Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En muista oliko jossain ketjussa jollain samoja kujeita vauvalla ko täällä meillä on... Päivät nukutaan tosi sikeästi, kolmen tunnin välein syödään tosi reippaasti, yleensä toinen tissi riittää unien jatkamiseen. Mutta sitten... 00-08 välisenä aikana ei onnistu mikään! Ei syöminen, molemmilla tisseillä roikutaan tunnin välein, ei syyä ko pikkusen imetään ja sitte raivotaan tissille. Nukkumisesta ei puhettakaan, sylissä pikku pätkiä, sänkyyn jos laskee niin huuto alkaa. Alkaa olla mamma aika voipunu :(
 
Kuulostaa enmastina tutulta... Tosi raskaita öitä noi! Nyt päiväsaikaan järki riittää selittämään et vauva imee just sen verran et alkaa herumaan, koska sillon just "tilaa"sitä maitoa eniten eikä oikeesti siis oo nälkänen, vaan siis lisää maidon tuotantoa... Yöllä ei vaan meinaa ymmärtää ku tuntuu et ei ite vaan osaa auttaa ku toisella joku hätänä... Viime yönä sain vähän itse nukuttua kun otin vauva lopulta viereen enkä enää yrittänytkään omaan sänkyyn...
 
Cirus, vauvoillahan on niitä tiheän imun kausia. Muistelen, että ne ajoittuu aikalailla 3 päivän, 3 viikon ja 3 kuukauden kohdille. Eli teillä varmaan on sellainen meneillään?
 
Tää päivä ollut taas ihan mahdoton, tyttö heräsi aamulla n.8 ja otin tissille, siinä lojuttiin n.kl.11 asti kun oli pakko saada itsekin jotain syötävää. No neiti on ollut nyt sitä mieltä ettei äitin tarvi syödä, juoda, käydä vessassa tai oikeastaan mitään muutakaan. Kun tissi irtoaa suusta menee ehkä viis minuuttia kun hän taas huutaa, otan takas tissille, menee vartti ja likka unessa, lasken pois sylistä ja taas n.viis minuuttia ja huuto alkaa...rauhoittuu vain tissillä vaikka ei edes ime,hautoo vaan sitä suussa???
Nyt eka kertaa nukkuu pidempää unta tänään:oops:
Kertokaa te nyt tähän imettämiseen enemmän perehtyneet että mitä tää nyt oikein on? Mun kolme ekaa lasta söi ja sit nukuttiin tyytyväisenä useita tunteja, kai ne vauvat sit vaan on niin erilaisia ja nyt annettiin vähän haastavampi tapaus..onneksi kuitenkin yö meni hyvin.. mut tosiaan oon ihan ihmeissäni tästäo_O lisätään vielä et kyse ei oo mistään pikku kitinästä vaan typy huutaa pää punaisena ja selkä kaarella
 
No kun ei oikein huoli, auttaa ehkä puol minuuttia ja taas huudetaan! Voisko kyseessä olla jotain läheisyyden hakua ..onko vauvalla kenties turvaton olo? Isin syli ei kelpaa ollenkaan...
On vähän neuvoton olo, kun toinen on ihan poloinen ja itkuinen :sad001
Mut nyt tosiaan vihdoin nukkuu tyytyväisenä..ehkä se siitä ajan kanssa sitten rauhoittuu:rolleyes:
 
Ottaisin kantoliinaan sen niin, että saa nännin tarvittaessa suuhun. Saat tehtyä muutakin, eikä vauva havahdu kun siirretään pois, vaan saattaa nukkua liinassa pitkän pätkän.
 
Voihan tissi!! Arvatkaa miten ärsyttävää kun maito suihkuaa niin et on vauva ja äiti ihan märkänä ja reppana raivoaa kun maito tulee liian nopeasti :(
 
Kokeile pumpata alusta vähän pois, jos auttais. Mulla jossain vaiheessa tuli reippaasti maitoa ja pikkunen hotki menemään ja sai ilmaa mahaan ihan kunnolla :( pari kertaa pumppasin vähän alussa ettei tullut niin nopeasti, sitten helpotti
 
Kapalossa olen pitänyt ja jonkin verran rauhoittaa, varsinkin yöt mennyt aika hyvin. Kantoliinaa olen miettinyt mut mul ei hajuakaan miten se sidotaan, oon tosi huono kaikessa tollasessa o_O
No toisaalta tiedän että tää vaihe kestää vaan hetken ja kohta se syö jo soseita,ehkä tää tästä rauhoittuu. Parempi se niin et yöt menee hyvin ja päivät levottomasti kuin toisinpäin...:rolleyes:
 
Meillä oli tässä viikon verran 2-3h syöttöväli myös yöllä, mutta eilen taas repsahti..tyttö söi kahden jälkeen jatkuvasti kello kuuteen aamulla. Kaikki vippaskonstit miehen kanssa käytettiin, jotta ois rauhoittunut, mutta ainoa mikä rauhoitti oli se tissi ja sekin siksi aikaa kunnes nukahti tissille ja sitten kun siirsin sänkyyn alkoi mekkalointi. Äitikin oli jo niin väsynyt, että tirautti siinä parit kyyneleet voimattomuuden tunteesta, onneksi oli ymmärtäväinen mies vieressä :Heartred Ja likkakin rauhoittui sitten kuuden aikaan ja nukkui puoli kymmeneen.
 
Mä oon suosiolla ottanu viereen nukkumaan jos on useamman kerran heränny sänkyyn siirrettäessä yöllä. Lapsi on tyytyväinen ja itekki saa nukuttua. Onneks aika hyvin nukkuu sängyssä :)
 
Mä pitäisin kanssa mielelläni vauvan vieressä mutta mä niin pelkään että kun isoveli aamuyöstä kömpii meidän väliin että se jyrää vauvan päälle :eek:
 
Täällä on viikon öisten valvomisten jälkeen nukuttu yö takana! Vauva heräs syömään parin tunnin välein, mutta nukku puolesta yöstä kuuteen omassa sängyssä ja kuudelta otin viereen ko arvelin että uni on niin kevyttä ei rauhotu enää omaan sänkyyn. Äiti sai nauttia isän kainalosta (isä ollu siis 10pv töissä toisella paikkakunnalla) ja on nyt erittäin onnellinen ja virkeä! ❤️
 
Meillä tyttö nukkuu kanssa meidän sängyssä, vaikka alunperin suunnitelma oli, ettei missään nimessä opeteta nukkumaan vanhempien kanssa :) Likka nukkuu mun ja pinnasängyn välissä, näin pääsen minäkin miehen kainaloon syöttöjen välissä :)
 
Mä aattelin sitte parin kuukauden iässä alkaa kiinnittään huomiota tuohon nukahtamiseen yms. siihen asti annan nukahtaa tissille ja nukutan vieressä jos on itelle helpomi. Sitte vasta myöhemmin alan opettaan talon tavoille. Meilläkin selkeesti tollasia tissillä roikkumis hetkiä vuorokaudessa.. Enempi painottuvat kyllä yölle;) mutta nukun sitte päivällä ku vauvaki enkä ees yritä tehdä mitään järkevää! Jos ite muistaa välillä syyä jotain ja käyä välillä suihkussa nii ekat viikot saa nyt mennä näin:) jotenki nyt oppinu arvostaan tota imetystäki ku ollaan tosiaan oltu sinivalohoidossa nyt vuorokausi ja kun nyt näyttää vahvasti siltä et hoito on tepsiny ja päästään takasin kotiin, niin sinne pesitään sitte ja tissitellään ilman hoitajien tuomitsevia katseita!
 
Takaisin
Top