Tammivauvojen arki alkaa

meidän tyttö nukkui viime yönä 21-06! olis varmaan nukkunu pidempäänki, mut olin niin huolestunut sen syömättömyydestä, että herätin sen ja yritin pakkotunkea tissiä suuhun. no huutohan siitä tuli... ja koko päivä sen jälkeen on ollu pelkkää tissiraivaria. pullosta maistuu sama maito kyllä. ihme juttu. Mutta ei se mitään oo kummosesti huutanu tms, vaan on ollu muuten ihan tyytyväinen paitsi jos oon yrittäny antaa tissiä. Sanokaa onko huono juttu antaa lapsen olla 10 tuntia syömättä jos se ei tunnu sitä haittaavan?

hurjia määriä teidän pikkuset syö pullosta. meillä menee vaan joku 20ml jos mä oon poissa ja mies antaa pullosta. tosin mä oon aina imettäny kunnolla ennen lähtöä ja oon max 2h poissa.
 
Freya, sama juttu meillä. En tiedä paljonko tyttö juo tissistä, mutta pullosta usein se 20ml. Max on tainnut juoda 50ml kerran kun itse olin n.tunnin poissa. Silloinkin olin ennen lähtöä imettänyt, mutta oli tainnut tytölle jäädä nälkä.

Sitten mua ihmetyttää nuo maidonkerääjät. Kun valittelin toisen tissin vuotamista imetyksen aikaan, kaveri suositteli kerääjää ja maidon pakastamista talteen. Ok, mut ei sitä maitoa sit kertynytkään kun ehkä n.5ml ja siinä sit ihmettelin mitä sille tekisi. Muutenkin oon vähän pihalla tuon maidon pumppaamisen suhteen. Kauanko te pumppaatte ja niissä pussessako pakastatte maidon? Sitäkin kokeilin kerran ja sain ehkä 40ml, joten jätin sen jääkaappiin ja annoin muksulle seuraavalla syötöllä. Se tuossa imettämisessä on ongelmallista, ettei yhtään tiedä paljonko vauva saa...
 
Terve taas!
Samojen asioiden ympärillä sitä painiskellaan...
Täällä tyttö on toistaiseksi pärjännyt rintamaidolla, enkä ole pumppaillut tms. Tuntuu, että toistaiseksi kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Siitä olen iloinen!!! Olen huomannut, että oma syöminen, juominen ja lepo kyllä vaikuttavat maidon tuloon, joten ennen kaikkea huolehtikaa itsestänne [;)] Ja lisämaitoa vaan kehiin ja sitten koko perheelle lepotauko, jos vauva jää nälkäiseksi rintasyötön jäljiltä!! Eikä minusta sinä tarvi tuntea itseään huonoksi äidiksi, ei ollenkaan!!! Päinvastoin, jos antaa lisämaitoa ja vauva on tyytyväinen ja taas sen jälkeen on levätty ja maitoa äidin rinnoissa, niin minusta se on maalaisjärjen käyttöä ja vauvalle varmasti parempi vaihtoehto kun olla nälissään!!!!! Täällä taas ollut ongelmana se, että maitoa tahtoo tulla pidemmän syöttövälin jälkeen liiaksi ja neiti hermostui viimekin syötöllä aikalailla, kun ei raukka meinaa ehtiä kaikkea niellä [&:]
Ja täälläkin on tuo puoliso kyllä joutunut koville. Olen välillä käyttäytynyt kuin mikään mitä toinen yrittää tehdä ei olisi hyvä ja sitten on tääläkin pyydelty anteeksi ja onneksi saatukin. Ihana, että puoliso on jaksanut katella ja olla tukena. Tänään käytiin vaunuilemassa, ja hyvä, että puoliso "patistaa" liikkeelle neljän seinän sisältä [:D] Ehkä tämä tästä pikkuhiljaa arki alkaa luistamaan, ja päästään liikkeellekin (muutenkin kun "pakolliset" neuvola ym menot)...
Alapää täällä vielä kipeä, eilen aloitin uuden antibioottikuurin, jospa se siitä... Ei vaan tekis mieli syödä yhtään ylimääräisiä lääkkeitä, kun imettää... Ja antibiootit kun tahtoo käydä pienen vatsaan ja sitten itkeskellään vatsanpuruja [&:] -no, nyt nukutaan ulkoilun jäljiltä tyytyväisinä [:)]
Lissu
 
mulla on ollu muuten hormoonit kurissa mut tuppaan vahingossa töksäyttelemään miehelle vauvan hoito-ohjeita. yhtenä aamuna kun väsytti ja miltsu heräs jo aikaisemmin ja mies lupautui ottamaan hänet. tiesin et hänel on nälkä ja ilman muuta oletin et mies vaihtaa vaipan ja antaa maitoa. 45min kuuntelin sitä huutoa ja sit oli pakko nousta ja mennä kysymään joko maitoa on annettu. no ei ollu viel edes lämpeämässä ja siihen tuli sit vähän tokaistua tylysti. muutenkin mä olen meillä se toiminnan tyyppi ja mies miettii ja pohtii ennen ku toimii. ehkä muksunkin täytyy oppia siihen et isi on vähän hitaampi[;)] ja mun ennen kaikkea.
yritän aina nieleskellä pahimmat neuvot ja odotella hetken...

nyt on menny jo monta yötä hyvin. ensin 4h ja sitten pari 2h pätkää vielä perään. mä jo valvon yöllä kun ei nukuta.[8D]

kyllä meillä ainakin annetaan korviketta ilman huonoa omaa tuntoa. tyttö on kuitenkin päivittäin mummon hoivissa pari tuntia kun äiti ratsastaa hevosensa. ja olis se kamalaa antaa lapsen huutaa nälkäänsä vaikken pois olekaan ku korkeintaan pari tuntia.
 
mie oon täällä jo sopinut äitini kanssa että ristiäispäivän iltana hän jää lapsenlikaksi ku mie lähen liikenteeseen kuskin roolissa. Enkä tunne siitä yhtää huonoo omaa tuntoa.omaa maitoa o pakkanen täynnä ja kaapissa on korviketta. Päin vastoin. olen ylpeä siitä että meidän likka pärjää muidenkin kanssa kuin minun ja mieheni. Ja osaa pullosta syödä ja osaa tissistä syödä. omat huonouden tunteet tulee aivan muista asioista kuten tänä aamuna siitä että tyttö heräs seiskalta ja ite vaille ysi vasta...siitä tuli huonouden tunne ku sinä aikana tyttö vaa katteli vieressä ku äiti nukkuu ja äiti ei seurustele hänen kanssaan..siitä mie tunsin huonoutta. tyttö on sitten koko päivänä nukkunut yhteensä 4h ja sen kyllä o huomanna...tissillä kiukkuaa ja muutenkin kiukkuaa väsyään. no jospa nukkus yön sitten hyvin.
 
On se niin kummallista, että muut naiset tulevat kommentoimaan toisen imetystä, kun he aivan varmana tietävät, että tässäkin asiassa jokainen on yksilö. Ja joskus on vaan niin, että vaikka tekee kaikki kikkakolmoset imetystä ajatellen, niin siltikään se ei onnistu. Eli onneksi on olemassa korvikkeet, joita voi silloin käyttää [:)].

Tuohon kiukkuisuuteen... Mulla nuo tunteiden vaihtelut ovat jo tasoittuneet. Ei täällä vieläkään aivan tasaisesti mennä (ja ollaanko koskaan ees menty), mutta alun vuoristorata on onneksi jo takana. En enää itse jaksaisi itseäni, kun eka kiukuttaa ja sitten itkettää kun kiukuttaa. Eniten mua otti alussa päähän se, että mies ei oma-alotteisesti tehnyt vauvan suhteen oikeestaan mitään. Mutta eihän meistä kukaan ole seppä syntyessään ja osaa automaattisesti tehdä oikeita asioita oikeeseen aikaan (= silloin kun minä niin haluan [:D]). Nykyään siis sanonkin ukolle, että millon se vois ojentaa auttavan kätensä ja esim. vaihtaa kossille vaipan. Ja mielellään hän näitä asioita poikansa kanssa sitten tekeekin, mikä on se tärkein juttu [:)].

Kuinkas kauan porukalla on oikein kestänyt jälkivuoto? Entäs mites on episotomiahaavat parantuneet? Itsellä on vielä hieman jälkivuotoa (semmosta rusehtavaa) ja synnytyksestähän tuli eilen kuluneeksi kolme viikkoa. Tuo meikäläisen haava alkaa olemaan aikalailla hyvällä mallilla. Enää se ei ole kipeä ja tikitkin on (varmaankin) lähteneet! Nyt tuppaa olemaan vaan liitoskipuja nivusissa ja häpyluussa. Mutta sehän on toisaalta vaan hyvä, että noita kipuja on, niin tietää, että kroppa palautuu [:)].

Mutta nyt täytyy kaivella imuri esille ja alkaa hätistelemään villakoiria. Onneksi meillä voi tehdä kaikkea kovaäänistäkin sillä aikaa kun Himppu nukkuu. Ei ole siis mikään herkkäuninen yksilö [:D].
 
mulla toi haava vieläkin vaivaa ja huomenna meen näyttää sitä lääkärille ja ens viikolla olis virallinen jälkitarkastus. ellei sitten tee nyt samalla sitten sitäkin.

tyty nukku 22-4,30 ja sitten 5-8,30 \o/ jeee olinko hieman energinen paitti sitte nukahin ku syötin siin ysin maissa nii 11 aikaa en enää ollukka nii energinen :P
 
Oi ku o sulonen näky...

Mies rupes tytön kanssa toho lattialle mahalleen..siis kummatkin mahalleen että tyttö sais vähä harjotusta ja silleen... eka nukahti tyttö ja sitten isi perässä... nyt ne kummatkin tuhisevat tuossa lattialla mahalleen naamat vastakkain melkein :P olikin näköjää toi asento se mikä sai tänään tytön rauhoittumaan.
 
Nyt ne hartiat sitten meni jumiin imettämisestä ja pumppaamisesta. Pari päivää särkeny päätä, ei auta muu kun alkaa venytteleen kunnolla (miten se aina unohtuu, se on jotenkin niin tylsää..). Ihme juttu, eka päivä kun aika menee hitaasti! Vaikka nukuin tytön kans päikkäritkin pitkästä aikaa ja kyläilijöitä on käyny ja tehtiin päivällä jo vaikka mitä. Varmaan johtuu siitä kun mies on iltavuorossa. Ja jotenki ei osaa muka alottaa tekeen mitään kun ei tiä kauanko on aikaa (= koska päikkärit loppuu). Pakko alkaa siihenki tottuun ettei kaikkee saa aina heti putkeen tehtyä. Luulis et ois jo tottunu, ja varsinki kun harva homma kotona on sellanen ettei vois kesken jättää muka. Jotenki outoo kun eii mitään siivoushommiakaan tekemättä. Josko sitten menis vaikka venytteleen kun tässä niistä niskoistaan marisee...
 
Ei niitä näppyjä tartte hoitaa. Ne häviää itestään. Meilläkin on täynnä tytön pää ja kroppa niitä ja yks aina tulee niin toinen häviää sitä rataa se menee. ja tytön nenässä oli noita rasvanäppyjä nii nekin on nyt itsestään hävinneet. Normaalia elämää vaa. Ku ei niille oo mitää tehtävissä. Tottakai voi rasvata jos haluaa mutta jos iho ei rasvausta muuten vaadi nii ei tartte.

Kumpa meidänkin neiti näyttäs hymyä. mutta ei vielä, tulee vain tahattomia.
 
meillä onkin hymyilty jo monta viikkoa ja ihan tarkoituksella![:)][:)] ja neidin lempi leikki on se kun äiti makaa selällään ja hän saa seistä äidin rinnan päällä ja siitä pompotetaan ylös. silloin kuola valuu ja hymy on leveä![:D]

mulla oli tänään neuvola. eipä siellä sen kummallisempaa kuin perusmittaukset ja tarkasti mielipidekysely laput. hb oli 123, paineet 108/62 ja paino 71,6. en vieläkään ole päässy alle 70kg mrrrr[:@] ja pissa oli puhdas.
ja ei ollu masennusta...

sain samalla miltsulle sammaslääkkeen kun ei puolukalla ja sitruunalla helpottanu.

voisko oikeesti olla että miltsu olis jo ymmärtänyt yön ja päivän eron??!! eilen nukkui päivällä 3 pidempää päiväunta ja torkkui koko illan enemmän ja vähemmän. ajattelin et nyt ei ens yönä nukuta niin toisin kävi. normaalit ensin 4h, syöttö, sit 2h ja syöttä jne ihan sinne puol 8 asti. hip hurraa!
 
pikku tulehustaha tuossa haavassa viel o. Anto sitten fucidin voide kuurin. sano että on hyvin parantunut että se mikä täällä näyttää olevan on että on limakalvorikkoa vielä tuossa haavan päällä. Että joo.

No rasvaillaan ja toivottavasti sillä menis ohi nyt sitten.
 
juu, näppyjä ei tarvii hoitaa. mä oon pessy naaman sellasella meikkilapulla ja pelkällä vedellä. Meillä tyttö käy kylvyssä joka ilta, niin siinä samalla.

Mulla vieläkin tikkiä jäljellä, synnytyksestä jo yli 5vkoa. Ei mitään kipuja, eikä kyllä myöskään mitään peitonheiluutuksia... Vuotoa ihan pikkusesti, sellasta rusehtavaa valkovuotoa.

Sitten kysymys: onko kellään käytössä unipussi? Kun musta se näyttää ihanalta, mutta mä en tajua miten sitä käytetään kun siinä ei ole hihoja. Laitetaan siis ilmeisesti kuitenkin vauvalle yövaatteet sinne pussin sisälle, mutta laitetaanko siihen päälle myös peitto, vai miten saadaan sormet pysymään lämpimänä?
 
missä kaikki oikein on? täällä niin hiljaista...

Meidän tytöllä on jo pari päivää ollut yskä ja tänään illasta tyttö alkoi itkeä sellasta oikein sydäntä raastavaa vaikerrusmurinaa. Meinasi äitiltäkin päästä itku. Nyt on rauhoittunut ja nukkuu. Ei jaksa imeä tissiä kunnolla, mutta haluaa kuitenkin lutkuttaa sitä. Oon antanu sen olla tissillä ja sitten antanut pumpattua maitoa pullosta. Meinaa tissit räjähtää ku se ei saa niitä syötyä kunnolla. Pikkuniistäjällä oon yrittäny niistää, mutta se lima on niin syvällä, ettei se toimi. Pumpulipuikolla sain muutaman limamadon vedettyä ulos. Voi että kun äitiä huolestuttaa... Onneksi tosiaan nyt nukkuu ja toivottavasti nukkuukin kunnolla!
 
Tänään neuvolassa. Lähtöpaino 3690 -> 4735 pituus 50->56 :) ja tytöllä huomenna tulee 6viikkoa täyteen
 
Moikka kaikille!

Käyn joka päivä lueskelee teidän juttuja, oon hengessä mukana ja saan hyviä vinkkejä siihen arkeen kunhan joskus saan oman lapseni kotiin.... [:o]
Meillä oli siis viime viikko hirveää takapakkia, masu ei vetäny ollenkaan ja kaikki tuli ylös oksennuksena. Ultrassa Nuutilta löytyi nivustyrä:( Se sitten onneksi leikattiin jo eilen ja leikkaus meni hyvin. Tänään osastolla odotteli ihana pirteä ja nälkäinen vauva! Tänään tuli jo kunnolla kakkaakin eli maitoa saa taas antaa, pikkuhiljaa kerrallaan ja toivotaan että suoli alkais nyt vihdoin kunnolla toimia. On kuulemma normaalia että eka se toimii ja sit ei ja sahaa ees ja taas kunnes jossain vaiheessa kaikki tukkeet on poissa ja suoli toimii normaalisti. Tyrän leikkaushaava on siisti eikä siitä tuu jäämään pahaa arpea. Vatsassa oleva leikkausarpi on jo kokonaan parantunut, se on ihan  kuin norminapa.
Kyllähän tää alkaa olee aika helvettiä jo meille, poika ollu jo 6vkoa sairaalassa.. Onneks oon pystyny olee siellä joka päivä monta tuntia päivässä lapsen vierellä. Hymyä riittää jo ja poika muutenkin kasvaa ja kehittyy kovaa vauhtia! Tänään painoa oli jo 5100g!!! [:)]

Oon niin onnellinen kaikkien tammimammojen ja vauvojen puolesta kellä kaikki on mennyt hyvin!!! Kyllä mekin toivottavasti pian ehitään mukaan siihen ihanaan arkeen! En jaksa odottaa yöheräämisiä ja muita [;)]
Ihanaa viikonloppua kaikille!!!
T: Minttu-mamma viinilasin ääreltä [;)]
 
freya: osta apteekista nenä-friida. se on sellainen putkilo jonka päässä on letku. toinen pää lapsen nenään ja toinen omaan suuhun. Ja sitten imaistaan oikein kunnolla. Toimii huomattavasti paremmin kun niistäjä ja ei haittaa vaikka lapsi vähän venkoilisikin.

meillä on se sammas lääkitys nyt ja voi kauheeta miten pahan makuista se lääke on. Joka kerta (4xpv) tulee maidot mahasta ylös kun sitä lääkettä laittaa. huoh...[:'(]

meillä on ahkera siivous käynnissä kun huomenna on ne ristiäiset. Anoppi onneks siivoo ja mä saan vaan hoidella miltsua!![:)]
 
freya:se on sitte ihan normaalia se nuhailu ja ruokahaluttomuus,anna vaan tissiä nii useesti kun vaavi pyytää vaikka vaan kuluttais aikaansa siinä,vaavin masu täyttyy räällä ja kun räkä tulee ulos,on taas nälkä.meillä tuo nuha kesti pahana n.5 päivää ja vieläkin imetään räkää aamuisin kun tulee sellasina kuivina jööteinä.suolaliuoksella pehmennys ja sitte nenäfridalla kunnon imu.jos teidän vaavilla on pinnasänky niin nostakaa sitä pääpuolta esim.kirjojen avulla niin,että lapsi nukkuu vähän korotetussa asennossa.lima pääsee sillee masuun,eikä kirnua ja herätä lasta yöllä.melko korkeeksi saapi nostaa,että huoletta vaan kirjoja jalkojen alle ja etsimään sitä sopivaa korkeutta.ilmankostutin me kans laitettiin nurkkaan että pysyy huoneilma kosteena ja villasukat jalkaan ni johan paranee[:)]

Mintolle taas kovasti voimia,koitahan kestää siellä.kyllä sä vielä saat herätä sata kertaa yössä ihmettelemään pientä ihmettä,niinku me muutkin...kun se herää kesken sun ihanien yöunien ihan vaan ihmettelemään maailmaa[:D]

Meillä Aino 2kk ja painoa yli 6kg ja pituus 56cm...maanantaina neuvola niin tiedän sitte taas tarkan painon...tuo on vaan omalla puntarilla katottu...täytyy kohta alkaa antamaan Ainolle oikeeta ruokaa kun ei tunnu maito enää ruoaksi kasvua ajatellen riittää,kaipais jo vähän muutakin...nooh,eihän tässä enää kauan kun saadaan alkaa maistelee[:)]

((maistellaan jo mut älkää kertoko kellekkään[:D] äidin sormelta vähän riisifrutin hilloa ja mehua sormen päästä,ei isompaa...isoveli juotti jo esikoiselleen tässä iässä kahvia...))
 
meillä on kans nostettu pääpuolta ylöspäin niin paljon et pakkaa nukkuessaan valumaan alaspäin...[;)]

meil on siivoukset hyvällä mallilla. anoppi on luutunnu lattiat ja pyyhkiny pölyt.[:D]

huomenna klo 13 alkaa toimitus ja mua vähän melkein jännittää!![8D][&:]
 
Takaisin
Top