Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä pelkästään tissitellään. En ole antanut lisämaitoa ollenkaan. Sairaalassa kyllä monta kertaa kysyttiin, että tarvitaanko lisämaitoa, mutta kun tyttö oli ihan tyytyväinen mun tuotoksiin (vaikka ei maito sairaalassa noussutkaan vielä), niin en nähnyt tarpeelliseksi. Nyt maitoa tulee sitten reilusti. Alussa tyttö tissutteli vaan. Söi usein ja vähän joka lisäsi maidon tuloa ja tissit oli täynnä maitoa, mutta sitten likka hokasi, että sen tissin voi syödä kerralla tyhjäksi, tulee täydenmpi olo ja äidilläkin helpompaa ja nyt on vähän helpompi olla, kun ei tissit ole niin täyden tuntuisit. Imetysvälikin on kohtuullinen, max. 2h, ettei tule liian pitkiä taukoja.
 
Kyllä se niin on, että kaikilla imetys ei vaan syystä tai toisesta onnistu. Ja kyllä korvikkeella kasvaa ihan täysipäisiä lapsia Parempi tosiaan hyväksyä realiteetit, eikä jäädä surkuttelemaan
Mutta tosi usein monella olisi hyvät mahdollisuudet onnistua täysimetyksessä, mutta vääränlaisella ohjauksella ja tiedon puutteella on pilattu hyvät mahdollisuudet
Jos ei itse ole asiaan etukäteen perehtynyt, etenkin imetysongelmiin, niin hyvin todennäköisesti imetys kaatuu ensimmäisiin vastoinkäymisiin. Viimeistään tiheän imun kauteen, kun luullaan ettei maito enää riitäkään.
Ja kyllä, sekin on mahdollista, ettei täyimetys kaikilla onnistu. Toisilla on vähemmän rintakudosta, kuin toisilla, mutta rintakudoskin uusiutuu. Eli vaikka täysimetys ei onnistu ensimmäisen kanssa, niin toisen lapsen kohdalla se voi onnistuakin.

Täälläkin homma vähän takkuaa
Nännit meni rikki ja verta tulee. On tissit siis todella kipeät! Auts!!
Neidillä on pieni suu, joten oikean imuotteen saamiseksi suun pitäisi olla ammollaan, jotta nänni menisi syvälle kitalakeen. Nyt paine ja imu kohdistuu nänniin ja sitäpä iho ei kestä, eikä rinta tyhjene kunnolla kun imuote on huono, joten särky on aikamoista. Se on imetystukeen soitettava jos en saa vauvan imuotetta korjattua. Sattuu nimittäin niin saatanasti tuo imetys, että taju lähtee
 
Mä olen samaa mieltä Rosita! Turhaa syyllistämistä jos imetys ei onnistu ja "joutuu" turvautumaan korvikkeisiin. Ihan yhtälailla ne lapset siitä kasvaa oli maito millasta oli. Muutenkin äitiyden myötä huomannut, että asiasta kuin asiasta äitejä saatetaan syyllistää, vaikka jokainen vauveli on yksilö ja äiti tekee miten parhaaksi lapsen kannalta näkee, ettei asiat ole aina mustavalkoisia ja yksi ainoa oikea vastaus kaikkeen.

Mulla on kanssa toisesta rinnasta nänni tosi kipeä ja vedet kirpoaa väkiste silmiin kun syötän siitä, vaikka olen vaihdellut asentoja jotta imuote ois erilainen ja rasvannutkin, toivottavasti kohta helpottais.
 
Jorvissa opastivat kovasti imetykseen, eivätkä antaneet lisämaitoa ilman painavaa perustetta. Hyvä niin! Sain paljon ohjeita ja moni hoitaja tarkasti otetta sekä asentoja. Itsellä olisi varmaan kärsivällisyys loppunut ilman hoitajien kannustusta. Jätkä imi kaks ekaa päivää tosi hanakasti ja usein, vaikkei maitoa tullutkaan. Hänen ansiostaan maito nousi kolmantena päivänä ja on pystytty tähän asti menemään pelkästään rinnalla. Ikää pojalla on tosin vasta viisi päivää, että voihan tässä tapahtua vielä vaikka mitä. Alku on lupaava kuitenkin! Käytän rintakumia, koska se ei satu niin paljon ja tyyppi saa siitä otteen paremmin. Toisinaan syötän ilman kumiakin. Nännit on arat ja tissit tulikuumat, ylituotanta ei ole havaittavissa kuitenkaan, ainakaan vielä. Tyyppi syö 1-4h välein, aina valveillaollessaan, eli tosi vaihtelevasti. Tästä on hyvä jatkaa!
 
Meillä tuo likka tajus heti mikä on homman nimi ja nytte mulla nousee maito ihan hurjaa tahtia. Yöllä naureskelin kun likka imee toisesta niin toinen tiputtelee. :D Sitte kuitenki pelkään pumppaamista koska pelkään ettei tisseihin jää tarpeeks maitoa että pikkunen pysyy kylläisenä. Osaakos joku sanoo kauan menee siihen että ns tyhjä tissi täyttyy uudestaan?
 
Mulla on kans mietinnässä tuo pumppaus, että kannattaako pumpata vai ei? Maitoa tulee hyvin, vähän liikaakin. Neiti syö n. 3 tunnin välein ja siinä välillä tuntuu että boobsit räjähtää!

Entä missä vaiheessa kannattas kokeilla antaa pullosta? Kun haluaisin että neiti osais syödä myös pullosta jos on sellanen tilanne, että tarvii. Pelottaa että jos pumppaan ja kokeillaan tuota pulloa, vaikuttaa se jotenkin imettämiseen, joka on nyt sujunut paremmin kuin huvin.
 
Vauva nyt 4päivää, maitoa tullut hyvin, eilen perjantaina nousi kunnon kivitissit...
Olen pumpannut eilen ja tänään. Ihan siksi että saan nännin törömmälle ja rinnan vähän pehmeämmäksi, jotta likka saa paremmin otteen. On sen verran pienet nännit, että vaatii kärsivällisyyttä saada ote.
Olen laittanut pakastimeen maitoa ja antanut lusikalla suuhun vauvalle.
Kokeilen pulloa vasta kun imetys sujuu varmasti sujuvasti.
Mies kävi tänään varmuuden vuoksi ostamassa rintakumit, mut kokeilen vasta jos "pakko".
Pahinta on KIPU! Imuotteen pitäisi olla ok, mutta silti varsinkin aluksi sattuu kuin neuloja tulisi ihosta läpi. Toivon että helpottaa kun nännit tottuu imetykseen.
Suosittelen lämpimästi lanoliini-voidetta.
 
Tyhjästä tissistäkin vauva saa maitoa, vaikkei pumpulla tulisi pisaraakaan, ja tuntuu että tissi on tyhjä. Maitoa muodostuu siis koko ajan. Itseasiassa
"Tyhjän" tissin maito on paljon ravitsevampaa, kuin täyden, kun on sitä rasvaista takamaitoa. Etumaito on ohuempaa. Siksi kannattaakin aina imettää ensin siitä rinnasta, josta on antanut viimeksikin ja sitten vasta toisesta täydemmästä. Näin vauva saa sitä rasvaista ja ravitsevaa takamaitoa. Jos vauva ei jaksa kauaa imeä kerralla, niin kannattaa pumpata etumaitoa vähemmälle, jotta ei käy niin että vauva syö aina vaan ne etumaidot ja se ravitsevampi tavara jää käyttämättä.
Mulla kipu oli pahimmoillaan kun vauva oli viikon ikäinen. Hänellä on kyllä niin pikkuruinen suu, ettei meinaa saada sitä tarpeeksi isoksi, jotta saisi tarpeeksi tissiä suuhun.
Mäkin luulin että imuote on kunnossa, mutta toisen nännin rakkulat ja toisen haavauma paljasti ettei olekaan. Sellaisia ei tule jos imuote on oikeanlainen. Nyt on saatu otetta korjattua ja hyvin vauva on sen oppinut. Ei mene enää viittä minuuttia että saa aseteltua tissin oikein neidin suuhun. Kohta 2 vkoa synnytyksestä ja nyt sattuu ainoastaan jos vauva ehtii napata väärin kiinni. Maito ei myöskään enää pakkaannu, eikä rintoja särje tai pistä koko aikaa. Myöskään kylmä ei särje enää niin että meinaa taju lähteä, mutta edelleen helpointa on imettää makuuasennossa. Tai makuultaan vauvan on helpoin saada oikea ote. Js on se muutenkin yöllä kätevää. Mä nimittäin nukun kun vauva syö ja öisin ei juuri tule valvottua, ellei neiti kitise vatsavaivoja. Ja aivan mahtavaa kun ei tarvitse rampata öisin vessassa :)
 
Mä oon ostanu tommee tippee tuttipullon jossa se itte tuttiosa on tehty nänniä muistuttavaksi ja sen takia se ei häiritse imuotetta. Tänään pumppasin pienen määrän 35ml suurinpiirtein ja uppos kyllä neitiin hyvin. Onnistu tissiltäki juominen mielestäni paremmin sen jälkeen. Se voi silti johtua siitä kun ei ollu tissi enää ku mikäki kivi. Jatkan kyllä tota pumppaamista varsinki jos pamahtaa tissit koviksi. On se kätevää kun on säilössä maitoa siltä varalta että joutuukin lähtemään johonkin tai on vieraita eikä viitti kesken keskustelun lähteä sängylle makoilemaan mikä on mullakin ehdottomasti paras asento. Kylläkin johtuen siitä ettei istuminen tällä hetkellä oikein onnistu. :D
 
Mä oon myös miettinyt tuota pumppausta että pitäiskö aloittaa ihan vaan siksi että mies pystyisi osallistumaan enemmän. Mutta pelottaa että "kysynnän ja tarjonnan -laki" menee silloin sekaisin, tai että tyyppi ei huolikkaan tissiä enää.

Mites te muut täysimettäjät, ootteko tuttia tarjonnut? Me ollaan sillointällöin sitä tarjottu kun musta tuntui että tyyppi piti mua tuttina. Tutin avulla mies saa viihdytettyä tyyppiä hieman pidempään kun minä nukun univelkaa. Ei kyllä pitkiä aikoja tuttia huoli/käytä ja mietinkin että miten sen kanssa etenis..
 
Meidän piikalle annettiin sairaalassa ensimmäisenä vuorokautena matalien verensokerien takia lisämaitoa, mutta sitkeesti vaan imetin vaikkei maito vielä noussutkaan ja verensokerit alko pysyyn yli kolmen :) nyt mennään täysimetyksellä ja hyvin maistuu tissi. Tosin piika on periny huonot hermonsa isältään ja saa kauheat raivarit jos ei saa imuotetta heti kun haluaa.
Huomasin kans että piika raivoaa ihan ku olis nälissään ja sitku saa tissin suuhun niin nukahtaa. Kokeiltiin tänään sitte tuttia ja hän nappas siitä heti kiinni. Hyvin maistu tutti ja se lievitti suurta imuhalua :D
 
Meillä neiti sai sairaalassa lisämaitoa.
Ekana päivänä (pe) imetin kyllä, mutta tyttö ei kunnon otetta saanut kun mulla on nännit todella matalat. No samana päivänä tyttö joutui vielä teholle matalien sokerien takia. Yön yli tarkkailussa ja seuraavana päivänä takaisin osastolle. Lastenlääkäri määräsi että 2h välein pullosta maitoa jotta se sokeri hyvänä pysyisi, itseltäni ei juurikaan maitoa edes tullut ja tosiaan nännit tuotti hankaluuksia.
Sunnuntaina tytsy takas teholle kun sokerit oli taas laskenut. Silloin ensimmäistä kertaa tarjottiin mahdollisuus imettää rintakumin kanssa, se oli pelastus! Maito oli jo noussut niin hyvin ja alkoi rinnat olemaan todella pakkautuneet ja kipeät. Sain myös rintapumpun käyttööni joka helpotti paljon.

Maanantaina sitten takas osastolle ja ohjeistuksen imettää ja sitten lisämaito jos vaikuttaa vielä siltä. Opastettiin asennot, ym.

Nyt kotona olen pääasiassa imettänyt. Makuulla imettäminen tuntuu kaikkein mukavimmilta selällekin joten istualtaan en pahemmin ole imettänyt nyt. Rintakumi edelleen käytössä.
Korviketta/lypsettyä maitoakin on tyttö saanut kyllä. Lähinnä tosin silloin kun olen itse esim. suihkussa tai lenkillä ollut ja veljeni tai vanhempani ovat hoitaneet neitiä sen aikaa. (ja siis mut on pakotettu esim lenkille veljen toimesta) Syömisväli riippuu paljon siitä kauanko on imenyt, 2-4h väliä siis. Itse yleensä herää hyvin syömään.

Toinen rinta edelleen ongelmallisempi, sitä on pakko pumpata enemmän koska muuten on todella kipeä. Ehkä se siitä pikkuhiljaa. :)

Niin ja tohon uskaltaako pumpata että maito riittää. Mulle just kotiinlähtötarkastuksessa sanottiin että n.2h niin rinnassa on sama määrä taas maitoa kuin aiemminkin oli.
 
Täällä ollaan tuskasteltu imetyksen kanssa! Ekana päivänä tyttö ei huolinut rintaa ollenkaan, ei avannut suuta ja lisäksi vielä liian tiukka kielijänne jolloin imuote oli täysin väärä!o_O Pakko oli antaa lisämaitoa kun verensokerit laskivat liian alas. No eilen sitte kätilön kanssa treenailtiin sitä imuotetta ja rintakumin kanssa, ja kas,tyttö imee ihan oikein ja hyvin! Miks mä en oo ennen tajunnut tota rintakumia käyttää? Aivan loistava apu ja nännit säästyny,ei oo menny rikki ollenkaan! :happy093Kielijännettä ei onneksi tarvitse leikata tytöltä kuitenkaan. Nyt on viime yönä boobsit kasvanu muutaman kuppikoon ja maitoa tulee runsaasti, omilla eväillä pärjätään:)
 
Meillä mennää myös pelkällä rintamaidolla, osastolla kaks kertaa jouduin antaa pullosta enne ku maito nous. Maito nous kaks päivää synnytyksestä ja siitä lähtien sitä on riittäny yllin kyllin. Onneks näin.
 
Täällä myös mennään rintamaidolla ja pulloa käytetään kun äiti on pois tai ollaan yhdessä ulkona, nää tisut ei oo mitenkään helpot ::) kerran joutui isi antaa pienelle korviketta ku
 
Täälläkin mennään pelkällä tissillä, ainakin toistaseks! Ja paino nousee neitilöä hyvin.

Pitäis koittaa jossain vaiheessa pumpata ja kokeilla kelpaako pullo. En nimittäin haluais olla ihan koko aikaa kiinni pienessä ja voihan joskus tulla pakottavakin tarve että pulloa pitäö antaa. Tuntuu vaan jotenkin työläältä se pumppaus ja pullojen keittäminen jne...

Syökö teidän pienet tuttia?
Meillä on pari varalla, mutta ainakaan vielä ei oo tarvinnu antaa. Huomenna neidillä ikää 3 viikkoa.
 
Meillä imetys onnistunu synnytyssalista asti hyvin ja pelkällä rintamaidolla mennään. Tuttia kokeiltiin vitsillä ko kotiuduttiin sairaalasta ja tyttö syö kyllä tuttia aivan tosissaan. Hällä on ihmeen kova imemisen tarvi joten onneks huolii tutin nii ei tarvi tissiä pitää tuttina :)
 
Takaisin
Top