Tissijuttuja -raskaus ja imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pookkana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oot ollu aika sissi Rusina . Oisko voinu pienellä olla refluksia, nousiko vauva ite pystympää kun oireet alko helpottaa? Meillä oli esikon kanssa samaa taistelua ja huutoa ja just 5kk iässä alko pikkasen helpottamaan. Vast tokaa odottaessa luin ekan kerran et vauvoillakin voi olla refluksi ja oireet sopiki siihen melko hyvin esikolla. Mä en silloin onnistunu täysimettää ja 5,5k iässä loppu kokonaan kun esikko ei enää rintaa huolinu. Siihen asti oltii jonku aikaa menty korvikkeilla ja imetyksellä. Ekat kolme kuukautta mentii puhtaasti rintamaidolla pumpattuna ja rinnasta. Tyttö huus myös yöt eikä suostunut pahimpina öinä nukkumaan muualla kuin sitterissä kiikutettuna, siinä sitte miehen kanssa vuorotellen valvottii ja kiikutettiin. Aina ku liike loppu huuto alko. Ei muutenkaan viihtyny (laitokselta asti) muuten kuin pystyasennossa, kehtoasentoon ei voinut sylissäkään kantaa ku muuten alko huuto. Kaiken lisäks imuote ei ollu paras ja imetysohjaus todella heikkoa, joten jo laitoksella iskettiin kumi ja siitä ei päästy ollenkaan eroon.

Pelkäsin hirveesti et seuraava on yhtä vaikea alussa, mutta onneksi ei. Mä en voinu uskoa et oikeesti vauvat voi olla tosi helppojakin, sellasia jotka vaan syö ja nukkuu eikä itke/huuda koko aikaa.
 
Mä lopetin tytön imettämisen 2kk sitten. Tätä seuraavaa aion imettää myös ,esikoisen imetys taival oli lyhyt ja epäonnistui. Tyttö oli het rinnanperään ja maitokin nousi yli äyräiden heti laitoksella :)
 
Itelläni pojat olleet pullolla ja saaneet pumpattua maitoa ja korviketta sekaisin. Imetystä yritin, mutta se ei lähtenyt käyntiin ollenkaan. Tuo meidän 7kk on mennyt pelkällä korvikkeella, koska en itse pystynyt imettämään (osa maitotiehyistä mennyt tukkoon kudoksien poiston yhteydessä ja maito pakkautui rintaan, pumppaaminen pahensi tilannetta ja lopulta makasin päiviä kuumeessa ja söin maidonlopettamiseen lääkkeitä). Tämä joulukuinen tulee olemaan siis korvikkeella myös ja estolääkitys käyttöön jo sairaalassa kun tietää ettei pysty imettämään.
 
Miksi sinulla on noin maatuska? Ja siis hyvä tietää tuo, niin ei turhaan ees yritä :)
 
Tuun tänne oman tarinan huutelee :) Esikoisen söi tissiä 1-vuotiaaksi. En olisi halunnut lopettaa, mutta th sanoi että se on pelkkää sokerivettä (bullshit) ja ei vauva enää tarvitse. Kun toka syntyi ja osittaisimetin, sai siis iltaisin korviketta, koska ei ollut aikaa imettää, kun oli myös 1v 7kk taapero. Haaveilin salaa että alkaisin uudelleen imettää taaperoa mutta silloin kun jonnekin foorumille asiasta avauduin et pettymys esikoisen imetyksestä oli suuri ja olisin halunnut yrittää olisiko tissiä huolinut, niin minut haukuttiin sairaaksi, pervoksi, sekopääksi ja osa uhkasi lastensuojeluilmoituksella... Hohhoi.

Tokan vauvan imetys loppui 8kk iässä rintaraivareiden takia, jotka johtui refluksista ja joka taas maitoallergiasta. Kaikki tämä olisi vältytty jos th olisi neuvonut ja ohjannut kokeilemaan imetysdieettiä. Olin tosi nuori ja ei ketään apuna. Pettymykset järjettömän suuret.

Kuopuksen raskausaikana päätin että tästä en pety. Teen kaikkeni et saan onnistumaan ja olen saanut! Ekat viikot taistelin imetyskipujen kanssa, mut 5viikkoisena vauvan kielijänne katkaistiin ja sen jälkeen on ollut helppoa. Mitä nyt hampomiset ja tiheän imun kaudet on tuottanut itkuja mutta oon taistellut. :) Ja nyt saa poika itsensä vierottaa, takaraja on itsellä kolme - neljä vuotta, katsotaan tilannetta :)

Ja oli imetystaival 1 päivän, 1 kuukauden tai vuoden taikka 5 vuotta, niin jokainen on arvokas, ja just hyvä! Ja jos äiti valitsee korvikkeen vaikka imetys ois mahdollista, niin nostan hattua ja sanon että rakkaus ei katso tuleeko ruoka tissistä vai pullosta <3

Itse aina sanon kaikille jotka vauvaa odottavat että koittaa imetystä jos halua siihen ei ole tai ennakkoasenne on negatiivinen, tarkoittaen että ei usko esim pystyvänsä siihen. Voi yllättyä sen tuomasta tunteesta <3
 
Tuun tänne oman tarinan huutelee :) Esikoisen söi tissiä 1-vuotiaaksi. En olisi halunnut lopettaa, mutta th sanoi että se on pelkkää sokerivettä (bullshit) ja ei vauva enää tarvitse. Kun toka syntyi ja osittaisimetin, sai siis iltaisin korviketta, koska ei ollut aikaa imettää, kun oli myös 1v 7kk taapero. Haaveilin salaa että alkaisin uudelleen imettää taaperoa mutta silloin kun jonnekin foorumille asiasta avauduin et pettymys esikoisen imetyksestä oli suuri ja olisin halunnut yrittää olisiko tissiä huolinut, niin minut haukuttiin sairaaksi, pervoksi, sekopääksi ja osa uhkasi lastensuojeluilmoituksella... Hohhoi.

Tokan vauvan imetys loppui 8kk iässä rintaraivareiden takia, jotka johtui refluksista ja joka taas maitoallergiasta. Kaikki tämä olisi vältytty jos th olisi neuvonut ja ohjannut kokeilemaan imetysdieettiä. Olin tosi nuori ja ei ketään apuna. Pettymykset järjettömän suuret.

Kuopuksen raskausaikana päätin että tästä en pety. Teen kaikkeni et saan onnistumaan ja olen saanut! Ekat viikot taistelin imetyskipujen kanssa, mut 5viikkoisena vauvan kielijänne katkaistiin ja sen jälkeen on ollut helppoa. Mitä nyt hampomiset ja tiheän imun kaudet on tuottanut itkuja mutta oon taistellut. :) Ja nyt saa poika itsensä vierottaa, takaraja on itsellä kolme - neljä vuotta, katsotaan tilannetta :)

Ja oli imetystaival 1 päivän, 1 kuukauden tai vuoden taikka 5 vuotta, niin jokainen on arvokas, ja just hyvä! Ja jos äiti valitsee korvikkeen vaikka imetys ois mahdollista, niin nostan hattua ja sanon että rakkaus ei katso tuleeko ruoka tissistä vai pullosta <3

Itse aina sanon kaikille jotka vauvaa odottavat että koittaa imetystä jos halua siihen ei ole tai ennakkoasenne on negatiivinen, tarkoittaen että ei usko esim pystyvänsä siihen. Voi yllättyä sen tuomasta tunteesta <3

Aika kurjasti on sulle kyllä sanottu :( Neuvolan terveydenhoitajien pitäisi mun mielestä kaikkien käydä imetysohjaajan koulutus, niin saatais noi vanhat ja väärät käsitykset loppumaan ja sitä kautta myös todennäkösesti useampi rohkaistuisi imettämään ainakin osan aikaa tai vähän pitempään kuin ilman. Moni äiti säästyis turhalta syyllistämiseltä ja sais myös imetykseen liittyviin vaikeuksiin varmemmin apua.
 
Meillä päin on yksi ilmainen käynti imetyspolille jos vain haluaa. Viimex kävin ja oli kyllä kiva jutella ja saada vinkkejä. Aion mennä nytkin vaikka edellinen meni mallikkaasti,mutta lapset erilaisia :)
 
Meil ei sellasesta ole ollut puhettakaan. Mun mielestä noi neuvolantäditkään ei kyllä oo miillää tavalla imetykseen perehtyny. Oikean imuotteen ne osaa kattoo, mut muuten ollaa oltu kyllä ihan oman onnen nojassa. Onneks oon ollu sinnikäs, mies ollut tukena ja lisäks löysin fb:stä Laktivistiäidin. Sillä on paljon hyviä ja selkeitä vinkkejä ja siellä on myös muiden äitien imetystarinoita. Imetyksen tuki ry.n sivut on vaan jotenkin jääny itelle etäiseksi :(
 
Meil ei sellasesta ole ollut puhettakaan. Mun mielestä noi neuvolantäditkään ei kyllä oo miillää tavalla imetykseen perehtyny. Oikean imuotteen ne osaa kattoo, mut muuten ollaa oltu kyllä ihan oman onnen nojassa. Onneks oon ollu sinnikäs, mies ollut tukena ja lisäks löysin fb:stä Laktivistiäidin. Sillä on paljon hyviä ja selkeitä vinkkejä ja siellä on myös muiden äitien imetystarinoita. Imetyksen tuki ry.n sivut on vaan jotenkin jääny itelle etäiseksi :(

Kannattaa ehdottomasti kysyä ja kätilöiltä vinkkejä synnärillä. Myös synnärillä voi kysyy mahdollisuutta imetyspoliin pääsyyn. Nykyään kun ne kannustaa imetykseen ajattelis myös imetyspolille pääsevän muuallakin ilmaseksi :)
 
Joo mäkin olin esikoisesta imetyspoliklinikalla ja tosiaan yks käynti kuului kaikille. Ja jos on keskonen, huulihalkio, kaksoset tai joku muu imetyksen kannalta erityinen tilanne niin sinne saa useamman käynnin. Ja siis meilläpäin se oli synnytyssairaalan tiloissa ja ohjaaja oli imetykseen perehtynyt kätilö. Tämä siis Helsingissä ainakin.

Ja siellä siis katsottiin otteet, otettiin syöntipunnitukset, jottaki kuinka monta ml vauva sai yhdestä imetyksestä ja myös käytiin eri asennoissa imetystä kädestäpitäen läpi. Ja täällä käytiin miltein heti laitokselta kotiuduttua aina. Oli tosi hyvä kyllä :)

Edit;
Meillä edellisen kunnan (olemme muuttaneet) neuvolassa oli oma imetysohjaaja. Eli ei oma Th vaan erillinen koulutuksen saanut ja hänelle sai aikoja vaikka kuinka paljon. Se oli kans tosi hyvä
 
Esikkoa lukuunottamatta imetykset on kyllä onnistunu ihan kivasti, mut täytyy tuol neuvolassa kysästä onko meillä imetysneuvojaa tms. ja jos on, niin pitää patistaa niitä työntekijöitä kertomaanki asiasta äideille/odottajille. Täälläkin tiedän todella monta joilla on ollu imetyspettymyksiä, ja ovat kokeneet etteivät ole saanu riittävästi tietoa ja tukea aiheesta omasta neuvolasta eikä kyllä synnäriltäkään. Itteäni halutti lähteä unicefin imetysohjaaja-koulutukseen, mutta se järjestettiin sen verran kaukana et ois tullu kalliiksi yöpymispaikkojen ja matkojen takia, eikä se koulutuskaan tietenkään ilmanen ollut. Sitä kyl suositeltiin juurikin jonkinnäkösille ammattilaisille, jotka on paljon tekemisissä tuoreiden äitien kanssa, mutta kait sinne yks tavan tallaajaki ois joukkoon mahtunut :shy:
 
Miksi sinulla on noin maatuska? Ja siis hyvä tietää tuo, niin ei turhaan ees yritä :)

Minulla on terveyssyistä rinnat pienennetty. Tiedossa oli ettei imetys välttämättä onnistu mutta kokeilin ainakin tuleeko edes maitoa rinnoista.
 
Eilen huomasin että toisesta rinnasta tuli kirkasta nestettä,ensimaitoa eli kolostrumia. Kokeilin myös puristaa toisesta rinnasta niin sieltä tuli myös:wideyed: luulin että sitä tulee ehkä vasta ihan loppuvaiheessa tai vasta vauvan syntymän jälkeen. Nyt rv 19+0
 
Jihuu, viime yönä poika ekan kerran halus tissiä vasta neljältä. silloinkin ois saattanu nukahtaa ilman, mut mä hölmö nousin liian aikasi vessaa siitä, niin havahtu uudestaa ja alko huutaa. Sit ei enää viekussa olo ja tutti riittänykään. Sit mä annoin muutaman kerran imasta ja hivutin tutin tilalle, vaihdoin asentoa ja poika haukkaskii heti toisest tissist. Hivutin uudestaa tutin suuhun ja sit tyyty siihen. Aamulla herättii pikasen ennen seittemää ja silloin kans muutaman imasun otti, mut pyysin päästää irti ja noustii ylös, niin ei jääny kaipaamaan. Vaikka nyt yö meniki noin hienosti voi olla et seuraava ei meekää. Vaihtelee paljon nää yöt, mut toi neljään asti ilman tissiä oli ennätys :) Ehkä tää vierotus onnistuiskii lempeästi <3
 
Mä imetin esikoista vuoden ikäiseksi. Olin ennakkoon toivonut, että jos starttaa hyvin, niin tähtäin olisi puolessa vuodessa. Nyt olisi varmaan jatkettu pidempäänki, mutta mä palasin töihin, niin hiipui melko luonnollisesti.

Meillä oli kans vanhassa kunnassa tosi imetysmyönteistä henkilökuntaa neuvolassa. Useampikin th oli perehtynyt asiaan ja siel oli säännöllisesti kaikille avointa ohjausta.

Uuskin neuvola vaikuttaa tosi imetysmyönteiseltä ja kannustavalta, mutta ohjauksesta en ole vielä kuullut.
 
Meillä imetys oli alkuun hyvin tuskaisaa ja jatkuvat rintaraivarit ja koliikki ja muut vaikuttivat. Lisäksi vauva oli sellainen, että talvella ulkoa unilta herättyään ei sitä saanut ees riisua haalarista kun oli jo oltava rinnalla tai muuten hän huusi jopa yli puoli tuntia kirkumalla. Hänet sai siis aina juosten hakea syömään heti kun heräsi :D. Ja jos kerkesi hermostua niin ei ottanut edes pullosta pumpattua maitoa, vaikka muuten joi sitäkin tyytyväisenä.
Yöllä teimme niin, että mieheni antoi ekan syötön pumpattua maitoa ja välillä oli niin kiire senkin kanssa, että tuolle oli pakko antaa jääkaappikylmää maitoa. Sekin upposi hienosti. Hän oli siis äärimmäisen temperamenttinen tuon asian kanssa ja aina ei tiennyt mikä asento/liike tai muu olisi auttanut. Joskus ei sit suostunut syömään mistään ja vaan huusi, koska oli kova nälkä. Oli siinä sit esikois lapsen kanssa ihmettelemistä ja aikamoinen show.

Silloin alkuun tavoitteeni oli rintamaitoa 4kk ikään asti ja kun se toteutui niin 6kk. Onneksi siihen mennessä homma oli helpottunut ja pystyimme jo liikkumaan jossain. Ennen sitä se oli kans ihan pois laskuista, varsinkin vauva-aikana. Muistan aikoja kun tuo ei suostunut mistään syömään yli 6h ja olin jo hätää kärsimässä. Kyseessä oli kuitenkin vasta parin kk ikäinen vauva. Meillä oli neuvolan imetysohjaajakin aivan ihmeissään kun näki kuinka maitoa tulee, mutta tämä vaan raivosi. Ja alkuun onnistuikin vain rintakumilla, joka tietenkin lähti aina irti ja mitä kaikkea :D. Siksi olin erittäin yllättynyt kun lopulta pystyin imettämään sen 1,2v asti. Onneksi tosiaan lopulta vauvakin rauhoittui ja imetys oli miellyttävää. Tämä tietty vähän varjostaa ajatuksia seuraavan imettämisestä ja taaperon hoitamisesta samaan aikaan. No toivottavasti hän ei ole yhtä hankala tämän asian kanssa.
 
Toivottavasti teillä Rusina menis samoin ku meilläkin, tosikko oli nimittäin niin paljon helpompi vauva (helpoin näistä) etten mä ollu uskoa onneani :) Olin jossain ihme pilvissä pitkän aikaa ku tajusin että kaikki vauvat ei vaan ole niin vaikeita kuin esikko oli. Tosikko nukkui, söi, söi tuttiakin, ja oli ihanan tyytyväinen ja rauhallinen vauva. Tosin nykyään 4v uhmassa on vaikea uskoa et oli niin helppo vauva-aika :D Pippurinen tyttö nimittäin on luonteeltaan.
 
Osalla on rinnoista tullut kirkasta nestettä,esimaitoa ilmeisesti? Mutta itsellä rinnoista on tullut nyt useamman viikon välillä kellertäviä "kokkareita",mitä ne on ja onko normaalia? Unohdin neuvolalääkärissä kysyä,kun oli niin kiire lääkärillä kun ajat olivat olivat myöhässä.
Pidätte mua varmaan tyhmänä,kun kyselen tälläisia,mutta esikoista odotan ja tietämys kaikesta näistä on aika nolla..:sorry:
 
Mullakin löytyny sellaisia kovia "ylläreitä" . Oon päätellyt, että maitoa on, mutta niin vähän, että kuivuu sinne sisuksiin. Toinen rinta myös haisee maidolle. :D mitään märkää rinnoista ei ainakaan vielä ole tullut.
 
Takaisin
Top