Tammivauvojen arki alkaa

Elegia - niinhän ne yleensä jauheputeleissa niin sanovat(kaikki firmathan haluavat mahdollisimman vähän reklamaatioita[;)]), mutta kyllä tiedän monien niin tekevän ja myös itse niin tein. Käyttää sen vaan saman päivän/illan aikana pois ja sit veks, jos ei kaikki mene. Monikkoperheissä varsinkin harrastetaan sitä, että koko päivän satsi kaikille vauvoille valmiiksi jääkaappiin ja sieltä sitten lämmitetään. 
 
Meilläkin 6vko neuvolalääkäri takana. Mitat olivat 4215g ja 52,5cm (syntymämitat 3328g ja 50cm) Eli hyvin on kasvanut, mutta pikkukirppuhan tuo on vielä. Kovasti sai kehuja jäntevyydestä ja tarkkaavaisuudesta. Eka annos saatiin myös rotasta.

Muttamutta... kertokaahan viisaat "imettäjät" mikä menee pieleen vai meneekö mikään... Kun oon nyt ilman sitä rintakumia syötellyt ja nännit menee ihan törkeän kipeiksi.. Varsinkin toisesta rinnasta, oon joutunut siitä pumppailemaan maidot iltaisin, kun on niin kipeä ettei enää pysty edes rintakumin kanssa imettään. Oiskohan tuon imuote pielessä... kun nännissä on sellainen "harjanne" kun tulee ulos suusta, siis se on vähän litistynyt. Oon lukenu noita imetyssivuja ja yrittänyt korjata otetta mutta aina se vaan sattuu, kerta kerralta enemmän. Prkl. Vai onko kyseessä vain tottumiskysymys ja noita tisuja pitää vain karaista? Huuto pääsee (äitiltä) aina imetyksen alussa ja tähtiä näkyy joka imaisulla... että ei varmaan ny ihan putkeen mee...?

Elegia, täällä kilo-kohtalotoveri... Mulle tuli jotain 23kg raskauden aikana (herranjestas!) Oli kyllä paljon nesteturvotuksia mukana... ja nykyään vielä jotain 12kg jäljellä alkupainoon. Varmasti meillä tuo sektio osaltaan vaikuttaa tuohon painoon, kun toipuminen kesti kauemmin ja haavaa piti varoa.. Itse olen vasta pari viikkoa sitten pystynyt kävelemään vaunulenkillä ilman kipuilua. Ärsyttää kyllä kun ei normaalifarkut mene vielä viereenkään, mammafarkuissa täällä vielä kuljetaan. Mutta pitää antaa itselleen aikaa, eiköhän ne siitä sula... toivon niin!
 
mulla koskee ja ote on oikea. Mutta ku sitä maitoo tulee mulla ihan reippaasti ja neiti imee todella kovaa. 
 
tammimamma: tarkista ettei vaavin suussa ole sammasta (hiiva) joka on voinut tarttua myös sun rintoihin. se tekee melko lailla kipeetä.
 
jaa nii piti kysyä että tekeekö muutkin vauvat samalla tavalla että kun puhaltaa hiljaa kasvoille niin henkäsee sisään? hassun näköistä...[:D]
 
kun aloittelin imetystä, niin se sattui, mut nyt ei tee kipeetä enää ollenkaan.. hyvin paljon mahdollista, että on väärä otekkin.. mutta kuuluuhan se myös siihen, että nännit ei ole tottuneet vielä.. kipeetä teki mulla nelisen päivää.. kyyneleet tuli silmistä ekan pari minsaa, mut sit helppas.
huonekaverin vaavilla oli väärä ote ja ko nainen ulvos kivusta läpi imetyksen...
 
TAMMIMAMMA: se sun nännis menee kaiketi ns.huulipunan muotoon...kokeile kainalon kautta imettämistä...mulla autto.sattu se sillonkin mutta parani vähitellen sillee imettäessä ja rasvailin aina välissä bepanthenilla...oli vissii pikku haavaakin kun tosiaan tuo bepanthen/kainaloimetys autto,nyt voin imettää jo huoletta sylistä.kainalo-ote:laita vauva kylkeäsi vasten niin,että vauvan jalat on sun selän puolella ja pää tulee esim.reiden päälle,tue niskaa ja vie nänni suuhun.muutaman kerran jälkeen onnistuu jo melkoisen helposti.

YAMACRAW:se puhallus-refleksi on kyl hauska...eikä oo vaarallista.sillä tapaa kuulemma parannetaan hikkaakin vauvalta.se vaan vetää ilmaa keuhkoihin nopeammin.meidän neiti nauraa joka kerran kun puhallan naamaan...hassun näköstä...

Täällä leivotaan...tai siis isäntä leipoo,neiti nukkuu lattialla...meillä menee sillee että jätän kotityöt tekemättä jos näyttää sille,etten ehdi ja kun isäntä tulee kotiin niin imuroin ja pesen lattiat ja isäntä hoitaa vaavia.ei meillä koskaan oo mitää pulmaa nuis kotitöis ollu,aina löytyy tekijä ja jos ei löydy niin sitten jää tekemättä...kannattaa istuttaa sitä vauvaa vaikka sitterissä lelujen kanssa tai lattialla makuullaan kattelemassa leluja.kyl se siinä viihtyy sen aikaa et äiti ehtii tiskit laittaa likoomaan,pyykit koneeseen ja koneen pesemään tai vie roskat...mäkin käyn tupakalla ulkona ja neiti leikkii itsekseen päivisin sitterissä ja nauraa,sama juttu kun syön,neiti viettää aikaa sitterissä tai lattialla,en mä sitä enää jaksa sylissä koko aikaa pitää(painaa yli 6kg!)...imurointi ja sellanen onnistuu,kun vaavi on päikkäreillä.ei se siihen imurin ääneen herää jos kerran oikeesti nukkuu.ei meillä ainakaa.ja nukkumaan alkaa kun laittaa vaan sinne sänkyyn/päikkäripaikkaan...ei se vauva kaipaa huomiota sillon jos se ei itke...nukkumaankin mennessä on helppo opettaa,ettei se äiti nouse joka kyljen käännöstä ja nosta syliin.jos joku on pielessä niin kyllä se itkee...sit kannattaa jo tehdä jotain[:D]

monesti vaan tekee mieli kattella sitä kultaa kun se nukkuu tai pitää sylissä ja kuunella hengitystä ja miettiä,mitä tuo mahtaa nähdä unimaailmassa...siinä on vaan se paha pulma,että vauva ei enää suostu nukkumaan muualla kun sylissä ja vyyhti on kivasti takussa seuraavat kaks vuotta eteenpäin kun lapsi ei nuku eikä suostu olemaan muualla kun sylissä.joskus pitää vaan päästää irti(laskee vauva sänkyyn[:)][:D]) ja tehdä niitä omia juttujaan niin jaksaa sitten taas vauvan kanssa jutustella kun sen aika on...

Meillä nukuttiin viime yönä seittemän tuntia putkeen!!!!!!!!!!!!!!!!herätin neidin syömään,ettei oo vihanen kun herää itekseen,ja Aino söi puolinukuksissa ja jatko uniaan 4h...mahtavaa kun sai ekan kerran nukkua ilman herätystä...paitsi että heräsin kahden tunnin välein jo ihan luonnostaan ja naureskelin ittelleni ja rapsuttelin koiraa[:D] en viittiny neitiä herätellä kun näky olevan makeat unoset...[:)]
 
tammimamma: Kun jätin itse rintakumin pois, tuli nännin sairaan kipeiksi!! Suosittelen erilaisia imetysasentoja, kuivaa nännit syönnin jälkeen ennen liiviin laittoa, älä käytä kosteita/märkiä liivinsuojia ja sitte ehkä tärkein: rasvaa, rasvaa ja rasvaa! Ja ilmakylvyt tisseille kunniaan [:)] Itse käytän iltaisin Lansinohia ja päivisin laitan silloin tällöin Ceridalia. Näillä minä ainakin olen saanut nännini imetyskuntoon [:)]
 
Heips pitkästä aikaa! [:)]
Toissapäivänä oltiin 6-viikkois neuvolassa, painoa jo 5472g ja pituutta 56,5cm ja pipo 40,4cm. Heijasteet ja kaikki muu ok mut toi sammas ei lähe suusta mitenkään [>:]
Viime yö meni valvoessa.. Pojan nenä oli niin tukossa ettei saanu henkeä eikä pystyny syömään. Nenätipat ei auttanu [:(] Onneks sit poika nukahti ja nyt aamulla varattiin lääkäriin. On syntymästä asti röhkiny sillei hassusti ja ku mies kävi aamulla apteekissa ni farmaseutti sano että kannattaa lääkäriin mennä tyhjentää se nenä ja nielu, siellä joku isompi klöntti aiheuttaa sen "röhkimisen".. Toivottavasti nyt sitte auttaa tuo lekurissa käynti.. Ollaan miehen kanssa molemmat flunssassa ja räkää tulee joka kolosta. Yh [:'(]

Ristiäisetkin sain varattua 20.3 lauantaille.. Kakusta en vielä tiedä mut muuten kaikki on hoidossa. [:D]
 
2kk neuvola käyty. painoa oli tullut hienosti, 5485g, 57,5cm ja pipo 40,2cm. kehuttiin että erittäin eloisa ja pirteä typy. niskan kannatus erinomaista ja lääkäri laittoi oikein sydämen kuvan siihen!![:D]
saatiin myöskin rotarokote, katsotaan millainen olo meillä kohta on...
Nyt olen kyllä aika ylpeä perheestämme kun kehuivat neuvolassa noin ja on kuitenkin eka muksu niin vois mennä huonomminkin. Ja näyttää saavaan tarpeekis ruokaakin "vaikka" on ollut ihan täysimetyksellä.
Ja neuvolan tädin mielestä meidän päivä ja yörytmit kuulosti oikein hyvälle.

Ja sammaksesta... lääkärin mielestä ei näyttänyt ollenkaan pahalle ja sanoi ettei toistaiseksi hoideta mitenkään. Käytiin kuitenkin labrassa otattamassa raaputusnäyte kielestä ja parin viikon päästä katsotaan et onko se sammasta vai jotain muuta.
Irium: millä olette yrittäneet sammasta hoitaa??
 
ELEGIA:
Rota-rokotuksen oireet kestää noin viikon.Sitä rotaa erittyy kakkaan vielä viikonkin päästä.anna rela-tippoja...meillä pari päivää kitistiin ja harmiteltiin,sen jälkeen ihmeteltiin isännän kanssa että missä se kakka viipyy...vuorokauden päästä tuli sellanen sonta ettei rajaa...nyt taas lakkoillaan kakan kanssa ja lueskelin tossa just että voi olla jopa 10 päivää kakkaamatta...aika jännää...Toi rota on kyl ikävä kun siitä tulee nuita masupulmia.meillä terkka kyllä sano ettei oo koskaa kuullu että olis tullu jotai oireita...ei oo vissii kukaa kertonu mitä on tullu...meillä ainaki oli huomattavasti vaikeempaa sen viikon verran...
 
Yamacraw, ei mun mielestä ole sammasta, ihan vaaleanpunaiselta näyttää tuo kieli.. mutta hyvä muistaa tuokin mahdollisuus.

Pipsku, kiitos vinkeistä [:)] Kainalon puolelta mä enimmäkseen imetänkin, on jotenkin mukavampi minusta niin. Käytössä meillä on imetysstyyny, jonka oon kokenut kyllä superhyväksi. Just tuollai huulipunan mallinen se nännerö usein on... tänään alkoi jo kyllä  helpottaa.

JT10, kiitoksia vinkeistä myös sulle. Olen nyt rasvaillut ahkerasti, ilmakylvettänyt minkä voinut ja yrittänyt aina vaihtaa märät liivinsuojat ajoissa. Nyt alkaa kyllä olla jo helpompaa, ei satu enää kuin alussa vähän aikaa. Ehkä noita tisuja piti vain totuttaa.. Ois pitänyt jo paljon aikaisemmin aloittaa tuo kumista vieroitus, mutta mukavuudenhalu voitti... Huomaa kyllä että paljon nopeampaa saa vauva tisut tyhjiksi [:D]
 
kertokaas nyt kaikki hyvät vinkit kun lähdetään reissuun vaavin kans?? ollaan leville suuntaamassa.
onko muilla jotain reissuja edessä?
 
Hui, tuntuupa muiden vaavit kauheen pieniltä! Meillä ollaan jo melki 5,7 kiloo ja 58 senttiä... Silmissä kasvaa! Ja ihan pelkällä imetyksellä mennään. Onneks tullu pituuttakin ettei pelkästään painoo. Ja virkeä ja jäntevä tapaus, hymyili niin nätisti lääkärille!
 
Mua ainakin ahdistaa jos on sekasta ja likasta vaikka kuinka kaikki sanos et se on ihan normaalia ja parempi vaan tottua. En aio tottua!! Kyllä sitä päivän mittaan ehtii tekeen kaikkee siivoustakin, mut nyt siihen menee paljo kauemmin kun ennen. Meillä siivoo molemmat, mut mä enemmän, ihan omasta tahdosta. Kun mies on töissä niin ehdin välillä siivoileen, ja sit kun se on kotona niin se on enemmän tytön kans. Ehdin päivällä seurusteleen naperon kans nin paljo enemmän, ja ihana päästäki tosta nojatuolista ja hoitopöydän edestä tekeen muutakin.
 
 
 
 
 
Moi!

Tänään on ollut tosi kaunis päivä! Mekin lähdettiin vaunuttelemaan ja tyttö tuhis kiltisti vaunuissa koko matkan ajan [:D] Se on kyllä semmonen "taikaisku", kun ulkovaatteet saa päälle, niin tyttö simahtaa samantien.

Mulla on ollut kauhean huono muisti. Unohdin kokonaan meidän tiistain neuvola-ajan!! Onneksi oli mukava täti neuvolassa ja antoi uuden ajan lähelle, vaikka oli täyttä [:)]

Meillä tyttö hymyili tänään tarkoituksella ensimmäisen kerran! Katseltiin toisiamme silmiin, virnisteltiin ensin. Sitten pyysin hymyä vauvalta, ja hymyilin vauvalle. Vauva hymyili takaisin. Oli pakko kokeilla uudestaan, ja vauva teki sen taas!

Tyttö on myös kannatellut omaa päätään jo kauan. Todella nopeasti kasvaa ja oppii [:-]

Tänään ollaankin täällä jo kuukauden ikäisiä, jee! [:)]

Illaksi vielä vaunuttelemaan!!!! [:D]
 
Moi Mammat!!! Meillä on niin kiireistä vauva-arkea nyt ettei paljon ehdi kirjoittelemaan [:)][:)][:)] Eka viikko kotona takana ja aivan ihanaa on ollut!! Tänään ku oli lastenklinikalla kontrollit ni sanoin niillekki ettei olis paremmin voinu tää viikko mennä! Nuutti syö ja paljon(!), nukkuu  ja kakkaa ja seurustelee ja on ihana [:D]
Painoa tullu viikossa 200grammaa että hyvin meillä meneepi!

Kiitos Elegialle pöydällä imetysvinkistä!!Toimii meilläkin [;)] Öisin heräilee kolmisen kertaa, taitaa olla vielä vähän sairaalarytmit pojalla, siel oli kolmen tunnin välein ruuat yms.

Jotenki on ihan jo sulkenut ikäänkuin oven takanaan ja jättänyt sairaala-ajan jonnekkin kauas taakse! ei sitä enää edes muista vaikka vielä viikko sit siellä oltiin. Katse on vaan tulevaisuudessa!! <3 Pitäis alkaa ristiäisiä järkkäämään pian! Ihania nimiä ootte antanu pikkuisillenne:) perästä tullaan! Mukavaa viikonloppua kaikille täältä Lohjalta!! [:D]
 
Viivi81: Mä suosittelen sulle ehdottomasti kantoliinaa!! Pystyy tekemään vaikka mitä kotihommia vauva "sylissä" tyytyväisenä kokoajan. Meidän tyttö ainakin nukahtaa äkkiä kun laittaa kantoliinaan ja pysyy pienessä liikkeessä. Liinoja on monenlaisia ja näppärin on varmaankin sellanen venyvä rengasliina. Kannattaa harjotella liinan sitomista sillon ku vauva on hyvällä tuulella tai ensiks vaikka pehmolelulla. Mulla ne sidonnat onnistuu vähän vaihtelevalla menestyksellä, mutta nyt ku oon jo yli kuukauden väsäillyt sen kanssa päivittäin, niin onnistun parhaimmillani tekemään sellaisen sidonnan, että vauva tuntuu tosi kevyeltä kantaa kun sen paino jakautuu tasaisesti koko selälle eikä yhtään hartioille.

Yohanna: Sama juttu, tuntuu muiden vauvelit aika pikkusilta. Meidän pallero oli 1kk neuvolassa jo 5370g, nyt varmaan jo lähemmäs 6kg... Maanantaina lääkäri, siellä varmaan punnitaan.
 
[:)][:D]täällä pakkaillaan tavaroita levin reissua varten.[:)][:D] auto on jo ihan täynnä ja matkalaukut puuttuu. koira yrittää kovasti kysellä et mihin hän mahtuu. joutuu kyl raukka jäämään kotiin...[:(]

en tiedä johtuuko rota-rokotteesta mut miltsu ei ole kakannut torstai illan jälkeen ollenkaan...?! syö kyllä hyvin ja kitisee ehkä vähän enemmän ku normaalisti. mut nukkuu kumminkin ihan rauhallisesti. piereskelee kyllä todella paljon.
oliko se mallasuutetta mitä voi antaa ummetukseen? mistä sitä saa? kyllähän vissiin vauvat voi olla pari päivää kakkaamattakin mut kun tämä ei yleensä ole niin huolestuttaa...[:o]
 
Takaisin
Top