Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuttia ei ole vielä kokeiltu. Ikää nyt melkein 2vko3päivää. On kyl keitetty valmiiksi, että voi antaa jos tuntuu että olen elävä tutti...

Tiistaina kokeiltiin antaa tuttipullolla rintamaitoa. Isosisko, isoveli ja iskä sai siis kokeilla. Hyvin huoli ja lopulta tekniikkakin löytyi.
Ei sen yhden kerran jälkeen olla nyt enään. Tarkoitus on antaa välillä, jotta onnistuu tarvittaessa mun lähteä hetkeks esim. urheileen.

Meillä siis imetys sujuu hyvin ilman kommervenkkejä ja vauva kasvaa reippaasti.
 
Tutti otettiin tänään käyttöön kun tää olis kokoajan tissillä ja saa huutoraivareita kun haluaa imea muttei maitoa. Eilen oli yli 4 tunyia putkeen tissillä ja sit nukkkui pari tuntia sit taas tissimaraton ynnä huutoraivareita vuorotellen koko yö ja tämä päivä...
Onneksi huoli tutin ja nyt on hiljaista, Vihdoinkin!
 
Maito ei vältsisti nouse kunnolla, jos vauva ei saa ekan viikon aikana imeä tissiä niin usein kun haluaa. 2pvän ikäisenä vauva usein imee vuorokauden ympäri ja silleen sen kuuluu mennä. Maito ei välttämättä riitä jos tutilla häiritään "maidon tilaamista". Kaikki vauvat imee todella tiheästi ja pitkään ekat päivät/viikot.
En tarkoita neuvoa, ja toki voi tehdä niin kuin haluaa
Mutta kaikki vauvat pitää äitiä ekat päivät tuttina. Se kuuluu asiaan ja niin sen kuuluu mennä jotta maito nousee kunnolla
Imetyksen ensi päivät on tosi olennaiset täysimetyksen kannalta. Siis jos haluaa täysimettää. Jos vaan pystyy niin tuttia kantsii tarjota vasta 2 vkon iässä.
 
Tiedän ton ja saa olla tissillä niin paljon kuin haluaa ja saa mua neuvoakkin ,mut mua ne huutoraivarit siinä lähinnä hämmensi, ja huomasin että imi maitoa ja sit se valui suusta ulos ja kaikki paikat maidossa,ja mielestäni tämä viittaa ylensyömiseen. No eipä siinä , sama meno jatkunut viime yön ja tämän päivän, tunnin välein syötetty ja ne välit huudettu , olin jo ihan loppu kun tajusin soittaa synnärille kysyäkseni neuvoa, selvästi kärsii ilmavaivoista. Olivat myös sitä mieltä että syöttöväli liian tiheä nyt kun maitoa tulee paljon ja sitten ratkaiseva kysymys että olenko kokeillut kapaloida? No en tietenkään oo tajunnut, pistin typyn kapaloon ja nyt on ollut tyytyväinen jo 1,5 tuntia ilman yhtäkään raivaria ja ilman tuttia!!!:happy093
Siis ratkaisu huutoon löyty kankaanpalasta, ihan uskomatonta:p onneksi soitin sinne sairaalaan vaikka kynnys olikin korkea kun mulla on jo niin monta lasta. Tässä sen näkee että vanhakin voi oppia jotain uutta:) ja nyt parempien unien toivossa... :rolleyes:
 
Eipä käyny ollenkaan niinku pelkäsin! Vaikka esikoisen kans oli imetys tosi työlästä ja pelkkää tuttina olemista ekat viikot/kuukaudet, niin nyt on maito noussu päivässä ja poitsu syö ja nukkuu hyvin! Nyt on illan syöny vähä tiheemmillä väleillä, mutta koska maitoa tulee ihan kunnolla, ei rinnalla tarvi olla kovin kauaa kerrallaan... 10 minuuttia riittää monesti ihan hyvin! Mahtavaa! Viime yö oli kyllä vähä taistelua syömisten kans, mutta kannatti taistella!!
Rinnat on kyllä hellinä ja toisessa vähä rakkoaki, mut tuolla lansinohilla on neki pysyneet siedettävässä kunnossa eikä ainakaan pahentuneet. Jospa ne viikon päästä jo vähä rauhottuis eikä tarttis kyyneleet silmissä imettää niinku esikoista...
 
Mulla on rintakumi käytössä. Ei vaan pysty imettää ilman sitä. Ja hyvin toimii ja imetys sujuu kumin kanssa vallan mainiosti!
 
Itsekään en pysty imettää ilman rintakumia ja nyt se on viikon verran luonnistunutkin ihan hyvin. Tuttia en ole antanut kun toinen ei ime muuta kuin rinnalla ja sitten tuttipulloa korvikkeen annon aikana käyttää tuttina. Maitoa tulee nyt ihan hyvin ja korvikkeen määrät ovat laskeneet :)
 
Aivan loistava yö takana! Typy söi vain 2 kertaa ja syöttöväliksi tuli se 3-4 tuntia! Tää mammiskin sai hyvät unet ja nyt jaksaa taas olla onnellinen :love7
Kyllä toi vanhanajan kapalo näköjään rauhoitti meidän vauvan unet :Heartred
 
Tää meijän tättähäärä on niin hermona aina ennen ruokailua niin se tutti tuo vähän lisäaikaa mulle saada asento ja rintakumi ja maidonkerääjä paikalleen, jos ei olisi tuttia niin neiti raivoa pää punaisena eikä malta alkaa imemään. Eipä sitä tuttia juuri muuten ole tarvinnut , ainakaan vielä.
 
Meillä tarvii tuttia vaippaa tai vaatteita vaihettaessa, hirveä huuto ku tajuaa että aletaan riisumaan. Alotin jo synnärillä sen käytön koska huusi ku syötävä ja huonekaverin vauvaki aina heräs siihen. Onneksi pikkuneiti on hyvä syömään ja omaa todella vahvan imun :) ja maitoaki riittää pumpattavaks kiitettävästi :)
 
Ostin pumpun ja totesin että pumppaus sattuu hirveästi . Tissit on ihan hellänä pumpun jäljiltä ja imetyskin on kipeämpää siitä syystä :sad001 Rintakumia käytän minäkin, mutta ollaan harjoiteltu paljon olemaan myös ilman sitä. Suht hyvin tuo onnistuukin, tosin hyvän otteen saaminen kestää hieman pidempään ja ote lipsuu herkemmin.

Kuinka paljon saatte pumpattua maitoa kerralla? Täällä äijä söisi pullosta jopa 80-100ml kerralla helposti.
 
Mä en pumppaa ollenkaan kun en halua ylituotantoa. Mut käytän maidonkerääjä ja siihen kertyy n.1dl joka imetyskerralla! Eli hyvin oon saanu maitoa talteen kuitenkin:) nyt en voisi edes ajatella imettää ilman rintakumia,ihan helmee kun nännit on ehjät! :p
 
Maidonkerääjällä desi :eek: Huhhei! Mä en saa edes pumppaamalla kun puol desiä per rinta. Mulla ei ylituotantoa ole pumppaamalla tullut, vaan ihan sopivissa määrin mennään yhä. Voisikin kokeilla tuota kerääjää..
 
Multa kyllä heruu ihan mielettömän paljon,se kerääjää täyttyy tosi nopeasti ja pitää tyhjentää parikin kertaa yhden imetyksen aikana, yöllä vähän ärsyttävää kyllä mut parempi kerätä talteen kuin että kaikki on paidalla tai sängyssä :confused: tiedän kokemuksesta että kohta se sitten tasoittuu se tuotanto.
 
Täälläki paidat, patjat, tyynyt ja peitot aaaivan märkinä öisin ku likka huutaa ja ähisee niin että maito suihkuaa. Pian tapettiki lähtee irtoilee ku tarpeeks kastuu. :D Veikkaan että nytte tulee järkyttäviä määriä koska likka haluaa tissille jatkuvasti mutta ei syö kauaa. Tiiä sitte olisko joku nostatus meneillää nii en viitti olla ottamattakaa tissille.
 
Mä joudun pumppaamaan kun ei heru imettäessä eikä pikkunen syö niin paljon ku maitoa tulis. Pumppaan niin useasti ku tarvii, eiköhän se siitä tasotu ajan kanssa. Mieluummin liikaa kuin liian vähän.
 
Mua harmittaa tosi paljon, ettei imetys onnistunutkaan :( Maito nousi kolmantena päivänä synnytyksestä ja sähköisellä rintapumpulla saatiin yleensä joku 90-120ml/krt aikaan. Vauva ei siis suostunut imemään itse suoraan rinnasta, vaikka asennotkin tarkistettiin moneen kertaan niin miehen kuin kätilöidenkin avustuksella. Syyksi epäiltiin sitä, että poika syntyi hieman ennenaikaisena. Sairaalassa tosiaan pumppailtiin sillä sähkökäyttöisellä pumpulla, mutta kun kotiuduttiin niin jouduin hankkimaan sen käsikäyttöisen enkä saanut sillä lypsettyä kuin jonkun muutaman kymmenen hassua milliä :/ Vauvan kanssa aktiivisesti treenailtiin myös rintakumin kanssa, mutta ei vaan suostunut syömään senkään kanssa. Oli pakko alkaa antaa korvikkeita ja niillä ollaan nyt joku kuus viikkoa menty ihan kokonaan.. Harmittaa niin paljon. Rinnoista kyllä edelleenkin tulis jonkin verran mutta tuskin näitä enää tästä voi yrittää millään elvyttää?
 
Minä ottaisin kaikki talteen mitä tulee, kuitenki laatutavaraa :) ja jospa ne siitä elpyis ku tiheesti yrittää aina pumpata, uskoisin
 
Michelle kuullostaa tutulle! Kumpikaan mun tytöistä ei ole jaksanut imeä, edes tuttia. Vielä vähemmän rintaa. Kaikki kokeiltu ja moni ollut auttamassa ! Tytöt olleet myös tosi pieniä!

Pumppasin molemmista ne äidinmaidot mitä sain ja sit vain korvikkeille.. Älä tunne huonoa omaatuntoa, joskus nää vaan menee näin! Ei kaikilla imetys mene kuin leffoissa!
 
Takaisin
Top