Tammivauvojen arki alkaa

oltiin mummilassa yökylässä la-su.
miltsulla tuullut masuvaivoja siitä sammaslääkkeestä... eilen aamulla kun annoin lääkkeen ni välittömästi koko mahan sisältö ulos. sitä oksennusta oli sit joka paikas! ja illalla sama juttu. meni oksennukset sohvalle...[:o]
täytyy soittaa tänään neuvolaan kysyä et miten toimitaan. aika rankkaa jos 4 kertaa päiväs täytyy oksentaa eikä siitä lääkkeestä ole mitään hyötyä jos se tulee samantien ylös ja mahahapot suuhun...
 
me ei olla kolmee viikkoon kohta rintakumii käytetty.en vaa laittanu ollenkaa väliin. ja kestin sen kitinän  mutta se oli pieni vain koska maito näytti maistuvan paremmalle :) se imetys sattuu joo tosiaan aluksi iha sikana ku tissistä tulee maitoo tahilla ja imu on kova mut rinnat tottuu ku vaa jaksaa kestää.

meil o vaippa jo 2 kokoo. 1 menee myös mutta täyttyy nii nopeaan. mie vaihan yöllä aina enne syöttöö et muuten en vaiha yöllä.

hmm mulle ei näkyny kaikki kuvat..sekoilee näköjää nää sivut.

meijä kakku oli iha perus mansikka vadelma kakku mut päälistä harjotteli veljepoika ku siitä  tulee leipuri.

eilen illalla kauhee kiukku ja kitinä. äsken selvis syykin. yöllä ei kakkaa. äsken syönnin jälkeen kunno pöräykset. niin että kakka valu vaipasta minun haaroväliin asti paineella ;P ja kourallisen sain kerätä omasta sylistä ja kourallinen oli vaipassa. onneks ol vaa pikkarit jalassa.

ristiäiset meni hyvi. laitan muutaman kuvan tänne ja muutamii kuvii löytyy facebookista kati tuovinen jos joku haluu nähä :)
 
tänään 6vko neuvola takana, painoa 5280g, pituutta 55,6cm ja pipo 40,1cm. Hurjaa vauhtia kasvaa tuo meitin neito.
seuraava onki sit 2kk neuvola, sillo saadaa eka rokotus ja mulla samalla kertaa jälkitarkastus.

Hienoja kakkuja teillä! Meillä ristiäiset vasta 14 päivä joten kakkukuvaa silloin [:)]

Meillä neiti punnersi ihan ite kakkaa vaippaan tänä aamuna! Söi ja töräytti [:D]  siitä on aikaa ku on saanu ite punnattua, eilen jumppailtiin ja saatiin tavaraa ulos.. mä melkei voitontanssin tanssisin ku olin niin innoissani [:D]

Meillä on 2 koko vaippoja käytetty heti sairaalasta päästyä, 1 koko oli "nafti", tuli tavarat aina reisille niistä. Kintut on ollu pimulla niin kapeat, että kestoja ei olla kyetty käyttämään  vielä, kokeiltu ollaan.. Josko alkais nyt oleen "oikeen" kokoiset...
 
Tääl on yksi pitkästä aikaa väsynyt äitiliini, ei sillä ettenkö nukkua saisi, vaan kun noi kotihommat, jakuvasti tissiä vailla oleva neiti ja ukko josta ei apua ole... :(

Mies painaa viikot töitä 8-18.00, joten kotona siltä en sillloin ihmeitä odotakaan. On kuitenkin alkanut närästää se, ettei se enää "pärjää" tytönkään kanssa, kun itku tulee niin se on heti mulle.

Päivät on milloin mitäkin, välillä tyttö nukkuu tuntikausia putkeen, välillä -niinkuin tänään, ei sitten yhtään, ja jos vähänkin niin sylissä tissi suussa.
En tiedä stressaanko liikaa, mut mua ahdistaa kaikki tekemättömät työt. Pitäis laittaa lapsille aamupalat, imuroida, tehdä ruokaa, ulkoiluttaa koira, pyykätä, tiskata. -mut miten tässä mitään teet, yhdellä kädellä?![:o]  Sitterissä neiti suostuu olemaan ehkä jopa kymmenen minsaa kerrallaan, sekin on jo luksusta.

Muutaman kerran olen erehtynyt pyytämään ukolta apua siivouksessa ym, ja vastauksena saanut vain murinaa "minä käyn jo töissä".
Iltaisinkaan hommien hoitaminen ei aina luonnistu kun tyttö ei huoli enää pulloakaan, ei tuttia, vain minä. :/
Viikonloput olen hyvää hyvyyttäni suostunut olemaan anoppilassa maalla jossa mies saa tehdä omia hommiaan, mut nyt tympii sekin. Omaa, meidän yhteistä aikaa on muutenkin jo niin vähän ja kotiin kun tullaan niin nää samat sotkut odottaa täällä taas ja itse olen taas entistä väsyneempi.

Miten te muut,saatteko apuja jostain ja millä selviitte näinä "huonompina päivinä" kotitöistä, vai annatteko olla vaan?
 
hei vaan kaikki...

meillä täällä menee hienosti!neidillä mahtava unirytmi,eikä häiritse äitiä muuten kuin pikasyönnillä yöllä(n.10min) ja röyhtäys päälle.ei kitinän poikastakaan yöllä.ja jos kylässä menee myöhempään niin neiti odottaa kiltisti yöpulloa ja yöpuvun vaihtoa,nukkuu vaan pikku unia.sitten iltahommien jälkeen turisee 4 1/2-6h.tällä äitillä on kiltti tyttö...nyt kun saatiin tuo rytmi niin mikäs tässä ollessa,onhan tuo rytmi ollu jo kuukauden päivät,mutta nyt se on testattu pysyväksi.neiti alkaa yöunille,oli kello sitten 21.00 tai 1.00yöllä.kunhan yömät vaihtaa ja pullon saa niin taju on pois.karataankin perjantaina tuon isännän,mun veljen ja sen vaimon ja kolmen tenavan kanssa rinteille(vanhin riparilla,toisix vanhin kummeillaan lomalla ja nuorin jää mummulaan hoitoon=>on siis veljen lapsia...)!!!MAHTAVAA!!!!

tänä aamuna neiti oli isänsä kanssa lattialla jumppailemassa ja nauroi oikeen ääneen isällensä,on vissii neidin mielestä hassu isi.[:D]

saatiin tänään postissa vauvalahja(4kpl 50e lahjakortteja meidän kaupungin liikkeisiin).onko muuten muilla???vai ollaanko me ainuita joita lahjotaan???
kulutettiin kauppareissulla heti yks 50e lahjakortti vaippoihin,velleihin ja purkkiruokiin.tarttu sieltä kaupasta mukaan muutama tuttikin ja purulelu...on se vaan vaikee törsätä 50e lastentarvikkeisiin kun tuntuu,että ruokiakin tulee lavakaupalla ostettua...ihan sen takia nuita purkkiruokia,että meillähän tuo 3kk rajapyykki alkaa pian häämöttää...saadaan alkaa syöpöttelemään kaikenmoista ihan neuvolan tätin luvalla.

sano kyllä viimex mulle että koska neiti kasvaa rintamaidolla nuin hyvin niin jatka vaan,ei oo kiirettä aloitella oikeita ruokia,mutta paskat minä siitä,aloitan silti...[8D] saanpahan sitten vielä pidemmät yöunet neidin kanssa...ja kasvu jatkuu,en tietenkään meinaa imetystä lopettaa,mutta vähentää silti...

palataas taas...[:)]
 
mun mies lähtee aamulla kotoa klo 6.30 ja tulee takaisin 18-18.30 ja kyllä se silti siivoaa!! ruokaa se ei mielellään laita paitsi pitsan uuniin. eikö viivi sun mies ymmärrä jos selität oikein juurta jaksain ettet pysty tekemään kaikkia hommia? ja minkäs ikäisiä ne sun muut lapset on?

soitin terkkarille sammaslääkkeestä ja sanoi ettei kannata enää antaa sitä ja laittaa puolukkaa kunnes to on 2kk neuvola jossa tutkitaan asiaa tarkemmin.

tänään on ollut kyllä niin kiukuttelukitinää. toivotaan et masu rauhottuis nopeesti kun lääkkeen lopettaa.
 
Jee!! Rohkaistuin Kayliesin esimerkistä vain tarjoamaan tissiä ilman kumia ja hyvinhän se meni! Vähän aikaa murisi mutta lopulta nappasi kiinni hienosti ja söi tosiaan paljon nopeammin kuin yleensä! Ihanaa [:D] Eikä se nyt edes niin paljoa sattunut...

Meillä kyllä mies on aivan unelma.. tekee pääasiassa ruoat ja hoitaa tyttöä paljon kun on kotona. Tekee kolmivuorotyötä, mutta huolehtii aina siitä, että mulle on jotain helppoa ruokaa valmiina jos on päivän pois.. Taidan olla kohta ihan piloille lellitty.. [8D]
Kotihommat tekee kuka ehtii, niistä ei kyllä kovin stressailla, saa olla vähän sotkuakin..

Meilläkin rytmit on kohdillaan.. kerran syö yöllä ja aamuisin herätään siinä 10 jälkeen... tosin aika myöhään taintuu unille, mutta me ollaankin sellaisia iltakukkujia, ettei haittaa yhtään. Sitten myöhemmin voi opetella vähän aikaisempia nukkumaanmenoja.
Nyt tuo pieni on alkanut nukkua hyvin vaunuissa, ei tarvi kuin alkaa pukemaan ulkovaatteita niin nukkuu jo taju kankaalla [:D]

Vaipoista meillä on vielä ykköset enimmäkseen käytössä, kun on aika siro tuo neiti vielä.. Yöllä vaihdetaan ennen syöntiä vaippa, yleensä ei kakkaile yöaikaan.

Mutta nyt vähän kotihommien kimppuun, kun tuntuu energiaa piisaavan!
 
hmm.. meillä ei ressata siivoomisesta.. mä pesen pyykit sillon ku on tarves, mies imuroi, mä pyyhin pölyt, mies ulkoiluttaa koirat ja mä vaihdan neidin vaipat. Tissiä syödään ilman kumeja, sellasetkin tosin ostin, mut en ol käyttäny. Mä pyrin tekemään ruoan, mut nyttenkin nakitin miehen tekeen makaroonilaatikon.. ku mö oli neidin kans shoppailees [:D] mies tekee 4 vuoro työtä, mut ymmärtää, että en mä kykene itse hoitamaan kaikkia asioita kotona.. Koiriakin mun on hankala käyttää ulkona neidin valvoessa.. jos pakko ja tarves vaatii, niin sit ku neiti on unilla (joko pitkillä iltapäivä päiksyillä tai yöunilla) niin voin tytsyt pikasesti käyttää ulkona tarpeillaan.. jos siis mies töissä. tai sit jätän neidin isin kans kotiin ja lähen ite puistoon haukkujen kanssa. maltan tuskin odottaa kuun loppua ku pääsee taas salille [:)]
 
meillä on ehto että työstä huolimatta on hoidettava myös miehen kotihommia koska niin mäkin tein töissä ollessa.että täällä aikalailla tasapuolisesti hoidellaan kotihommat ja tytön hoidot. Ja jos niin ei olis nii olisin yksinhuoltaja koska en mä jaksa ja kerkee kaikkea itse tehdä.

Oikeasti kyllä ukkos kuuluu tehdä muutakin kuin käydä töissä ja tehä omia juttujaan kerta nyt on vauva. Eiku vaa sanot sille että alkaa ottamaan muustakin vastuuta. Koiran voisi käyttää iha hyvi lenkillä ja saisi samalla siinä kuntoilla. Ja kyllä kodin siivoaminen kuuluu myös miehelle.

Miks meidän naisten pitäisi hoitaa koti, työt ja lapset. MIksi muka miehen ei kuulu tehä kuin työt ja ehkä vähä kahtoo lasten perään. Perkele kyllä pitää miehenkin samalla tavalla hoitaa hommat.

ei tääl mitää lahjoi saa :(
 
kuinka moni o siirtyny cuplatonista siihen toiseen??? onko parempaa vaikutusta ollu sillä toisella??
 
nii,tuo vauvalahja on meidän kotikaupungin tapa muistaa syntyneitä lapsia...sit on sellanen ensiasunto-lahja,2000e ja on niitä muitakin...kun muuttaa tänne niin saa lahjan(oliskohan 100e/hlö...)

sössin...sorry...toi ylempi siis...
 
ei me olla muuta saatu ku villasukkia! ja sit 15e lahjakortti vaatekauppaan joka tuli asuinalueen lions clubilta.
 
Hellurei ja hellät tunteet!

Kylläpä sitä onkin kädet täynnä tekemistä tuon pienokaisen kanssa, että ei kerkiä ollenkaan tänne kirjottelemaan. Ja sillonkin kun toinen vetää unta kuulaan, niin tämä mamma on joko ollut mukana samaisessa toiminnassa tai sitten tehnyt kaikkea rästiin jääneitä hommia.

Ensinnäkin täytyy mainita, että meidän yläkerran remontti on ollut reilun viikon verran valmis. JEEE!!![:)] Voi sitä ihanuutta, kun pääsi ekaa kertaa uudessa makkarissa kunnon sängyllä ottamaan yöunet. Koko perhe kissoja myöten nukkui niin sikeesti ja hyvin, että seuraavana aamuna oltiin kuin uusia ihmisiä (ja kissoja). Ja kyllähän kun tätä lopputulosta katselee, niin ymmärtää, että minkä takia tähän 9 kuukauden rumbaan oikein lähtikään. Hieno tuli, vaikka itse olinkin tätä tekemässä [:D].

Niin ja sitten täälläkin on vihdoinkin päästy ulkoilemisen makuun. Oli jo aikakin... Meinas ruveta ahistamaan ne kylmät kelit ja sisällä olo [:@]. Ja poikakin nauttii viimestä päivää kun pääsee vaunujen kyytiin. Eilen jopa nukutin sitä tunteroisen verran ulkona, kun itse tein siinä samalla lumitöitä... Joita pitäis nytkin lähtiä tekemään, kun tuota valkoista töhnää tulee aina vaan taivaalta... Muutenkin meillä sujuu tämä arki vallan hyvin. Kyllähän sitä tietenkin toivois, että sais nukkua 8 tuntia putkeen. Mutta siitäkin ois vaan lopputuloksena kipeät ja maitoa valuvat rinnat... Joten näillä 2 krt/yö syötöillä mennään eikä mukista, kun kerran ne väliajat kuitenkin nukutaan NIIN hyvin.

Sitten tuohon Viivi81:sen pulmaan... Kyllähän se itseäkin hieman ahistaa, että villakoirat välillä hyökkää nilkkoihin kiinni. Onneksi meillä on isäntä kuitenkin ymmärtänyt kaivaa sen imurin ja mopin tuolta kaapista ulos ilman eri käskyä, kun kerran näkee, että äiteellä on kädet täynnä vauvaa :). Mutta jos ei näin olisi tai mieheni tekisi TOSI pitkää päivää töissä, niin siinä vaiheessa pyytäisin kyllä apua esim. kunnan sosiaalitoimistosta. Otappa tämä oma tilanteesi puheeksi neuvolassa, niin sieltä varmaankin osaavat ohjata sinut oikean ihmisen juttusille. Tarkemmin en osaa sanoa, että mitä tämä ns. kotipalvelu pitää sisällään, mutta sehän on varmaan sopimuskysymys. Tärkeintä on kuitenkin se, että sinä pysyt kunnossa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Niin ja pitäähän teidän koko perheen saada ravintoa, että jaksatte... Minun mielestäni ei ole häpeä pyytää apua vaan realistista myöntää, että yksi ihminen ei voi pyörittää koko perheen arkea ja taloutta.

Mutta nyt alkaa kuulumaan sellaisia ääniä, että meillä aamutirsat on nukuttu [:)]. Ensi kertaan siis...
 
olipas isällä helppo lapsen hoitovuoro!! nukkuvana siirsin syliin ja just kun tulin takaisin niin olivat vaippaa vaihtamassa!! miltsu oli just heränny[:D]

tuli mieleen et miten kauan noita pullomaitoja pitää lämmittää? eli missä vaiheessa voi antaa jääkaapista juotavaa suoraan?
 
Elegia - tehkää päivän satsi valmiiksi jääkaappiin sitä maitoa ja sitten ottaa sieltä joka kerta tarvitsema määrä ja lämmittää... ei tartte miehenkään alkaa tekemään sitä, kun vauva itkee nälkäänsä... [;)]



Yamacraw - vielä ainakin mennään lämmitellyllä maidolla, kesällä varmaankin tulee annettua korviketta joka on huoneenlämmössä, siis avaamaton [:D] ja jääkaappikylmä menee mikron kautta. Onhan se kylmä maito erimakuistakin kuin lämmitetty.... [:)]
 
ALKUPERÄINEN: Elegia

Mut joo, ehkä vähän tyhmää multakin....mut väsymys, se on aika kova "aiheuttamaan" riitoja.



Niin tuttu tilanne täälläkin tuo väsymyksen aiheutttama pinnojen kiristyminen... Meillä ei nyt vielä mitään riitaa ole päällä, mutta ei se kyllä kaukana ole...

Vaikka itsellä on pinna pidentynyt vaikka millä mitalla raskauden, remontin ym. aikana, niin silti olen ajottain räjähdysherkkä pakkaus. Eilen illalla/yöllä meinas tällä emännällä palaa käämit aivan totaalisesti, kun pikkuherra ei meinannut nukahtaa sitten milllään. Koko iltapäivän ja illan oli ollut melkein koko ajan hereillä (parit n. 15 min tirsat välissä) ja sitten kun tilanne karkaa yliväsymyksen puolelle, niin eihän se aiheuta kuin toiselle pienelle itkua ja äitille hampaiden kiristystä. Kaikista eniten siinä tilanteessa alkoi vituttamaan se, että toinen kääntää autuaasti selän meitä kohti ja aloittaa kuorsaamisen. Totta kai mä ymmärrän, että hänen pitää aamulla aikaseen lähtiä töihin, mutta kun se äidin hyssyttely ei välttämättä toiseen pieneen tehoa, kun äidistä tulee se maidon tuoksu, joka saa toisen hamuamaan rintaa vaikka maha on viimesen päälle täynnä.

Ja entä sitten aamulla... Piru periköön kännykät ja niissä olevat torkkuhälytykset [:@]. Lailla pitäis kieltää semmonen torkuttaminen... Vaikka meidän poika ei mikään ääniherkkä olekkaan, niin itse kukin, minä mukaan lukien, herää siihen kun kännykkä pärisee neljättä kertaa. Tavallaan mulla on myös tuohon miehen herätykseen herääminen hieman alitajuinen juttu. Se kun se saattaa torkuttaa sen yks sata kertaa ja sitten jossain vaiheessa se läppää herätyksen kokonaan pois ja jatkaa vaan uniaan. Mä siis meen puolilla valoilla ensimmäisen varsinaisen herätyksen ja sen ylösnousemisen ajan (joka saattaa olla ylikin puoli tuntia), kun tavallaan vartioin, että heräähän ukko. Juu, aikuinen mieshän se on, mutta mitä myöhemmin se menee töihin, niin sitä myöhemmin se sieltä pääsee pois (liukuma). Ja mitä myöhemmin se tulee kotiin, niin sitä vähemmän sillä on aikaa olla meidän ja ennen kaikkea poikansa kanssa.

Vuoden päästä varmaan naureskelen tälle tilanteelle, mutta tässä pienessä väsymyksessä ei kyllä aiheuta minkäänlaisia ilon kiljahduksia. Täytyypi nostaa tämä samainen kissa iltasella pöydälle. Näistä kun on ollut jo kertaalleen puhetta, mutta ei näköjään oo viesti mennyt perille asti. Vai pelkäisköhän mies sitä, että mä suutun, jos se yrittäiskin nukuttaa kossin omassa kainalossaan? Tiedä häntä... Ei tässä muu auta kuin keskustella... Mutta sen torkuttamisen kyllä kiellän tai sitten saa ruveta nukkumaan toisessa makkarissa! Piste.
 
meidän 6vkon neuvolalääkäri oli tänään...vaikka neitillä o kohta 2kk ikää. pituus oli edelleen 56 kuin viime kerralla ja painoa oli nyt tullu sitten hyvin 4730->5140g. Päänympärys oli 38,3cm. Hyvin on siis kasvanut ja sai kehuja.

Kyllä nuo raha asiat kyllä ketuttaa minua niin hirveästi kuin ollaa ja osaa. kaipa se o pakko myydä toi auto vaikka en mielellään sitä tekisi.mutta sekään tuo helpotusta kuin hetkeksi ja sitten kun tarttee autoo ostaa nii sitte taas ketuttaa ku pitäs ottaa lainaa ja ennee sitä ei sua ku o jo nii paljo ennestään. Perkelettä sentään.
 
Meillä ainakin mies tekee enemmän koti hommia kuin minä vaikka käykin kolmivuoro työssä. Ei siitä mitään tulis, jos minun pitäis ehtiä kaikki tekemään! Työjako meillä suurinpiirtein näin: minulla pyykit, miehellä tiskit, ruokaa tekee kumpi ehtii, koiran käyttää kumpi ehtii, imuroi kumpi ehtii jne. Ja nyt oon parin viikon aikana ollu välillä pois kotoa (pumpannu maitoa pulloon) ja isi on hoitanu vauvan [:)]
 
Takaisin
Top