Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voiko se olla ihan vaan ärtyny? Maidon jäämistä vauvoilla tosiaan on kieli valkoinen... Itekki epäilin sammasta sen takia esikoisella mut ei se mitään ollu:). Ja eihän ne rinnat ihan tyhjäksi maidosta menekään. Koko ajan maitoa tulee lisää.
 
Mulla imetys lähteny pelottavan hyvin käyntiin. Synnärillä vihlo ennen kuin maito nousi kunnolla mutta nyt kun pari päivää tullut maitoa kunnolla, vain ensimmäiset imaisut sattuu. Asennot vähän vielä hakusessa mutta kyllä tämä tästä. Jotenkin luulin että alku olisi kamalaa, vai liekkö vaikeudet vasta edessä? Imuote on ollut vauvalla todella hyvä alusta asti, tutista huolimatta. Huomenna ajattelin pumpata ja koittaa maistuisiko pullosta.
 
Ihan järkyttävää yöhikoilua! En edes kesäisin hikoile tyynyä ja lakanaa hartioiden alta märiksi. Herään usein kun korvaan valuu hikeä. Liittyykös tämä maidon tuotantoon?
 
Hulina, täällä hikoillaan kans. Tyyny on aamulla läpimärkä kun pakko kääntää sitä yöllä! Ällöttävää nukkua koko ajan hikilammikossa! En minäkään koskaan oo hikoillu tälleen. Varmasti liittyy imetykseen ja hormoneihin. Mutta millonkahan tämä helpottais?!?
 
Täällä kanssa nyt pari viimeistä yötä herätty hikilammikosta. Aivan jäätävää hikoilua! Imetys sujuu edelleen, olen antanut tosin muutaman kerran myös pullosta lypsettyä maitoa, kun halusin nähdä kuinka paljon poika syö ja että osaa kanssa siitä syödä jos joutuu isän kanssa kaksin jäämään jostain syystä. Käsipumpulla pumppaan pari kertaa päivässä kun alkaa muuten suihkuta ja tissit on kovat kuin kivet. Tuttia olen antanut pojan syödä, hyvin kelpaa sekin, mutta osaa olla ilmankin, vielä. Arkuutta on ollut ekoilla imuilla jos on ollut muutaman tunnin tauko, muuten on pysyneet ehjänä, tosin olen illalla viimeisen imetyksen jälkeen kyllä rasvannutkin nännit. Syntymäpaino ohitettu, jeih!

Mutta mieltä varjostaa edelleen nuo helvetin kommentit, " miten se on noin pieni" "ompa se raukka pieni", voi saatana suoraan sanottuna, eikö voisi kommentoida jotenkin positiivisella tavalla! Kaikki arvot on ollut koko ajan hyvät vauvalla, missään ei mitään sanomista ja minkä minä sille voin jos toinen pienenä syntyy, ei tässä niin jättiläinen ole itsekkään. Istukka oli täydellinen, samoin napanuora niin on poika saanut ruokaa ainakin mahassa ollessaan. :oops: Voi olla että hormoonien takia otankin kaikki nuo kommentit itseeni, mutta miksi sitä syntymäpainoa pitää päivitellä? :sad001
 
Kyllä hormonit pistää kyllä kerrointa kaikkiin tunteisiin:) suloinenhan pieni vauva vain on, tuskin kommentoijat tarkoittavat, että vauva olisi aliravittu. Meidänkin 3,5 kg pojasta sanovat kaikki että voi kun se on pieni:) vaikka juuri miehen siskon kanssa mietittiinkin että on serkuksista kaikista suurin syntyessään, mutta silti ne vaan on niiiin rääpäleitä;)

Täällä oli nyt viime yö ensimmäinen yö ilman pitempiä valvomisia! Vauva söi ja nukahti uudestaan! Ei mitään kitinäitä enkä vaippaakaan vaihtanut yöllä. Sain itse nukuttua tosi hyvin! 1-3 tunnin välein vain tarjosin lisää evästä ja jatkoin itse unia:) ihanaa!
 
Mullakin tota hikoilua öisin,uskoisin että liittyy hormoneihin jotenkin. Mulla tuli aluksi tosi hyvin maitoa ja nyt tuntuu että päivä päivältä vähenee eikä nyt meinaa riittää neidin tarpeisiin. Millä mä saan tilattua sitä lisää? Nyt pumppaan parin tunnin välein ja yölläkin pumppasin pari kertaa ja vettä yritän kiskoa naamaan kokoajan, siltikään se määrä ei oo lisääntynyt :sad001 vai kestääkö se vaan jonkin aikaa ennenkuin alkaa taas herumaan kunnolla? En ihan vielä haluaisi luovuttaa. ..
 
Täälläkin sateli alkuunsa niitä "kauheeta ku hän on pieni" kommentteja mutta oon ottanu lähinnä hyvällä ne. Johtunee varmaanki siitä että kaikki ketkä kokoa on kommentoinu on itte puskenu yli 4kg lapsia maailmaan. :D Tää kun oli sen 3kg paikkeilla kun kotiuduttii. Ja yks kommentoija oli mies. Se ei uskaltanu ottaa pikkusta edes syliin kun pelkäs että hajoaa. Sulostahan se on. :) sitäpaitsi nää kasvaa niin vauhdilla että nautitaan nytte vaan siitä ku ne on pikkusia. Kohta ne on 10kg ja me kauhistellaan kun koko ajan pitää olla sylissä ja painaa kauheesti jo. :D
 
Meidän tyttö ei vaan suostu syömään rinnasta, se on niin hätäinen ja taitaa olla mun nännitkin vääränlaiset.. Kyllä jaksaa vähän aikaa imeä mut sit vetää raivarit. Pumpulla kokeilin että tuleeko sitä maitoa ees, täydellä imulla tulikin ja molemmista yhteensä sain pumpattuu 80ml. Eikö tytöllä vain sit riitä voimat imeä?..
 
Odottaja97, meillä alussa poitsu imi kans vain hetken aikaa mutta se johtui siitä, että poitsu oli tehovalvonnassa ja voimat eivät olleet ihan normaalit. Nykyään tissi maistuu hyvin ja pulloa ei tarvitse antaa lisäksi, alussa piti. Ootko kokeillut pulloa tai tissikumia? Jaksaako pullosta imeä?
 
Meidän neiti ei suostunut ensimmäisenä elin vuorokautenaan syömään ollenkaan. Siis rinnasta. Imi kyllä synnytyssalissa ja kun päästiin osastolle, mutta siihen se loppui. Mulle sattui sitten sopiva kätilö osastolla, joka rauhallisesti seurasi tilannetta koko päivän ja mittaili verensokereita, miten pitkään voidaan odotella syömishaluja. Ja aika pitkään voitiinkin odotella, vasta illalla vs laski alle 2,8 rajan. Tuolloinkin sitten lisämaito annettiin hörpyttämällä, kun olin jo niiiiiiiin moneen kertaan esittänyt toiveeni täysimetyksen onnistumisesta.
Jossain vaiheessa sitten tytöstä otettiin muutenkin verikokeita, niin selvisi, että natriumarvo on alhainen, ilmeisesti tästä syömättömyydestä johtuen, ja lääkäri määräsi lisämaitoa annettavaksi 35ml x8/vrk. Seuraavana päivänä määrä nousi sitten vielä 50ml x8/vrk. Hörpyttämällä ja ruiskulla lisäruokaa annettiin imetyksien jälkeen, kertaakaan ei kukaan tuonut pulloa, eikä kyllä kertaakaan mennyt mahaan asti tuota määrättyä määrää! Torstai-iltana natriumarvo oli edelleen viitearvojen ulkopuolella, mutta kun maito oli hyvin alkanut nousta, niin en ottanut ihan kamalaa stressiä siitä ettei lisämaitoa mennyt määrättyjä määriä.
Koko ajan tehtiin myös syöttöpunnituksia, huonoimmat tulokset olivat 0-2g per imetys, perjantaiaamun tulos oli 34g. Näin ollen meidät ohjeistettiin antamaan lisämaitoa kotona, jos näyttää siltä, että tyttö jää imetyksen jälkeen nälkäiseksi. Eilen annettiin sitten vain yöllä lisää, yhteensä noin 50ml. Tänään olen tähän mennessä antanut 30ml yhden ruokailun yhteydessä kun jäi niin tyytymättömäksi. Hörpytyksen jälkeen nukahtikin sitten heti!
Rinnat tuntuvat täyteläisiltä ja vasen rinta valuu oikean rinnan imetyksen aikana niin, että maidonkerääjään tulee noin 15-20ml. Näitä olen nyt kerännyt kylmään odottamaan hörppytarvetta.
Tavallaan siis imetyksen alku on hyvällä alulle, näyttää lupaavalle, mutta kyllä vähän takaraivossa kummittelee se, että esikoisesta ei onnistunut kuin osittaisimetys, ja sekin noin 3kuukautta.
 
Unohdin mainita että jaksaa siis imeä vähän aikaa kumin kanssa, ei suostu ottaa tissiä ollenkaan ilman kumia? Ja pakkohan mun on pullolla ruokkia ku ei muuten ruokaa sais, ja kyllä pulloa imee, oikein hotkii. Jaksaa jopa imeä niilläkin tuttipullon tuteilla joista ei tule maitoa kuin imemällä. Mä oon oikeestaan jo luovuttanut ja pumppaan maitoa, mutta mun maito ei riitä ollenkaan alkuunkaan täyttämään typyn vatsaa vaan joudutaan vielä korvikettakin antamaan. Typy tosiaan syö vähän vuorokauden ajasta riippuen 80-120ml. Mutta jotenkin ahistaa etten saa tissillä tyydytettyä typyn nälkää, ja jotkut aikalailla syyllistääkin siitä, eivätkä ymmärrä ettei hän vaan suostu imemään tissiä vaikka imuhalut on kovat..
 
Itsekään en usko,että ihmiset sanovat vauvojen olevan aliravittuja tai normaalista poikkeavia kun sanovat niitä pieniksi. Se on mielestäni enemmän ihmetystä, että miten vauva ylipäätään voi olla noin pieni. Kaikki meillä käyneet ovat Möykkyä sanoneet, että voi kun se on pieni tai sitä rataa, enkä kyllä ole ottanut sitä loukkaavana. Se on vaan yleistä ihmettelyä.

Odottaja: Vauva saa paremman otteen kumin kanssa? Itse joudun kanssa käyttämään rintakumia, koska nännit ovat olemattomat eikä täälläkään vauva saa tarpeeksi maitoa rinnasta. Oon yrittäny antaa rintaa niin paljon kun tyttö haluaa, mutta sitten vaan nukahtaa rinnalle ja kiukuttelee kun vatsa ei oo täynnä. Hitsiin muiden kommentit. Hyvä ruoka parempi mieli :)
 
Odottaja97, meillä ihan sama tilanne! Mun nännit on aivan liian isot pienen suuhun ja yritin alkuun rintakumilla imettää mut tyttö vaan raivosi rinnalla, jaksoi imeä vain hetken ja taas raivosi..tytöllä tiukka kielijänne joka vaikeuttaa asiaa ennestään jatkuva kyttääminen oikeasta iimuotteesta ja taas raivotaan kun ei jaksa imeä...huoh..luovutin ja aloin pumppaaman maitoa ja nyt tyttö syö tosi hyvin pullosta, ei raivoa yhtään! Ongelma on nyt se ettei multa enää heru maito niinkuin ekalla viikolla,ja nyt aletaan antaa korviketta mun oman maidon seassa, kun muuten ei riitä tytön tarpeisiin. Ja en mä tajua miks mäkin poden tästä huonoa fiilistä,vauvat on erilaisia ja tällä kertaa ei imetys vaan kertakaikkiaan onnistunut,kaikkeni tein ja näin pitkälle se tällä kertaa riitti,ei voi mitään! Pääasia kuitenkin että pienellä on hyvä olla ja kasvaa ja kehittyy normaalisti!
 
Takaisin
Top