Tammivauvojen arki alkaa

nojoo...kirjoitan taas kun on aikaa...neiti on viel päikkäreillä ja teeveestä ei tuu taas vaihteeks mitää...

meil nukutaan aina ilta yhdeksästä tuonne kolmeen-neljään...riippuen mitä on illalla ollu,oikeen jos on jännää ni neiti nukkuu aamuun asti[:D]
sit kolmen-neljän aikaan syödään ja kuuden maissa oon herätelly sit vielä toisen kerran kun isi lähtee töihin...muuten neiti nukkuu tunnin sen jälkee ja herättää mut kesken makeimpien unien[:D] kuuden aikaan vaihdetaan vaippa ja syödään.sit mennää yhdes vierekkäin meidän isoon sänkyyn ja hornotetaan molemmat 10-11 asti aamulla...aluksi meilläkin oli tuo klo. yhden ruokailu,mut nyt sekin on jääny pois ja välillä unohtuu tuo kello neljänkin syöttö...ei tuo pikku muru heräis varmaan yöllä edes syömään ellen mä heräis sen ähinöihin ja syöttäis.ei se oo enää aikoihin itkeny yöllä nälkäänsä(tuskin koskaan),mölähtää vaan jos ihan ehdottomasti on saatava yöpalaa...[:)]

MAMMA86:mulla se tissimaitopulma oli kun maito muuttu liian vetiseksi täyttämään meidän suursyömärin massun.nyt sit pullolla syöttelen...sinne kyllä lisään aina omaa maitoani vähän(ei vaahtoa korvike-velli nii pahasti) ja lypselen joka ilta.
 
minkä ikäsenä teidän pikkuset on ekan kerran kääntyneet selältä mahalleen? Jimi, just kun pääsin kirjottamasta ettei kääntyile paljoakkaan, ähisi ittensä mahalleen sängyllä...
 
Ch: Meillä oli kielijänne ihan kielenkärjessä ja ihmettelin ku Joona yritti tissille, muttei saanu sitä suuhun. Rintakumilla kokeilin melkeen heti ja imettäminen onnistui. Tajusin ettei poika saa otetta jne. Lääkäri sanoi että jänne saattaa venyä ajan kanssa, mutta vaadin napsasta poikki koska viimeistään puhumisen kanssa tulee ongelma. Serkultani leikattiin koulu iässä sama vaiva, kun ei ässät ja ärrät alkanu tulemaan. Sukuvika meillä...
 
niisuneiti: meillä on vähän samanlaista yömeininkiä.
nukkumaan mennään viim. klo 22 aikaan, syödään ekan kerran 12-1 aikaan, sit 3-4 ja puol 7. ylös noustaan klo 8 aikaan. aikaisemmin vain tuhisi että heräsin ja annoin tissin suuhun. söi ja nukahti n. 10min mutta nyt on jäänyt lussuttamaan pidemmäksi aikaa. en usko ainakaan meidän tapaukses tarkoittavan sitä et maito loppuis ja olis nälkä vaan ennemminkin tankkaa läheisyyttä. mut näillä mennään. nyt kun tähän tissittelyyn on tottunut niin en jaksa kyllä ruveta pulloilla pelaamaan ennen kun on ehdottoman pakko.
 
Nyt ahdistaa ihan sikana tää ulkonen olomuoto ja maha ja jenkkikset ja kaikki!!!!!!!!!! Oikeen sellanen itseinho että itkettää. Sit ku tulee tämmönen ni syö kaikkee ku ei kuitenka ikinä laihdu ja sit ahdistaa viä enemmän. Mä haluun omat vaatteet ja olla ees jotenki tyytyväinen itteeni!
 
 
 
olin kaverin luona yötä. sillä o 1kk ikänen pikkunen. Löyty tissiraivoamisen syy-ei tule yksinkertaisesti tarpeeksi maitoa. Vein sille ton rintapumpun lainaan niin jo vuorokaudessa saatiin jatkuvalla syöttämisellä ja pumpulla pumppaamisella kasvamaan maidon tuotanto 10ml kun pumpulla sitä mitattiin ja tyttökin tyytyväisemmäksi. tietty antaa sille korviketta myös kaveri mutta yritetään sitä maitoo saaha tulemaan.

Meijä tyttö oli iha myyty tuon pienen vauvan eessä. Yhtä hymyä koko ajan. :D oli niin sulosia kummatkin.

YaW:en oo saanu viestiä. Pistä tuovinen.kati@gmail.com


Jottai piti kirjottamani mutta unohin jo
 
Hiawatha: Oletko kokeillut "hörpyttämistä"? Kerran vasiten kokeilin pojalle tuttipullon reunasta ja jätkä hörsi ku vanha tekijä. Sillain olen saanut pojan rauhottumaan monasti jos on kunnon raivari päällä, ei kelpaa tissi/pullo. Hörpytelly sen verran että pahin menee ohi ja saan rauhassa tissille/pullolle. Toivottavasti teillä tilanteet rauhottuu.

Meillä mennään yöunille 21-22 aikaan ja nukutaan 4-6 asti. Ja sitte herätään vasta aamulla ja parhaillaan jatketaan unta vielä lähemmäs puoltapäivää.

Alottelimma maistelemaan perunaa eilen ja voi että poika tykkää [:)] (kerronkohan tänki jo tuhannen kerran??) n. ruokalusikallisen olen päivässä antanut ja ei ole masun kanssa ongelmia [:)]

Ja tänään Joona alkoi leikkimatolla kurottelemaan käsillä leluja kohti <3
 
ALKUPERÄINEN: Yamacraw



mut kertokaas jotain vinkkiä kun meillä menee usein kylvyn jälkeen kauheaksi huudoksi. eli kylpysysteemit siis näin; ensin syödään ja ollaan pirteitä. sit kylpyyn ja siellä ensin ammeessa ja sit suihkun alla huuhdotaan. luultavasti tykkää kun hymyilee ja huitoo. sit pyyhkeen sisään ja makkariin kuivattelemaan. tässä vaiheessa ylensä kaikki vielä ok mut n. 5min päästä alkaa itku joka muuttuu ihan hillittömäksi huudoksi! ei meinaa rauhoittua edes tissille... ei vaikutusta vaikka olen käärinyt pyyhkeen päälle villapeiton et ei tulis kylmä. aika rasittavaa... en tiedä mitä tekis.[&o]


Minä kuivattelen meidän tyttöä hiustenkuivaajalla, tykkää siitä todella paljon [:)]
 
Tais selvitä meidän typyn yöheräämisten syy.. NÄLKÄ!
Annoin eilen iltaruokana korviketta 80ml ja tissiä päälle. nukkumaan mentiin klo 21.30. Eka herääminen oli kuten "ennen vanhaa" 6h päästä, eli 3.30. sit tisseiltiin ja tyttö nukku kiltisti seiskaan jonka jälkeen taas tisseiltiin ja nukuttiin kiltisty ysiin.
Täällä on niin tyttö kuin äippäkin todella hyvällä huumorilla ja tosi pirteenä [:)]
Ja siitä että annan tuolle jotain muutakin kuin tissiä, en tosiaan ala potea huonoa omaatuntoa.
Meillä perunan johdosta masu toimii loistavasti, perunaporkana velli on suurta herkkua (sen mitä oon antanu, on horassu sekunneissa).
Yritin sit syötön jälkeen illalla pumpata käsin maitoa, niin eihän sieltä tullut kuin yhteensä 50ml ja siihenkin meni reilu vartti, eli en ihmettele, et tyttö on väsyny ennen ku on saanu masunsa täyteen.
 
hiawatha: mitä jos alkaisit opetella jo nokkamukin käyttöä? kun sitä kuitenkin jossain vaihees tarvitaan ja tuttipullot jää pois. monet on sanoneet et jos lapsi ei tykkää syödä tuttipullosta ni nokkamukista sujuu paremmin.
 
Kylvyn jälkeen olen antanut Joonalle vettä tuttipullosta huikan ennen pukemista. Pysyy paljon paremmin rauhallisena siihen asti että saa tissiä. Ja jos ollaan saunassa kylvetty niin oon siellä antanu vesihörppyjä. 
 
Ch: ei meilläkään eetu viihdy enään ollenkaan selällään saati mahallaan,kauheasti tykkää vaan istueltaan olla sylkyssä..[:D]
täällä ei olla viel käännytty selältä mahalleen,kuhan nyt sais sen ees viihtymään selällään..

Yohanna: Älä kuule sure,et oo ainut..mulla on sama ongelma,että en vielkään mahu mun vanhoihin farkkuihin saati sitten muihin housuihin..[:@]ja sit ku ei viittis kuitenkaan ostaa kauheesti uusia housujakaan kun on noita vanhoja farkkuja mihin haluais ees joskus mahtua..täytyy vaan nytten tyytyä johkuin löysempiin housuihin,tosi vitun jees..

joo no meillä on huomenna onneks 3kk neuvola ni sit saadaan varmaan ruveta antamaan jo noita soseita..jospa sitten ruvettaisiin meilläkin nukkuu vähän pitempiä pätkiä..hope so..[:D]
 
Tultiin just vauvauinnista. Aava oli ihan onnessaan [:)] Oltiin tosiaan ekaa kertaa ja oltii melkeen koko 30 min. Lopussa tuli hiukan käninää, joten totesin parhaaksi poistua takavasemmalle..
Ens kerralla sitten koko aika [:)] Voi olla et tää äiti ja mummo oliva enempi innoissaan ku Aava.. Nyt se nukkuu tuossa tyytyväisenä päikkäreitään.
 
Hups, taisin provosoida Pipskua hieman... [;)] En usko edellisessä viestissä kuvailemasi tapahtumaketjun (kuinka lapsi muuttuu anorektikoksi) olevan väistämätön. Ehkä sinulla on sellaiset kokemukset, ja toimit niiden perusteella? Kuitenkin on paljon (esim juuri sormiruokailulla aloittavia) lapsia, jotka aloittavat kiinteät omaan tahtiin puolen vuoden ikäisenä tai jopa vanhempana, eli lapsentahtisesti, kuten nykyään on muotia sanoa. Nämä lapset oppivat näin myös eri makuja ja koostumuksia (toisin kuin mössön syöjät), säätelemään omaa ruokatarvettaan ja eräiden tutkimusten mukaan oppivat myös ruokailuvälineiden käytön nopeammin kuin ne, joille joku muu laittaa lusikkaa suuhun. Näiden tutkimusten perusteella näyttäisi jopa siltä, että lapset ovat moniruokaisempia verrattuna lapsiin, joille on tuputettu ruokaa (sormiruokailussa lapsi voi itse valita, mitkä ovat hänelle mieluisia makuja/koostumuksia ja rauhassa omaan tahtiin edetä mausta makuun).

En edelleenkään ymmärrä, miten maito+velli olisi jotenkin ravitsevampaa kuin sama määrä kaloreita maitona/korvikkeena. Kun kirjoitit, että maitosi ei ole tarpeeksi rasvaista, niin ajattelitko, että velli sitten olisi rasvaista? Perusvelli on lähinnä pelkkää hiilaria ja tärkkelystä, jotka nykyajan käsityksen mukaan ovat melko köyhää ja yksipuolista ravintoa. Pidän luonnollisena, että lapsi tarvitsee paljon erilaisia vitamiineja, mineraaleja, hyviä rasvahappoja ja oikeanlaatuisia proteiineja myös. Näitä vellissä ei ole, äidinmaidossa ja korvikkeessa sen sijaan oikein laadukkaasti.
 
Moe!
Kaikennnäköistä mielipidettä tosiaan tuosta ruokailusta on täällä ollut...mutta teki niin tai näin niin eiköhän näistä nappuloista kasva ihan normaaleja lapsia kaikista[:)]
Mä esim nyt päätin etten anna sitä velliä ollenkaan, korvikkeella mennään ja soseita maistellaan. Nuutille ainakin nyt on porkkana viikon verran maistunut, perunaa aattelin kokeilla viikonloppuna uutena makuna.. En tiiä johtuuko pienestä sosemäärästä vai mistä, mut parina viime yönä Nuutti on herännyt enää vaan KERRAN! [:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Menee viim klo 21 nukkumaan, herää siinä 1-3 välissä ja sitte seiskan kasin aikaan...Äiti on levännyt ja iloinen!!!
Mut tästä on poikinut uusi "ongelma".... Jos en vaihda vaippaa yöllä niin aamulla on pissat jo yökkärillä ja vaippa painaa satakiloa! Ku ennen en oo vaihtanu ekalla syötöllä ku on heränny parin tunnin päästä kuitenkin.. no pitää muuttaa taktiikkaa:D onks muilla tälläsiä paljon pissaavia vauvoja[;)] ? Ennen ku tosiaan heräilyt oli maks kolmen tunnin välein ni ei vaippa ehtiny tulla niin täyteen, nytte nukkua posottaa ja pissaa minkä kerkee unissaan!
Ni miten teillä joilla on nukuttu jopa se 10h putkeen ni onks tullu vaipoista yli?

Teenkin vaippakyselyn tähän jatkeeksi:D mitä vaippoja käytätte?
meillä tällä hetkellä käytössä Rainbown midivaipat. On ollut hyviä. liberosta en tykänny enkä pampersista, tuntuu jotenki tosi pieniltä ne koot ja ei ollu niin imukykyisiä meidän tarpeisiin...LIDLin vaipat kans ihan ok. mut seuraavankerran ku ostan vaippoja ni varmaan jo ostan isompia....
Pyörittelin pitkään kaupassa biohajoavia vaippoja, olikse nyt joku nature's merkki tms... mut en sit ostanut vaikka idea on kyllä ihanteellinen! ei tulis sitä kamalaa jätettä.. Meillä vaan kun roskat viedään tonne lähikoululle ja siellä on bioastia jossa on ollut muovipusseja yms eikä sitä oo tyhjennetty koko talvena ni en oikein tiedä haluanko sinne sitte viedä niitä vaippoja ku en tiiä mihin ne päätyy..varmaan kipataan kaatikselle samaan kasaan.. Meillä on aikeissa ostaa sellanen oma iso kompostori että sitten voisi kompostoida vaippojakin[:)] Äitiyspakkauksen kestovaippoja en ole kokeillut ja ne näyttää jo aika pieniltä...sen verran olen  mukavuudenhaluinen että mulle riittää jo muutenkin iso pyykkivuori, en kaipaa siihen enää mitään paskasia vaippoja pestäväksi.

Että tällästä taas...se olis sit perjantai ja ihana viikonloppu perheen kesken edessä! mua huvittaa ku mies aina hihkuu perjantaisin et ihanaa ku on viikonloppu, itelle ku nää päivät on niin samanlaisia ettei aina tiiä mikä viikonpäivä on[:D] mut onhan se ihanaa ku mies on kotona, ens viikolla joudun taas olee ti-pe kahestaan nuutin kans ku isäntä työmatkoilla, viime viikollaki se oli pois ja vielä ylimäärästä ton lentokiellon takia[>:] mutta ku on Nuutin kanssa kaksin jonku aikaa ni voi että se on ihanaa aina saada mies kotiin <3

Mitähän muuten Elegialle perheineen kuuluu?? ku en oo lukenu kuulumisia hetkeen![;)]

Mukavaa viikonloppua kaikille!!! soseilla ja vellillä tai ilman [;)]
 
FREYA:sen verran palaan viel tohon meidän keskusteluun,että käytän sitä velliä paksuntamaan tuota nania kun tuo neiti hotkii sen maidon muuten väärään kurkkuun(on kova kiire aina syödä)tai sitten röyhtäilee ja puklailee seuraavan kaks tuntia ja sit pyytää jo lisää ruokaa.tuolla maissivellillä on saatu sit paksummaksi vähän sitä nania,ettei tutistakaan tuu niin lujaa(en käytä vellitutteja kun niiden kans on tullu jo pari ongelmaa kun oon vahingossa kiireessä nypänny vellitutin maitopulloon ja siitäkös huuto repee ja kaikista parasta kun ollaa viel kylässä jossai...[&:])

Meillä on käytös liberon kolmosvaipat öisin ja päivisin oon laittanu pampersin kolmosvaipan,on pehmeempi mun mielestä ja joustaa päivän potkutteluissa paremmin kun tuo libero...tuolla nyt odottelee paketti liberon nelosia(housuvaippoja) että kun pampersit on loppu ni niitä sitten...argh...mua tuijotetaan sitteristä...[:D]

kurja juttu...ihan pakko kertoo tää,mun mielestäni kuuluu näihin meidän vauvakeskusteluihin niinku mikä tahansa muukin...ei sitä tiedä kuka meistä on näin tehnyt...kaverilla(miespuolinen)on vuoden vanha tytär...niitte parisuhde-elämä meni ihan hyvin kunnes nyt kun se lapsi täytti vuoden niin tämä avovaimo kertokin tälle mun kaverille että tyttö ei ookkaa sen.oli pieni isku...nimittäin ne piti jo kauan ennen sitäkin yhtä ennenku tää likka tuli raskaaksi...nyt ne sit kärvistelee pakonomaisesti saman katon alla ja tää mun kaveri meinaa suurin piirtein pistää tän likan hirteen...nii vihanen se on sille...ja mä koitan parhaani mukaan tukee ja auttaa,ettei se tekis itelle mitään,on lapsuuden kaveri [:o] toivottavasti kukaan meistä ei oo tehny omalle rakkaalleen samanlaista "ähäkutti"juttua...miehet kun ei kestä meidän päähänpistoja niin ku me kuvitellaan...niilläkin on tunteet ja yleensä ne on viel tunteellisempia kun me...ja kaiken hyvän lisäksi vauvat on niiden heikko kohta...on se hienoa ajatella,että tuo pikku nykerö on omaa lihaa ja verta.ja sit ku tehdää tällä lailla et lapsi ei ookkaa sun ni maailmahan siinä romahtaa...[:(]
ja palaan jälleen taka-alalle...hyvää viikonloppua kaikille...
 
meillä on liberon kolmoset käytössä. ei ole niillä tullut koskaan yöllä ohivuotoja mut Miltsu ei kyllä kauheasti yöllä pissailekaan. meillä tuli jossain vaihees vuotoja mut suurempaan vaippakokoon vaihto auttoi. käytettiin jossain vaihees pampersia mut en tykänny niistä. mun mielestä niiden imukyky oli huono ja iho alkoi punottaa helposti.
jossain väitettiin ettei ne nature's vapatkaan mihinkään häviä tiedä sitten mikä on totuus?
 
Meillä on käytössä Liberon 3 ja kestot. Kestoja käytän kun jaksan [:D] Yöksi oon välillä laittanut keston ja välillä päivällä. Toisista kestoista tulee reunan yli pisut.. käytänköhän niitä väärin???

Pisu vuotoja ei ole yleensä päivisin eikä öisin, vaikka meidän neiti pissiikin tosi paljon.

Eilen illalla annoin taas tytölle korviketta 100ml ja sit tissiä päällä, niin nukua tohotti taas sen 6h ja sit pikanen syönti ja taas 3h. taas hiukan syöntiä ja jutustelua ja sit unta hetkeksi. ylös noustiin puol ykstoista [:D] laiskuus!!!

Äippä sano, et jos menkat alkaa, niin se vaikuttaa maitoon (tai siis hormooneihin) ja maitoo ei sit tuu samalla tavalla jne. Ja mulla on ollu nyt pari kertaa. Ja tärkeintähän on et vauva on kylläinen, ja hyvä jos saa vielä omaa maitoa edes jonkin verran.
 
...aijuu...ihan asiasta joulupukkiin...miks ihmeessä nuo vauvat nukkuu aina jalat levällään?vaipanko takia?on aika kosmisen näköistä kun tuo meidän neiti nukkuu tuos sohval päikkäreitään jalat levällään[:D]
 
Minto, meillä on käytössä ne biohajoavat Nature -vaipat. Tosin vaan päiväsaikaan, kun vaihtoväli on lyhyempi. Öisin olen huomannut että ne vuotaa helpommin kun nuo Liberot, mitä käytetään nykyään öisin. Meillä ei vaippaa vaihdeta öisin ellei ole ihan pakottava tarve. Poikaa ei tunnu haittaavan vaikka vaipassa oliskin jotain, enemmän se häiritsee kun sitä vaippaa alkaa vaihtamaan kesken unien. Vaipanvaihdossa se ehtii herätä kunnolla ja on sitten vaikeempi saada jatkamaan unia.
Mutta siis - ihan hyviä vaippoja ne Naturen vaipat on, pikkusen kalliimpia kun nuo suositummat merkit, mutta olen valmis maksamaan niistä auttaakseni luontoa. Kestovaippojakin meillä on, mutta en sitten jaksanut alkaa siihen rumbaan, olen varmaan myös liian mukavuudenhaluinen...  Joten tällaiseen kompromissiratkaisuun päädyttiin meidän perheessä. [:)]

Muuten, jos täällä joidenkin ihmisten kommentit alkaa ärsyttämään, niin ne on aina mahdollista blokata ulos omasta näkökentästään tuolta asetuksista... [;)]
 
Takaisin
Top