Tammivauvojen arki alkaa

Elegia, mulla oli sama ongelma pumpun kans kunnes tyrkkäsin sen mun miehen kouraan ja sanoin et tee tälle jotain [:D] eli se läpinäkyvä osa joka menee siihen kahvaosaan kiinni irtoaa sulta? siitä menee läpi se valkoinen muovijuttu..siinä keskellä olevasta reiästä ni työnnä se yhden asteen vielä pidemmälle siitä reiästä jolloin se on pidemmällä eikä irtoa enää.. ääh en osaa selittää! tajusitko ollenkaan?
 
Moi naiset...

Kyllä tää elämä on sitte pirun hienoa...Aino heräs viime yönä kahden aikaan,syötin sen ja eikö ruvennu valvomaan...sit sain sen neljän aikaan nukkumaan niin sain sitte itte nukahdettua puol kuus...pyörin sängyssä karseissa mahakrampeissa ja tänää ei oo päässy sängystä ylös ollenkaa.isäntä tuli kotii ja anto mulle rela-tippoja(pisti pakolla ottamaan) nii nyt jo pystyy syömään eikä tarvi vessaan juosta...onko tää ny sitte sitä noro-virusta???en kyl olis uskonu et näi äkkiä kuitenkaa ohi menee jos sitä oli vai sainko jonku hiton ruokamyrkytyksen tms....jaa-a...on se hienoo...
 
Hei kaikille :)
 
Olipas mukava lueskella kaikkien kuulumisia pitkästä aikaa [:D] Täällä on 4viikkoa vanha kiltti poika, joka vaan syö ja nukkuu [:)] Yhtään yötä ei ole valvottu [:D] yks tai max kaks kertaa syö yöllä ja muuten vaan nukkuu [:D] ens maanantaina on 1kk neuvola ja veikkaan että painoa alkais olemaan jo 5kg [:D][:D]
 
Kirjottelen minäkin tänne pitkästä aikaa! Jälkitarkastus on nyt käyty, haavat oli parantuneet, lantionpohjan lihakset kunnossa, ja sain mukaan pillerireseptin (jonka jo aloitin) ja luvan urheiluun. [:)] Muutamaan otteeseen on jo peittoja varovaisesti heiluteltu, ihanaa olla taas intiimisti pitkästä aikaa! Jotenkin sitä on varovainen tuon synnytyksen jälkeen kun siitä jäi niin ruhjottu olo, mutta eiköhän tää tästä pikku hiljaa... [:)]

Urheiluun tuli pieni taantumavaihe, kun sain loppuraskaudesta tutun issiaskivun (tms) takaisin. Toivottavasti lähtis pian pois niin pystys taas kävelemään ja laittamaan sukat jalkaan ilman kipuja! Onko kellään muilla noita raskaudenaikaisia kipuja ilonaan??

Oliver kasvaa supervauhtia, siltä se tuntuu ainakin. Paljon on jo vaatteita käynyt pieniksi. Neuvolassa käytiin 1kk iässä ja seuraava vasta 2kk 2vk iässä. Kummallista että ne 2kk rokotukset (olikos se rota eka) annetaan noin paljon myöhässä. Hormooninäppylöitä on täynnä koko pikkumies, millonka ne suunnilleen häviää, onko jollain tietoa?

Entä miten te ootte antaneet rela/cuplatontippoja? Nyt on muutaman viime päivän aikana vatsavaivat lisääntyneet huomattavasti niin aattelin niitä kokeilla. Mutta kun ohjeissa sanotaan että "annetaan ennen syöttöä sekoitettuna pieneen määrään maitoa", niin en oikein tiiä missä välissä niitä antas ja miten paljon - tää kaveri kun on rinnalla lähestulkoon koko ajan - pitkiä päikkäreitä meillä nukutaan hyvin harvoin. Ja pitääkö ne tipat oikeesti sekottaa rintamaitoonkin?? Miksei voi antaa tippoja suoraan sellaisenaan syötön aikana? [:-] Ja vielä - ootteko huomanneet että niistä cuplaton -tipoista ois ollu oikeesti apua?

Eilen mies tarjoutui hoitamaan Oliveria yön yli, että saisin nukuttua kunnon yöunet pitkästä aikaa. Mutta kun olin kuunnellut pienen huutoa jonkun aikaa, luovutin ja menin avuksi. Isi oli tehnyt kaiken mitä oli vaan ikinä keksinyt, mutta Oliver ei huolinut pulloa eikä rauhoittunut miehen syliin, ja oli liian väsynyt innostuakseen leikeistä; vaipatkin oli vaihdettu. Ja kuinkas ollakaan poika rauhoittui + nukahti saman tien kun otin sen syliin. [:D] Miehellä oli tosi voittajafiilis siinä vaiheessa, mutta mukavaa silti huomata olevansa pikkuiselle niin tärkeä... ja välillä vähän väsynyttä äitiä ja isiäkin ilahduttaa kovasti pikkuisen hymyt ja ilonkiljahdukset. Niitä saatu katsella ja kuunnella nyt n. viikon ajan. [:D]

Aurinkoista keskiviikkoa kaikille!

p.s. Huippu tuo Elegian lähettämä "työilmoitus"... [:D] Ja tosi söpö kuva pikku Eemelistä!! 
 
Heippa mammat!

Kirjoittelemiset on jääneet olemattomiin, mutta aika mennyt tosi nopeasti "Ison Iitan" kanssa ollaan ulkoiltu ja lenkkeilty tosi ahkeraan ja illat isin kanssa ollessa :)
Meillä arki lähtenyt hyvin sujumaan, Iita syö yöllä 4-5h välein. Nukkuu osan yöstä omassa sängyssään ja osan yöstä vieressä (otan Iitan tissille aamuyöstä ja jatkan itse unia siinä vaiheessa, aamulla ihanan virkeä olo) Vähäisistä vatsavaivoista Iita on välillä kärsinyt, mutta Rela tipat ja cuplaton on auttanut(annan reloja 2 tippaa ja cuplatonia 2 tippaa päivässä) syynä varmaankin kun maito tulee paineella, ja neiti välillä hotkii vaikka ennen syöttöjä pumppaan. Neitistä taitaa tulla kenkä friikki, kun äiti avustaa vielä :D löydetty jo kahdet tosi söpöt pienet juhlakengät kokoa 14-15 mustat ja 16-17 viinipunaiset. Mutta onneksi niillekkin on käyttöä (ainakin kerran)!
Meillä on uusia tuulia muutenkin elämässä, oon laittamassa asunnon myyntiin ollaan ostamassa omakotitalo, joka on toinen lapsuudenkodeistani :) Kerrostalo asuminen ei ole meidän juttu, vihastuttaa ja kiukuttaa naapuri joka päätti ruveta tekemään remonttia, eikä ole ilmoittanut tästä missään/ mihinkään! joudutaan olla evakossa mun vanhemmilla.. mutta ennemmin täällä kun porauksen keskellä... Nyt rupean tekemään kakkua, kun on mun edesmenneen papan nimpparit, ja mummo haluaa kakun(joka vuos papalla nimppari ja synttärikakku ja sitten kokoonnutaan äiti isä minä+perhe ja mun sisko perheineen mummon luokse) 
Miten turvotukset ovat poistuneet? Mulla mahtuu jotenkuten kihlasormus, mutta välillä sormet on kyllä niin nakit, että huoh!
Ihania nuo pikkuapulaiset vauvan hoidossa :) siskon 3v poika on kova hoitamaan Iitaa, kyseinen nuori herra kantoi pyykkikorin Iita turvakaukalon viereen ja kävi sinne istumaan. Muutakin "taantumista" herralla tullut mm. huulen lupsutusta ja äitinsä ja mun tissien hiplailua... Kaadoin pojalle Iitan tuttipullosta tissimaitoa mukiin jotta sai maistaa..
Koittakaamme jaksella ja aurinkoista päivän jatkoa kinoksien keskellä :)
 
haha, hyvä oli toi Elegian työilmoitus [:D][;)]!!

Hiawatha: kysy apteekista Minisun-merkkistä D-vitamiinia. Se sopii ainakin meidän tytölle ja siinä ei oo mitään ylimääräisiä sokereita yms.

kävin tänään jälkitarkastuksessa ja sain lapun mikä pitää kiikuttaa kelaan. Mä oon ihan pihalla, pitääkö mun tehdä joku uus hakemus?? Ja jos, niin mikä hakemus?? Vai ihan pelkän tuon lääkärin paperin vien sinne luukulle? Onko kellään tietoa?
 
Freya: Ei sun mitään uutta hakemusta tarttee tehdä. Se jälkitarkastustodistus on vaan sitä varten, että Kela alkaa maksamaan sulle vanhempainrahaa (jota olet hakenut sillä samalla hakemuksella kuin äitiysrahaa). Muuten jää rahat saamatta...

Ja sitten kuulumisia täältä... Eilen meillä oli lastenneuvolan kotikäynti ja meidän Himppu painaa nyt 4460 grammaa!!! Meinas terveydenhoitajalla (ja myös äiskällä) tipahtaa silmät päästä, kun tuijotettiin niitä vaa'an lukemia. Hyvin siis poika kasvaa ja nyt ainakin tiedetään, että minun rintamaitoni riittää vallan hyvin. [:D] Muutenkin elämä rullaa omalla painollaan eteenpäin. Mahavaivoista meillä ei ole tarvinnut kärsiä (ainakaan vielä), vaikka meillä kyllä syödään päivittäin D-vitamiini tippoja (Jekovit). Meillä vaan tuppaa olemaan kossilla tapana tehdä lisäpyykkiä aamusin, kun suoritetaan aamupesuja. Harva se kerta lentää pissat kaaressa pitkin lattiaa ja joskus siihen kaupan päälle töräytetään vielä kakat. Mutta onneksi se ei ole vaarallista.... Välillä jopa aika koomista [:)].

Mutta nyt alko kuulumaan heräämisen merkkejä yläkerrasta, joten raportti jatkuu ensi kerralla... [:)]
 
Heissan mammerot :)

Täältä yksi taustalusmuilija huhuilee... Mitään en ole aikoihin kirjoitellut, mutta lukenut kuulumisianne ahkerasti! Paljon vinkkejä ja vertaistukea täältä on saatu, kiitos siitä!

Suuri syy haluttomuuteen kirjoitella on ollut synnytys... Lyhykäisyydessään tarinaa; Kiireelliseen sektioon jouduttiin vauvan sydänäänten laskun vuoksi, tytöllä oli napanuora kaksi kertaa kaulan ja kerran hartioitten ympäri joten siinä syy laskuihin. Sitä ennen yritettiin alakautta, eli supistukset kärsin myös... Tähän kaikkeen liittyi kaikenlaisia tapahtumia, säikähdyksiä ja kovasti pelkoa, niinkuin varmaan voitte arvata. Siksi minulle on ollut jotenkin tosi vaikeaa edes lukea toisten synnytystarinoita.. jonkin sortin trauma taisi tapahtumasta jäädä. Onneksi synnytyksessä mukana ollut kätilö otti minuun yhteyttä ja olen menossa juttelemaan tapahtuneesta hänen kanssaan, varmasti tekee tosi hyvää!

Mutta vauva-arjen kuulumisia täältäkin... Tyttö voi hienosti! Aluksi paino ei tahtonut oikein lähteä nousuun, joten imetyksen lisäksi sai Nan-tankkauksia ja nyt on kasvu hienossa nousussa. Annan edelleen lisämaitoa kerran-pari päivässä, eli sekakäyttäjiä ollaan ilman huonoa omaatuntoa, pääasia että vauvalla on maha täynnä ja tyytyväinen olo!

Imetys ei oikein suju ilman rintakumia, murrr... Sen kanssa on niin ärsyttävä sählätä! Pitäisi alkaa enemmän vain harjoittelemaan ilman, niin eiköhän se siitä...

Tippoina täällä nautitaan D-vitamiinina Minisunia ja hyvin toimii.. ei pahemmin masua valittele. Lisäksi saa päivittäin myös Rela-tippoja suoliston bakteerikantaa suojaamaan. Ei valittamista.

Yöt menee tosi hyvin.. yhdellä tai kahdella syötöllä. Nukkuu öisin n 6-7 h putkeen ennen eka syöttöä ja yhteensä siis yöunet on jotain 10-11h.. joten meillä nukutaan nykyään huomattavasti paremmin kuin raskausaikana!![:D] Päivällä tyttö nukkuukin sitten vähemmän, mutta parit kunnon päikkärit kuitenkin.

Tässäpä ne tärkeimmät. Palaan taas taustalle, moi!! [:D]
 
kiva kuulla teistä muistakin miten sujuu pikkuisten kanssa! ja kiva myös kuulla että sujuu hyvin.

meillä laitetaan cuplatonta tarvittaessa ja ihan suoraan suuhun olen laittanu ja hetken päästä tissille. ja välillä olen antanut vasta tissin jälkeen jos on tuntunut että ilmaa kiertää mahassa. ja kyllä se mun mielestä auttaa... ainakin hetken päästä alkaa maha pulputtamaan ja aika usein tulee sitten kakatkin..

kelaan pitää toimittaa lääkärintodistus ettei äitiystuen maksaminen katkea. todistaa et on oikeasti äiti!![:D]

tammimamma: voithan kokeilla jos jossain vaihees pystyisit kirjoittamaan vaikeasta synnytyksestä. se vois auttaa..
 
puhuminen on parasta lääkettä kaikkeen vaaikeaan asiaan!!!!!!!!!koska sillä tavalla asia saa uudet mittasuhteet ja pelot ja ahistukset pienevät.

pappi kävi meitä moikkaamassa ja sovittiin ristiäis jutut jo valmiiksi :)
 
elegia: eikös se NAN2 olis sit sopiva teidän pojalle jos tarvii rautalisää? luulis et ei käy niin pahasti massuun.
 
tammimamma: mä ymmärrän hyvin, koska mullekin jäi jonkunsortin trauma synnytyksestä, vaikka periaatteessa kaikki meni ihan hyvin. Voi kun mäkin pääsisin purkamaan tuntoja ja käymään tapahtunutta läpi kätilön kanssa. Tai kenen tahansa kanssa, joka ei heti alkais sössöttään, että "pääasia, että kaikki voi nyt hyvin"...
 
synnärille voi aina soittaa! ja pyytää myös sielttä et voisko käydä jonkun kanssa asiat läpi
 
Yama ja Kaylies: Kiitos :) On ihanaa kun autatte. Oon asiaa puinut kovasti miehen kanssa ja tietty ystävien ym. kanssa asiasta puhunut. Ja huomaa että alkaa suurimmat möröt olla taltutettu jo [:)] Joissain tilanteissa vaan vieläkin huomaa että herkillä mennään.. esim. sairaala-sarjan synnytysjutut ym... sit jossain lehdessä oli juttua vanhemmista jotka oli menettänyt lapsensa, (tais olla Vauva-lehti) niiden lapsella oli ollut napanuora 3x kaulan ympäri. Niin aloin heti parkumaan että tuo ois voinut tapahtua meillekin.. Vaikka tosiaan kaikki on nyt hyvin ja pitäisi olla onnellinen kun ei mitään vakavaa sattunut. Ihmismieli on vähän outo [;)]


Freya: Muhun tosiaan otti se synnytystä hoitanut kätilö Naikkarilta yhteyttä. Se sanoi että yleensä soittelevat perään jonkin ajan kuluttua synnytyksestä jos siinä on ollut jotain erikoista ja tarjoutuvat käymään läpi synnytystä perheen kanssa. Meitä hoitanut lääkäri kävikin jo osastolla juttelemassa kanssamme, mutta kävi vain lähinnä läpi leikkausta. Koko ajan oli kyllä luja luotto henkilökunnan ammattitaitoon, olivat todella asiansa tuntevia ja ystävällisiä kaikki.
Varmasti säkin voit soitella sinne sairaalaan jossa synnytit, varmaan ihan mielellään auttavat.

Mutta nyt synkistely seis ja kotihommiin [:D]
 
tammimamma:jos suinkin jaksat niin kerro meille oikein alusta asti mitä tapahtui ja miten kaikki meni.se ainakin helpottaa ja minä ainakin haluan tietää...jos vaan suinkin jaksat ja pystyt.ainollakin oli vaivaset 2 kertaa napanuora kaulan ympärillä syntyessään,mutta en kyllä osannut edes säikähtää kun kätilö sen kertoi.luotin kätilöön täysin...oli se kuitenkin hurjan näköistä kun napanuorasta roiskui veri pitkin synnytyssalin kattoa[:D]

ihana päivä...oltii ainon kanssa helposti yli 2h ulkoilemassa ja tuuletin koko kämpän talven tunkkaisuudesta sillä aikaa.nyt syömään ja sitten shoppailemaan...illalla lostin 5 kauden eka jakso klo 21(muistaakseni) neloselta!!!!pakko kattoa...[;)]
 
MOI KAIKKI!!!

Arvaatkaas kuka pääsee LAUANTAINA KOTIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINNN????????????????????????????????????????????[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:)][:)][:)][:)][:)] OON pikkasen onnesta soikeana nyt!!!! 7Viikkoa sairaalassa oloa takana ja vihdoinkin saamme hakea poikamme lopullisesti kotiin ja aloittaa oikean perhe-elämän!!!!!!!!!!!!!!!!!
Huh mikä fiilis oli tiistaina kun päästiin ekalle päivälomalle kotiin eli illalla sit vietiin Nuutti takas sairaalaan, päivä meni niin ihanasti ja liian nopeasti tietty. Koiratkin otti vauvan tosi nätisti vastaan. Kaikki on nyt niin ihanaa!!![:)][:)][:)] Suoli alkoi heti nivustyrän leikkauksen jälkeen toimimaan, viime perjantaina siis... Kakkaa tulee ja kunnolla! Eilisenki saldo oli 8kakkaa [;)]
Ens viikolla on eka kontrolli sitten, katotaan miten paino nousee jne. nyt pidetään sit peukkuja ettei tulis enää takapakkeja tähän! Alkais jo riittää toi sairaala-aika..
Oon varmana ihan hukassa aluks ku ei ookkaan hoitajia läsnä;) noo eiköhän me pärjätä!!![;)]


Tässä vielä kuva tältä päivältä kun saimme nenämahaletkun pois ni kelpas jo ottaa kunnon kuviakin [;)]


Huh mä arvasin etten onnistunu selittää sitä Aventin pumppuhommelia...ööh siis musta se systeemi on sama käsi ja sähköpumpussa.. Mut siis se valkoinen "tikku" joka ottaa kiinni siihen pumppuun, pitää työntää siitä läpinäkyvästä muovipyörylästä yhden kerran vielä ylemmäs jotta se on korkeemmalla ja näin ollen ottaa siihen pumppuun hyvin kiinni...Tajuutteks ollenkaan?? [:D] Sorge oon niin huono kuvailee..jos ette tajunnu, voin ottaa kuvan ja selostaa sillä;)
 
Yöllä ei periaatteessa tartte jos nukkuu välissä, mutta kyllä mielellään koska jos o kova nälkä niin vauvat tahtoo hotkia ja masuun menee paljon ilmaa. Ite ainakin röyhtäytän aina. Meillä vaa neiti tahtoo puklata myös monesti jos ei röyhtäse. Siis röyhtin sijasta. ja jos ei röhtitä nii sitten puklauttaa helposti myös.

Ihania ääniä kuuluu ku neiti höpöttää hymiölle tuolla omassa sängyssään :D

Nyt äippä hakemaan meille viikonlopuksi apulaiseksi kun veljen pojan kanssa aloitetaan tänään kakku show eli minä teen suolasen ja se tekee makea.. opetellaan kummatkin :P saas nähä mitä tulee vai tuleeko mitään :P

Olis kyllä mielellää jääny nukkumaan tytön kaa sylitysten tonne mutta pakko se o käävä hakkee mamma tänne että jotain pystyy tekemäänkin. Miehen aika menee isomman tytön kanssa kun se tuli meille eilen koko viikonlopuksi :D kerrankin pääs pidemmäksi viikonlopuksi. :)


Se hengitys on ihan normaalia. Meilläkin Pinja välillä tekee sitä ihan hereilläkin. Vauvoilla on tapana vähä unohtaa hengittää, joten hengittävät sitten apnea tyylisesti. ja sitten haukotaan hirveetä tahtia henkeä, kun ei ollukkaa hyvä olla hengittämättä. mut voithan sä kysyä siitä, että onko normaalia nii saan miekii tietää, mutta ainakin mä oon kaikilla vauvoilla tätä kohdanna ketä olen hoitanut.
 
Takaisin
Top