Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eevis ja odottaja- täällä kanssa aivan sama tilanne. Meillä vaan poju on jo 4vkoa maanantaina. Syötän aina pullosta ja syöttöjen jälkeen pumppaan seuraavaa ruokailua varten. Aluksi mulla tuli reilusti maitoa rinnoista. Parhaimmillaan yhdellä pumppaus kerralla tuli noin 125ml ja sain siis pullolla syötettyä täysin omia maitoja. Nyt määrä vähentynyt noin 20-60ml mitä saan pumppattua. Ei siis riitä masun täyttämiseen enää alkuunkaan. Korviketta lantraan sekaan.
Meillä siis maito ei lähtenyt herumaan ollenkaan sairaalassa ollessa ja jouduttiin 7,8% painon pudotuksen takia tyrkyttämään pulloa oikein urakalla. Tämän takia sit ei imuote koskaan tullut hyväksi edes harjoittelusta huolimatta. Imuotteen vääryyden vuoksi sitten ei saanut maitoa kunnolla herumaan ja tissi lupsahteli suustaa irti jatkuvasti. Poju tuskastui tietysti kun nälkä on ja ruokaa ei heru. Tissille alkoi ensin "murina ja ähinä" sitten alkoi huuto pitkän yrittämisen päätteeksi ja loppu peleissä pelkkä imetysasentoihin laitto sai pojun huutamaan tissille. Yritin kyllä kovasti kaiken näköisiä konsteja rintakumista nännin "turvottamiseen" mutta ei... nyt pumppailen ja koitan ihokontaktilla ja muilla konsteilla saada maidon tuotantoa lisääntymään. Saa nähdä onnistuuko mutta yritetään! :) kiva kuulla ettei ole yksin ongelman kanssa! (vaikka tietenkään en tällaista kenellekään toivo varsinkin jos on halu imettää!) :o
 
Pumppausta ja tai imetystä tulisi olla 10-12 krt vrk ekojen viikkojen aikana, jotta maidon tuotanto pysyy yllä. Yöllä erityiden tärkeää pumpata tai imettää.
Lähes Kaikenlaisilla rinnoilla pystyy imettämään, mutta se voi vaatia ohjausta. Vauvan kuuluu avata suu ihan ammolleen ja haukata tissi nännipihaa myöden suuhun, mitä isompi nänni, sitä parempi. Nännin kuuluu mennä tosi syvälle, ylös vauvan kitalakeen, ei kurkkua kohti.
Mitä enemmän vauvalle annetaan pulloa ensipäivinä/viikkoina, sitä haluttomampi vauva on imemään rintaa. Pullosta vauva syö tuplamäärän rintaan verrattuna ja vatsalaukku venyy. Tällöim maito ei riitä, koska kysyntä ja tarjonta ei kohtaa. Kuten kohtaisi jos vauva söisi vain rintaa. Pullosta pitäisi aina syöttää tahdistetusti (ohjeet löytyy netistä) tai hörppyyttää. Lähes jokainen vauva oppii imemään, jos ei ole fysiologista estettä, mutta se voi vaatia ohjausta ja kommervenkkejä. Ja monia rintaraivareita. Helppoa se ei kaikille ole, mutta ei mahdotontakaan. On olemassa imetysapulaitteita yms jos tahtoa riittää. Joskus voi kestää viikkoja että vauva oppii imemään rintaa kunnolla. Ja se todella vaatii pitkää pinnaa äidiltä. Jos synnäriltä lähtiessä imetys ei ole kunnolla sujunut, niin se harvoin enää kotioloissakaan onnistuu. Ainakaan ilman ohjausta.
Mutta maitoa saa myös kaupasta.
Itse koen pullorumban ja kiinteiden kanssa pelaamisen 4kk iässä, niin raskaaksi, että olen valmis mihin vaan, että täysimetys onnistuu ja aina on lopun perin onnistunut, vaikka litroittain on kyyneleitä ja verta vuodatettu ja oltu valmiita lyömään hanskat tiskiin 100 kertaa. Kolmosen kanssa näytti toivottomalta, kun ei suostunut edes ottamaan tissiä suuhun. Tissi oli iso ja vauva 2700g ja keskonenkin vielä. Mutta viikossa oppi kun sinnikkäästi 10-12krt päivässä kätilöiden ohjauksessa harjoiteltiin. Sai kyllä pitkään rintaraivareita, mutta kun lauloi ääneen/ käveli ja imetti/ istui jumppapallon päällä ja yritti imettää yms yms niin lopulta kuitenkin kävi sitten imemään, välillä piti suupielestä tiputtaa pipetillä maitoa suuhun, ja näin hämätä tarttumaan nänniin. Välillä onnistui välilä ei, mutta loppupeleissä kuitenkin imi, vaikka raivosikin alussa, välissä ja kenties vielä lopussakin :) Imuotekin parani kun pieni suu kasvoi.
Tsemppiä ja luovuus peliin! Tai sitten maitokauppaan. Kunhan ruokaa saa ja kasvaa!
 
Me luettiinkin netistä niitä ohjeita ja nyt yritän saada enemmän herumaan just pumppamalla 2 tunnin välein ja olen nyt syötön päälle tyrkännyt vielä tissin suuhun jos näyttää olevan vielä imuhaluja..hankalaks tää nyt meni mut mieluummin näin ja että vauva on tyytyväinen kuin että parkuis vaan päivät ja yöt ja kukaan perheessä ei nuku.
Kiinteät olen joka lapsen kanssa aloittanut 4 kk iässä ja en ole kokenut sitä mitenkään hankalaksi vaan normaaliksi kehitysaskeleeksi joka jossain vaiheessa kuitenkin pitää ottaa.
 
Onko korvikkeen antamisesta silloin tällöin äidinmaidon lisäksi jotai olennaista haittaa, vai miksi lähes kaikki sitä viimeiseen saakka välttää? Meille neuvolasta jopa suositeltiin antamaan korviketta, jos täysimetys tuntuu liian raskaalta. En ole korviketta antanut kuitenkaan, ainakaan vielä.
 
En oo koskaan kuullu ite että siitä olis jotain haittaa, eipä vaan taida olla yhtä ravintorikasta ja vastustuskykyä antavaa. Ite en haluais antaa sen takia korviketta ku sitä on niin paljon käsitelty.
 
Ei minullakaan mitään ole korviketta vastaan - ihan täysipäinen ja terve tuosta esikoisesta on tullut vaikka korvikkeella onkin kasvanut ja elänyt. Minun vastustukseni tällä kertaa perustuu pitkälti tällä hetkellä siihen, että en halua antaa ravintoa (näin aluksi) pullosta. Sitten jos ja kun imetys sujuu ja maitoa tulee riittävästi, niin en näe tuossa pullon opettelussakaan mitään ongelmaa.
 
Joidenkin vauvojen vatsat ei kestä maitopohjaista vastiketta ja siksi itse yritän sinnitellä mahd.pitkään omilla maidoilla että vauva olisi vähän isompi, mut tosiaan , sai tämäkin vauva vastiketta jo ekana päivänä kun verensokerit olivat liian alhaiset eikä suostunut tissille...uskon samoin kun citrus että ihan normaaleja ja hyviä ihmisiä näistä vastikelapsista kasvaa ja ei ne välitä mistä ne sen ruuan saa ja läheisyyttä voi antaa muullakin tavalla kuin imettämällä.
Meijän äitien pitäis itse oppia hyväksymään asiat niinkuin ne on eikä syyllistää itseämme jos joku asia nyt ei mennyt niinkuin oli ajatellut.
 
Noniin, nyt minun ah niin helppo vauva on muuttunu vähemmän helpoksi. Ikää on reilu 3 viikkoa, päivisin tissi maistuu ja ei mittään ongelmaa mutta voi että ko tullee ilta ja yö. Aluksi imee tissiä niinkö ei mittään, sitte alkaa se raivoaminen, imasut, raivoaminen, imasut ym. Sitte pittää tehä kaikki jipot, jekut ja temput että hän rauhottuu. Yleensä silleen että kävelee/hyssyttää ja imettää samalla. Viime yön hän valvo melkein kokonaan. Tunnin välein oli tissiä vailla, nukahti ekan kerran pitemmän pätkän vasta iltapäivästä. Vissiinki tiheän imun kausi päällä? Huh. Onneks mies on tän viikon kotona, en muuten jaksais. Vaikkei se nyt voi muutako tukea ja auttaa arkihommisa niin silti! Ainaki saa sen kainalosa pillittää tätä väsymystä.
 
Meillä on nyt tyttö 5vrk vanha ja oon jo nyt niin loppu imetyksen kanssa! :crybaby2
Sairaalassa en aluksi saanut mitään opastusta imetykseen vaan mun täytyi itse pyytää sitä. Hoitaja tuli sitten lykkäämään vauvan tissin suuhun, jotta toinen sai ruokaa. Seuraavana päivänä pyysin toista hoitajaa tarkistamaan imuotteen kun sattui kokoajan ja nänneissä oli muutamia nirhamia. Kuulemma imuote oli oikein hyvä. Silti sattuu kokoajan ja paljon ja eilen toisesta nännistä tuli jopa verta jonkin verran.tissitkin on niin pinkeet että niiden ajatteleminenkin sattuu :sad001
Yöllä itkin imettäessä, kun sattui ja teki vaan mieli hakea korvikkeet kaapista. Vauva ei saa edes kunnolla tissiä suuhun kun on niin pinkeenä.
Tän päivän oon antanu noitten nännien levätä ja pumpannut maitoa ja hörpyttänyt vauvalle. Onneksi nännit on nyt tauosta paremmat, mutta oikein jännittää antaa seuraavaksi tissiä.
En pysty koko vauvasta nauttimaan kun pelkään kokoajan koska hän herää ja täytyy taas imettää :sad001
Onneksi mies on ihana ja yölläkin hieroi mun kanssa toista rintaa, että vauva olisi saanut paremmin otteen siitä. Huomenna tulee neuvolantäti käymään niin saan otettua asian puheeksi.
Oon lukenut imetyksen tuli ry:n sivuja ja vaikka mitä, mutta mulla on usko vaan nyt mennyt, että onko musta ollenkaan tähän :sad001
 
Onko sulla Lurua lanoliini-voidetta? Se on ihan ehdoton kipeille rinnoille! Hyvin oot kyllä sinnitelly! Jos haluat imetää niin älä luovuta! Kyllä se kipu helpottaa!! Mulla autto ainaki toi voide paljo!
 
Se voide on kyllä parasta! Ja kipuki helpottaa varmasti muutaman päivän sisällä. Kannattaa myös pumpata nii usein ku tuntuu että on tarvis, helpottaa kummasti oloa ja vauvaakin ku ei oo niin pinkeät rinnat. Imettäminen sattuu saakelisti mutta se kannattaa jos maitoa tulee ja sitä haluat :)
 
On mulla sitä ja imetyksen jälkeen oon ensin levittänyt tipan maitoa rinnanpäähän ja antanut kuivua ja sitten laittanut lanoliinia. Joka kerta nänni menee enemmän rikki, joten imuotteessa on oltava jotain mätää, mutta kun en vaan tiedä mikä, kun oon tarkistanut kaikkien ohjeiden mukaan vauvan asentoa ja tissin saan suussa oikeaan paikkaan ja huulet ovat niinkuin pitää. En ois uskonut että imetys on koko raskauden ja synnytyksenkin jälkeen paljon vaikeampaa kuin noi kaks yhteensä.
 
Täälläki hurrataan lanoliinin puolesta! Imetyksen jälkeen kunnolla voidetta ja mulle sanottiin että jos oikeen kipeetä tekee niin voi laittaa ohuen kerroksen ennen imettämistä kans. Helpotti kipuja aika nopeesti. Muutenki tuntu ettei imettäminen sattunu enää oikeestaan viikon jälkeen. Mutta mä käytin voidetta toisesta päivästä lähtien.
 
Mites ootko Lurua kokeillut rintakumeja? Itellä kans meinas usko loppua aluks imetyksen kanssa mutta kun otin käyttöön rintakumit niin homma helpottu! Kannattaa kokeilla!
 
Mulla meni kans tissit ihan ruvelle, kun piti syöttää aluksi 2 tunnin välein painonlaskun takia (samalla myös lisämaitoa 30 ml/kerta). Rintakumi ja lanoliinivoide auttoivat onneksi. Synnärillä jouduttiin syöttämään ihan kamalasta tuttipullosta, joka häiritsi imuotetta. Kotona vaihdoin Aventin natural (tms.?) pulloon, joka ihme kyllä oli mainospuheiden veroinen ja imuote korjaantui. Aventin tutti sen sijaan ei kelvannut ensinkään mutta taas oli onni matkassa: alakerran pariskunta toi lahjaksi luonnonkumitutin, joka on ihan voittaja Kaiken lisäksi ystävä neuvoi mulle tänään vauvanrauhoittelutekniikkansa, ja se toimi! Voi tosin olla pelkkä yhteensattumakin, yön pimeinä tunteina se selvinnee. On nimittäin täälläkin ongelmana se, että vauva ei tajua olevansa täynnä vaan imee ja puklaa loputtomiin, ellen saa jotenkin hämättyä.
 
Mitenkähän sais hillittyä tuota liikasyöntiä? Ärsyttää se puklu jokapaikassa ja varmasti vauvastaki inhottavaa
 
Täällä ollaan nyt eletty pumpatulla maidolla. Olen saanut kasvatettua määrää, aluksi tuli vain 20ml molemmista rinnoista yhteensä kun nyt saan parhaimmillaan jo 80 ml joka jo riittää tytön nälkään eikä tarvitse antaa korviketta lisäksi!:) Mut on kyllä niin lehmä olo kun aamun pimeinä tunteina herää aamulypsylle ja koko makkari haisee maidolle!
Saas nähdä miten sitten ehdin kaikki nää pumppausjutut kun mies lähtee ens viikolla töihin ja mä jään yksin näitten kanssa kotiin...
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ollaan nyt menty vuorokausi ilman lisämaitoa!!!
Eilen illalla mulla oli tosi synkä hetki koko imetyksen kanssa.... Tyttö, tänään viikon, ei koko eilisen päivän aikana muuta tehnytkään kun oli rinnalla, imi ja itki. Jos nukahti niin heräsi noin 15minuutin kuluttua ja oli nälkäisen oloinen. Päivällä isäntä antoi pumpattua lisämaitoa, ja illalla hän keksi imetyksen aikaan hieroa rintaa. Ja kuinka ollakaan, tuon syötön jälkeen vauva puklasi ja kävi nukkumaan. Ja yöllä nukuttiin 23-03 ja 4.30-7! Aika pirteä olo oli aamulla, edelliset yöt kun ollaan nukuttu varmaan vain tuo 3-4.30 väli..... Ehkä tästä vielä hyvä tulee?
 
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan rintakumia, jos otteen kanssa on ongelmia. Itse imetin ekat kolme viikkoa kumin kanssa. Nyt olen imettänyt ilman kumia ja rinnat on huomattavasti aremmat, mutta imetys onnistuu silti hyvin. Jäbällä on hyvä ote ja on innokas imijä, hyvä niin. Täysimetyksellä mennään siis. Lanoliinin nimeen vannotaan täälläkin.

jörrikkä: Meillä neuvolassa ohjeistivat tarjoamaan tuttia kun vauva on syönyt tarpeeksi. Meillä jäbä ei kuitenkaan huoli tuttia tulloin vaan raivoaa rinnalla maidot poskella, joten tämä neuvo ei meillä toimi.. Kannattanee kokeilla kuitenkin?
 
Takaisin
Top