Tammivauvojen arki alkaa

Ihanaa Minto! onnea isosti!

Ootteko kysyneet neuvolasta tai lähimmästä sairaalasta rintapumppua lainaan? Sain omasta neuvolasta lainaan, kun soitin ja kysyin. On itelläkin tollainen sähkökäyttöinen, mutta se on epämielyttävä, kun tissit tuli kipeiks. Toi neuvolan pumppu on aivan bueno, eikä tuu tissit kipeiksi, saa säädettyä imutehoa. Ainoa miinus, että siinä on kaksi lasiosaa, mutta varovaisuus kunniaan! Ensisijaisesti neuvolat ja sairaalat lainaavat luovuttajille, äideille joilla ei imetys onnistu tai vauva ei jaksa imeä, rintatulehdus jne.. Iita meinaa tukehtua välillä, kun maito tulee kamalalla paineella, vaikka tolla omalla pumpullakin pumppas tyhjemmiks aina ennen syöttöä. Nyt saa syötyä tosi rauhallisesti ja "pakko hotkimatta".. Kohta me tytöt mennään taas kaupungille, kangas- ja kenkäkauppaan ja IHAN ISIN LUVALLA!!! :)
 
Moi!
 
Ja onnea tuhannesti Minto!!!!!
 
Me haettiin eilen sikakalliita relatippoja nyytin masuvaivoihin, mutta ovat kuulemma hintansa väärti. Kauheeta kattella kun pieni kiemurtelee masuvaivoissaan. Ja sitten haettiin cuplatonin tilalle disflatyliä (miten kirjotetaanka), sitä ei tarvi antaa ku aamulla ja illalla ni ei pääse unohtuun.
 
Mä en ainaka yöllä räyhtäytä, ellei napero sitten jää valvoon. Mut yleensä se syö silmät kii hetken ja nukahtaa, ni en viitti herätellä. Meiän tyttö ei ees röyhtäilly ekaan neljään viikkoon, nyt vasta alkanu sen ja pulauttelun kans.
 
Innostuttiin eilen shoppaileen natiaiselle vähän vaatteita, kassillinen tuli törsättyä (ostettiin vähä isompia ettei niitä viä pääse käyttään)! Mutta ollaan päästy niin halvalla kun ollaan melki saatu/ostettu kirppikseltä vaatteet 74 senttiin asti. Ja pikkunen oli niin kiltisti ostoskierroksen vaikka käytiin kuinka monessa kaupassa.
 
Pääsis jo neuvolaan! Viime viikon neuvola peruuntu kun täti oli kipeenä, ja nyt joutuu odottaan tiistaihin asti. Ois jo kiva tietää et kuinka komeesti tyttö on kasvanu, ainaki itestä tuntuu että ihan silmissä! Pari viikkoo sitten jouduttiin pienemmät vaatteet laittaan pois. Ihanaa, pakkaset laskee ja pääsee vetään kunnon vaunulenksaa! Toivottavasti ei hirveetä räpäkeliä tuu heti..
 
Kiitos kiitos [:)] Ihanaltahan tää tuntuu! Täällä siivoilen kotona ja laitan kaiken valmiiksi Nuuttia varten!!

Hei onks jollain jo alkanu menkat? Mulla loppu jälkivuoto pari viikkoa sitten ja nyt sit eilen alko vuotaa, ja tulee ihan ku menkoissa....[:@] Ei ny mitenkään paljon mutta ihan kuitenki sidettä joutuu nyt pitää.. ei oo ollu menkkakipuja kylläkään, vähä huonoa oloa vaan eilen....
Ku en oo imettäny niin paljoa ni kai ne voi jo alkaakin?!?
 
minto - aika yksilöllistä kellä milloinkin ne menkat alkaa. Monikin joka täysimettää saa aika pian synnytyksen jälkeen menkat.[:)] 
 
Käytiin ulkoilemassa ja pitihän se kamera ottaa mukaan..

Noista masu vaivoista.. Meillä tuo suoli toimii joka toinen päivä jumppaamalla, eikä enää ole masu vaivoja ollut.. Eli mä autan pikku neitiä painamalla jalkoja masua vasten ja toinen punnaa.. niin saadaan suoli tyhjenemään ja neiti on tyytyvälinen..


 
^ Ihana pieni nallekarhunen niisuneidillä [:)][:)]

Nuutilla kans kakkaamisen auttaa se jumppaaminen..jännään nyt ku kotiin päästään et kuinka tiukassa se kakka sitten on ja et miten se suoli toimii....Apuuvva!
 
Jee! Onnea Minto [:)] Ihanaa, nyt teilläkin alkaa se kunnon vauva arki ja kaikki muu ihanuus yöheräämisineen [;)]

Meillä tyttö tykkää kylpeä, viedään sitä pari kertaa viikossa kylpyyn. Ei tule itkua kylvyssä laisinkaan, tutkitaan ja hutkitaan vedessä [;)]

Ulkoilemaankin ollaan jo päästy, jee! Nyt varsinkin, kun on niin lauhkea ilma. Ollaan tänään menossa vaunuilemaan [:)]

Tossa tiistai iltana päästiin ekan kerran ulos. Sillon oli -11 astetta pakkasta, mutta ei se menoa haitannut. Pistin lämpömittarin koppaan vauvan pään viereen, ja sain 20 astetta. Koppaan ei pääse tuulta, ja vauvalla oli ulkohaalarin päällä vielä semmoinen makuupussi haalari [:)] Nätisti nukkui koko vaunuttelun ajan.. Rappuun päästessä sitten jo heräiltiinkin... [:D]

Kauanko muuten jälkivuoto mahtaa kestää? Mulla tulee edelleen vähäsen. Ja vatsa ei toimi edelleenkään, koko ajan kauhea ummetus. Otan tommoisia kapseleita (tms) jotka pehmentävät ulostetta, mutta niitäkään ei saisi käyttää pitkään. Ilman niitä vatsa on kuitenkin koko ajan kovalla [:(]

Toi käsikäyttöinen rintapumppu on kyllä kamalan työläs.. Paljonkohan mahtaa maksaa, jos lainaa pumppua terveysasemalta? Siellä ne kuitenkin on sähköisiä, eikös niin? Meillä vauva ei jaksa olla rinnalla kauaa, vaan simahtaa rinnalle n. 30 minuutin kuluessa. Sitten herää nälkäänsä, ottaa rintaa ja simahtaa taas. Mulle neuvottiin neuvolassa, että jos ei tunnin imetyksen jälkeen ole täynnä, niin pulloa sitten. Se tuntuu helpottavalta. Inhottavaa on vain, että en saa rinnoista paljon mitään irti tuolla käsipumpulla [&o] Jotain 50-100ml parhaimmillaan. Usein kuitenkin alle 50ml [:(]

Minusta on inhottavaa, kun pitää moittia siitä, jos käyttää korviketta!! Siitä tulee tosi paha mieli, kun parhaansa kuitenkin tekee vauvan eteen, ja jos omaa maitoa ei ole jääkaapissa, niin tottakai annan vauvalle korviketta, että saa mahansa täyteen.... Tuntuu vain niin pahalta ja lannistavalta, kun sanotaan että pitäisi jaksaa vain imettää ja imettää, että ei mielellään käyttäisi korvikkeita... [&o]

Muutenkin oli hieman epävarma olo imettämisestä, kun oma äitini sanoi ennen synnytystä, että hän ostaa minulle korvikepaketteja valmiiksi, kun ei se imetys tule onnistumaan, kun ei hänkään niin tehnyt...... Tosi kannustavaa [&o] Olen silti iloinen että VOIN imettää, ja en häpeä yhtään sitä että annan myös korviketta, että lapseni saisi mahansa TÄYTEEN!!!

Iloista talvipäivää kaikille!!! [:)]
 
voi minto miten mahdatkaan olla onnellinen!! nyt pääset opettelemaan arkea kotona! oletko jo päässyt osastolla kokeilemaan imetystä vai miten aiotte jatkaa sen asian tiimoilla?

enaj: olipas kannustava äiti sulla!! mulla ei myöskään tule pumpulla kauheasti maitoa mut yöllä onkin toinen juttu!! silloin saa pumpattua ihan helpolla vaikka kuinka paljon!

elegia: tissiraivarit vois johtua siitä et pullosta saa helpommin kun tissistä ja tissiä pitää "komentaa". meilläkin on ollut sellaista jossain vaihees ja se loppui kyllä ainakaan. mut siis ihan normaalia kuitenkin. kirjoita googleen hakusanaksi tissiraivari niin voit lukea monen monituista toinen toistaan tuskastuneempaa viestiä[&:]

meillä alkaa koko ajan masunpurut lisääntyä... johtuu mitä suurimmalla todennäköisyydellä siitä sammaslääkkeestä. on saanut sitä jo viikon eikä vieläkään ole tehonnut.[:@] toivotaan et kohta alkaa helpottaa.
 
Pitkästä aikaa jaksoin lukea 5 sivullista teidän juttuja [:D] Olen ollut järkyttävän väsynyt! Poika kävi mummoloimassa yhden yön ja olen kuin uusi ihminen. Todellakin jaksaa taas [:)]

Meillä ollaan pääasiassa tissimaidolla, mutta korviketta on aina kaapissa ja äidinmaitoa pakkasessa hätävarana. Ja helpomminhan sitä pääsee välillä viettämään omaa aikaa kun syödään osaksi pullosta [;)]

D-vitol merkkisestä d-vitamiinista meidän poika oksensi kaarella maidot ulos, mutta Jekovit käy ilman vattanväänteitä. Aluksi luulin että pojalla mahaa väänsi, mutta äiti ja isi olivat hölmöjä, eivätkä ymmärtäneet että kulta pieni halusi seurustella eikä nukkua [:D] Päivärytmiäkin poika on alkanut väkertämään: aamupäivä jutellaan, syödään ja tirsotellaan pieniä unia, sitten kunnon (4h) päikkärit ja ilta jutellaan ja syödään yötä varten. Tietenkin myös kylpemiset tehdään 2-4 krt/viikko [:)] Todella helppo muksu kun on oppinut tuntemaan <3

Tänään jätkä nukahti hoitopöydälle kesken leikin [:D] (laitampa kuvan siitä)


 
Mä oon imetelly koko ajan aina ku on saanu..välissähän oli taukoa ettei masu toiminu mut silloinki pumppasin sairaalan maitokeittiöön, kotona on pakkanen täynnä mölöä myös:D Nuutti syö tosi hyvin rinnalta, ihan vielä ei tuu paljoa joka kerta mut eiköhän se maitomäärä runsastu kunhan päästään kotielämässä vauhtiin. Sairaala-aikana oon kotonakin pumpannu joku 5krt päivässä. Öisin en oo heränny pumppaamaan. Onneks Nuutti sai luvan syödä NANia ni sitä on nyt sit varalla kans.

Oon siivonnu koko päivän, huh ku oon poikki! Nyt on koti valmiina vastaanottamaan uuden asukkaan tänne! vielä yks yö pitäis malttaa!!! ajoissakaan ei pääse nukkuu ku tulee suomen peli [:)]
 
elkee elkee rempatko siitä pumppailusta..... mulla tuli kaks kertaa 180millia kerralla ja sen jälkeen tippui siihen korkeintaan 50-100milliin. Mutta tyttö o saanu silti mahansa tääteen ihan tissillä. meillä neiti imee korkeintaan 20minuuttia. ja nukahtaa ja herää sitten joskus taas aina kun on nälkä.


Nyt o täytekakku tehty. Veljen poika teki sen. Koristeluja oli tehnyt enemmä ku ite kakkua alusta lähtiin niin pääs nyt sitten tekemään oikein urakalla :D

Kakun päälle tulee vielä sitten nimenannon jälkeen nimi kirjotettuna kimalle sokerilla :D


 
Vautsi Kaylies mikä kakku!!!![:)][:)] Laitelkaa ihmiset ristiäiskuvia tänne jookosta?? me varmaan pidetään vasta huhtikuussa meidän kekkerit...
 
Ihanan lauha ilma ulkona, päästiin tyttösen kanssa kunnon vaunulenkille ja neiti jäi vielä tyytyväisenä takapihalle koisimaan... itkuhälyttimen kanssa [;)]

Pipsku: Juu täytyis se oma stoori joskus kirjoittaa...ei vain koskaan ole niin kauaa molemmat kädet yleensä vapaina, mut yritetään [:)]

Elegia: Miten sä onnistuit rintakumista vieroittamaan? Meillä kun on tosiaan käytössä myös.. Joskus onnistuu ilman kun otan kesken syömisen kumin pois ja äkkiä sujautan paljaan tisun suuhun.. joskus onnistuu, mutta useimmin ei. Lisäksi musta tuo ilman kumia imetys sattuu joskus ihan sikana, kai jotenkin väärällä otteella imee? En tiiä. Neuvolantäti antoi kyllä kumille täyden siunauksen, että pääasia kun ruokaa saa tavalla tai toisella.
Nuo murinat ja ärinät tissillä on tuttuja täälläkin. Hih, Yamacraw sanoikin osuvasti että tissiä pitää komentaa [:D] Sitä se tosiaan tuntuu olevan!
Mulla on tuo Aventin käsikäyttöinen pumppu ja palaset pysyy kyllä pumpatessa paikoillaan. Mikähän siinä sun pumpussa oikein mahtaa olla, voisithan vaikka soittaa sinne valmistajalle tai jotain... Netistä löytyi hyvin palvelunumeroita, itse olin sinne yhteyksissä kun tarvin suomenkieliset käyttöohjeet...

Minto: Onnea!!! Kaikkea ihanaa teidänkin kotiarkeen [:)]

Enaj: Kyllä täälläkin korviketta joudutaan antamaan päivittäin. Turhat syyllisyydet pois!! Hyvä jos vauva kuitenkin edes jonkin verran äidinmaitoa saa.. Ja vaikka ei saisikaan niin terveitä lapsia korvikkeellakin kasvaa. Parempi että vauvalla on maha täynnä tavalla tai toisella [:)] Imetyksestä ja vauvanhoidosta yleensäkin osataan kyllä syyllistää ja nuo asiat herättää voimakkaita mielipiteitä... yleensä ihmisissä joilla ei ole pieniä lapsia.
 
täs on meirän kakku!
sit oli lisäks suklaapipareita ja karjalanpiirakoita. kakun välissä oli lakkoja, mansikoita ja kahvikräämiä. mummmss!

meillä oli sitten nenä niin tukossa viime yönä että huh! ei auttanut vaikka laittoi nenätippoja ja sitten imaisi... rohistiin vaan. toivotaan et ens yönä parempi.

mites onko teillä ihan samat vaipat yöllä ja päivällä vai onko jotain superimuja? ja vaihdatteko kuinka usein yöllä?
 
Takaisin
Top