Tipaton tammikuu ;)

Istukka siirtyy kohdun kasvaessa, itselläkin toveissa että siirtyis edestä ylemmäs niin tuntis liikkeet paremmin mutta pääasia että pysyy kyydissä eikä ole kohdun suulla.
Dopplerilla kuunnellessa hitaampi "ihmisen syke" on todennäköisesti istukan suhinaa tai sitten äidin syke. Näin mulle kerrottiin kun neuvolassa esikoista yritettiin tavoittaa, hän kun oli vikkelä liikkeissään jo silloin. Mut istukan äänikin jo varmaan kertoo että elämää siellä on :)

Meillä nukkuu 1v 5kk tyttö edelleen mun vieressä :rolleyes: Tarkoitus oli siirtää hänet omaan sänkyyn nukkumaan kun imetyksen lopetin lapsen ollessa vuoden ikäinen, mutta toisin kävi! Mä olen kaikissa asioissa edennyt lapsentahtisesti ja kun esikon kanssa tämä käytäntö toimi, ajattelin että se sujuu hyvin myös nuoremmankin kanssa. Mutta hän on sellainen kainalokyöpeli ettei millään haluaisi nukkua omassa sängyssään. Mä en kovin ole innostunut mistään unikouluista, mutta jotain tässä pitäisi tehdä hyvissä ajoin ennen kun vauva syntyy. En halua sitäkään vaihtoehtoa että kakkonen tuntee itsensä syrjäytetyksi kun vauva tulee taloon. Jos jollain olisi antaa hyviä vinkkejä mahdollisimman pehmeään unikouluun, otetaan niitä mielellään vastaan!

Me asutaan maaseudulla pari vuotta sitten valmistuneessa omakotitalossa. Tämä on kuitenkin taajama-aluetta ja meillä onkin käynyt hyvä tuuri kun on kivoja naapureita ympärillä joilla sattuu olemaan samanikäisinä lapsia kuin meillä :) Yhdelle naapureista syntyi juuri vauva ja toinen saa muutamaa kuukautta ennen meitä. Täältä on myös lyhyt matka kauppakeskukseen ja isompaan kauppaan, kaupunkiin ajaa 20 min. Tosi tyytyväisiä ollaan oltu valintaamme ja jos kaikki hyvin menee, pitäisi tän olla ihan loppuelämän asunto meille :)

Pantleyn Pehmeä matka höyhensaarille-kirja avuksi. Suosittelen lämpimästi!!! :) meillä toimi nopeasti eikä yhtään tarvinut huudattaa♡

Mä kävin Rosalina heti googlaamassa tietoa kyseisestä kirjasta. Luin foorumikirjoituksia ja arvosteluja kirjasta. Monessa tekstissä kirjoitettiin että kirja neuvoisi miten vauvan saa nukahtamaan ilman että imettää uneen. Mä olen tosiaan imettämisen lopettanut jo tytön ollessa hieman alle vuoden eli se ei ole enää ongelmana. Antaako kirja myös vinkkejä lapsen omaan sänkyyn nukuttamiseen, se ei mulle selvinnyt lyhyen kahlailun jäljiltä :)

Mäkn viel kommentoin tohon istukan ja kohdun sijaintiin. Mullekaan ei nt-ultrassa sanottu istukan sijainnista mitään, enkä kyl tajunnu kysyäkään, pitää rakenneultrassa udella. Mut kohdun sijainti - mä tunnen sen kädellä ihan selkeästi, parhaiten kun seison. Se on sellai kova, ihan erilainen kun mikään muu mahan alueella. Se alkaa alhaalta vähän häpyluun yläpuolelta ja yläreuna mullakin "katoo" jonnekin sinne navan alapuolelle. Ihan mieletöntä huomata miten se kasvaa niin nopeesti. Ei oo ihmekään et välillä vihloo kasvukipuja. Nyt kun alkais viel tuntee enemmän niitä liikkeitä! :)

Mä kysyin istukan paikasta nt-ultrassa. Ultraaja sanoi että mulla se näyttäisi olevan takana mutta se kuulemma katsotaan aina tarkemmin rakenne ultrassa.

Täällä np-ultrassa kommentoitiin että istukka on nätisti tuolla kohdun pohjassa elikäs ikäänkuin "katossa". Noh, katotaanpa onko se vielä ru:ssakin samoille kohille jääny.

Me tällä hetkellä asutaan pienessä kerrostalo kolmiossa ja paikkakunnan vaihdoksen myötä ois pakko saada tämä kämppä myytyä kesän aikana ja uus osettua tilalle. Hirvittää vaan että mitenhän tuota lainaa saa jos sopiva kämppä löytyy ennen kun on tämä saatu myytyä. Voi olla tietenkin että täytynee ensin muuttaa hetkeksi esim. vuokralle jotta saa tämän kämpän myytyä ja käsirahan seuraavaa kämppää varten tilille asti. Sitten ostaminen ja lainan saaminen pitäs olla kyllä helpompaa. Tosin mitä nyt oon hintoja seurannu nuista kämpistä mitkä on semmosella alueella että ne kiinnostas niin messinkiä maksavat, että eipä taida olla nuihin "ykkösvaihtoehtoihin" sitten kuitenkaan varaa. (Rivari) neliö kuitenkin esisijaisesti hakusessa koska miehellä hieman tuota tietotekniikkaa on siihen malliin että minähän en niitä makuuhuoneeseen huoli eikä ne todellakaan ole kyllä sellaisia että lasten niihin käsiin pitäs päästä, joten lapselle oma huone on oltava sitten jossain vaiheessa kuitenkin kun kasvaa.

Apua! Alko hirvee kipu oikeella alavatsalla! Pelottaa :/ vainoharhailu umpparista ei auta. Hybä ku pystyy kävelee suoras. Tietääkö kukaan, että jos ummppari raskauden aikana niin mitä kävi.

Mulla ei umpparista kokemusta mut jos jatkuu niin soita lääkäriin pian!!!

Me pääsemme huomen muuttamaan omaan juuri valmistuneeseen paritaloasuntoon, jossa tilaa useammallekin lapselle :-) Meille siis eka tulossa ja yksi huoneista on tapetoitu jo ylisöpöllä pöllötapetilla vauvalle. Sinne ajattelimme hänen sänkynsä sijoittaa, on päämakuuhuoneen vieressä. Vauvan saapuessa kotiin sen sit huomaa onnistuuko erillään nukkuminen vai onko hän sittenkin meidän makkarissa. Imettäminen ja yöhoidot hoituisivat mielestäni kumminkin kivasti siellä vauvan huoneessa ilman että mies herää. Sama sit toisinpäin myöhemmin kun on mun vuoro nukkua, saan olla rauhassa ja mies hoitaa vauvaa siellä missä kaikki tarvittava on. Mullahan ne tissit on ja toivon et imettäminen onnistuu ja sitä ei mies voi tehdä kylläkään. Joillakin tutuilla tällainen on onnistunut hyvin mut käytäntö ja vauva sen sit sanelevat et onko meillä liian ruusuiset mielikuvat :-D Onko jollakin teistä kokemusta et vauva asunut heti omassa huoneessaan tai et aikoo kokeilla sitä? Meillä nyt ihanteellinen tilanne kun saimme molemmat omat kaksiomme myytyä ja mä muutin kesällä tähän miehen luokse. Oli aikaa katsella mieluinen uusi yhteinen koti <3

Miä kans haaveilen et sais vauvalle heti oman huoneen. Olis itellä oma tila ja sais just toinen nukkua rauhassa kun syödään ja kakitaan. Ja onhan se pupuilu kivempaa ku ei oo ipana samas kammaris:D

Menni mul ei oo kokemusta, ku odotettiin esikoista sekä kuopusta niin asuttiin pienessä kaksiossa. Yleensähän suositellaan et vauva olis ne ekat kuukaudet samassa makuuhuoneessa. Viisaammat tietävät perustelut. Mutta itse voin sanoa, että vaikka olisikin ollut meillä ylimääräinen huone pojille, niin olisi ollut melko hankalaa sijoittaa heidät sinne heti. Erityisesti paljon riippuu, miten imetys onnistuu. Jos imettää niin kyllä sen maidontuotannon ylläpitäminen vaatii tiheitä syöttöjä. Mulla oli niin, että nukkuivat ihan mun vieressä molemmat sinne 9-10kk asti. Sit alko unikoulu. Ja sen jälkeen ovat nukkuneet omissa pinniksissään.

Meillä nii herkkä uninen ukko että heräs aina ku vauva inisi, oli sitte eri huoneesa tai ei :D melkee herkempi ku minä :D

Jos vauva syö yöllä useamman kerran niin suosittelen lämpimästi ottamaan vauvan samaan huoneeseen (ehkä jopa perhepetiin). Säästäkää itseänne. Se ylös nouseminen ja huoneesta toiseen käveleminen, istuen imettäminen voi pilata ne vähäisetkin yöunet. Kyllä se lapsi ehtii omaan huoneeseen myöhemminkin. :)

Takaisin