Tammivauvojen arki alkaa

Hiawatha: ihan varmasti liinan voi tehdä itse, eihän se oo ku suorakaide vain, reunat ku huolittelee. Mutta kankaan laadussa kannattaa olla tarkkana. Jos haluat, voin mitata meidän liinan niin tiedät minkä mittasta trikoota metsästämään [;)].

Marnu: mäki hoksasin vasta n 1kk iässä laittaa ne suikaleet pepun alta selän taakse, että ihan vastasyntynyttä oon kanniskellu väärin (1vkon ikäisenä aloitettiin ja siitä lähtien oon kantanut joka päivä monta tuntia), mutta ei siitä näytä tulleen mitään ongelmaa.

Käytiin uudessa neuvolassa. Terkkari oli semmonen tosi nuori tyttö, ei varmaan itellään ees lapsia, mutta ihan järkevä eikä alkanu mitään tyrkyttämään tai valittamaan. Mitattiin "pikkupallero", joka onkin jo melkoinen jättipallero:

paino 7820g
pituus 63,2cm
pipo 42,4cm

Suositteli jatkamaan täysimetyksellä kerta noin hyvin kasvaa. Huh huh... iso pallero!

Sen jälkeen oli lääkäri, joka oli tosi kummallinen. Se näytti enemmän kuvataiteilijavanhapiikalta joka oli vetässy hörhövaatteittensa päälle lääkärintakin. Se myös puhui kummallisesti ja elehti oudolla tavalla. Sit se tutki tytön ja avainnarussa roikkuvat avaimet meinas heilahtaa suoraan tytön pimpsaan eikä se huomannut mitään! Ja kokoajan hoki, että "ethän nyt itke" ja "monet vauvat itkee kun tätä tekee". Meidän tyttö vain naureskeli, mutta en ihmettele jos vauvat menee hämilleen jos kylmät avaimet hakkaa jalkoja. Se oli kyllä oikein ystävällinen ja mukava, mutta tuntu, ettei se oo ihan ajan tasalla. Se kysyi ollaanko me "luomuhenkisiä" kun meillä on kestovaipat ja kantoliina ja äänensävy oli sellainen, että kestot ja liinat olis sen mielestä jotenki tosi omituisia ja erikoisia ja varmisti vielä, että onko meillä vaunuja ollenkaan. No, ei se mitään ihmeellistä tehnyt, kuunteli pulssin ja väänteli lonkkia ja kysyi tarttuuko vauva esineisiin ja osaako se nauraa, vaikka tyttö naureskeli kokoajan ja repi stetoskooppin johtoa.
 
Meilläkin oli tänään neuvola, ja pallero oli 64,3cm ja 7,73kg! Mitähän kirnupiimää multa tulee! Vois kans mennä viä täysimetyksellä koon puolesta, mut alotetaan huomenna maistaan perunaa. Tänään ei viä viitti kun tosta rotasta menee maha aina vähä sekasi, ei tuu si liikaa kerralla.
 
Ihme asenne Freya sillä lääkärillä, ja aika monella muullakin, et jos kestoilee, niin sit täytyy muutenkin olla sellanen "hörhö" (en käytä tätä sanaa pahalla, en vaan keksi muutakaan tilalle!!). Meillä kestoillaan ja kierrätetään, eikä kuitenka syödä kasvisruokaa eikä "halailla puita". Hö, en osaa selittää tarkemmin, enkä tarkota pahalla jos joku sellasta tekee!!
 
Meillä on sellanen puhallettava pieni uima-allas, eilen testattiin sitä takapihalla. Allas vettä täyteen, tytölle uikkarit ja hattu ja pulikoimaan! Oli kivaa, vähän oli eka ihmeissään! Eikä noita uikkareitakaan ny ois tarvinnu kotona, mut kun kerran sellasia ollaan saatu niin käytetään sitten.
 
Täytyypä kans vilkasta noita alkuaikojen juttujaan!!
 
mä olen kyllä mielestäni kans toosi kaukana hörhöstä vaikka liinailen, käytetään kestovaippoja ja täytyy myöntää et joskus tulee halailtua puitakin![:D]
mut freya jos se olikin valelääkäri??!!

meillä ei ollu kiva yö! klo 2.40 ku olin just noussu ylös kääntämään miltsua toiselle kyljelle ja tissille niin palohälytin pärähti soimaan!! mä säntäsin sängystä (kuin tuli hännän alla) ja kolppaamaan kämppää että missä palaa. no mistään ei mitään löytyny joten kohdistin adrenaliini ryöpyn sit sen saamarin hälyttimen kimppuun! siis siitä oli vissiin patterit vaan loppu. voi jumankauta mä meinasin heittää sen pihalle. sit jälkeenpäin en meinannu saada millään unta kun ajatukset lähti laukkaamaan et mitäs jos oliskin ollu oikeesti jossain tuli irti!!? pieni muksu ja yksin kotona sen kans. hyi kauhistus. mut sit siinä yön pimeinä tunteina tein toimintasuunnitelman vastaisuuden varalle...[8D]

vauvajumpassa aamulla oli miltsun mielestä hauskaa.. pörisi ja huuteli toisille vauvoille ja hymyili äideille[:)]
 
Hih, olipas hassua käydä lukeen noita vanhoja juttuja! Alun tekstit oli sellasta ihmettelyä, sitten lopussa varrottiin vaan lomaa ja ihan lopussa alko tekstitahti kiihtyyn ja se odotuksen tuntu oli jotenki käsinkosketeltavaa! Itekki olin viä 8,5 tuntia ennen synnytystä viimeks kirjotellu et "tänään tuli ekoja oikeita supistuksia, kai tässä pari viikkoo viä kärvistellään..". Ja olin unohtanu osan noista oireista vallan! Ei paljo muista enää liitoskipuja, pigmenttiläiskiä ja itkukohtauksia!!
 
Elegia:Aaro piiiikkasen väsy.Otin hänet rinnalle kun lähditte niin ei edes viittä minuuttiakaan niin poika irrotti otteen ja "kuorsas"[:D][:)]
Jospa itsekki ois kerrankin viisas ja menis nukkumaan ajoissa..
Mutta täytyy vissiin tuo patukka käyttää ensin viel ulkona[8|][:)]

Freya:Mä tuos kattelin et ne liinat on yleensä 4-8m.
ns.perusmitta olis joku 5m..
Mutta nyt näyttää siltä että oisin ehkä saamassa liinan ihan ilmaiseksi[:)][;)]

Hmm,täytyy vissiin itsekkin käydä lukemassa vanhoja juttuja..
 
Freya: Ette sattunut sitten soukkaan muuttamaan? Ihan niinku oisin nähnyt sut hetki sitten kävelevän tytön ja rattaitten kanssa meijän ohi.... ja jos ootte ni meillä taitaa olla sama neukkatäti, jos nyt vois "tädiksi" sanoa (anniina). Must se on ihan ok, ei hösötä turhista, maalaisjärki käytössä.
 
Sitä piti viä sanoo noista alkuaikojen teksteistä, et hirveen moni on jättäytyny pois, tai ei oo ainaka kirjottanu piiitkään aikaan. Siä vilahteli sellasia nimiä mitkä oli jo unohtanukki. Mitähän teille kaikille kuuluu?
 
Jees, ny katteleen peliä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Minä kans mietin, mitä kuuluu monille jotka ei oo kirjotellu piiiiitkään aikaan. Kertokaa toki, jos täällä vielä käytte [:)]
 
Piude: joo Soukkaanhan me muutettiin! Hauskaa, tehän luuraatte sitten jossain meidän naapurissa! Anniina"täti" (on se ehkä tosiaan ennemminkin "tyttö") oli ihan asiallinen, mutta onko sulla kokemusta tonsorttisesta lääkäristä, josta kerroin? Kuten Yamacrawkin sanoi, niin tuli väistämättä siellä lääkärissä mieleen, että onkohan se valelääkäri (ehkä ne on vaan ollu liikaa otsikoissa...)

Joo, munki mielestä kestovaipat, kantoliinat ja kaikenlainen lapsentahtisuus ja ekologisuuskin on nykyajan trendi, eikä (enää??) mikään vastarintaliike.

Muttamutta... Oikeastaan halusin avautua eräästä asiasta, ku en tiiä uskallanko mä miehelleni kertoo, ku se vaan hermostuis et mitä mä oon menny tekeen. Tosi rankkaa se oli, enkä enää kyl samaa tee. Kävin nimittäin tutustumassa täällä paikalliseen jumppakeskukseen ja siellä hehkutettiin, että lapsiparkkiin voi tuoda ihan pieniä vauvoja, että pienimmät on olli 2viikkoa (aika sairasta mun mielestä...). Mut ku yks tuttu ohjaaja, jolla on melkeen samanikäinen vauva sanoi, että tietysti sen uskaltaa jättää sinne parkkiin, että hänkin on niin tehny, nii ajattelin, että kokeillaan. Rakas pikkupallero oli hyvin nukkunut ja imetetty ku jätin sen sinne (siellä oli tosi nuori teinityttö ja paljon riehuvia lapsia, olis pitäny uskoa omia varoituskellojaan!). Kerroin mihin jumppaan olin menossa ja pyysin vielä moneen kertaan, että tulee heti hakemaan mut jos tytölle tulee joku hätä. No sitte tunnin lopussa tuli tosi vahva tunne, et nyt pitäis mennä hakeen se vauva, mut taistelin sitä vastaan, ku oli niin vähän jäljellä tuntia. No sit kuitenkin meni ja siellähän se äidin rakas pikkuinen pallero huuti aivan naama sinisenä ja se oli tosi vaikea saada rauhottumaan. Tuntui rinnassa niin kamalalta, että mä olen hylännyt oman rakkaan tyttöni ja nyt sillä on sen takia kova hätä. Sen parkin muut lapset oli kyllä aika söpöjä kun neki tuli sinne silittämään huutavaa vauvaa, mutta mua se ärsytti kamalasti. Se teinityttö kovasti selitti, että oli mennyt tosi hyvin, että just ihan lopussa kaks minuuttia ennenku mä tulin niin se huutokohtaus oli alkanu. Ei se sen tytön vika ollut ollenkaan, olis pitäny tajuta ite, ettei voi jättää noin pientä vauvaa sinne! Vauva huuti aivan paniikkiraivoissaan ja rauhoittui lopulta vasta kun otin sen vaippasilteen paljaan mahani päälle ja keinuttelin monta minuuttia. Sitten se tuntui unohtavan koko jutun nopeasti, mutta äitille jäi kyllä kovat traumat. Olis pitäny ohjeistaa, että tulevat ihan heti salamana jos tyttö vähääkään inahtaa, koska sillon se on vielä ihan helposti rauhoitettavissa. Kahdessa minuutissa se näköjään ehtii kehittää ihan kunnollisen paniikin. Huh huh... Ei oo helppoa olla äiti...[&:]
 
Tasan vuosi sitten, tänä samaisena päivänä plussattiin täällä! On ihan haikea olo.... Muistan sen kuin eilisen [:D] Oltiin mummillani kahdestaan, ja meidän piti lähteä linnanmäelle, mutta päätettiin ensin testata koska kuukautisia ei ollut yli kuukauteen tullut! No, se päivä me vietettiin sitten korkeasaaressa [;)]

Tänään on "4kk" neuvola. Näin ajoissa siksi, että saa muitakin nuoria perheitä sinne koolle. Toivottavasti saisin sieltä mammakavereita, kun en täältä ketään tunne. Ja tässäkin rapussa kuulemma asuu yksi lapsiperhe, jossa on pieni vauva, mutten ole koskaan nähnyt! [:-]

Melkosta touhua tolla Freyan lääkärillä.... [:'(] Kyllä mä ainakin oisin sanonut, että vois vähän varoa niitten avaimies kanssa!!!!! [>:]

Kauheaa tommonen Yamacraw, kyllä siinä itse kukin pelästyy jos palohälytin pärähtää käyntiin... Varsinkin jos ei itse näe mitään syytä miksi se huutaa!

Täällä ukkosti yöllä tosi kovaa! Heräsin kun mies säikähti yöllä syöttäessään vauvaa, kun tuli niin iso välke ihan tummalta taivaalta yht'äkkiä.
 
Freya: Meillä on huomenna neuvola+lääkäri, täytyykin hieman tarkkailla sitä tohtoria. Muistan kyllä kun mulla oli se jälkitarkastus, ni en oikeen saanu mihinkään kysymykseen vastausta mm. yritin tiedustella millanen toimenpide kierukan laitto on ja mites sen pois ottaminen. Vastauksena et "kyllä sielä ehkäsynuevolassa on asiansa osaavat lääkärit"...?!
Päädyin sitten pillereihin, jotka pitää varmaan vaihtaa kun ruvennut menkat tulemaan 2viikon välein.

Ihana kesä! Hieman ongelmia saaha Rami nukkuun päikkäreitä, varmaan tuo kuumuus. Poika koko ajan hiestä märkä vaik ei mitään päällä, ja automatkat ihan kamalia kun lämpöä varmaan enemmän kuin saunassa.
 
Mulla on Piude ihan sama ongelma niitten pillereiden kanssa.. Vuotoa parin viikon välein, jonkin verran kypsyttää.. Ja taitaa ne vaikuttaa mielialaankin..
Lämpöä piisaa ja painostavaa ilmaa. Huoh. Niin hyvä, mutta niin huonokin..
Aavan on tosi vaikea nukkua päikkäreitä. Eilen nukku vaan joku 1,5h yhteensä.
Jaahas, nyt tuli lähtö.. Mua kaivataan [:)]
 
Noista pillereistä..eiks ne alotetakkin menkkojen alkamispäivänä? ja syödään 21pv putkeen heti? en muista ku siit o aikaa ku teininä viimeks alotin pillerit :D mulla loppu menkat sunnuntaina, alotan ens menkoista mercilonit. mitä pillereitä porukalla on käytössä? varsinki noi jotka tekee parin viikon välein menkkoja? kysyin lekurilta minipillereistä ja sanoi että niitä ei suositella kuin vaan silloin jos imettää! ovat muuten kuulemma huonot kun saavat kierron sekaisin?!? otin siis vanhan tutun mercilonin.
 
saas nähä mite kaua meijä neiti nukkuu nyt..on niin sikees unessa ku kaverini kävi täsäs moikkaa meitä nii nukahti hänen syliinssä.

monena päivänä nukkunu vaa pari 30min pätkää.


väsyttää..ja miks hitos mä en nuku nyt ku tyttö nukkuu?????ku kerta ei olla kotona....
 
Mulla käytössä nyt Cerazette-minipillerit, niitä syödään koko ajan ilman mitään taukoja. Aattelin vaihtaa takas Yasmin e-pillereihin, niitä söin ennen raskautta.

Oon joskus aikaisemminkin syönyt noita Cerazette pilleritä puolivuotta ja sillon ei taasen tullu yhtään kuukautista koko puolenvuoden aikana. Olihan se kivaa elää ilman menkkoja, mut sit kuitenkin koko ajan mietti et oonko raskaana ja tais tulla tehtyäkin aika monta testiä. Ja tosiaan nyt sitten vuodetaan parin viikon välein, ja todella runsaana. Joutuu päivisinkin käyttään yö-siteitä, ja tamppooneja pitäis varmaan tunkee koko paketti kerralla[&:]
 
Täällä kans taistellaan noiden päikkäreiden kanssa. Ei sitten millään taho Joni nukkua pidempää pätkää. Ei ainakaan ulkona vaunuissa... Nyt kokeillaan sisällä nukkumista. Siihen taitaa vaikuttaa tosiaankin tämä kuumuus ja sitten mahdollisesti hampaiden tulo. Meillä eritetään semmonen määrä kuolaa päivän aikana, että jos siitä sais hyvän litrahinnan, niin rupeaisin sitä ottamaan talteen ja meistä tulis miljonäärejä [:D].

Täällä alko toiset menkat synnytyksen jälkeen ja Cerazettejen kanssa. Edelliset olikin tuossa pääsiäisen tienoilla, joten kiertoväli oli nyt aika huikean pitkä. Kattellaan, että mihin se tästä oikein muuttuu vai pysyykö samana. En kyllä yhtään valittais, jos se pysyis näin pitkänä. Toki tähän vuotoon voi vaikuttaa se, että unohdin viikonloppuna ottaa yhen pillerin. Mikä oli muutes ensimmäinen pilleri kahen kuukauden aikana. Pitää siis unohduksesta huolimatta taputtaa itseään olkapäälle, kun tämänhetkisen muistin kanssa olisin voinut unohtaa joka toisen pillerin [:)].

Mutta vaikuttais siltä, että herra simahti omaan sänkyynsä. Tämä äitee siis hakee itkuhälyttimen pojalle sänkyyn ja lähtee ite ulos nauttimaan auringonpaisteesta kukkapenkkejä kitkien...
 
Pikaisesti 4 kk neuvolakuulumisia. Paino 6710g ja pituutta 62,7. Pituus on vielä vähän miinuskäyrällä mutta tasaisesti kuitenkin tullut lisää.

Me ollaan kanssa maisteltu nyt pari päivää bataattia ja Semperin mangososetta. Bataatille irvistellään mutta mango uppoaa hyvin. Ajattelin seuraavaksi kokeilla mustikkaa.

Onko muut kokeilleet mustikkaa? Voikohan pakastemustikat vaan soseuttaa sauvasekoittimella ja lisätä vähän sokeria. Tuossa neuvolasta saadussa kirjasessa on tuorekiisselin ohje esim. mustikasta ja mietin et onkohan se jotenkin parempi koostumukselta kun pelkkä mustikkasose. Pakkasessa kun olis vielä viime syksyn mustikkasatoa käyttämättä.

Itse en ole pillereitä aloittanut vaikkakin resepti löytyy carazetteihin. oon vähän ajatelut et jos tuun raskaaks niin ok. Tähän ekaan raskauteen kun tarvittiin 5 vuotta yritystä ja hoitoja niin tuntuu jotenkin hassulta alkaa popsimaan pillereitä. Toisaalta näitähän tapauksia on monia et sit kun "hanat on auki" niin seuraava raskautuminen voi olla nopeakin[:)]
 
Onko kaikilla muilla alkanu jo menkat, teilläki kekkä täysimetätte? Mulla ei ainakaan oo, eikä oo mitään oireitaka ollu siihen suuntaan.
 
Täälläkin on päikkärit sisällä max.30 min (ollu aina), mut ny ulkonaki melki tunti korkeintaan. Eilen nukku kolme tuntia yhellä lyhyellä heräämisellä, mut tais johtua rotarokotteesta, mikä meillä ainaki sekottaa mahaa ja kiukututtaa. Sisällä on onnneks ihanan viilee kun ilmalämpöpumpulla pystyy sääteleen...
 
cerazettet mullakin käytössä, tarttis tosiaan hankkii jokku muut.. Ei kykene kyllä noita popsimaan. 2 liuskaa syöny ja vuotoa ollu varmaa 6 kertaa.. ilmankos maidon tuotantokin hyytyy..
Masentaa ja vituttaa lähes kaikki asiat.. EI NIIN SAISI OLLA!!! Pitää siis lampsia lääkärin puheille..
Saakohan sellaset ihan terveyskeskuksen lääkäriltä vai pitääkö mennä gynelle erikseen...
 
Oonks mä ainoo jolle sopii nuo cerazettet? [:D] Ne kun on niin matalahormonisia niin en ole itsellä huomannut mitään neg. sivuvaikutuksia. Nyt ei oo vielä menkkoja tullut muutenkaan, tiedä sitten onko pillereiden ansiota vai ei (periaatteessa vielä täysimetän vaikka vähän ollaan soseitakin maisteltu). Aiemmin söin niitä cerazetteja moooonen vuoden ajan ja menkat pysyi kiltisti poissa. [:D] Harmonetteja söin sillon aikoja sitten, ne nosti verenpainetta ja aiheutti mielialamuutoksia, eivät siis ainakaan mulle sopineet. Varmaan aika yksilöllistä muutenkin että mikä ehkäisy toimii kenelläkin!


Päikkärit nukutaan nykyään sisällä, parin-kolmen tunnin välein nukutaan 15-60min. Kunhan vähän kelit viilenee niin aion kokeilla nukuttaa taas vaunuihin... [8D]
 
Takaisin
Top