Tammivauvojen arki alkaa

tänään se sitten tapahtui!! nimittäin neiti oppi kääntymään selältään kyljelleen!! joo joo siis tiedän et pikku juttu mut mä olen silti ihan fiiliksissä[:D][:)]
ensin luulin et se oli vahinko mut nyt on kääntynyt jo niin monta kertaa et on pakko uskoa...
 
Minun jälkitarkastus ja poitsun 2kk neuvola takana... Minulla kaikki hyvin: painoa on vajaan kilon verran vielä enemmän kuin ensimmäisellä neuvolakäynnillä, hb oli huikeat 153 (synnäriltlä lähtiessä 98) ja Cerazette pillerit käytössä. Poitsun strategiset mitat tältä päivältä 5835g, 59,5cm ja kuupa 41 cm. Eli täällä kasvetaan huimaa vauhtia :)
 
heipä hei!

Pampula: täällä sama juttu. meitin neiti nukkuu harvemmin kunnon pitkät päikkärit sisällä. ulos en uskalla jättää (asutaan kerrostalossa) ja toinen herää samantien ku päästään sisälle. joudun vielä kantaan ton kopan ylös ku meillä ei oo hissiä. Sofia nukkuu sellasia puolen tunnin pätkiä sit useemman. yöt meillä onneks nukutaan toooosi hyvin ja yhdellä syötöllä/yö ollaan menty jo jonkin aikaa. harvoin täytyy nousta kahteen kertaan. aamulla tosin saatetaan syötön jälkeen jäädä vielä makoileen/torkkuileen mut yöllä kun tyttö herää, niin vaihdetaan vaippa ja syötetään ja neiti yleensä simahtaa samantien uudestaan.
Mulla oli jälkitarkastus viime viikolla ja samalla tytöllä oli neuvola/lääkäri ja sai sen Rotan. neiti kasvaa hyvin ja lääkäri oikein kehui että tuntuu paljon vanhemmalta tytöltä mitä onkaan kun noin jo juttelee ja hymyilee. :) pituutta oli 56cm (49 syntyessään) ja painoa 4434g (3245g). muutaman päivän tuo mahaansa valitteli rokotteen jälkeen ja pulautteli tavallista enemmän, mut nyt taitaa jo olla ihan jees. mut voi herttinen et toi tyttö kuolaa! koko ajan kuola valuu ja käsi menee suuhun.
mitäs vielä? ei taas pysty muistaan... kärryttely on kivaa ja ristiäiset on pääsiäisen jälkeen. ei kai sit tällä kertaa muuta. lueskelemassa käyn usein, mutta kirjoittelu vähän harvempaa.[:D]
ihania aurinkoisia päiviä, mammat!

niin ja mulla painoa oli se 5 kiloo enemmän kun plussatessa ja täällä kans nyt cerazette käytössä.
 
mulla alko tänää menkat. tasan kaks kuukautta sitten oli laskettu aika eli menee päivälleen samoissa rytmissä näköjää nytkin paitti viikon päivä eri mutta kalenterin päivä sama. cerazetet o vielä laatikon pohjalla koskematta kun ei ole noita peiton heilutteluja kärsiny tehä. kortsun kanssa sattu nii kovasti että piti lopettaa kesken hommat...eli kipu tais aiheutuu tuosta kortsusta ku se menee ruttuun siinä varressa pikkusenkaan...tehnyt myös enne raskautta näin että aiheuttaa joskus kipua. että pitäs olla ilman sitä nii ei olis mitää ongelmaa. no odotellaan sillä en halua syödä noita pillereitä vaan odotella sitä kierukkaa.hommiahan voi tehdä muutenkin :P
 
Tulivaan sellanen jännä juttu mieleeni tästä Elegia sun tilanteesta. Jos näin terkka lääkäri on sulle sanonut niin entäs nämä ihmiset jotka ovat lestadiolaisii eli uskovaisii joilla ei saa olla mitään ehkäsyä käytössä. Mielenkiintoista..kaikkee sitä rupee ajattelemaankin illan kähmässä.että mitenhän heillä olisi tollanen tilanne...että heilusko peitto vai ei vai mittee tekevät. Joo kai mun pitäs mennä unille ku alkaa kaikkee hullua miettimään :P

Mutta en menis sata prosenttisesti luottamaan toho lääkärin juttuun. Tottakai sulla o riski suurempi kun on kaksi lasta ollu istukan takia vaikeuksissa/vaarassa. Mutta ei se silti estä, koska koskaan ei varmasti tiedä että millainen on mikin raskaus.

Tästä hyvänä esimerkkinä että eräs tuttu on tehny viis lasta. ja vasta viidennen kohdalla tuli hirveästi ongelmia. Ja toisella tutulla taas päin vastoin että ensimmäisen kohalla tuli ongelmat ja muiden kohdalla ei taas mitään.

Luonto on hassu.

Mutta kannattaa tosiaan käydä ihan kunnon lääkärillä. tsemppiä.
 
meillä oli isukilla näköjään noin 2kk totutteluaika. on alkanut ottaa ohjaksia omiinkin käsiin mitä vauvan hoitoon tulee. on kyllä ollut mukana alusta asti mut aina kysynyt että mitä tehdään jne. edellispäivänä päätti ihan itse pukea muksun ja laittaa vaunuihin ja lähteä lenkille[;)]
 
Yama toi on niin ihanaa ku miehet hoitaa [:)][:)]Mun mies on ollu tosi kivasti koko ajan mukana Nuutin hoidossa! Mä hoidan yösyötöt pullosta kun hän käy kuitenkin töissä ja tarttee ne unet. Mut  muuten hoidetaan kaikki puoliks [:D] Se on ihanaa katella ku isä ja poika viihtyy yhdessä <3
 
Elegia: Kuulostaa vähän oudolta nuo lääkärin puheet. Vaikka sulla onkin ollut riskiraskauksia, niin tuloksena kuitenkin on ollut terveitä lapsia. Ehkä ei kannalta vaivata mieltään niin paljon tommoisilla puheilla.

Täällä kaikki mukavasti. Ihanaa kun on kevättä ilmassa. Tytöllä alkaa flunssa olla takanapäin ja yöllä nukutaan taas paremmin. Eilen oltiin ekaa kertaa vauvajoogassa. Tyttö tuntui viihtyvän ja äiti pääsi vähän jumppaamaan. On muuten ihan surkea tasapaino nykyään ja oon jäykkä kuin seiväs. No, kaipa se siitä.
 
muimui...

Ainokainen oottaa joka kerta suu auki uutta lusikallista,oli sinne menossa sitte rela-tipat tai peruna-porkkana...ei ongelmia...
Kaylies:nyt kun sanoit niin huomasin itekki yhteneväisyyden menkoilla ja synnytyksellä...mulla alko 19.päivä ja Ainohan synty 19.joulukuuta...aika hassua...mut ei kyllä ollu yhtää nii kovat vuodot ku peloteltii.kaks ekaa päivää enempi ja sit tippoja...

meillä aino nukahtaa täs 11.00-12.00 päikkäreille ja nukkuu parhaiten kun otan sen syliin ja painan tissin poskea vasten.siihen se uinahtaa,vaik ei maitoo saiskaa.nyt neiti nukkuu reporankana mun sykyssä.sen siitä saa kun syö velliä maidon seassa(oon ilkee[8D])

kaikki kunnossa ja kohtsillee rantakunnossa taas...eipä mun rantakuntoni taida kauaa säilyä kun isännän kanssa haaveillaan toisesta...on nää nii ihania...Aino tänä aamuna kiljas nii lujaa lattialla että iski emoon hellyyspuuska...ei siis itkuhuutoa vaan innostusta...semmonen ihana kirkaisu ja päälle sitten kikatus ja jättihymy...on se rakas...

on se jo ennenki kirkunu,mutta nyt jotenki sulatti kyllä sydämen[:)]

meillä isäntä hoitaa siinä missä minäkin.välillä on neiti oikeen kateissa kun vastahan sen jätin lattialle leikkimään ja jo isi on sen ehtiny kaapata...kakkojen kans meillä on sillee et jos kakka on tullu kun isi menee vaihtamaan,se avaa vaipan ja huutaa mut sinne ja pakenee paikalta tyyliin:"sähän voitki jatkaa tästä,mä käyn tupakilla"[:D]...meidän huumoria...[;)]
 
ALKUPERÄINEN: kaylies

Tulivaan sellanen jännä juttu mieleeni tästä Elegia sun tilanteesta. Jos näin terkka lääkäri on sulle sanonut niin entäs nämä ihmiset jotka ovat lestadiolaisii eli uskovaisii joilla ei saa olla mitään ehkäsyä käytössä.



Ymmärrän ihan hyvin, että minkä takia lääkäri on Elegialle niin sanonut. Täytyyhän hänen virkansa puolesta muistuttaa riskeistä, koska ne ovat vaikuttaneet niin lapseen kuin häneenkin ja kyseessä on ihmishenki. Mutta eihän se lääkäri voi sitä päättää, että teettekö te lisää lapsia vain ette [:)].

Ja sitten tuli noista lestaadiolaisista mieleen aika karu juttu... Sisko vaan sitä aikoinaan puheli, kun oli ollut laitoksella ja viereisellä pedillä oli ollut lestaadiolaisäiti, joka oli synnyttänyt muistaakseni viidennen lapsen. Lääkäri oli sanonut, että nyt pitäisi lopettaa lasten teko, koska se on jo hengenvaarallista äidille. Mies oli siihen vaan tuumannut, että "Kyllä Jumala antaa minulle uuden vaimon, jos niin on käydäkseen". Eli niissä piireissä ei ehkäisyä oteta ees huomioon, vaikka sille olisi tarvetta... Nainen on vaan panopuu ja lapsitehdas, näin kärjistetysti sanottuna. Mutta poikkeuksiakin varmaan löytyy...
 
täällä menkat kestänyt jo rapiat 1½ viikkoo [&:][:@][:'(] himputti ku ärsyttää!!! aikaisemmin vuotopäiviä 3-4... että silleen

jotain piti viel...hmm..ei muista...pää laho...
 
meillä muuten johtui ehkä rela-tipoista ne kakkavaivat. kun ei kakkaa tullut moneen päivään ollenkaan ja alkoi jo ahistaa. nyt ollaan toista viikkoa ilman tippoja ja joka päivä tulee yks tai kaks täyttä vaipallista! eikä mene sellaiseksi ähkimiseksi.

ah miten ihanaa, otettiin typyn kans päikkärit sohvalla...[:D]

laitoin tänään ekan kushies-kestovaipan testiin päälle. näyttää hiukan vuotaneen pissaa. no ne on ihan uudet, kertaalleen vaan pesty ennen käyttöä. toivotaan et alkaa paremmin toimia.
 
vink vink! youtubeen kun kirjoittaa hakusanaksi baby einstein tai baby beethoven tulee pienille tarkoitettuja elokuvia. meillä ainakin tykätään niitä seurata hetken aikaa. nuorena pitää jo opettaa tietsikan ihmeelliseen maailmaan[;)]
 
Nyt en ymmärrä.. Mulle terkka ja lääkäri on sanonu et hormoonallista ehkäsyä EI saa käyttää jos imettää. Ja ny sit täälä porukka keroo alottaneensa pillerit [:-]..?? Oonko ny ymmärtäny jotai väärin??!
 
Mites muuten, pakko kysyä tosta alkoholin käytöstä.. Jokaisen oma asia tietysti ja eiköhän kaikki oo kuitenki parhaita äitejä omalle lapselleen. Ite eilen join yhden siiderin, olin sen jälkeen pari tuntia imettämättä. Alkoholihan poistuu maidostakin samallalailla kuin verestäkin. Niin, kysymys kuuluu siis et onko muut jo maistanu sidukkaa [;)]
 
cerazette on sellanen minipiller jota voi käyttää imetyksen aikana

yks siideri mitään tee

mie otin lauvantaina kolme drinkkiä ja kaks siiderii. kun olin viimosen juonu nii sen jälkeen 2h pumppasin maidon pois ja tyttö söi tissiä viimosen juoman jälkeen 6päästä.

olen joskus juonu viiniä lasillisen ja silti imettäny, mutta pitäny sen 2h välii noilla
 
Mä oon kerran juonu viis kaljaa/siideriä (enkä ollu ees hönössä!! Hassua..). Tultiin keskiyöllä kotiin, pumppasin sillon maidot pois, ja varoiks viä kuudelta aamulla. Sen jälkeen imetin normaalisti. Muuten en oo juonu yhtään koko raskaus- tai imetysaikana. Hih, luulin eka et maistus kaljaki pahalle pitkän tauon jälkeen, mutta oli niiiin hyvää että! Jos ens kuussa pääsis oikein koko illaks (ei välttämättä baariin, mut ees kalsarikänät).
 
Huh, huomenna on ristiäiset, nyt jatkaan hommia!!
 
Joku kirjotti, että youtubesta löytyy vauvaohjelmaa. Meillä tv:n (ja tietokoneen näytöltä ohjelmien) katselu on ihan pannassa. Tyttö tykkäisi kyllä katsoa ja jää tuijottamaan hypnoottisena tv:tä jos antaa. Mutta taitaa olla useita tutkimuksia, joissa on todettu, että ruudun katselusta ei ole kuin haittaa... http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/lapset_ja_media/median_vaikutuksia/vauvan_televisionkatselu/
Mutta omaa järkeä voi toki käyttää ja varmaankin vähissä määrin tv:n katselusta ei koidu vahinkoa. Mutta itse muutenkin hysteerisenä äitinä en ole kyllä uskaltanut antaa vauvan katsoa telkkua yhtään.

Juomisesta kyseltiin... Oon aina välillä juonut yhden siiderin ja sitten odottanut sen vähintään kaksi tuntia, jonka jälkeen oon imettänyt normaalisti. Enempää ei oo oikeestaan tehnyt edes mieli juoda.

Äh. Täytyy mennä...
 
Minäkin olen ollu pari kertaa jo kunnolla viihteellä. Parin alkoholiannoksen jälkeen olen pumpannut tissit pulloon (säästänyt maidon), ennen baarin lähtöä pumpannut ja kaatanut pönttöön, baarin jälkeen pumpannut pönttöön, mutta aamupäivällä herätessäni olen pumpannut maidon talteen. Mitään vaikutusta ei pojassa ole huomattu vaikka on noita maitoja juonut. Tämän kopsasin suoraan netistä: Kun äiti juo alkoholia, sitä imeytyy äidinmaitoon samalla lailla kuin äidin vereenkin. Jos äiti siis on "yhden promillen humalassa", maidossa on alkoholia yksi promille.Tämä on niin pieni määrä, että kun vauva juo tätä maitoa, vauvan verestä ei enää alkoholia pysty mittaamaan. Tällä perusteella neuvolan lääkärikin voi sanoa, että voit aivan hyvin juoda sen saunakaljan ja toisenkin ja imettää vauvaasi saman tien. Paljosta alkoholista lapsi voi tulla väsyneeksi, veltoksi ja nukkua tavallista raskaammin, mutta tutkimukset eivät ole osoittaneet lasten kärsivän vahinkoa jos imettävä äiti juo kohtuullisesti ja vain harvoin.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=165
 
Hei onks kellään muulla ollu nyt synnytyksen jälkeen kummallisia vatsakipuja?
Mulla oli kai menkat jo, loppu alkuviikosta..ne ei kuitenkaan ollu mitenkään runsaat, pikkuhousunsuojalla pärjäs.. Nyt pari pv on vihlonu ja sattunu mahaan, lähinnä alavatsaan vasemmalle puolelle suunnilleen munasarjan kohille.. ei auta burana:(
Mikähän mua vaivaa:(( pitänee mennä lääkäriin jos jatkuu. Mietin vaan et onks normaalia kipua jos keho vielä palautuu synnytyksestä yms...
 
Takaisin
Top