Tammivauvojen arki alkaa

Tervetuloa Marnu.

Meikäläinen on nyt kolmatta päivää kipeenä, kurjuus!
Mies osti äitienpäivälahjaksi mulle kameran, Canon EOS 500D + EF-S 18-55 Kit. [:)] On ollut jo kovassa käytössä, ja upeita kuvia tullut. Pitäisi vkloppuna lähteä taas reissuun, saa nähdä antaako olo myöten.

Seuraava neuvola ois 19.5 ja sillon kokoontuu muutama muukin perhe sinne tältä alueelta. Ja hyvä niin, josko niitä mammakavereita sitten saisi, kun en täältä yhtään tunne!

Tulikin vielä mieleen, että osastolla ollessa tapasin yhden tosi mukavan naisen. Hänenkin lapsensa oli lastenosastolla, ihan meidän tytön naapuripedissä. Juttuun tultiin tosi hyvin, ja hän vaikutti hyvin äidilliseltä ja mukavalta! Olihan hänellä toki ikääkin, mutta jutut eivät vaikuttaneet lainkaan siltä!!! Harmittaa ettei vaihdettu numeroita! [8|]
 
terve Marnu. Minkäs kokoinen teidän tyllerö on nyt?

meillä tyttö on kans tykästynyt koiraan, silittelee ja kokeilee sen karvoja mielellään ja nauraa kun se haukkuu. ja pitää kättä sen suun edes et saa käsi pesun. hauskan näköistä kun koiran kieli on kolme kertaa tytön käden kokoinen[:D]

nyt kun on tullu lämpimämmät ilmat nii Miltsu nukkuu paremman pituisia päikkäreitä kun ollaan kaikki päivät ulkona. mä niin odotan innolla ettei tartte joka kerta väsätä toppahaalareita niskaan.[:D]
 
jaa niin ja piti vielä kysellä marnulta että oletko pitänyt tyttöäsi jossain kantovälineessä? ajattelin vaan et jos ei viihdy yksinään ni kantoliinaan ja saat tehtyä kotihommia silti!
 
Jaa'a.. minkähän kokoinen lienee nyt ;) Täällä ei ole neuvolakäyntiä ollenkaan 4kk iässä joten tarkkaan en just nyt tiiä. 3kk oli 6245g ja 60,5cm. Ollaan myöskin liinailtu, ja siitä onkin ollut apua jonkin verran, joskus viihtyy liinassa, joskus ei. Tuntuu että menisi paremmin jos saisi olla kasvot tosiaan menosuuntaan, mutta en ole uskaltanu kokeilla vielä sitä buddha-sidontaa, vaikka sanovat että saa alkaa kunhan osaa kannatella päätään. Tuntuu vain että onko liian istuva asento.. Onko joku sitä muuten kokeillut?
 
siis missä ei ole neuvolakäyntiä 4kk?? outoa ettei kaikissa paikoissa ole sama systeemi.
Kuulitteko muuten tutkimuksesta jossa suomi oli rankattu 7. parhaaksi maaksi olla äiti??!! Norja voitti ja kaks seuraava sijaa menivät islannille ja australialle. Suomen sijoitusta pudotti ilmeisesti se että meidän äitiysloma on lyhyt. Ja jos multa kysytään niin isyysloma on ihan surkea.
Pakko vähän avautua taas tänne... me ollaan kohta typyn kans ihan kahdestaan... mies oli 2 viikkoa italiassa työmatkalla. Ja nyt tuli viime pe-la välisenä yönä kotiin. sit koko viikko pitkää päivää töissä. Yhtenäkin iltana oli klo 19 kotona ja lähtee aamulla jo klo 6 jälkeen. [:@]
No nyt sitten eilen ilmoitti et menee tänään siis keskiviikkona vanhempien maatilalle kylvämään. Lähtee töistä aikaisemmin et ehtii kylvämään!! Ja on siellä nyt ajanut sit peltoa koko illan ja yritin soittaa sille 3 kertaa illan aikana eikä vastaa kun ei kuule puhelinta.[>:]
Ja nyt äsken soitti ja sanoi et ei tule yöksi kotiin kun täytyy huomenna viel jatkaa. [:@]
Ja sitten ku mä kuulostin vähän masentuneelta ja sanoin et ai et tule yöksi kotiin niin sit hän kysymään et eikös mullakin ollut huomenna jotain menoa???!! no juu on mulla mitä sitten (menen huomenna pitämään yhden rats. tunnin klo 16. Mulla kestää reissussa 1h15min.) no juu et hän tulee sit sen jälkeen kotiin et mä olen paikalla!! Jaa no entäs kun meillä on tämä lapsikin joka varmaan mielellään näkis isäänsäkin joskus[:@][:o][>:] et mä ajattelin et olisit ollu tytön kans sen aikaa.

ja vielä tämän kaiken kruunaa se että se saamari on lähdös lauantai aamuyöllä taas työreissuun jossa on koko viikon.

mä en kohta enää jaksa... kyllä se sit niinä harvoina tunteina kun on kotona niin "pitää paikat siistinä" mut musta olis ihan kiva et istuis vaikka vaan tässä sohvalla kun olis pari tuntia enemmän näyttämässä naamaansa.
Vittu.
ja juu sit kun tulee kotiin kehtaa vongata viel seksiä.
vittujen vittu.

juu ja hyvää yötä vaan kaikille![:D]

tää meidän typy on aika ihku! äiti vääntää itkua ja hän katsoo mua hämmästyneenä et mikäs sillä nyt on. Ja sit hymyilee niin leveästi[:D][:D]
 
yaw:näytä toi teksti sille. Sul on oikeus vaatia siltä aikaa. Eikä sen kannata vetää itteensä piippuun. Ja seksin se saa unohtaa kunnes on oppinut sulle ja tytölle antamaan aikaa :D


Mie malttamaton annoin tytölle vähä tuossa päivällä sitä maissivelliä...tykkäs hulluna...eikä reaktioo.
No illasta annoin sitten sille maidon seassa,tarkoitus oli antaa 10millii nii hurahti sitten 40milliä maidon joukkoon...no se söi sen sekoituksen ja sit viel maitoo päälle...eli yhteensä 140milliä...vajaa puol tuntia myöhemmin söi vielä mun rinnat tyhjiksi....ööö onkoha neiti ollu illat nälissään...no nyt se nähään mihi aikaa herää seuraavan kerran syömään. ku oli söyny nii het alko sillä silmät luppasemaan ja simahti alta aika yksikön

ku nykyään se o syöny 2-3h välein yöllä....pisin uni pätkä pariin viikkon ollu yöllä 4h.
 
Tervetuloa marnu! Meidän tytöillä on sitten sama syntymäpäivä [:)]

Täällä likka vetäsee iltaisin ennen nukkumaan menoa 120ml korviketta ja tisua päälle (ja nukkuu 7h, sit syödään ja nukutaan taas pari tuntia), mä luovuin jo liivisuojistakin, ku ei enää tunnu täyttyvän... Toinen ei tuota kunnolla enää olleskaa ja toinenkin suht vähän... Aamulla, päivällä ja illalla saa tyttö tisua, muuten vellejä, korviketta ja soseita. Peruna-porkkana velli on herkkua, maissi vellikin menee, luumu- ja mangososeet on namia, ananasta annoin maistaa (imi palasta) ja tykkäs. [:)]

Mä puhtaasti en vaan jaksanu sitä tunnin välein läpi päivän syöttöä.. Nyt neiti syö järkevän määrän päivässä, ei huuda nälkäkiukkua ja masu toimii paremmin kuin ennen. Eli kaikin puolin niin äiti kuin tytärkin tyytyväinen.
 
Tervehdys Tammimammat!

Aloin seuraamaan palstaanne joskus raskauteni puolessa välissä, mutta silloin ajattelin, että on enää myöhäistä liittyä tänne. Nyt kun olen kuitenkin huomannut, että uudet jäsenet ovat sulautuneet mukavasti porukkaan, ajattelin minäkin hypätä keskusteluihin osallistuvana, enkä vaan sivusta seuraajana.

Sain pojan 24.1. Uudessa Seelannissa, Aucklandin keskussairaalassa. Synnytys käynnistettiin yliaikaisena. Poikaa pungerrettiin maailmaan perjantai aamusta myöhäiseen sunnuntai-iltaan. Elimistö ei vaan ollut hommassa mukana ja lopulta minulle nousi korkea kuume ja lääkärit päättivät tehdä hätäsektion. Elämäämme syntyi uusi pienisuuri ihme mitoilla 56cm ja 4260g. Pipon ympärystäkin pojallamme oli ruhtinaalliset 38cm.

Ensimmäiset viikot olivat painajaismaisia. En saanut nukuttua. Kun yritin ummistaa silmät, sain vain takaumia kivuliaasta ja pitkästä synnytyksestä. Pelotti ja ahdisti olla vastuussa pienestä ihmisestä, kun oma pää oli niin sekaisin väsymyksestä, hormoneista ja uudesta äitiydestä. Vähitellen univaikeudet helpottivat ja silmäni aukenivat sille onnelle, joka sylissäni lepäsi.

Poikamme on ollut perustyytyväinen vauveli. Hän on nukkunut ja syönyt hyvin jo alusta saakka. Vaikka vauva on ollut ns. helppo, on arki toisinaan raskasta, kun elämme maapallon toisella puolen kaikista tukiverkoistamme. Toistaiseksi olen jaksanut hyvin. Täällä ihmiset tuntuvat miettivän sitä, koska on oikea aika laittaa lapsi hoitoon. Itse emme hoitajien puutteesta sitä ole toki tehneet, mutta melko surutta olen jakanut vanhemmuuden mieheni kanssa. Uskon ja luotan siihen, että myös pojan isä on rinnallani yhtä hyvä, joskin erilainen, hoitaja kuin minä. Olenkin jo miltei alusta alkaen pumpannut pojalle maitoja, joita isä on voinut antaa hänelle, kun minä olen välillä käynyt jumpalla tai kaupoilla. Itse koen, että omassa tilanteessani on poikamme parasta, kun voin hetken maata vaikka joogamatolla täysin omassa, vauvan itkuista vapaassa maailmassa. Nämä asiat ovat kuitenkin niin yksilöllisiä. Ei ole olemassa mitään täysin oikeaa tai väärää tapaa hoitaa lastaan. Uskon, että meistä jokainen osaa nämä hommat parhaiten, kun kuuntelee omaa sydäntään ja lastaan.

Yamacraw mainitsi siitä yhdestä tutkimuksesta, jossa tarkasteltiin miten hyvä jokin maa on äitien kannalta. Siinä tutkimuksessa Uusiseelanti oli myös Suomen edellä. Ajattelit Yamacraw, että yksi tekijä voisi olla Suomen lyhyet äitiys- ja isyyslomat. Kun vertaillaan Uutta Seelantia, Australaliaa ja Suomea, on suomalaisilla ehdottomasti parhaimmat etuudet. Täällä äitiysloma on paaaljon lyhyempi ja korvaus on vain pienen pieni taskuraha. Isät voivat olla pari viikkoa isyyslomalla, jos vauvan äiti on ollut ennen lapsen syntymää töissä, mutta isyysloman palkka on vain parisataa euroa. Joten ainakaan tukien ja etuuksien puolesta ei Uusi Seelanti ole kiirinyt Suomen edelle tuossa tutkimuksessa. Olisikin mielenkiintoista lukea tarkemmin, mitä tuossa tutkimuksessa on oikein vertailtu.

Tuntuu, että todella moni on teistä jo aloittanut kiinteiden maistelun. Itse olen vielä hieman kahden vaiheilla. Tähän saakka me olemme menneet pelkällä äidinmaidolla. Täällä tuntuu olevan yleinen linja sellainen, että äidinmaidolla täytyisi jatkaa 6kk saakka ja vasta sitten aloittaa kiinteiden kokeilut. Mainitsin neuvolatätilleni, että Suomessa suositellaan kiinteiden aloitusta 4-6kk iässä, niin sain vain ison määrän hämmästelyä ja kuulemma minun ei missään nimessä pitäisi siirtyä kiinteisiin ennen 6kk, koska poika syö ja nukkuu hyvin. Tästä huolimatta olemme kuitenkin ajatelleet, että josko kokeilisimme maistattaa pojalla makupaloja jahka hän täyttää tuon 4kk. Jos hän ei osoita kiinnostusta, siirrämme aloitusta, kenties.

Siellä Suomessa taitaa kesä tehdä tuloaan, joten nauttikaa ympäröivästä valosta, vihreydestä ja totta kai kasvavista pienokaisistanne!!![:)]
 
aa..unohtu sanoo.. eli me asutaan ruotsissa.. Ja täällä ei ainakaan kutsuta 4kk neuvolaan, mutta kai siellä sais käydä puntarilla jos haluis. Mutta olkoonpa ;) Kyllä täällä foorumilla näyttää ihan siltä näköjään että ilman syyllisyyttä saa alkaa maistattelemaan :) Muutenki oon yrittäny ottaa rennompaa asennetta. Kyllä nykyajan äidit vaatii itseltään liikaa, tai ainaki minä välillä...siis että täytyis olla täydellinen ja hoitaa lapsensa täydellisesti. Pitäis varmaan lukea vähemmän ja tehdä enemmän niinku vaistot sanoo. Ja joku mainitsiki siihen suuntaan että onhan se tärkeetä että äitiki saa nukkua, onpahan mammaki paremmalla päällä! Tuo Kayliesin juttu kuulostaa just niin hyvältä :) Luulen et meidän neidin reaktio saattaa olla samanlainen ;) Se vaan on jotenki isoruokaisen oloinen ollu alusta asti ja tuntuu olevan kiinnostunu syömisestä.

Niisuneiti:näin näyttää olevan samanikäiset, yhtäaikaa on kärvistelty laitoksella..hihi*
 
Marnu: meijän äijä syö n.2tl jos sitäkään.Suussa pyörittelee,ivistelee ja koittaa totutella makuun[:)]
Välillä hän myös vetää ruokailun ihan leikiksi ja alkaa päristelemään suullaan juuri kun laitoin sosetta suuhun...että sellasta maitelua.[;)]

Wau,ompa kiva kun saadaan lisää porukkaa tänne!
Aaro vetää sikeitä vielä.Tänään mennään moikkaamaan muita tammimammoja/joulumammoja ja heidän poikiaan.
[:)][:)][:)][:)]
 
Tervetuloa uusille mammoille!!! Kiva saada myös ulkomaanvahvistustakin [;)]
Meidän mitat kerroinki jo aiemmin mut tässä ne vielä eli tällä hetkellä 7065g ja 62,2cm. Pituuskasvu laahaa hieman perässä, en tiiä kuinka paljon toi gastroskiisi sit vaikuttanu kehitykseen. Meillä ei vieläkään kääntyillä?!?! neuvolantäti sano et joillain se menee 5kk asti. Odotan ekaa käännöstä kovasti! Tuntuu et kaikilla muilla jo vauvat pyörii ja hyörii ees ja taas [:)]
Hiawatha mitkä treffit teil on? Olis ihanaa päästä mammatapaamiseen! Kesällä sit:)

Yama: Toi on kyl niin vittumaista tuo kun mies on paljon pois! meidän pitää perustaa työmatkaleskimarmatuspalsta?
Mun mies ei onneksi ole joka vko pois, mut nyt tässä ja viime kuussa oli pari pitkää reissua. Mun mielestä muu aika sitten kyllä kuuluu olla perheen parissa, mun mies onneksi on sellanen että ajaa suoraan aina kotiin ja harmittelee reissujaan. Haluisi olla enemmän kotona mutta kyllä meillä aika paljon on ollutkin yhteistä aikaa, joka ilta ellei oo reissussa. Sillä olis ollu joku risteily tulevana vkl mut keskusteltiin asiasta ja sanoin ihan suoraan että oon ollut Nuutin kanssa niin paljon kaksin että en jaksais mitään ylimääräsiä nyt. Työstä en valita, se tuo leivän pöytään koska työmatkoista saa hyvää verotonta lisätuloa. Ja vaikka on ollu tosi rankkaa olla esim viikkoki Nuutin kans kahestaan, ni kyllä siitä tavallaan nauttiikin [:)] ja ku saa miehen kotiin ni on ku ei olis tavattu sataan vuoteen! Se pitää suhteen vireänä kun tulee ikäväkin välillä. Kokeile Yama samaa ku minä et ku mies on pois, kutsu tyttökavereita yökylään! Mulla on ollu täällä Nuutin kummit ja mun sisko aika paljon. Välillä viikolla, välillä vkl, riippuu miten niiden vapaat on osunu. On ollu nii hauskaa! Yhessä hoidettu poikaa ja vietetty kivaa aikaa ulkoillen, syöden hyvin ja saunoen. Sitku Nuutin on saanu nukkumaan ni siinä on  kivaa aikaa sit vielä jutustella. Menee aika nopeemmin ja tulee nähtyä kavereita! Mä kun en jaksa kahvikupposen takia pakata lasta autoon ja ajella yli sataa kilsaa. Mieluummin sit ku näkee ni näkee kunnolla! [:D] En mäkää aina meille porukkaa pyydä ku mies on pois mut välillä.
Tänään mun sisko tulee ku on pyhäpvä, laitellaan pihaa jne. Me ku asutaan täällä maalla ni sit porukka jää aina yöks, se on kivaa!

Täällä pojat vielä vetelee sikeitä, mua ei väsytä! Ihanaa hellettä luvassa tänne, +27!!!!!!!!!!!!!!!!!!lauantaiks siis:) Meillä meni ekat päikkärit eilen jo ilman pipoa, bodyn ja sukkisten päällä oli se äitiyspakkauksen ohut valkoinen puku. Hyvin tarkeni! Mites ku nuo helteet tulee ni varmaan sit voi jo köllötellä pihalla lakanan päällä? varjossa tietty[:)] Me saatii ristiäislahjaks sellanen UV-hattu, tulee sillekki käyttöä! Mä oon hommannu lauantaiks kaikkea ihanaa piknikmättöä ja pikkupullo kuohuakin on! Ostettiin eilen grilli ni seki pitää korkata! Lauantaina pidän vapaata pihahommista ja nautin täysin siemauksin lämmöstä ja perheen seurasta <3 Oon nii fiiliksissä ku on pitkä vapaa ja mies on kotona! AURINKOISIA PÄIVIÄ KAIKILLE!!!!!!!!!!!!

Ai niin ja HYVÄ SUOMEN LEIJONAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!OLIPA JÄNNITYSNÄYTELMÄ EILEN!<3
Oon ihan lätkäfani! parin vuoden päästä ku on kisat suomessa ni aateltiin hommata lippuja paikan päälle! toiv ei tulis samanlaista Tanska-peliä silloin [;)]
 
Tervetuloa uudet mammat!

Yama: Mullakin tuuppaa mennä hermot mieheeni kun se on paljo poissa. Se ei ees oo vakituisissa töissä, vaan muuten vaan sillä on kaikkee. Joskus kun mä ärähdin sille, et miten sit työssäkäyvät isät ehtii hoitamaan lapsiaan enemmän, nii se oli vaan et "no mut eihän niillä oo mitään omaa elämää!". Mä hermostuin ihan totaalisesti, että ei kellään pikkuvauvan vanhemmalla oo "omaa elämää", että se pitää vaan hyväksyä, että vauvaa pitää hoitaa. Sit se oli vähän aikaa hiljaa ja tuli sit mulle sanomaan, että oon ihan oikeessa. Sen jälkeen se onki tarjoutunu olemaan vauvan kanssa enemmän ja oon päässy taas jumppaanki välillä.

Me muuten ostettiin sellanen pyörän peräkärry. Ajateltiin topata se tyynyillä niin, että tyttö voi olla puolimakuullaan kyydissä. Ihanaa päästä fillaroimaan! Jee kesä tulee! [:D][:D]

Lumiperhonen: tuli mieleen ku kerroit synnytyksen jälkeisestä uniongelmasta, että mä kärsin myös tosi paljon siitä, ku joudun istukanpoistoon nukutukseen, niin ne nukutuslääkkeet jäi jotenki päälle niin, että aina ku menin nukkumaan, nii yhtäkkiä menin jonnekki tripille huumemaailmaan ja mun piti äkkiä säpsäyttää itteni hereille ku se oli niin vastenmielistä. Mut en tiiä nukutettiinko sua hätäsektioon. Kuulostaa tosi rankalta noin pitkä synnytys ja vielä yliaikaa!
 
Hih, mäpäs taidan ehtiä vastata Hiawathan puolesta. Siellä se on kumminkin tälläytymässä jo meidän treffejä varten! [;)] Eli täältä palstalta ollaan bongattu toisemme, tammi- ja joulukuisista. Nyt ollaan kerran viikossa kokoonnuttu millon missäkin neljän äidin ja pojan voimin, ja tosi kivaa on ollut! [:)]

Siinä "paras maa tulla äidiksi" -tutkimuksessa oli muistaakseni vertailtu eri maita mm. äiti- ja lapsikuolleisuutta, terveydenhuoltoa ja koulutusta tarkastelemalla. Varmaan äitiysloman pituuttakin oli tarkasteltu, onhan se täällä Suomessa kuitenkin poikkeuksellisen hyvin otettu yhteiskunnassa huomioon. Loma on pitkä, työpaikka säilyy ja jopa palkkaakin saa! Voi olla että se on jossakin muualla vielä paremmin, mutta olen kyllä jo varsin tyytyväinen näihin oloihin. Raskausaikana mietittiin sitäkin vaihtoehtoa, että oltais muutettu USA:an, mutta siellä synnyttäminen ja kotiäitinä oleminen ei olisi ollut taloudellisesti mahdollista.

Ai niin, Minto, ei meilläkään vielä kääntyillä tai laiteta varpaita suuhun. Kattelin just eilen että yleensä se kääntyminen tapahtuu 4-6kk iässä, joten ei tässä vielä mikään kiirus ole. Toisen lapsen kohdalla sitä kuulemma ajattelee juuri päinvastoin: "kunpa se ei vielä lähtisi liikkeelle", sanoi anoppini... [:D]

Tän meidän vauvan tyytyväisyys kasvoi potenssiin kymmenen, kun ymmärsin pukea hänelle tarpeeksi vähän päälle. Ovat isänsä kanssa toooosi kuumaverisiä (intiaaniverta [;)]) ja ite oon tällanen vilukissa. Ulkona päällä "sisävaatteet" eli housut, paita ja sukat, ei hanskoja eikä pipoa. Sisällä pelkkä vaippa tai joku lyhythihainen/lahkeinen asu (sisällä lämmintä 20c). Ja samalla mietin että mitäs ihmettä tälle sitten helteillä pitää pukea päälle, joku jääpalahaalariko? [:-]

Meidän piti vaan ruveta "harjoittelemaan" sitä syömistä, mut se lähtikin käyntiin melkein saman tien ja nyt annan kerran päivässä sosetta. Kerralla uppoo muutama teelusikka perunaa, porkkanaa tai kukkakaalia. Tarkoituksena kumminkin jatkaa imettämistä vielä pitkään ja hartaasti. [:D] En ole huomannut että tuolla määrällä olis vaikutusta imettämiseen tai yöunien pituuteen. 12h tää yleensä nukkuu öisin, neljällä imetyksellä.

Mutta nyt tää perhe lähtee kävelylle tuonne sumun keskelle, ja toivottavasti löytää vielä takasin kotiinkin.
 
Tervetuloa mukaan Lumiperhonen!!!
hienoo kuulla muustakin maailmasta vähän kun vaan suomesta ja ruotsista[:D]
MARNU:meillä vissii alettiin syömään ensimmäisinä kiinteitä kun tuo neiti synty jo 19.12...ja hienosti menee...neiti oli syntyessään nii kovin pieni(2614g) ja rintamaidolla 3kk ja sit alko armoton raivoominen tissille.ei syöny kun yöllä puolinukuksissa tissiltä ja sillonki vaan toisesta.siirsin toiselle ni huudolla ei ollu rajaa.iltapullon tyttö sai aina nukkumaan mennessä(120-150ml nania).tulin sitte siihen tulokseen että olkoon,ei jaksa joka yö sitä huutoa ja raivoomista kun itteekin nukuttaa.aloin antaa enemmän ja enemmän nania ja sit otin vellit mukaan,paksunsin maitoa kun tyttö tahto hotkia kaiken maidon ja sitten kyökkäillä kovasti.tissilläkin se oli kova hotkimaan,söi vartissa tisun tyhjäksi.lypsin kuitenkin maitoa vielä 4kk asti ja sekotin naniin,mutta jouduin hevos-antibioottikuurille(normi annos 75mg,mä sain 750mg)ja se antibiootti oli sellanen jossa kiellettiin imetys ja käskettiin lopettaa.monikirjonen kun eivät tohtorit tienny että mikä oli vikana...[:D]
soseita me maisteltiin ekan kerran 3kk,mutta meillä ei toiminu se teelusikallinen kerralla kun tyttö inus suu auki aina lisää,joten annoin nii kauan aina kun suu pysy omasta tahdosta auki,ei tullu mitää kummempaa masun murinaa tai mitää,yöunet alko venyä 6--8h ja maito alko taas kelpaamaan(siis nani).nää purkkien kyljis olevat iäthän on suosituksia,en mä ainakaa oo kuullu lapsesta joka olis kuollu vaikka on syöny kiinteitä jo aiemminkin,joskushan se pitää kuitenkin tehdä...isoveljen tyttö täyttää tänää vuoden ja se maisteli kiinteitä jo 2kk2vko vanhana(silti isoveljen vaimo imettää vieläkin!!!)mut tietysti kokemuskin tuo varmuutta,veljellä kun on kuus lasta...[:D]
 
Jos vaan suinkin jaksaa imettää ni tietysti kannattaa,mutta ei kukaan pakota imettämään 6kk asti,eikä se tee susta tai kenestäkään muustakaan huonoa äitiä.aijuu,meidän neiti on sitkohtsillee 5kk <3 syödään aamulla heräämisen jälkee aamupuuro,sit 15-16 niin sanottu oikee ruoka(perunaa ja lihaakin jo) ja illalla puol kahdeksan viel iltapuurot.väliajoilla naukkaillaan 120-160ml maitoa(nania)...hienosti kasvaa ja pysyy tyytyväisenä ja nukkuu hyvin [:D]
 
minto elä hätäile..ei täälkää kääntyillä.tyttö teki sitä 2kk iässä ja päätti unohtaa taitonsa.
 
Noista eri maiden käytännöistä tuli mieleen. Bussissa yks nainen alko juttelee ja kerto, et sen tytär asuu ranskassa ja sil on 8kk lapsi, niin siellä synnärillä on rutiini, että äideiltä kysytään heti synnytyksen jälkeen haluavatko ne lääkkeen, joka estää maidon nousun. Siellä ei oo tapana imettää ollenkaan tai sit ihan vähän vaan alussa. Tuntuu käsittämättömältä. Myöskin niiden äitiysloma loppuu 10vk synnytyksen jälkeen ja jos haluaa jatkaa kotona olemista vauvan kanssa, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kun ottaa lopputili. Että kyllä meillä täällä on tosi hyvin asiat!

Meillä ei myöskään käännytä. Joskus jos oon pedannu sängyn huolimattomasti ja siihen on jäänyt möykkyjä ja laitan tytön mahalleen möykkyjen päälle, niin se osaa kääntyillä "alamäkeen" ja selvästi tykkää siitä.

Tänään kävin juoksulenkillä niin, että tyttö oli rattaissa. Mukavaa oli tutustua näihin uusiin kotikulmiin (me siis muutettiin vappuna). En mä oikeen tiedä miksei saisi laittaa vauvaa vielä rattaisiin, meidän rattaissa ainakin saa selkänojan ihan alas asti, niin puoli-istuvassa tyttö viihtyy ihan hyvin enkä usko, että siitä on mitään haittaa.

Mistähän sais (käytetyn?) Manducan edullisesti?
 
Meillä käännyttiin alle 3kk selältä mahalle, ja hetken päästä siitä mahalta selälle. Ja täälläkin taito unohdettiin, ja nyt viikko sitte alettiin uudestaan kääntyileen, ja menee jo ku vanhalta tekijältä! Olkkarin lattiallaki kääntyilee ku ite käy äkkiä vessassa.
 
En tiä mistä manducaa sais käytettynä, ite ostin suosilla uutena.
 
Tultiin vasta äskön kotiin sieltä seurakunnan järkkäämältä vauvapäivältä. Oli kyllä kivaa, saatiin oma huone käyttöön, syötiin, saunottiin ja hengattiin, askarreltiin jne. Eikä ollu liikaa mitään raamattujuttuja. Ei varmaan ees muut ku seurakunta järkkää tollasia tapahtumia ja leirejä, aattelin ainaki käydä sellasissa. Kaikki leirijutut on niin kivoja, varmaan ku ite ei paljo muksuna päässy ni nyt sitten! Jee, huomenna saadaan piha ojennukseen!
 
 
Freya: kattele huuto.netistä manducaa. Sieltä me ostettiin. Me ollaan ulkoiltu melkeen koko päivä pojan kans [:)] Meinaa pienellä olla flunssa [:(] Saa nähä miten yö menee. Kurkussa selvästi limaa ku tuntuu välillä että tukehtuu [:@] Nokka onneksi pysyy vielä auki!
 
Takaisin
Top