Tipaton tammikuu ;)

Ei kai täällä kukaan oo sanonu että alottaa polttamaan kun raskaus on ohi? :D

Onhan joskus vielä 70-80-luvulla saanut polttaa työpaikoillakin ihan sisällä. Mullakin molemmat vanhemmat, jotka ei polta, ovat joutuneet siinä vieressä töitä tekeen kun työkaveri sauhuttelee. Onneksi niistä ajoista on jo menty paljon parempaan suuntaan. Mä en tiedä tupakan vaikutuksista imetykseen muuta kuin, että ei se koskaan kenellekään hyväksi ole.

Mutta mulle esikoisen kohdalla tuli yllätyksenä se, miten aikaavievää se imetys alussa oli. Sitä kun kuvitteli, että toinen imee sitä tissiä vartin ja on tyytyväinen :D . Ehei se nyt ihan niin mennyt. Toki lapset on erilaisia, joillekin saattaa ehkä se vartti riittääkin :) . Niin ei siinä ihan ekana tullut mieleen ottaa mitään holillista.

Eikö siinä juomisessa ollu se pointti enemmänkin, että ajatellaan ettei vauva ole alkoholin vaikutuksen alaisena olevan henkilön hoivissa? Siis toki persekännit on erikseen, mutta joku yks siideri menis tyyliin tämä miksei saa juoda.

Eikä tää nyt tarkota että itse tissuttelisin tai hyväksyisin asiaa

Haha, lähin ostamaan lakanoita, jotka tulee myyntiin vasta maanantaina...:rolleyes: mä se sit osaan lukea noita Lidlin mainoksia hyvin!

No, lapset sai moniväri-kuulakärkikynät.:wink

Joo kyllähän tuolla esim.imetys.fi on tietoa tuosta, että satunnaisesti otettuna yksi lasillinen ei vaikuta vauvaan. Mä kun tunnen itse jo sen yhden lasin vaikutuksen, niin ois se ollut jotenkin outoa siinä heti imettää.. Mutta tääkin on sellainen asia mitä ei oo kauheasti pystytty tutkimaan ymmärrettävistä syistä.

Veljen vaimo löysi joskus aikoinaan muistaakseni jostain alkon esitteestä tai sivuilta tiedon että äidinmaidossa on samanverran alkoholia kuin äidin veressä eli promilleja. Suurempi syy onkin just se ettei vauva olis humalaisen hoidossa. Lasillisen voinee siis ruoan kanssa, saunan jälkeen tms huoletta ottaa jos oma pää sen kestää :)

Katoin rosalina niitä samoja lakanoita, onneks sanoit ni en laita ostoslistaan vielä tänään!

Tässähän meinas tulla ihan jano kun luki teidän huurteisista siidereistä ja lämpimistä kesä illoista! :p muuutta kyllä jos imetys onnistuu yhtä hyvin kun viimeks saavat ne huurteiset jäädä polttelee vielä 2016 kesään ainakin. Itellä ei onneksi ole ongelmaa tupakasta koska sitä en ole harrastanu pitkään aikaan mutta hurjalta ne mamat näyttää ketkä vetää tupakkaa raskaana ollessa (ei sillä että täällä joku tekisi niin vaan minulla on kaksi tuttua ketkä näin tekivät ja oli aika pahan näköistä :/) ja se että imettää ja polttaa niin kuulostaa kanssa erikoiselta yhtälöltä koska eikös siitä äidin hajustakin tupakan jälkeen irtoa sitä jotain häkää vai mitä se on?

Mutta toki ken on polttanut pitkään ja onnistuu olla polttamatta raskaus ajan on jo aikamoinen saavutus! Joillakin se vain tahtoo lähteä uudestaan synnytyksen jälkeen. Sehän on sitten niitten asia :)

Kerran poliisit-ohjelmassa oli joku aika nuori nainen ihan sammumispisteessä ja se oli raskaana :( . Se oli kyllä tosi surullista katsottavaa.

No huh huh tollasta tullu telkkarista? :\ Mä en pysty käsittään miten joku nainen olisi sellasessa jamassa että pitäs vetää päätä täyteen raskaana. Toki eri asia jos on vaikka joku mielenterveyssairaus, eikä siksi piittaa eikä oikeen hallitse tekemisiään Mutta tälläsessä tapauksessa nainen voitas ottaa jo hoitoon vaikka pelkän masennuksen perusteella jos kriteerit täyttyy ja vaaraksi itselleen.

Mut täysin vastuuttomat naiset, jotka huvin vuoksi vaan juo, eikä lopeta rilluttelua raskaudesta huolimatta, saa mennä tuola vaan! Mikä on täysin väärin. Yksikin päihdeäiti on liikaa eikä sen takia saada pakkohoitoon laitettua, ainakaan vielä. Surullista.

Hui, tuommoisten tapausten takia Suomessa varmaan onkin niin tuo alkoholin täyskielto raskausaikana, kun osalla menee homma aina överiksi. :sad001 Itsellä ei liiemmin tee alkoholia raskaana ollessa mieli, niin eipä tarvi asiaa sen kummemmin miettiä.

Imetysaikana saatoin juoda joskus lasin pari viiniä ruoan kanssa tai saunasiiderin tai Radlerin. Enkä kyllä ajatellut tuota iloa itseltäni tälläkään kertaa, jos joskus mieli tekee. Kesällä on pakko saada ainakin lasi skumppaa! Mä juon alkoholijuomia maun vuoksi enkä siksi, että tulisin känniin. Enkä kyllä tähän hätään edes muista, koska olisin viimeksi ollut krapulassa. Mies on onneksi samanlainen. Saattaa viikonloppuna juoda pari erikoisolutta, mutta siihen tuo sitten jääkin.

Tupuna mä laskin esikoisen aikana et päivän aikana 9-21 mulla meni imettämiseen 4-6h. Ja hey yösyötöt eivät olleet mukana :D ja siis tämä oli suunnilleen ku esikoinen oli noin 6vkoa. Syötöt kesti sen noin 20-30min. Ja niitä saatto olla se 1-2h välein. :D joskus syötöt kesti pidempään. Tai vauva halys tissille alle tunnin jälkeen syötöstä!

Mä kans olen "suunnitellut" kesää sen verran, että ajattelin olla jo vauvan kanssa hyvissä ajoin ennen juhannusta kotona. Juhannuksena sitten voisin ruoan kanssa ottaa lasillisen viiniä. Rakastan erilaisia viinejä ja aina se meillä liittyy ruokaan, jota rakastan vieläkin enemmän :) Katsotaan miten käy! :wink

Mulle tämä raskaanaolo ja vauvat on niin uusi juttu ja kaikki jännittää. Luulen, että viinit saattaa unohtua siinä kohtaa, kun oon niin tohkeissani vauvasta ja kun toivon niin, että imettäminen onnistuisi. Mun äitiltä ei onnistunut ja yhdistän sen jotenkin pieniin tisseihin, vaikka ei se varmaan ihan niin kuitenkaan mene? Ja onhan nää nytkin jo kasvaneet, joten jospa näissä joskus ois maitoa vauvalle :)

Mä odotan kesästä sitä, että joku kaunis ilta grillataan ja mä saan jotain hyvää grillipihviä ja leipäjuustoa grillattuna!

Odotan mä ehkä jotain muutakin.. :]

Kyllä pienillä rinnoillakin voi imettää!!:hello Mulla on pienet lärpäkkeet nämä, mutta silti täysimetin lapsia 4-6kk.

Imetys onnistuu, kun imettää lapsentahtisesti ja ymmärtää sen, että ekat 6vko vauva on käytännössä koko ajan rinnalla (tai voi olla). Sen ajan vauva tilaa tulevia maitoja, mitä enemmän rinnalla sitä paremmin maitoa tulee. Imetyksestä jaetaan vaan niin vähän konkreettista tietoa, että moni äiti luovuttaa ns "turhaan" kun ei tiedä miten hankalat tilanteet imetyksessä voidaan ratkaista. Ja imetys ei usein kuitenkaan ole vaan "tissi suuhun ja se on siinä".
Mutta kannattaa nähä vaivaa ja ottaa asioista selvää kun tenkkapoota tulee niin imetystä ei pysäytä mikään ulkoinen tekijä. :)

Poikkeuksen tekee sit rintojen biologiset viat, esim ettei kertakaikkiaan ole jostain syystä maitorauhaisia, mutta se on HARVINAISTA.

Mä voisin puhua tästä vaikka ja kuinka, aihe on lähellä sydäntä ha on tullut perehdyttyä asioihin pohjamutia myöten...:smiley-bounce012

Minua jännittää tuo imetys ja sen onnistuminen. Lähinnä ehkä siksi, kun todennäköisesti syntyvät keskosina ja se tuo tietysti omat ongelmat mukanaan. Olisi niin hienoa, jos saisi kaksi vauvaa täysimetettyä edes sen 4 kk. Voi tosin kyllä olla, että jää haaveeksi.. ainakin olen henkisesti siihenkin vaihtoehtoon valmistautunut, että imetys ei onnistu.

Onneksi monikoilla on hyviä tukiryhmiä ja apua saatavilla, joten ihan heti ei tarvitse luovuttaa. :)

Kiitos Rosalina! Muualtakin olen kuullut (oot saattanut säkin täällä kirjoittaa), että aikaa siihen kannattaa uhrata kyllä, että alkaa sujua. Oon jo nyt henkisesti valmistautunut, että kasvan hetkeksi fyysisestikin kiinni sen vauvan kanssa. On vaan niin ihana ajatuskin jo, että saisin imettää vauvaa muutaman kuukauden täysin :Heartpink

Itseluottamus on hyvä pohja onnistuneelle imetykselle.♡

Sit kun nää meidän vauvelit syntyy niin voin mahdollisuuksien mukaan koittaa jelppiä täällä, jos joku tarvii apua tai vinkkejä. :)

Takaisin