Tammivauvojen arki alkaa

No niin... Voi tätä hellettä![8D] Ollaan tääläki oltu kiukkusia ja vähäunisia.. Pelkällä vaipalla sisällä ja body ja ohuenohut pipo päällä ulkona.. sisällä myös ilman vaippaa tosi paljon. Tänään maistettiin sitte ekat perunat. Hyvin meni alas...ainaki ku neiti pisti peukun tai nyrkin perään ja imi ;) Vähän yökityttiki jossain vaiheessa mutta kyllä sinne se teelusikallinen meni, huomenna sitte toivottavasti kaks:)

Keitättekö siis veden enneku annatte?? Täällä neuvolantäti sanoi ettei tarvi nii en oo sit keittäny.. kylmää tietenki oon ottanu hanasta ja laskenu kunnolla vettä enneku oon ottanu pulloon. kääk jos se pitääki keittää. eilen annoin eka kerran vettä ja tänään oon kans antanu mut ei oo tullu vielä ainakaan mitään.
 
Siis yleensä keitetään jos ei anna kiinteitä.mutta kun aloittaa kiinteet niin ei tartte enää keitellä vesiä. siinä o vaa se bakteeri kanta systeemi.
 
Meidän terkkari sanoi, ettei vettä tarvii antaa vauvalle olleskaa vaikka oliski kuuma, että tissimaito riittää nestetarpeen täyttöön, kunhan seuraa, että pissiä tulee kunnolla. Hmm...? [8|] En siis oo antanu vettä ja ihan ok tuntuu olevan. Tosin täällä ei oo ollu ku +22 parhaimmillaan. Vähän ehkä tuli punanen naama ulkoillessa vaikka kovasti katoin, ettei tulis suoraa auringonpaistetta, mutta meneehän se aurinko kankaittenki läpi vähän. Mistähän niitä UV-hattuja kannattais metsästää?

Oltiin tänään ekaa kertaa fillariretkellä niin, että tyttö oli peräkärryssä. Topattiin se tyynyillä täyteen niin, että se oli hyvin tuettu ja pikkuruinen kypäräkin oli hankittu. Oli niin kivaa fillaroida auringossa ja tyttö nukahti melkeen heti ja nukkui koko 2h reissun kuin pieni sheikki siellä vaunuissa tyynyjen päällä [:)], varmaan ihan mukavaa kun kävi pieni tuulen puuska, nii ei ollu liian kuuma. Mä oon niin ilonen, että se viihty siellä fillarivaunussa! Tavallisissa kärryissä tyttö ei oo nimittäin koskaan nukahtanu ja jos siirrän sen kärryihin ku se on nukahtanu kantoliinaan, niin se herää aika pian (nukkuu tosi hyvin kantoliinassa).

Ylihuomenna 4kk terkkari (tosin tyttö on sillon jo 4kk 1vk), jännää vähän ku on ihan uus neuvola ja terkkari. Se meidän edellinen oli kyllä niin tosi hyvä, toivottavasti tääki olis ees jotenkuten selväjärkinen!
 
Joona ainaki juo ihan mielissään vettä useita kertoja päivässä. Ja toisinaan ilmottaa että janottaa, muttei ota maitoa ja sitte vesi kelpaa. Keitelly olen veden vaikka kiinteitä syödään jo.

Tänään ollu vaikeampi päivä flunssaisen pojan kanssa. Lämpöä meinannu olla, mutta onneksi panadol auttaa. Jaksanu kyllä leikkiäkin, mutta väsy tullu hirveen helposti. Pikku unia vaan nukkunu. Nyt jähytellään kämppää ovet selällään että täällä voi nukkua [&o]
 
Ainakaan täysimetetyt vauvat eivät vettä helteilläkään tarvitse! Päinvastoin. Lisäveden juottaminen (suuremmissa määrin) voi häiritä vauvojen neste- ja elektrolyyttitasapainon säätelyä. Netistä löysin lisää aiheesta ainakin täältä: http://www.imetys.fi/itu/helle.pdf

Tänne kuuluu ihan hyvää. Päikkärit kärsineet helleaallosta, niin kuin ilmeisesti monilla muillakin. Lisäksi vaippaihottumaa tuntuu nyt tulevan tavallista helpommin, kun vaippa hikoiluttaa. Oon sitten koittanut pitää ilman vaippaa mahdollisimman paljon. Säätämistä... Hankalaa myös vauvan suojaaminen auringolta ilman, että joutuu laittamaan lisävaatteita. Ja lisäksi aurinkolasit ei meinaa pysyä päässä. Argh. -talvi takas!

Äh. Täytyy mennä. Onnittelut vielä Pipskulle raskautumisesta ja tervetuloa uusille! PIti kommentoida jotain muutakin, mutta myöhemmin sitten.
[align=left] [/align]
 
me ollaan tässä viime kuukausi osakestoiltu mut nyt päätin et siirrytään kokonaan kestovaippoihin ku huomasin miten paljon kertsit hiostaa helteellä!! aina kun kuumalla ottaa muovivaipan pois ni punaisia läiskiä pyrstössä. mut kestovaipan jäljiltä ei lainkaan.[:)] ja helteellä pitäis kertakäyttösetkin vaihtaa useemmin ni samahan se sit on.
joten nyt nettiin ja tilaus päällensä. hirvittää vaan kun se on niin suuri lasku kerralla..
 
Meillä kans tytön peppu ärtyy helpommin noista kerttisvaipoista. Niitä käytetään yöllä tai reissussa, niin huomaa aina hyvin jos on koko päivän käyttäny kerrtiksiä! Eikä meilläkä anneta vettä, kun täysimetyksellä mennään. Huomenna sitten neuvolassa kysellään tarkemmin kiinteistä, niin josko päästäs perunaa testaan! Ainakin ihan kiltisti vedetään d-vitamiinit lusikasta ja sillon aikasemmin disflatylit ja relat, niin varmaan sen suuhun onnistuu ainaki saamaan.
 
Vaikka onki hankalaa pitää naperoo varjossa ja varoo aurinkoo, niin on toi vaan ihanaa kun ei tarvi paljo pukee. Ja sisällä ollaan aika paljo pelkällä vaipalla. Joo, varmaan tonki oon kirjottanu jo sataan kertaan, ei aina muista mitä on kirjottanu ja mitä vaan ajatellu itekseen.
 
Koskahan lapsen voi laittaa pyörän perään istuimeen? Sittenkö kun osaa istua kunnolla? Entäs tohon hyppykeinuun?
 
Freya: Ostin Hyphen aurinkohatun Jesper juniorista. Malliltaan sellainen lippis, missä niskakaistale. Netistä niitä löytyy www.meditex.fi. Ostin kokoa 46/48 vaikka neidin pää on vasta 41 cm. Hatussa on kiristyskuminauha, joten sopii jo nyt hyvin. Olemme lähdössä syksyllä etelään, joten ostin ison koon jotta mahtuisi päähän vielä silloin.

Kokeilin ottaa tuon kantokopan pois yhdistelmävaunuista (teutonia spirit 3) ja laitoin pohjalle vaan äippäpakkauksen makuupussin. Meidän neiti on kyllä niin kova potkimaan etten uskaltanut niin lähteä lenkille. Laitoin sitten pehmeään kantokoppaan lakanan ja tyttö sinne pelkällä hihattomalla bodyllä.
 
Käsittääkseni vauvan saa laittaa hyppykiikkuun kunhan täysin pitää päätään ja hallitsee kroppaansa. Ite aattelin pari kuukautta vielä odottaa. Ja jostain muistan nähneeni että pyöränistuimessa oli suositus 9 kk ->, en ole täysin varma.

Joona alkaa olla jo parempana flunssasta. Lämpöä ei oo tänään ollu [:)] Käytiin äskettäin läheisellä puutarhalla pojan kans. Olihan siellä kateltavaa. Keltaiset kukat olivat mieluisimpia Joonalle, täytyy varmaan niitä käydä ostamassa [:D] Nyt poika nukkuu vaunuissa varjossa pelkkä lyhyt hiainen/lahkeinen haalari päällä ja sukat jalassa. Hyttysverkko edessä ja harso suojaamassa auringolta. Toivottavasti nyt nukuttaa ku eilen ei tukkoisuudeltaan oikein nukkunut.
 
Pyörän istuimeen vasta 9kk jälkeen on joka paikassa suositukset. Riippuu tietty vähä jo vauvastakin että joskus voi varmaa jo 8kk ikäsen laittaa..ihan kiinni siitä vartalon hallinnasta.

hyppykiikku yleensä siitä lähtiin kun hallihtee pään ja vartalon. joissakin kiikuissa oon nähny 5kk ja toisissa 6kk mutta oompa nähny kiikkuja joissa o 4kk se ikäraja.

meillähä meni varsinaiseksi kyöhnäämiseksi. Pinja nukahti aamulla kun röyhtäytin(tämä ollu tehokkaampi tapa kuin olkapäälle laitto ja ite väsyneenä oo tarvinna nousta) minun masun päälle niin että jalat oli sängyssä ja kroppa mun masulla...siitä sitten kieräytin kainaloon nukkumaan->nukku 4h *_*. Yleensä pelkästään vieressä nukkuu aamuheräämisen jälkeen korkeintaan 1,5h päikkäreitä puoleen päivään mennessä. sitten se siinä naureskeli minulle ku heräsi ja puristeli nenästä ja tökki sormiaan minun suuhun ja nipisteli. oli ilmeisesti nii hauskan näkönen äiti ku vähä estää sen hengittämämistä ja sit se alkaa hengittää suulla tai nenällä :P

nyt opetan tota tyttöö tohon rattaisiin enemmä ku sen saa ihan sitterin tasosesti niii on tässä koneen vieressä ja kaverilta saatiin siihen sellanen lelu nii sitä kahteloo ja heiluttelee innoissaan.

En tiiä kyl uskalletaanko lähtee tytö kaa ulos tänää ollenkaan kun ei se siellä tykänny olla eilenkään yhtään. Sisällä sopivan viileää nii viihtyy.
 
JT10: pyörän peräkärryn pystyy helposti toppaamaan tyynyillä niin, että pikkuinen on puoli-istuvassa asennossa, joten jospa harkitsisitte sellaista? Se on muutenkin kätevä vehje kun siihen saa tavaraa ja kakskin muksua. Meillä toimi erinomaisesti. Tosin pienimmät kypärät oli kokoa 48, joten vähän se pyörii tyttösellä päässä... mutta se itestään asettu jotenki järkevästi poikittaiseen suuntaan, nii annettiin sen olla niinpäin...

Wilma, kiitos vihjeestä pitääpä tsekata!

Ja Tiitunen, kiitos linkistä, se oli tarpeellista tietoa!

Joku kyseli taannoin siitä kantoliinasidonnasta, missä kasvot on menosuuntaan, niin luulin, ettei sellanen oo mahdollista. No vähän googlasin ja löysin sen Buddha-sidonnan ohjeet, ne oli vähän sekavat, mutta sitten tapasin yhden kantoliinaäitin, joka näytti sen ja se oliki ihan helppo. Ja voi että meidän palleroinen oli yhtä hymyä kun kokeiltiin sitä!! [:D] Innokkaana seuraili äitin keittiö- ym. puuhia, ties vaikka ottaisi oppia [;)]. Ja helpompaa kaikki eteenpäin kallistumiset ja lattialta tavaroiden poimimiset ku ei tarvii varoo ettei pää notkahtais. Trikooliinalla ei olis varmaan yhtään vaikeeta, meidän jäykällä liinalla vähän haastavampaa, mutta onnistui yllättävän hyvin kuitenkin, voin suositella!!

tossa youtuben ohjeet: Ensin kietaisuristi II
http://www.youtube.com/watch?v=m03DVFZ5DsI&feature=related
mut sit vauva laitetaankin sidontaan näin:
http://www.youtube.com/watch?v=awmsZJfdezU&feature=fvw
jalat voi jättää myös smokkivyön sisälle "lootus-" tai risti-istunta-asentoon, niin tulee sammakkoasento (ei näy videolla). Myöskin jos ne jalkojen välistä menevät kaistaleet laittaa tarpeeks leveelle saa aika hyvin sammakkoasennon.
 
Hohhoijaa...

Mä oon nyt aika laiska en jaksa etsiä netistä tietoa.Ni aattelin kysyä täältä...kantoliina.Mistä saa/mikä ois paras merkki(?)
minkä painoselle lapselle min/max paino?
En nyt heti muista yhtään et oisko niistä ollu puhe aikaisemminkin täällä mut anyway[:D]

Kohta jo nukkumaan[:)]
 
Mun käsittääkseni kantoliinoissa ei oo mitään painorajaa ja sidonnasta riippuen voi kantaa ihan vastasyntynyttä ja vaikka kaksivuotiasta tai isompaakin jos jaksaa. Mä suosittelen n 4,5m pitkää trikooliinaa, koska siinä on parhaimmat variaatiomahdollisuudet eri sidontoihin. Merkillä ei oo niin väliä, liinan toimintaperiaate on niin yksinkertainen, ettei merkkien välillä oo kovin suurta eroa. Kato vaikka noi mun edellisen viestin youtube-linkit, siinä on justiin pitkä trikooliina käytössä. Liinoja saa vaikka mistä vauvakaupasta, esim www.babyidea.fi tai sitten esim Ruohonjuurikaupasta. Myös huuto.netistä löytyy ja melkeen kannattaakin sieltä ostaa, koska uutena kaupasta ne on ihmeen kalliit. (miten trikookangaskaistale voi maksaa yli 50e??!)
 
Freya:Ai olitkin juuri samaan aikaan kirjoittanut liinasta kun minä kyselin[:D]jopas sattu hyvin[:D]
Kiitos vinkistä!Taidan ostaa sen liinan,näyttää niin helpolta ja luulen että Aaro tykkäis hirmuisesti[:)]
 
mä ostin huuto.netistä pikku-ruu merkkisen trikooliinan. se maksoi 25e muistaakseni. se on muuten hyvä mut kangas venynyt "ylä-ja alareunasta" niin ettei pysy / tue kunnolla. pitäis ostaa uus. myyjän mukaan sitä oli käytetty vaan vähän eli jos myyjän sanat pitää paikkansa niin sit on huonolaatuinen.

täytyykin kokeilla tuota budha sidontaa seuraavan kerran ku liinaillaan. viime aikoina ollu aika vähän liina käytössä kun neidillä on sen verran hyvä päivärytmi ja uniajat et nukkuu vaunuissa.
 
Meillä pikku-ruun trikooliina ollu käytössä ja ollaan tykätty :) saatiin lahjaksi uutena tietty ja ymmärsin ettei ollu kovin kallis.. luulin et ne maksaa jotain 60e tai päälle niin oli ollu kuulemma halvempi;) mutta lahjan antaja ei suostunu sanoon hintaa. Ei oo meillä ainakaan löystyny. Tosi hyvän ja tiukan sidonnan saa tehtyä tällä meidän liinalla[:)] ainaki vielä[;)]
'
Hokasin tässä pari päivää sitten että oon liinaillu kaiken lisäks väärin...whuups.. siis en oo tajunnu levittää niitä vauvan pepun alla meneviä kankaita mitenkään.. nyt vasta huomasin että ne pitää levittää sinne selän päälle. Hitto. Toivottavasti en oo saanu mitään vahinkoa aikaan. Ei ihme ku neiti on välillä kitissy liinassaki. Ihmettelinki sitä alussa että onpa epämukavan olosesti tuo kangas tuossa toisen reisiä painamassa ,mutta ei sytyttäny. Aloin jo miettiin että eipä tässä kauan pystyny liinaileen ku jo nyt löystyy niin että pakko tukee toisella kädellä. Nyt vois kokeilla sitä buddhaaki kun tajusin miten ne ristikkäin menevät kankaat oikein laitetaan :) No tuskin se on niin kamalaa ollu ku on se nukahtanutkin siihen välillä :) **edit: kiitti freya linkkivinkeistä!! [:)]

Meillä vaihdetaan taloon uudet ikkunat ja on pikkasen sellanen olo et on neitin kans tiellä.Ja sataaki niin turha olla ulkona. Taidetaan lähteä ikeassa käymään...ekaa kertaa kahdestaan! Jaiks! No samanlain se mennee siellä hoitaa ku kotonaki. Pahimmassa tapauksessa pitää vaan kantaa aika paljo mutta onneks tyttö rauhottuu sillain et saa kattella sylistä.. Ja hyvällä tuurilla nukkuu turvakaukalossa kärryissä koko ajan [:)] vi hoppas det. No niin, hauskaa päivää muillekkin mammoille päivänpaisteittenne kanssa[:)]
 
meillä tri cotti liina ja sitä sarjaa o myö tricot slen . tää meidän on slelanen jossa o kaks valmista putkiloo jotka vaa vetästää päälle ja tyttö kyytiin eli ei sitomista ja toi toinen on sellanen paksuhyvä pitkä trikooliina tuossa sarjassa

Sit mulla o isohali niminen vähä lyhyempi kantoliina. se on ohut ja kapea että ei kovin tukeva mutta se o taas kauppareissulla hyvä ku ei hiosta kumpaakaan ja menee lyhyellä kantoajalla tosi hyvin ja menee myös pieneen tilaan hoitolaukkuun.


Hohhoijaa nyt o vihdoinkin tytön huoltajuus asiat ok. Perkelee sossu sanon minä. meni lopullisesti usko siihen virastoon ja ihmisiin täällä meillä. koko ajan se akka livautti että vielä....että ei vielä tartte muuta tehä. vittu.hieman piilovittuilia kenties.
 
Mä tilasin eilen kantoliinan, Tricot Slen merkkinen, jahka tulee, niin pääsee kokeilemaan.

Tänään oli Aavan 4kk neuvola, 7,6kg (möhköfantti!!!) 64,3cm ja pipokin oli jotain 44cm luokkaa... HUH sanon minä.. Just tuo oli nelikiloinen..

Inhottavan hikinihkeä päivä :( Tarttis alkaa siivoomaan ku tänään on näyttö.. Huoh.. kaipa tääkin päivä tästä..
 
Kiitos vinkeistä[:)]
Mitä mä tos nyt ehdin vilkasta noit liinoja ni melkein kaikki on kuitenkin 100%puuvillaa ni mietin et pystyisköhän sitä tehdä itse[:D]
Pääsis viel halvemmalla[;)]
 
Oon viettäny aamupäivän lukien kaikkia vanhoja kirjoituksia täällä. Esim tämän ketjun ekat sivut jne [:)][:)] Pikkasen on muuttunu tilanteet ku esim Pipskun synnytyskertomuksessa oli että "ihan heti en kyllä menis uudestaan synnyttämään" jne [;)] Elämä on ihanaa ku tilanteet vaan muuttuu koko ajan! Mitenkäs pipsku on voinu? onks neuvola jo varattu?
Hirveetä oli lukea omia sairaala-ajan juttuja [:o] onneks ne on enää muisto vain<3!!!

Meillä oli noiden helteiden ajan taukoa vaunupäikkäreistä, ei millään maistunu uni. Nyt taas Nuutska vetelee päikkäreitä ulkona! Täällä on sateinen vaikkakin lämmin kesäpäivä[:D]
 
Takaisin
Top