosta rintamaitoa ja korviketta. Se helpottaisi omaa elämää tämän ensimmäisen puolen vuoden aikana, kun ei olisi tissien kanssa niin sidoksissa vauvaan eikä myöskään rintapumppuun.

Missäköhän niitä imetystukiryhmiä on pääkaupunkiseudulla? Onko jollain antaa yhteystietoja / linkkiä?
 
Täällä mennään läkärin määräyksellä nyt lisämaidolla, 35ml x 8 \ vrk. Neiti oli ensimmäisen vuorokauden käytännössä syömättä, joka johti kuivumiseen ja sitä myötä natriumarvojen kohoamiseen. Maito ei myöskään ole vielä noussut, mutta tilausta tehdään sen 3tunnin välein - jotain rinnoista toki tuleekin. Jännittää, miten käy haaveillun tai toivotun täysimetyksen tällä kertaa...
 
En asu pääkaupunkiseudulla mutta meillä Pirkkalassa on neuvolan ilmoitustaululla imetystukiryhmästä tietoa ja lisäksi neuvolahoitajan pitäisi osata ohjata paikalliseen ryhmään.

Ja siistiä kuinka PALJON joillain tulee pumpatessa maitoa!
Mulla on likka täysimetyksellä ja välillä pumppaan pakkaseen tulevia hoitoon jättämisiä varten. Saan yleensä vaan 40-60ml kerralla.
 
Muokattu viimeksi:
Nyt on synnytyksestä/sektiosta 10vrk aikaa ja napapiikit loppuvat lauantaina. Haluan ryhtyä äidinmaidon luovuttajaksi, kun maitoa tuntuu tulevan yli tarpeen. Alkuviikosta sitten saisi aloittaa luovutuksen, kun piikit ja kipulääkkeet ovat jääneet pois ja ohjeet sekä välineet luovutukseen on saatu. Onko jollakulla aikeita luovuttaa tai oletteko aiemmissa raskauksissa luovuttaneet? Olisi mukavaa tietää, minkä suuruisia määriä viikossa maitoa voisi kertyä oman pienen tarpeen yli. Onko kyse muutamista deseistä vai jopa litrasta tai yli?
 
Meillä neidin kielijänne leikattiin sairaalassa, jotta imuote on parempi. kyseinen leikkaus ei saanut tyttöä huutamaan eikä tullut verta. mutta helpottaa isompana myös ärrän sanomista. kieli ei tahtonut mennä kovin kaarelle kitalakeen päin. hieman vanhempana tuon jänteen leikkaaminen olisi isompi juttu.
 
Oodri: Hyvinkään sairaalassa on ainakin ilmainen imetyskliniikka muutamana päivänä viikossa. Siun kannattaisi ehkä sinne soittaa ja kysellä tai kattoa HUS:n verkkosivuilta olisko muissa HUS:n sairaaloissa samaa järjestetty.
 
Meijän pienellä on kanssa tuo liian kireä kielijänne mutta eivät kuitenkaan lähteneet sitä leikkaamaan vaan jättivät sen myöhemmälle. Nyt olen alkanut miettiä et se on varmaan yks syy miks tyttö ei jaksa tissiä imeä vaikka ote pitäs olla oikea... o_O
 
Meillä ähistään ja puhistaan aamulla klo 05-07. Mahassa möyryää selvästi ja pieru/kakka auttaa tähän. Kakkaa tuleekin aivan järkyttävä lasti useassa erässä. Muutoin yöunet jatkuisivat vielä, mutta tästä syystä joudumme ne keskeyttämään. Mistä tämä voisi johtua? Haukkooko ilmaa syödessään? Syötöt on usein klo 00, 03 ja 05. D-vitamiinit saa aamulla, joten ei luulisi niistäkään johtuvan.

Olen myös miettinyt että voiko vauva syödä liikaa? Tämä pyytää usein tissille ja on hyvin ylensyöneen oloinen. Usein puklaa liiat pois ja jatkaa sitten taas syömistä..
 
Voi syödä liikaa, mulla tulee maitoa paljon ja aika vauhdikkaasti, vauva sen kun imee menemään, syötön loppuvaiheessa valuu jo poskelta ylimääräset ja hetken päästä tulee kunnon puklut. Auttaisko jos kokeilisit tuttia sen jälkeen kun on puklannu? Jos ei oliskaa enää niin nälkänen vaan ois tarve imeä
 
Vauvahan saattaa tosiaan imeä rintaa lohtuna vatsavaivoilleen..
Meillä ihan jatkuvasti olisi poika kans tissillä... Nyt saattaa tosin johtua siitäkin, jos bilirubiini ois laskussa ja vauva piristyny, niin jaksaa syyäkki enempi. Eipä näistä tiiä. Syö aina vähän kerrallaan ja kohta on taas vailla tissille. Yöllä tuo on aika rasittavaa kun pitää olla ihan tuttuja jos haluaa ite saaha unta. Oikeesta tutista ei oikeen innostunu. Poika nyt vasta 8vrk joten ehkä tämä tästä tasottuu muutamassa viikossa. Kuhan ei ite väsähtäs ihan täysin ennen sitä!
 
Aamuyö on suolistolle aktiivista aikaa. Melkein kaikki vauvat känisee ja ähkii ja punnertaa aamuyön tunteina jossain kohtaa. Toisilla kestää viikkoja,toisilla kuukausia, toisilla esiintuu vain silloin tällöin.
 
Mä luulen että mun suihkutissit aiheuttaa nyt ongelmia. Aina alussa tyttö joutuu haukkomaan henkeä ja irtautumaan rinnalta niiden takia ja viime päivinä on alannut ähkiminen ja meidän tulkinnan mukaan vatsavaivat. Vinkkejä kellään? rintapumppu nyt ostettu, ajattelin sillä ennen imetystä vähentää pingotusta
 
Meillä jätkä ei oikeen arvosta tuttia. Kun saa raivarin niin siinä lentää tuttikin kaaressa eikä mikään auta. Iltaisin kundi tankkaa enemmän tissillä eikä tutti auta tuolloinkaan. Maitoa virtaa pitkin poskia ja tyyppi puklauttelee ihan kunnolla sitä ulos välillä.
 
Meillä ei enää tissiä huolita ollenkaan, typy vaan raivoaa ja huutaa mut heti kun antaa pullosta ni nappaa samantien imun. Mä päätin nyt antaa sitten pumpattua maitoa pullosta ni ei tarvi lasta turhaan huudattaa. Nyt on ollut niin paljon rauhallisempi vauva ja yöt menee tosi hyvin, eilen nukahti kl.22 ja eka syöttö kl.03.30 ja seuraava aamulla kl.8.30 . Toistaiseksi mennään nyt näin ja kyselen ens viikolla neuvolasta voisko sen kielijänteen poikkasta, jos vaikka jaksais sitten taas rintaa imeä
 
Takaisin
Top