Tammivauvojen arki alkaa

Elegia: jos tekee äitiyslomalla töitä, niin työpäivät pitää ilmottaa kelaan (voi tehdä netin kautta), ja niiltä päiviltä kela maksaa minimimäärän äippärahaa, eli sen n 20e. Porsaanreikiä on myös kuitenkin olemassa. Kelahan maksaa sitä rahaa vain arkipäivistä, eli ei sunnuntaipäivistä. Niinpä jos teet sunnuntaityötä kela ei voi pienentää sen päivän rahaa, kun se ei muutenkaan maksa siltä päivältä mitään. Varmistin tän vielä suoraan kelan tätiltä ja se sano, että kyllä se on näin. Lisäksi voi tehdä töitä toiminimen kautta laskuttaen ilman, että nostaa itse mitään palkkaa, mutta firmahan voi aina maksaa esim puhelinlaskut jne. Eli työnantajan kanssa neuvotellen (su-työtä tai laskutus) voi tehdä töitä ilman, että vaikuttaa äippärahaan, tai sitten tekee normityötä ja nostaa minimirahaa. Tosin vauvan kannalta en tiiä miten hyvä juttu äitin työskentely on, mutta se olkoon jokaisen oma päätös...

Suolatipat, onko ne apteekkitavaraa vai voiko ite sekoittaa hanavettä ja ruokasuolaa? Mitä se aine tarkalleen sisältää? Täällä voidaan jo paremmin, mutta se letkuimu varmaan toimii suolatippojen kanssa paremmin. Nyt saa imeä ittensä ihan pyörryksiin, et sieltä irtois jotain...
 
Mulla o yks ongelma..

Kun teen jotain missä pitää jännittää alavatsalihaksia niin sattuu...esim sängystä ylös nousu,selältään ylös nousu sattuu tuonne kohdun alueelle..ei paljoa..lähinnä silleen että kuin olisin rasittanut lihaksia liikaa ja ne olisi hellänä. Onko kellään muulla samaa...???????? ja koko aja tuntuu vähä väliä pikkasen silleen että kuin olisi menkat tulossa... ettei vaa tekis jotai kohtutulehusta tai vastaavaa...sellasta oon tässä miettiny ku ei ainakaa omassa suvussa kellään ole ollu tuota tunnetta.
 
suolatipat on apteekki tavaraa ja maksaa muutaman euron. ei se ole muuta ku suolaa ja vettä mutta se miten se o valmistettu on steriilimpi ja turvallisempi kuin itse tehtynä koska se suolan määrä on kotioloissa vaikea saada oikeaksi. Että apteekista kannattaa ehottomasti ostaa. nenäfriida löytyy ihan tavankaupasta myös.


ainaha o erilaisii keinoi tehä töitä ettei vaikuta kelan rahaan mutta jos saavat tietää nii joutuu maksumieheksi. Ja helposti työnteko vaikuttaa sitten siihen etuuksien määrään pienentävästi tai että joutuu maksaa takaisin. ja niissäkin on se tietty max määrä kuinka paljon saa tienata. mut viikonloppuja kannattaa tehä jos tekee jotain.
 
Moi [:)]

Mulla ei oo vatsa lähteny toimimaan kunnolla synnytyksen jälkeen. Jatkuvasti vatsa kovalla, vaikka mitä tekisi. Sain reseptin sairaalasta lähtiessäni tommoisiin lääkkeisiin jotka pehmittävät ulostetta, mutta tuntuu ettei niistäkään aina ole apua. Syön niitä joka toinen päivä, koska jos niitä joutuu pitkään käyttämään, voi kehon nestetasapaino häiriintyä. Tosi inhottavaa, kun vatsa ei toimi ilman niitä [&:]

Ja onko muuten normaalia, että jälkivuodossa tulee välillä melko isoja veriklimppejä? Täytynee soittaa huomenna neuvolaan ja tiedustella asiaa tarkemmin.

Täällä ei vieläkään istuta kunnolla, ainakaan ilman kipulääkkeitä. Pehmeällä voi istua jo paremmin, mutta saunan lauteet ja kovat penkit eivät ole suosiossa [:D]

Meidän tyttö on oikein rauhallinen, itkee jos on tavaraa vaipassa tai jos on nälkä. Muuten hän ei sitten itkekkään. Hän valvoo päivisin yhä enemmän ja enemmän, nukkuu tuskin yhtään.. Mutta öisin päästään yhdellä heräämisellä! [:)] Tytöllä on oikein hyvä rytmi.

Rintamaidolla mennään, välillä annetaan pullosta minun maitoani / korviketta, jos hän ei ole saanut itseään täyteen tunnin rinnalla olon jälkeen. Näin meille neuvottiin sairaalasta, ja ihan hyvin tämä ainakin toimii.. [:)]

Perjantaina oli neuvola, jolloin tyttö oli 2 viikkoa vanha. Todella hyvin kasvanut! Syntyessään tyttö oli 52 senttiä pitkä ja painoi 3530 grammaa. Perjantaina neuvolassa hän oli 55,3 senttiä pitkä ja painoi 3955 grammaa [:)]

Paino ei kertaakaan laskenut alle syntymäpainon, mutta hyvä että kasvaa [:)]

Eipä nyt tullut muuta mieleen... Palaillaan astioille [:)]
 
Mulla on maha toiminu, mut harvemmin kun yleensä ja välillä on "kuplinu" inhottavasti. Nyt kun vetää joka aamu kaurapuuroo ruisleseillä niin kuplimiset ja möyrimiset loppu. Ja muistaakseni tuli jälkivuodossa välillä sellasia isompia sattumia.
 
Jes, tänään sit pääsin vihdosta viimein sisäpyöräileen!! Pikkusen hengästy helpommin ku ennen ja jalat maitohapoilla painettiin, mutta jaksoimpa ja oli ihanaa kun hiki lensi ja sai vetää ittensä piippuun! Tekee kropalle ja päälle megahyvää. Ja kauhee polte heti päästä uudestaan! Josko ees nyt nää viimeset kilot suostus lähteen, ei paljo huvita etelässä kesällä bikineillä hillua. Ja sais ees noi omat farkkunsa jalkaan ilman että näyttää makkaralta nakinkuorissa.
 
Eilenkin oli kiva päivä, pyörittiin shoppailemassa ja kylässä vaikka kuinka kauan (= 3h mitä voi olla syömättä), ja ostin kaikkee kivaa, jumppapaitaa, hupparia ja uudet talvikengät, oikein sellaset kunnolliset millä si vaunujen kans viuhdotaan entistä kovempaa! Ja alella saatiin pyörään lastenistuin.. Miten niin malttamattomina venataan et pääsee tytön kans kesällä retkeileen ja ite kuntoileen siinä samalla??
 
Huomenna täytyyki laittaa kelloo aamusta soittaan että pääsee peliä katteleen!! Jei! Nyt loppu päikkärit, pakko lopettaa..
 
freya: ratiopharmin suolatipat ovat säilöntäaineettomia ja pakattu ampulleihin joista riittää vauvalle ainakin kahteen tai kolmeen kertaan.

ristiäiset sujui hyvin. nimi on Maija Wilhelmiina!! pappi oli muava ja pukeutui oikein valkoiseen papin kaapuun! Maija alkutoimituksen ajan katseli ihmeissään ja kuunteli ja sit nukahti. ei herännyt vaikka pappi kastoi päätä merivedellä ja kummitäti soitti haitaria vieressä.
ja sitten miljoona 500 kuvaa ja koko ajan tyttö vaan katseli eikä huutanut ollenkaan vaikka syliä vaihdettiin ahkerasti.
ja meidän koira oli niin ihana. kun kastetilaisuus alkoi niin hän tuli isin ja äidin viereen istumaan. ja oli siinä koko toimituksen loppuun asti.
 
Heippatus...

Nii,mietin vaan että vauvalle rautaa???tajusinko oikein ja minkä ihmeen takia???ei tuo meidän neitikään mikään jättiläinen ollu mutta ei oo kyllä kukaan ehdottanu lisärautaa(enkä kyllä antais vaikka käskis...)tässä vähitellen suunittelen lisäruokasysteemejä ja huomenna neuvolan jälkeen kauppaan kattelemaan kunnon soseuttajaa ym.

ARVATKAAS MITÄ!!!!
kun mun isoveljelle syntyi esikoinen(muistaakseni -94) lapsille alettiin antaa purkkiruokaa 3kk iässä,eli tuo esikoinen sai perunaa ja muuta jo 2kk2vko iässä...pari vuotta esikoisen jälkeen syntyi toinen lapsi ja suomi meni eu:hun...lisäruokaikä muutettiin sen takia 4kk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!EI HEMMETTI!!!on tosi reilua...ja nyt ne joku aika sitten meinas että purkkiruokaa vasta 6kk iässä ja nyt taas vaihdetaan 4kk ikään.oma äiti on antanut mulle purkkiruokaa jo 3kk2vko ja isä syötti mansikoita kun olin 2kk(vajaa) eikä mulla mitää allergioita ole.

Eli täällä ainakin aloitellaan maisteleminen jo n.2kk3vko iässä...nyt 2kk+1vko

että sillä tavalla...mites teillä???
missä iässä ootte itte saanu purkkimuonia ja missä iässä ootte aikonu omillenne aloittaa?pelottaako allergiat?
Mitä aiotte antaa,omatekoista vai kaupasta saatavaa?
 
mä olen suunnitellut et 3kk iässä vois alkaa maistella pieniä lusikallisia ja jos sujuu hyvin niin 4kk iässä vois jo olla iltavellit mukana kuvioissa. ja en pelkää allergioita. ne tulee jos on tullakseen. me ei olla kumpikaan vanhemmista millekään allergisia eikä myöskään kummankaan meidän vanhemmat. ja meillä on koira joka kantaa paaaalljoon likaa sisään joten luulis et on pienimmät mahdolliset geenit saada allergioita. mut eipä sitä voi etukäteen tietää.
mut odotan innolla tätä soossien testailu aikaa...
 
löysin tämmöse linkin jossa on ohjeita miten edetään ruokaan totuttamisen kans.

siellä oli Elegia vinkkiä miten saa sitä kakkaa löysemmäksi...

http://www.tampere.fi/tiedostot/5b7fSSNaF/vauvan_ruoka0_6kk.pdf
 
mä en näe mitään syytä miksi alle 6kk vauvalle pitäis syöttää lihaa??!!! myöskin vellit (=viljat) tulee puuttumaan meidän vauvan ruokalistalta koko ekan vuoden kokonaan. en pelkää allergioita, vaan ajattelen, että ihminen ei tarvitse mitään vehnäpullaa mihinkään. Meille myöskin sanottiin neuvolassa, että lehmänmaitoa suositellaan vasta vuoden ikäiselle. Jos riittää, niin vauva saa kyllä vuoden päästä vielä ihmismaitoa ennemmin ku lehmän. Me mennään vauvalähtöisesti, eli vauva on ruokapöydässä meidän kanssa kun me ruokaillaan ja sitten kun alkaa osoittaa kiinnostusta aikuisten ruokiin niin saa alkaa maistelemaan, ei mitään väkisin aleta tunkea lusikkaa suuhun, vaan saa ite sormiruokailla. Sillä sotkuhan kuuluu asiaan joka tapauksessa [;)].

Kaupan soseita annan vain ääritapauksessa esim. reissun päällä jos ei muuta vaihtoehtoa oo. Niissä purkeissa on ihan turhasti esim sokeria (hedelmäsokeri ei oo mitenkään terveellisempää ku tavallinen vaik jotkut luulee niin). Paljo helpommalla pääsee ku antaa vauvalle vaan ihan tavallista ruokaa mitä muuki perhe syö ja soseuttaa voi ihan haarukallakin, ei siihen mitään konetta tarvii. Aluksi annetaan varmaan kasviksia, esim höyrytettyä porkkanaa ja parsakaalia. Perunaa ei anneta ollenkaan, se on aivan ylimainostettua, ei ihminen oikeesti tarvii tärkkelystä mihinkään.

Vauvalle ei välttämättä edes tarvii soseuttaa ruokia, must toi on aika kiva lähestymistapa vauvan ruokailuun:
http://yle.fi/alueet/tampere/2009/09/sormiruokaillen_itsenaiseksi_ja_iloiseksi_syojaksi_990390.html
 
Hei mulla on ongelma. Mulla on nyt 4,5 viikkoa sektiosta ja kaks viikkoa sektion jälkeen mulla loppu vuoto. Viikon olin ilman mitään valumisia kunnes yks ilta alko kiristää alavatsasta ja aloin valumaan verta ku hanasta. Ihan kirkasta verta. Sitä on nyt jatkunu 5 päivää ja verentulo kiihtyy vaan. Kaikkialta oon lukenu että tää on normaalia mut mä en sairaalassakaan vuotanu näin paljon?? Hyytymiä on mukana ja jotain muutakin mikä ei oo kyllä verihyytymää, ihan ku jotain kudosta? [8|] Joudun ison yösiteen vaihtamaan max. tunnin välein. Alavatsaa aristaa ja sitäkään ei oo ennen ollu. Kuulemma NORMAALIA [:(]
 
FREYA: kukin tyylillään[:)]
En mäkää meinaa lihaa alkaa antamaan,ainakaa vielä ja just nuiden lisäaineiden ja muiden sotkujen takia haluaisin ite tehdä ruoat Ainolle.NE JOS JOTKUT SITÄ ALLERGIAA KEHITTÄÄ!!!Sillee mäki ajattelin,että kun Aino monesti "istuu" mun sylissä kun syön ja seuraa tarkasti joka suupalaa mitä suuhuni laitan niin voisin siinä samalla pieniä makupaloja näin aluksi antaa sillekkin.Mulla tulee niin paljon maitoa että en voi lopettaa imettämistä...nämähän pamahtaa!!![:D] Joten jatkan rinnakkain ruoan kanssa imettämistä just niin kauan kun maitoa vaan tulee,vaikka vuoden tai enempi.

Luin vasta tuon artikkelin jälkeenpäin...tuli vaan mieleen...nykkö ne vasta on keksiny sormiruokailun kun meillä se on ollu jo mun veljilläkin pienestä asti???se on vaan meillä sellanen maistellaan makuja-hetki,jolloin tarjolla on jos jonkinlaista herkkua.ei niinkään jokakertaista kun syödään.ite oon lusikan puolella...kyllä se lapsi kertoo jos ei ruoasta tykkää ja jos masu on jo täynnä...syöttäessäkin:hiljaa hyvä tulee...Ja nuo soseet ja vellit,uskoisin että soseutetaan just sen tukehtumisvaaran vuoksi ja kun vauvan on helpompi niellä sosetta monen kuukauden maidon litkinnän jälkeen.myöhemmin tietty palojakin saapi olla.en mä kyllä uskaltais lapselle antaa esim.leivänpalasta maisteltavaksi ihan omia aikojaan...juurikin sen tukehtumisen takia,kun iso mieskin voi tukehtua lihanpalaan niin miksi ei lapsi esim.perunan palaseen???ja kurkuilla(nieluilla) on kuitenkin tässä esimerkissä hiukan eroa...

IRIUM:Käy nyt ihmeessä kuitenki lääkäris tai soita jollekkin,ei tuo voi normaalia olla kun ajattelee mikä määrä lopulta ihmisessä on verta...ja seuraile ettei ala huimata...sit on mentävä ja lujaa!!!Jos hyvin käy niin ne määrää sulle jotain verta hyydyttävää tms.(onhan sitä ohentavaakin niin miksei sitten hyydyttävääkin[:D][8D] )
 
Hei muuten...eix olis kätevää kun kiellettäis ruokien antaminen kolmeen ikävuoteen asti?Täysimetys siihen saakka kun lapsen maha vielä kehittyy ja korvikkeen käyttäjät vedettäis hirteen...hmmmmmm...joku nappaa tämänkin ja vie eduskuntaan,ihan varmasti.Ei vaan tuu ajatelleeks että se maha kehittyy sillä syömisellä...

NO ÄLKÄÄ NY TOSISSAAN OTTAKO...huumoria...[8D][:D][8D]
 
Hiawatha:kokeile ihan tippaa paria ja kauan aikaa(viikko,tarvittaessa pidempään)sit tippa lisää ja taas tippa lisää siihen asti kun poika alkaa pulautella ne pois/5 tippaa on täynnä.käytä sitten sitä määrää minkä hän suostuu sisällä pitämään.toinen vaihtoehto on vaihtaa merkkiä ja kokeilla sillä.meillä tuol keskisellä on myytävänä disney-dvitamiinitippoja ja ne kuulemma ei tee masua kipeeksi(useampia tyytyväisiä äitejä)me käytetään jekovitteja ja kyllä tuo Aino silloin tällöin ne pihalle pulauttaa,mutta en oo välittäny siitä.kun ei enää mahaansa valita tippojen takia.meillä meni tuohon opetteluun muistaakseni kuukauden verran tippa/viikko aina lisää.Ei se d-vitamiini tahdo kulkeutua äidin maidossa kun sun elimistö käyttää sen omiin tarpeisiinsa.pitäis olla aina d-vitamiini yliannostus ja silloinkin sun ruumis ottaa sen käyttöönsä.
 
jokainen tyylillään tuossa ruuan aloituksessa ja sen semmoisessa..mutta te jotka otatte jyrkän linjan miten aiotte tehä lapsenne kohdalla älkää meitä muita sorsiko jos me tehään toisin.

Ahistaa..oli se nii ihana raha päivä..ja ei oo enää ku kahtoo tiliä. Ja iso pimaska laskuja maksamatta.itku pääsee.

Toivottavasti meijä pappi tervehtyy. Soitti tänää että oli jo viime viikola aikonu soittaa mut ei saanu ääntä. Ja vieläkin erittäin kipeän kuulonen. Jospa se siitä.

Alko ahistaa koko hiton ristiäiset. Ku ne pidetään anoppilassa. ni pitäs käävä loppuviikosta siellä siivoomassa ja pitäs tehä sitä ja tätä ja niin pois päin. olis pitäny sittenkin pitää kotona. nyt saa tota väliä rampata....huoh.

Pinja päätti sitten viime yönä nukkua 8h ja sittenkin oli sitä mieltä ku mentii vaipan vaiholle että en jaksa aukasta silmiä, no sitten syötiin kummatkin tissit tyhjiksi ja viel valvottii tunti ja sitten nukahtu autuaallisena ja veti kolme ja puoli tuntia unta.heräs syömään ja valvo 1,5h ja o nyt sitten "päivä"unilla.
 
hmmmm... onkohan vakavaa kun miltsun navasta oli tullut hiukan verta?? 4 pumpulipuikkoa käytin et sain kuivuneen veren pois. ehkä ihan millin turvonnut napa sieltä sisältä. ei vakuttanut kuitenkaan paineluaralta. mistäköhän se johtuu? onkohan se vakavaa? ollut jo vähän aikaa tosi hyvä mut nyt viime viikon tullut sellaista keltaista kuivunutta tohnää. putsataan joka päivä ja aika usein laitettu haava pulveriakin.
 
Nyt on suru puserossa [:(] mun isän äiti, eli Aavan iso mamma nukkui pois tänään 89 vuoden iässä.. huhtikuussa olis tullu se maaginen 90 täyteen.. Mamma varmaan vartos, et näkee neidin, koska sen jälkeen hänen vointinsa heikkeni todella nopeaan.. Tässä onkin sitten hautajaiset tiedossa viikkoa ennen ristiäisiä.. huoh [:(] tosi maassa oon ma...
 
Takaisin
Top