Tammivauvojen arki alkaa

freya ja muut kestovaippailijat: kuinka pitkää vaihtoväliä pidätte päiväsaikaan kestovaipoilla? tietty riippuu vaipasta ja pissan määrästä mut suurinpiirtein. tilasin englannista fuzzu bunz -vaippoja ja siinä paketin kyljessä luki et minimum 12-18 diapers per day, eihän tässä ehdi kohta muuta tehdä kun vaihtaa vaippoja!!![8D]

meinasin käyttää päivällä kestoja ja yöllä liberoa.

huomenna meillä onkin sit neuvola. jännä nähdä kuinka paljon on taas kasvanu kun suuren osan vaatteista on taas saanu vaihtaa isompiin.
 
Meillä kestoja vaihdetaan joku 2-4h välein, en osaa sanoo tarkemmin. Mut tein just vaippalaskelmaa (et osaa etelän reissulle ottaa suurinpiirtein oikeen määrän mukaan), niin keskimäärin meni 7-8 vaippaa vuorokaudessa. Samaa tahtia siis ku kerttiksiäki vaihtais. Ja yöllä tosiaan on liberon kerttisvaippa (läpi yön sama ellei ny ihan selvästi kakkaa ja jää hereielle, muuten en yöllä vaihtele). Hih, jos sen 18 käyttäs vuorokaudessa, ni eihän siinä ehtis ku pyykkään, ja sehän tarkottas et melki tunnin välein sais vaihdella! Ja viä jos siinä luki että minimum!!
 
Mikä koko teillä on ny vaatteissa menossa? Meillä on jo 1,5kk ollu 60/62 senttiset, veikkaan et kohta vaihtuu 68cm:n. Ja kuinka paljo puette tommosella hienolla ilmallaki päälle? Jotenki tuntuu et mä ainaki laitan ihan liikaa, toinen on ihan hikinen ku herää. Mut kun sen tietää et toi kevätsää on aika petollista ni jotenki varoo kauheesti.
 
niin mäkin ajattelin et pari tuntia olis vaihtoväli...
meil on sisällä body ja housut tai potkarit. sit vaunuun kun lähdetään nukkumaan ni aurinkoisella melkein +10 asteen ilmalla laitetaan ohut vanuhaalari, kypärämyssy, villasukat ja hanskat. sit jos on kylmempi niin vähän paksumpi haalari. joskus kun on kylmempää ni laitan bodyn päälle paidan.
meillä on kaikkein suurin pukeutumisongelma silloin kun liikutaan autolla. autossa on se +20 ja sit kun tullaan pois autosta ni +5 ja tuulee. ja jos vähänkin alkaa itkeä autos ni heti on 100 astetta lämpöä haalareissa ja siitäkös huuto alkaa.[:(]
 
mie ostin kokeeksi hubbies vaippoja vai mitä noi nyt olikaan, halpoja. Vaippa ei päälisin puolin vaikuttanut todellakaan hyvälle vaan halpis kakka vaipalle. No tähän mennessä en ole yhtään ollu harmissani kun ostin noita. Istuu tytölle täydellisesti ja imee paremmin kuin muut vaippamerkit.,


Meillä on 60/62/68/74 kokoset vaatteet käytössä. Käytiin tossa auto vaihtamassa niin tein testin ja pistin tytölle bodyn,sukkahousut ja collegepuvun hatun tumput ja toppasukat. Vaikka autossa oli lämmöt viileällä nii silti tyttö ihan hikimärkä.
ulos jos mennään niin mulla o collegepuvun sijasta fleesepuku ja se o siinäkin hikimärkä. mietin että jos rupeis kokeilee vaunuilla makuupussin sisällä collegepuvussa.on mulla tuolla myös tuo kaukalomakuupussi joka fleesee että jos tuntuu että ei tarkene. En tiiä. vaikea keli pukea.


Ainiin tuli mieleen.Eilen ku käätiin kysillä sen keliakia tutkimuksen piirissä niin se sano että kerta pottu oli tehnyt meidän tytölle oireita niin aloittaa ruuan maistelut 4kk jälkeen maissilla ja sitten vasta ruveta porkkanaa ja muuta kokeilemaan.
 
Moi pitkästä aikaa taas. Oltiin tänään neuvolassa. Uudet hienot lukemat 64,5cm ja 7,29kg [:)] Yhä siis kasvetaan hienosti rintamaidolla [:)] Rokotteet saatiin ja tyttö vaan vähän inahti piikistä. Reipas!

Meillä ne kipuitkut sitten loppuivat. En tiedä onko kiittäminen Distafyl- tai Rela-tippoja, vai onko syy jossain muussa. Noita tippoja ollaan kuitenkin syötetty, enkä kyllä taida enää uskaltaa olla niitä syöttämättä. Distafyl-tipat ajattelin lopettaa sitten, kun tyttö lähtee ryömimään, jolloin kai mahavaivat tuppaavat yleensä vähetä (?). Toivottavasti tippojen syötöstä ei ole haittaa. Pakkausselosteesta ei ainakaan ilmennyt, että voisi olla.

Täälläkin tuskaillaan kilojen kanssa. Mullehan raskauden aikana tuli komiat 25kg lisää... [:@] Aika paljon siitä oli kyllä turvotusta, sillä kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen oli jo lähtenyt 15kg. Nyt on vielä lähtenyt 5kg, mutta ne viimeiset 5kg on yhä matkassa mukana [:@]. No, kaipa se siitä... kesään mennessä.. jos ei tähän, niin vaikka seuraavaan [;)]
 
Yamacraw: meilläkin menee sellaiset 6-8vaippaa päivässä. Ei siis todellakaan noin paljo ku noi väittää! Haluavat vaan myydä enemmän... Meillä on yölläkin kestot, laitan vaan vähän ekstra lisäimua joukkoon. Joskus on kyllä tullu läpi, tais tosin vaippa olla jo liian pieni siinä vaiheessa. Kerran kokeilin kertiksiä yöllä, ja siitä kyllä tuli läpi. Meillä siis ei vaihdeta vaippaa yöllä.

Joo jännä juttu toi kakka-asia. Meilläkin oli ennen kakkaa joka ikisessä vaipassa, nyt sitten on jonki aikaa ollu rytmi et on tullut yhdet aivan kunnon megagigakakat päivässä, mutta esim tänään ei oo tullu mitään ja tyttö ihan selkeesti kuitenkin yrittää... Onkohan mun ruokavaliossa jotain, mikä olis syytä jättää pois??? Ruisleivän ainakin ajattelin jättää, kannattaiskohan palkokasvitkin?

Meillä otettiin käyttöön jo ÄP:n mustikka-puolukka-body. Kylläpä se vaan kasvaa niin lujaa...
 
meillä on 68 jo vähän tiukka, 70 on hyvä ja 80 käytetään. suuri osa meidän vaatteista on käytettyjä joten ne 80 on vähän kutistuneet pesussa.
ajattelin et kokeilen autossa käyttää gollegehousuja ja sellasta ohutta takkia. ja tietty pipo. mut hanskat jätän pois mut ne vois ottaa mukaan ja laittaa jos on pidempi matka jossain ulkona.
 
Täällä mamma on saanut huokaista helpotuksesta, kun tiistaina annetuista rokotteista ei ole tullut oikeastaan ollenkaan sivuoireita. Pistoskohtaa herra hieman arasteli, mutta ei sen vakavempaa. Muutenkin se neuvolakäynti meni tosi hyvin. Jostain kumman syystä minä jännitin sitä piikin antamista TOSI paljon, vaikka en omaa mitään piikkikammoa tms. Mutta ainahan se äidin sydäntä raastaa, jos toinen joutuu itkemään kivun takia [:(].

Yohanna tuolla kyseli, että minkäs kokosia vaatteita käytellään... Eilen justiin siivosin herran vaatelipaston ja otin sieltä kaikki 60 senttiset vaatteet pois ja laiton 62:sten kaveriksi 68. Ja tietenkin osat noista 62:sta joutais kans varastoon, kun tahtoo olla eroa valmistajien kokojen välillä. Kotimaiset on aina reilummalla kaavalla tehtyjä... Ja tuo pukeminen on tosiaankin näin keväällä tosi haasteellista. Meillä on käytössä päikkäreitten aikaan ulkona semmoinen ohkainen vanuhaalari päivävaatteiden (body+housut) päällä. Niin ja tietenkin villasukat, tumput, kypärälakki ja ohut pipo. Sitten herra vielä makuupussiin, niin kyllä on muuten ollu lämpimillä keleillä aika hikinen ukko herätessään [:)]. Mutta tämän päivän säällä (+3 astetta ja sataa), niin taitaa olla just sopiva varustus. Ylipukeminen taitaa olla kuitenkin se parempi vaihtoehto kuin, että pukis liian vähän...

Mä olen ollut erittäin positiivisesti yllättynyt siitä, että kuinka helposti pääsin raskauskiloista eroon. Mä kun en ole ollut sitä kaikista helpoiten laihtuvinta sorttia koskaan. Mulla siis imetys on toiminut toivotulla tavalla minuun itseeni ja Joniin [:)]. Mutta onhan tuo keskivartalon päällimmäinen kerros semmosta pullataikinaa, mutta eipä tuo iho ihan niin nopeasti kiinteydy kuin muut kudokset. Nyt saan kuitenkin jo käyttää niitä vaatteita, jotka ovat olleet käytössä ennen raskautta ilman suurempia pakottamisia [:D]. Pääasia on ollut mulle kuitenkin se, että kelpaan miehelleni juuri tällaisena pehmoisena pakkauksena [;)]. Joten elkää mammat murehtiko niitä raskauskiloja, koska sitten kun niistä tekee itselleen suuren numeron, niin silloin ne tuppaa olemaan hankalasti lähteviä. Nää on katos näitä psykologisia juttuja... [:D]

Mutta siinäpä taisi olla kaikki tällä kertaa... Hei, mutta saadaanhan me tänään Jonin kanssa vieraita! Mun huonekaveri synnäriltä tulee tänään käymään meillä. On kiva kuulla, että miten heillä elämä rullaa etiäpäin. Viimeks ku nähtiin, niin koliikin kanssa saivat ainakin taistella :(. Toivottavasti ovat päässeet siitä eroon... Niin ja huomenna taas pakataan koko perhe autoon ja lähetään vapun viettoon möksälle. Eipä oo mitään häävejä kelejä luvannut, mutta eiköhän siellä kivaa jälleen kerran ole [:)].
 
Meillä vaihetaan vaippa 2 tunnin välein ja yöllä ei ollenkaan, jos ei kakkaa ole. Joonalla tosiaan meni tuo massu jumiin pariksi viikkoa ku pottua alotettin, mutta tänä aamuna...huh huh!...tulikin sitte kakkaa enemmän ku laki sallii [:D] Ei ollut kovaa todellakaan! Ja haisi niin kamalan pahalle (muka) [:'(]

Vaatteita meillä on sisällä body, puolipotkari + housut/potkuhousut. Autoon/ulos sitten lisään villasukat, tumput, kypärälakki, pipo, huppari ja fleecepuhu, jossa umpinaiset käret ja sitte vaunuissa makuupussiin. Tuntunut olevan just sopivasti päällä. Tänään laitoin vielä peiton pussin sisään kun tuntuu tuo ilma kolealta.

Joona alkoi nukkumaan uudestaan pidempiä päikkäreitä kun aloiteltiin tuo kiinteä. Ennen oli tunnin hereillä, tunti unta jne. Nyt saattaa olla 4 tuntia hereillä, nukkuu pari tuntia ja on taas pidemmän pätkän hereillä. Ja pottuporkkana on aivan ihanaa <3 Tein eilen satsin soseita pakkaseen niin ei tarvi koko aikaa olla keittelemässä pottuja [:)]
 
Meilläki on aikalailla noi samat koot käytössä, melkein jo 62alkaa olee pieniä. osa on 74 ku ne on tosiaan käytettyinä ostettu ja jonkin verran kutistunu.

Tuntuu olevan kaikilla ongelma toi ulos pukeminen...meillä sama homma! Jos lähetään autoilee ni laitan vanupuvun jota on sit helppo availla.
vaunuissa nukkuessa on joko vanupuku aurinkoisella kelillä ja sit jos on tällänen kostean kylmä sadesää ni on vielä kevyehkö toppapuku.. alle en laita enää mitään välipukuja. Äitiyspakkauksen sydänpussi on käytössä vielä sit lisäksi. Vaik olis aurinkoinen keliki ni varjossa on siltii vielä petollisen kylmä.
kypärähattua en oo enää käyttäny ku sen jälkeen on niska aina ollu ihan hikinen..ihan perus kangaspipolla on menty.
Mä oon kans sitä mieltä et liikaa mieluummin ku liian vähän, siitä saa sit nopeesti kevennettyä jos tarvis.
Mä ostin nyt niitä maxikoon vaippoja ja hyvin on pitäny pissat yöllä, ostin Xtran vaippoja, on ollu jees. Poikavauvoilla varmaan helpompaa tuo ettei tuu pissat läpi ku pissa suihkuaa yhteen kohtaan, tytöillä varmaan tulee hellpommin yli reunoista...tai niin ainakin kuvittelisin....

Mitäs mammojen vappuun kuuluu?
Me ollaan ihan kotosalla, mies tulee tänään viikon työmatkalta kotiin ni ihanaa ku saa sen kotiin <3 on se aika raskasta hoidella vauvaa 24/7 yksin... jos vaikka viikonloppuna nukkuis koko yön yläkerrassa yksin [;)]Mies on luvannu hoitaa syötöt, alan olee aika väsynyt jo... vaikka Nuutti herääki kerran yössä enää ni kyl sitä silti kaipaa kunnon yöunia ilman mitään katkoja...
Mä leivoin just appelsiinijuustokakun ja huomenna koklaan munkkeja ekan kerran ite! mua pelottaa se kuuma rasva et se syttyy palamaan.. onks täällä munkkikonkareita jolta sais hyviä vinkkejä munkkien paistoon?

Mäku täällä sanoin aiemmin etten ota vellejä käyttöön....Nooooooo kaupassa osu vellit silmään ja päätin koklata.. sekotin iltamaitoon pikkasen velliä sekaan, Nuutti joi hyvällä halulla ja nukku 7h putkeen! liekö sit vellin ansiota vai ei, mamma oli tyytis [:D] Et en ehkä kuitenkaan kokonaan siirry velliin mut jos vähän maitoon sekottaa ni vaikutti ainaki ihan hyvältä.
 
mulla meinas viime yönä palaa pinna. eka uni pätkä oli neljä tuntia tytöllä..sen jälkeen 1-2h välein heräs ja päätti sitten enne kuutta herätä ja valvoo aamu ysiin asti...ooon töööööööt...tekis mieli alotella vellejä tai jotai vastaavii mutta ku ollaa tossa pirun keliakia tutkimuksessa nii mielellää pitäs heidän ohjeissaan pysyä...ja toisaalta jos mie syötän tytölle muuta ku tissiä nii se huutaa kurkkusuorana suuttumustaan...eli jonkun muun pitäs syöttöö ja mie en sais olla koko kämpässä. että sellasta...
 
Kaylies toi on niin hirveetä ku vauva kukkuu just esim aamulla aikasin ja ite on niin väsy ettei tiiä miten päin olis et pysyis hereillä! huh onneks meil ei oo noita usein enää..välillä kylläkin..yritä siinä nyt sit toista viihdytellä ku oot nukahtamaisillas..ja jos on ite väsy ja vauva kitisee ni siinä kyllä on hermojen meno oikeesti lähellä..jotenki väsyneenä se pinna kiristyy niin paljon helpommin:( Nuutti täyttää ens viikolla jo 4kk! mihin katos  mun vastasyntyny nyytti?"?" et ehkä ne yöunet alkaa kaikilla tästä pikkuhiljaa pitenemään [:)]
Mikä keliakia tutkimus teillä siis on? epäilläänkö tytöllä sitä?
 
Paistoin kans ekaa kertaa viime vuonna ite munkkeja, ja ihan hyvin suju eikä rasvat roiskunu! Huomenna kans teen niitä ja perunasalaattia. Käydään siskolla alkuillasta ja sit tullaan kotiin, ei sen kummempaa vappua. Lauantaina si ehkä naamiaisiin!
 
En oo kans yhtään kokonaista yötä nukkunu koko aikana, yleensä pisin pätkä se 3-4h, mut herää sen 2-3 kertaa yössä ni jaksaa viä. Yöt nukun ehkä 10h, koska ei saa putkeen nukkua, ni tollai on jaksanu ihan hyvin. Ja parin viikon päästä Pihla onki sen 4kk, mihin aattelin täysimettää, ni jos sitte sais nukuttua kauemmin putkeen. Ja viime yönä nukku muuten 5,5h, mut ite on jotenki tottunu herään aikasemmin, niin jotenki pari kertaa heräsin tarkistaan etteikö se viäkä syö!
 
Niinpä, kohta toi nyytti täyttää 4kk eikä oo enää pieni vauva!!!!!!!!!!!
 
Kattokaa ny paljoko toi napero tossa laskurissa on jo kulkenu eteenpäin!!!!
 
Ootteko muuten huomannu kuinka haasteellista vaipanvaihto välillä on.. Ainaki meillä tyttö ei malttas pysyä millään paikallaan, kädet ja jalat heiluu ja vetää itteensä kaarelle!
 
Onkohan mulla kerranki jotenki liikaa aikaa ku näin usein kirjottelen..
 
Aavakin viuhtoo ja huitoo vaippaa vaihtaessa, yleensä tosin vaippapussi vie kaiken mielenkiinnon.. Sitä on niin kiva hypistellä ja kiskoo... Ja sit se pussi tulee mukaan ku lähetään pois makkarista...
Tänään oli toinen vauvauinti kerta, pimu on niin onnessaan että. Aivan ihanaa kattoo ku toinen naureskelee ja pölisee, polskii ja läiskii vettä minkä kerkee [:)]
Vaipan vaihto väli on se pari tuntii täälläkin. Yöllä ei vaihdella.
 
Ihana päivä takana,vaikka sää on ollu aika huono..[&:]
Ollaan vietetty mun synttäreitä tänään,kakkua syöty eeerittäin paljon![:D]
Nyt mun ihanan miehen kainaloon kattelee leffaa[:)]

Hauskaa vappua kaikille.
Me ollaa ihan vaan kotona perheen kesken.Käydään käppäilemässä torilla ja ehkä ostetaan pikku ilmapallo pojalle [;)]
 
osallistuttiin vapaaehtoisesti siihen ja sitten selvisi että PInjalla on 5%alttius sairastua. Olemme nyt seuranta ryhmässä jossa saadaan noita ruokaneuvontaa ym juttuja kysiltä ja neuvolasta ja 9kk iästä lähtii annetaan verinäytteitä ja kakkanäytteitä 4ikävuoteen asti.
 
meillä oli neuvola tänään. huimasti tullut pituutta 3vkossa lisää, nyt oli 65,9. sentti viikossa![:D] ja paino oli 7110g. pituus käyrä menee aika lailla ylöspäin... ja senpä takia sitten neuvolan tädin sekä lääkärin kans pohdittiin et aloitetaan kiinteät. joten pottua soseeksi![:)]
lääkäri tutki miltsua ja se oli tytön mielestä ihan super hauskaa! hymyili ja kujersi ja lääkäri oli ihan ihmeissään. sit lääkäri sai tutkimukset valmiiksi niin kauhea parku et mihin se kiva täti hävis [:(] ja taas hymy naamalle kun saatiin vaatteet päälle ja päästiin istumaan ja aloitettiin tutkia korvia. lääkäri sanoi että hänellä ei ole mittään muuta sanottavaa kun että onpa iloinen lapsi! mut niin hän onkin!!
joko muuten muilta oli moro-refleksit hävinneet? eli siis kävely ja käsien levitys kun "meinaa pudota".

neiti vetäs 3 tunnin päikkärit illan suussa. ja mä olen niin tyýtyväinen niihin kestovaippoihin. ei ollu edes kostea unien jälkeen. laitoin kyllä kolme imua yhden sijaan.

me täällä mietitään et lähdetäänkö mökille mummin ja vaarin seuraksi...? vappuna siis. olis ihanaa päästä taas talven jälkeen mökille mut ainut miks mä vähän pohdin sinne lähtöä on nämä kylmät ilmat. se kun on ulkomerellä ja siellä ei ole sähköä. et miten Miltsu sit tarkenee.. isukki todennäköisesti viettää vapun italiassa työmatkalla[:@]
 
voi tööööt! neiti päätti syödä viime yönä tunnin välein!!![&:][&o] mä olen ihan poikki, ihan ku ei olis nukkunu lainkaan...
 
Yamacrawilla taitaa maito lisääntyä [:)] Mulla alkoi menkat eilen [:@][:'(][:(][>:][X(][:-] Mitähän seki nyt sitte imetyksen kannalta tarkottaa???!! Enäähän ei olla menty täysimulla, mut nyt on hirvee ressi päällä, miten saan maidon taas lisääntymään (outo tämä mieli). Oli jo aiemmin sellanen olo etten yksinkertaisesti jaksa olla tissittämässä jatkuvasti ja nyt ku ei tarvi aina olla niin ressaa järkyttävän paljon!! Yösyötön jälkeen (klo: 05.15) ei taas pahemmin ole uni maistunut [>:] Ja illalla pitäisi jaksaa lähteä viihtymään, kun kerran Joona menee mummulaan! Tai eihän se pakko ole, mut täytyyhän tilanne käyttää hyväksi! [:D] Pari yötä on poika sitte kotona ja menee toiseen mummulaan. Äitini on yleensä vkl:t töissä niin haluaa pojan viikolla hoitoon. ISI JA ÄITI SAA NUKKUA!!! [:)]

Miksi tää mun mieli tämmösiä kepposia tekee?! [:(] Taidan olla yliväsyny ja ku tuntuu taas että aivan sama miten tekee, tekee väärin! Oli kyse imetyksestä, koirasta, kodin siivouksesta tai omasta levosta. HUOH! Meillä mies haluais että koira laitetaan pois kun se on tommonen häsläri, mutta en tiiä. Välillä tuntuu että niin ois parempi, ku ei ole aikaa enää niin paljoa ja tuo on aktiivinen koiruus. Tunnin remmilenkki on yhtä tyhjän kans vaikka kuinka yrittää samalla sen aivoja aktivoida. Sillon lenkki riittää ku käydään reipas tunti mettässä irti, mut nyt kun on lumen alta paljastunut kaikkia hajuja niin tuo saattaa hävitä omille teilleen [:@] (mettäkoiraa kun tuossa on). Eilen kokeiltiin pyöräilyäkin, mutta saa nähä jääkö seki kokeiluksi ku linnut kiinnostaa niin paljon! Hengenvaarallista hommaa

Kiitos kun sain avautua! Josko tuo äidin aurinkoinenkin pikkuhiljaa yöunilta heräilisi...
 
Takaisin
Top