Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Rintamaitoa ei ole homogenisoitu kuten tavallinen kaupan lehmän maito on eli se voi olla vetistä, kokkareista, suorastaan oranssia tai kelmeän valkoista :) (Homogenisointi tarkoittaa siis sitä että maidon rasvat on pilkottu paloiksi, jotta maito olisi tasaista. Maidossa kun luonnostaan saattaa olla hieman rasvakokkareita. Pumpattuun rintamaitoon ne rasvat muodostaa jäähdyttyään sellaisen rasvalautan pintaan :) ) Ne kokkareet rinnanpäässä on myös maitoa, mutta ne on sellaisia vahamaisia. Jos ei halua alkaa käynnistämään maidon tuotantoa jo nyt, niin ei kannata ottaa pois vaan antaa olla paikoillaan. Mitä enemmän rintoja puristelee ja tyhjentää niin sitä enemmän ne maitoa tuottavat. Mulla alkoi kanssa tissit vuotaa esikoista odottaessa jo joskus rv 15-16 ja sitten myöhemmin rv 25 jälkeen tuli semmoiset ''vahat'' nännien päihin. Se on vaan sitä kun rinnat valmistautuu maidontuontantoon ja vähän jo testailee systeemiä. Se ei toisaalta tarkoita mitään, jos rinnoista ei tule raskausaikana maitoa tai rinnat ei tunnu mitenkään erityiselle raskausaikana. Naiset ja rinnat on erilaisia, joten raskausajasta ei voi vielä mitään päätellä.
Heti synnytyksen jälkeen maitoa tulee ihan vaan muutamia tippoja. Maito ''nousee'' rintoihin vasta noin 2-3 päivän päästä ja siihen voi mennä jopa 5 päivää tai viikkokin. Sitä ennen tulee siis vaan muutamia tippoja ja pieniä määriä ja kun maito on kunnolla noussut, niin alkaa vasta tulla deseittäin tai jopa litroittain maitoa. Istukan irtoaminen synnytyksessä saa hormoonit käynnistämään maidon erityksen, joten sen takia raskausaika ei vielä kerro mitään. Hormoonit kun on kyseessä niin rintojen maidontuontanto tulee aina hieman jälkijunassa sillä hormoonit on hitaasti vaikuttavia. Tällänen pieni tietopankki esikkoja odottaville :)
Joo toi maidon väri vaihtelee hurjasti. Ystäväni pumpattu maito oli aivan eri väristä kuin minun. Mulla oli oudon vitivalkoista, mutta kaipa se on kellertävämpää yleisesti.
Ja rinnoista voi saada (toiset) maitoa aikaan jo ennen synnytystä. Jopa siis pumppaamalla. Mutta imetyksen tuki ry:stä suositeltiin, että tätä ei ees yritettäisi ennen raskauden täysiaikaisuutta, sillä se saattaa vaikuttaa edesauttavasti synnytyksen käynnistymiseen. Eli vaikka mulla kans tässä raskaudessa oli spontaanisti tullut maitoa jo vk11 niin myöskin vältän kaikkea stimulointia tässä vaiheessa.
Heti synnytyksen jälkeen maitoa tulee ihan vaan muutamia tippoja. Maito ''nousee'' rintoihin vasta noin 2-3 päivän päästä ja siihen voi mennä jopa 5 päivää tai viikkokin. Sitä ennen tulee siis vaan muutamia tippoja ja pieniä määriä ja kun maito on kunnolla noussut, niin alkaa vasta tulla deseittäin tai jopa litroittain maitoa. Istukan irtoaminen synnytyksessä saa hormoonit käynnistämään maidon erityksen, joten sen takia raskausaika ei vielä kerro mitään. Hormoonit kun on kyseessä niin rintojen maidontuontanto tulee aina hieman jälkijunassa sillä hormoonit on hitaasti vaikuttavia. Tällänen pieni tietopankki esikkoja odottaville :)
Onkse sitten niin että sille vastasyntyneelle riittää ne muutamat tipat mitä tulee, jos se maito ei sitten nouse kuin vasta viikon päästä synnytyksestä? Vai pitääkö tällöin lisäruokkia korvikkeella?
Onko rintojen ja nännien koolla merkitystä imetyksen onnistumiseen? Jotenkin oon aina ajatellut että kun molemmat mulla pienet, olisi hankalampaa imettää. Tietoa ei siis ole :)
Mä en herätä vauvaa yöllä tissille jos ei ite pyydä. Missään nimessä. Yöllä vaan pakolliset vaipanvaihdot ja maidot ja muuten yritetään nukkua ja sitä kautta myöhemmin saada rytmistä kiinni. Musta on jotenkin hassua, että herättäis vauvaa yöllä jos hän haluaa nukkua. Tietenkin tässä puhun terveestä, punnituksin mitattuna hyvin kasvavasta vauvasta. Silloin en ottaisi paineita mistään imetysvälistä.
Päivällä voin sitten hautoa vauvan kanssa ihokosketuksessa ja tietenkin antaa olla rinnalla sen mitä toinen haluaa. Ja yöllä tietenkin jos vaatii, mutta minä laitan vauvan omaan sänkyyn jo synnärillä. En muuten nuku minuuttiakaan ja se nyt ei edistä maidon nousua, omaa jaksamista tai muutakaan. Oon joskus esikoisen aikaan ollut kateellinen kun jotkut voi nukkua vauvan kanssa yönkin, itse en kykene alkuunkaan. Ja parempi vaan hyväksyä se, ettei ota turhia paineita. Stressi turhasta ei tosiaan auta ketään
Rintamaitoa ei ole homogenisoitu kuten tavallinen kaupan lehmän maito on eli se voi olla vetistä, kokkareista, suorastaan oranssia tai kelmeän valkoista :) (Homogenisointi tarkoittaa siis sitä että maidon rasvat on pilkottu paloiksi, jotta maito olisi tasaista. Maidossa kun luonnostaan saattaa olla hieman rasvakokkareita. Pumpattuun rintamaitoon ne rasvat muodostaa jäähdyttyään sellaisen rasvalautan pintaan :) ) Ne kokkareet rinnanpäässä on myös maitoa, mutta ne on sellaisia vahamaisia. Jos ei halua alkaa käynnistämään maidon tuotantoa jo nyt, niin ei kannata ottaa pois vaan antaa olla paikoillaan. Mitä enemmän rintoja puristelee ja tyhjentää niin sitä enemmän ne maitoa tuottavat. Mulla alkoi kanssa tissit vuotaa esikoista odottaessa jo joskus rv 15-16 ja sitten myöhemmin rv 25 jälkeen tuli semmoiset ''vahat'' nännien päihin. Se on vaan sitä kun rinnat valmistautuu maidontuontantoon ja vähän jo testailee systeemiä. Se ei toisaalta tarkoita mitään, jos rinnoista ei tule raskausaikana maitoa tai rinnat ei tunnu mitenkään erityiselle raskausaikana. Naiset ja rinnat on erilaisia, joten raskausajasta ei voi vielä mitään päätellä.
Kiitos tästä tietopankista [emoji4]En ole juuri vielä perehtynyt imetysasioihin ja näitä foorumin juttuja kun selasi, niin yllätti kuin moni asia voi koitua haastavaksi.