Tammivauvojen arki alkaa

mie olin eilen ku persiille ammuttu karhu.haavaan koski,tajusin pukamat ja sinne koski,ei keretty vaunuilemaan,miehen tyttö tuli ja sen uhma ja miehen kädettömyys (Pinja huutaa masu kipua ja mies periaatteessa nosti kädet ilmaan että en osaa mitään enkä tajua mistään enkä näe mitään tyylillä, ei nyt sentään mutta kysy oikeasti tyhmiä kysymyksiä ja meni vaikeaksi) nii kiukkusin sitten miehelle koko iltapäivän ja illan ja illalla miehen tytölle kun se ei aina tajunnu mitään tai tajus mutta jäi minua tyhmänä tuijottamaan ja kokeilemaan mua...olin myös hemmetin väsynyt siihen kaupan päälle. No tämä kaikki purkautu sitten kun pääsin sänkyyn niin itkuna kun ahistaa että juuri ku alkaa valoa näkyä ton haavan suhteen nii tulee toinen ärsytys siihen kaupan päälle että saa olla pesemässä, rasvaamassa koko ajan persettään ja vetämässä luumuja kun pelkkä terveellinen ruokavalio kuidun kanssa ei näköjää riitä pitämään pehmeänä ja sit ku se o pehmeämpää niin se on sellasta pirun liisteriä jota ei meinaa saaha persiistä millään irti ja sitten itketään sen kanssa ku puhistaminen on vaikeaa. Minua ahistaa siis kaikista eniten noi pukamat. Siis todella paljon ja veti mielen todella maahan ja itku herkäksi sen takia. aöskfaskföasäfaskf lasten tekeminen on perseestä jos tälläsen kiusan kappaleen siitä loppu elämäkseen saapi.Nii ja ahistaa tuo ettei toi tytön räkätaati ota sitten lähteäkseen. HUOH. Ja toi että jos o on pikkusenkaan pidempään tyttö imemättä tai en pumppaa nii tajuttoman kipeät rinnat kun ovat niin täynnä. Olen niin kurkkuamyöten täynnä tuota ettei voi ottaa yhtään pidempiä unia jos tyttö ottaa kun pakko pumpata sitten..ahistaa.. joo tää päivä ja eilinen on täydellinen ahistusten päivä!

Riippuen onko ollu tissillä vai ei niin 40-100milliä olen antanut. aika usein tehny niin että ottanut eka pienemmän määrän ja sitten hakenut lisää jos näyttää että nälkä jääpi vielä. Eilen illalla vetäs tyttö sen 100ml mutta yleisesti tääl pullosta on ottanut 60-80milliä. Vettä juon vaihtelevasti 1-2,5litraan riippuen vähän janosta ja siihen muut juomat päälle.
 
Yohanna, täällä meillä annetaan pullosta yötä vasten kerralla n. 150-170ml maitoa. Riippuen toki vähän siitäkin millon on viimeks ollu rinnalla ja miten kova nälkä on. Omaa juomista en oo mittaillu mutta tuntuu siltä että koko ajan on jano vaikka miten jois!

Noista hormooneista... oon ite huomannu että oon ollu nyt vauvan synnyttyä paljon normaalia rauhallisempi ja tasapainoisempi (normaalisti oon sellanen herkkis). En tiedä vaikuttaako tuo laskenut verenpaine asiaan, se on nyt matalampi kun ennen raskautta. Vai onko tämä tätä äitiyden mukanaan tuomaa uutta minää... [:)] Kertaakaan en ole hermostunut puolisolle tai vauvalle varsinkaan, vaikka välillä väsyttääkin. En ole kokenut tarvetta purkaa sitä muihin, ja varsinkaan nuo kaksi kaikista rakkaimpaa eivät sitä olisi edes ansainneet.

Viime yönä nukuttiin oikein kunnolla; jo illalla 19-23.30 ja sitten 0.00-5.00, 5.20-8.00. [:)] Tais olla harvinainen poikkeustilanne, mutta vanhemmat tykkäs!!
 
Noniin, hyvää huomenta!

Täällä ollaan siis vihdoin kotiuduttu nyytin kanssa. Taisin olla viimeinen tammimamma maha pystyssä vai? No, aika kultaa muistot, eikä haittaa enää yhtää, kun on tuo tuhiseva nyytti vierellä [:)]

Kerronpa nyt miten kaikki siis meni:

Mulla oli varattuna aika käynnistykseen 5.2 klo 8 ->, mutta mutta. 4.2 illalla kymmenen aikaan huomasin, että epäsäännöllisesti tulleet supistukset alkoivatkin tulla säännöllisinä, ja melko kivuliaina. Päätin kuitenkin vielä, että ei se varmaan tuu, kun ei se oo ennenkään tullut! Mieheni oli sitä mieltä, että aletaanhan valmistautua lähtöön. Sinnittelin kuitenkin vielä kotona kipujen kanssa.

Oltiin menossa nukkumaan yhdeltä, mutta en saanut millään nukuttua kun tuli jatkuvasti supistuksia. Kävin ensin vessassa, ja paperiin tuli veristä limaa todella paljon. Päätin mennä suihkuun lievittämään kipuja, mutta eipä se mitään auttanut. En meinannut enää pystyssä pysyä niiden supistusten kanssa, mieheni oli kokoajan valppaana auttamassa. Hän toi minulle vaatteet ja sanoi, että nyt puet päälle ja pistetään toi sun kassi valmiiksi ja lähdetään. Niin me sitten tehtiin.
Synnärillä oltiin kello kolmelta yöllä, ja suoraan saatiinkin sitten mennä synnytyssaliin kun oli kanava hävinnyt ja olin auki 2cm. Näistä seuraavista hetkistä ei ole kovin kunnollista muistikuvaa, olin niin väsynyt ja kivuissani.

Minulle tarjottiin ilokaasua ensimmäisenä, ja hetken se auttoikin, kunnes rupesi menemään päähän niin pahasti, että tuli huono olo. Jatkoin silti sen käyttöä, koska se vei ajatukset muualle supistuksen aikana ja lievitti sitä kipua. Kalvot puhkaistiin, jolloin lääkäri totesi että vesi on vihreää! Mutta ei tarvitse panikoida. Tästähän ne supistukset saivat potkua lisää, ja sattuivat entistä enemmän. Tämän jälkeen minua pissatti lähes taukoamatta.

Sitten mulle laitettiin epiduraali, se oli hieman hankalaa, koska minulle tulee automaattisesti notkistus refleksi jos minun selkääni painetaan. No, puolen tunnin päästä tuosta epiduraali alkoi vihdoin vaikuttaa, ainakin osittain. Vasen puoli ei tuntenut enää kipua, mutta oikealla puolella niitä oli sitten senkin edestä.
Odottelimme avautumista, katselimme TV:tä ja torkahtelin vähän väliä.

Pitkin yötä tutkittiin kohdunsuun tilannetta, ja joka kerta oli edistystä tapahtunut (onneksi!). En muista kellon aikaa, kun minulle sanottiin että olen 10cm auki, ja että saan alkaa ponnistamaan aina kun ponnistuttaa. Olin todella väsynyt ja itkin kipujani, kun ei mikään ollut auttanut. Minulle laitettiin kohdunkaulan puudutus, joka ei tuntunut tehoavan ainakaan kunnolla. Mieheni oli koko ajan valppaana auttamassa, antoi juotavaa ja silitteli hiuksia ja piti kädestä kiinni ja oli todella reipas henkinen tuki! Hän hyssytteli, että älä itke kulta, tämä on pian ohi, älä tuhlaa voimiasi itkuun [:)]

Siinä sitten ponnistelin, kunnes lääkäri katsoi, että vauvan pää onkin hieman vinossa! Hän käski minun jatkaa ponnistamista, ja venytti vauvalle reittiä. Tässä vaiheessa jouduttiin myös leikkaamaan. Ponnistin kaikilla voimillani, sanomattakin selvää, että kipeää teki. Itkuhan siinä taas tuli! Huusin kurkkuni käheäksi.
Minua heikotti, enkä jaksanut pitää jaloistani kiinni. Tärisin ja itkin. Lääkäri toi jaloilleni tuet, ja käski jatkaa ponnistusta aina kun ponnistutti vähänkin. Tein niin. Sitten vauvaa jouduttiin avustamaan imukupilla, ponnistin samalla. Vauvan pää oli vihdoin ulkona, se toi pientä helpotusta. Kiristyksen ja ponnistuksen tunne kuitenkin jatkui, jatkoin siis ponnistamista ja hetken päästä pieni nyytti oli maailmassa!!! Tärisin ja itkin edelleen sängyllä.

Lääkäri totesi että vauva oli niellyt kakkaista lapsivettä, ja että hänet pitää viedä parempaan hoitoon [:(] Sain hänet rinnalleni vain pieneksi hetkeksi, en ehtinyt edes koskettaa sitä pientä ihmettä. [:(] En tajunnut edes kunnolla, mitä tapahtui. Yhtäkkiä vauva oli vain poissa, minä ja mieheni olimme kahdestaan synnytyssalissa. Itkin ja kysyin, että mihin meidän vauva vietiin, ja mieheni vastasi, että meidän rakas lapsemme on lastenosastolla hoidettavana, ja että pääsemme katsomaan häntä pian. <3

Lääkäri tuli takaisin huoneeseen, ja aloitti tikkaamaan. Hän sanoi, että leikkauksesta huolimatta olin saanut repeämän, mutta jos ei olisi leikattu, olisi repeämä ollut paljon pahempi. Puudutus ei enää tehonnut, joten sitä laitettiin lisää, mutta sekään ei tehonnut oikealle puolelle laisinkaan. Siinä sitten yritin kestää niitä kipuja. Vihdoin oli valmista.

Minut kuljetettiin vuodeosastolle, ja pääsimme perhehuoneeseen mieheni kanssa. Olimme sielä hetken, kunnes mieheni lähti katsomaan vauvaa. Jäin yksin odottelemaan huoneeseen. Mies toi vauvan kuvan, ja kasan muita kuvia mitä hän oli ottanut vauvasta. Kyynelvirralla ei ollut loppua. Oli niin lohdutonta olla erossa omasta lapsesta, ja nähdä hänet sellaisissa johdoissa kiinni [:(] Nenä-mahaletku, antibiootteja, ja jotain muita juttuja kädessä olevasta letkusta otettiin. Hänellä oli myös hengityskupu pään päällä. Pääsin illemmalla pyörätuolin kanssa katsomaan meidän vauvaa, ja itkuhan siinä tuli taas. Halasin miestä, ja itkin hänen puseroonsa. Mieheni sanoi, että vauva on toisessa suunnassa, ja halasi :)

Seuraavana päivänä vauvalla ei ollut enää hengityskupua, mutta syliin ei saatu vieläkään. Lohdutuksena oli se, että saimme paijata häntä ja pitää kädestä. Voi sitä pientä ja hentoa otetta, mikä vauvalla on. Vietimme paljon aikaa vauvan kanssa. Pääsin jo kokeilemaan lypsyäkin, ensin ei tullut kuin 3ml, mutta määrät kasvoivat kiitettävästi. Seuraavalle aamulle olin saanut jo 5ml! Ja sitä seuraavalle ruokailulle 10ml [:)] Oli ihanaa, kun vauvalle annettiin myös minun maitoani korvikkeen lisäksi. Päivä päivältä vauvalta otettiin letkuja pois. Viimeisenä lastenosasto päivänä olin pumpannut vauvalle 45ml maitoa :) Vauva oli 5-9.2 lastenosastolla. Sitten hän vihdoin pääsi meidän kanssamme perhehuoneeseen, täysin tervehtyneenä ja hyväkuntoisena! [:)][:)]

Opettelimme muutamat päivät vauvanhoitoa. Huomasimme, että meidän vauva itkee vain jos on nälkä tai kakat vaipassa. Rauhallinen vauva siis <3 [:)][:)]
11.2 lähdimme kotiin yhtenä perheenä. Voi tätä onnea. [:)]

Maito on noussut hyvin rintoihin, ja olen kotona jatkanut pumppailua ja imetystä. Vauva väsähtää vain helposti rinnalle, niin sitten olemme antaneet pullosta minun maitoani / korviketta, jos hän on jäänyt nälkäiseksi. Ja myös sen jälkeen, jos imetys on kestänyt yli tunnin, ja vauva on siltikin nälkäinen. Näin meille neuvottiin sairaalassa. Olen ylpeä ja iloinen, että voin silti imettää lastani [:)]

Täällä onnellinen perhe jatkaa puuhailujaan, mies ja vauva nukkuvat, äiti höpöttelee koneella.... [:)]
 
Huh hei! Meillä nukuttu nyt kahtena yönä oikeat yöunet[:D]. Poika käy nukkunaan 23.30 ja herää syömään siinä 06 aikoihin ja sitten jatketaan viel unia sellaset pari tuntia. Kyl tuntunut kivalta kun ittelläkin hieman freesimpi olo aamuisin kun kunnolla nukutu, tosin tässä päivät mennyt sitten hoitaen kuumeista iso-veikkaa[&o].

Meillä pullosta juodaan 120ml kerralla n. 3-4 tunnin välein. Painoakin oli maanaitaihin mennessä kertynyt kivasti syntymäpainosta, 3800g -> 4550g

Hieman kärsitään ilmavaivoista, kovin piereskelee poika vaikka Cuplaton käytössä. Ja välillä kakan vääntäminen saa aikaa hirveen raivarin.

Ristiäset meillä 13.3, pidetään ne seurakunnan kappelissa ja kahvitellaan sitten kotona. Tarjottavana joku keitto+leivät, leikkeleet ja täytekaakku... ja varmaan viel jotain keksejä tai jotain...

hmm...jotain piti viel...ei muista...palaillaan taas.
 
Blääh, onpa tylsää!! Ei oo kuukauteen ollu tällasta hetkee et miettii mitä tekis! Koko ajan ollu päinvastoin niin et kauheesti ois kaikkee tekemistä mutta ei ehi paljoo tekeen tytön päikkäreitten aikana. Nyt oikein tylsistyttää... Tai sit johtuu siitä et mies lähti viihteelle ekaa kertaa sitten varpajaisten ja itellä ehkä menojalkaa vipattas. Ei siis mikään kaljanhimo oo, mut ois kiva olla siinä kunnossa et mahtuis farkkuihinsa ja laittautua nätiks ja pyöriä ihmisten ilmoilla ja tanssia ja kaikkee sellasta. No, ehkä näistä ajatuksista saa lisäinnostusta kuntoiluun. Huomenna vois alottaa kunnon aamulenkillä vaunujen kans, kun tää päivä on maltettu parannella flunssaa.
 
Oho Piude, saiskin nukkua jo kuus tuntia putkeen! Meillä on maksimi se neljä tuntia kerralla.
 
Piude:ihan sama homma ton masun kanssa täällä.

Joo jos täällä nukuttas kuus tuntia putkeen niin mie huutasin hoosiannaa kurkkusuorana tissien takia. Eli maitoo pakkautuu nii paljo että pakko joko syöttää tai pumpata. eli se siitä pitkään nukkumisesta..

Äh...joo karkaampa sitten itkutaistelua vetämään perseeni kasnsa vessaan.. sori...ahistaa vaa..
 
Moikkelis taas täältä siperiasta...(no ei ny oikeesti,pakkasta kyl riittää)

ristiäiset ohi ja Aino-tyttönen sai virallisesti nimensä.Oli koko ristiäisten ajan hirmu kiltisti(nukku)ja kun pappi kastoi,meidän neiti muris(oikeesti!)että mikä perkeles siellä mun tukkaani pesee kesken makeitten unien...huippuhienosti meni päivä...

FREYA:tuo rytmi on kiva saada toimimaan kun oon muutenkin järjestelmällinen perfektionisti[:D]...tietää kellon tarkkuudella millon Aino päättää tehdä paskan ja millon syö ja millon vaippa kannattaa vaihtaa ettei tartte puhtaita vaippoja vaihdella(tarkottaa siis pikku pisua ja pierukakkaa)...ja yöt on rauhallisempia ja saa itekki nukuttua paremmin kun osaa laskelmoida millon heräillään yösyöttöön ja jaksaa paremmin.ja on kivempi lähtee kyläilemäänkin[:)]

meillä menee pullosta näin illalla n.120ml ja sillä nukutaan sen 4-5h mut tääkin on vaan noin-määrä,nimittäin eilen illalla Aino vetäs 250ml pullosta ja vielä kunnon hörpyt molemmista tisseistä...saatto johtua siitä pikku raivarista(koko päivän neiti äksyili),että oli sitte isompi nälkä.sit jos annan jossain muussa vaiheessa päivää pullosta maitoa niin sillä neiti ei nuku kun 3h maksimissaan,mielummin päivät syö rinnasta ja nukkuu 2-4h.mut jos oikeen aamulla nukuttaa niin oon antanu sit kakkossyötöllä pullosta ja on nukuttu 3h katkeemattomat unet.

[:)][:)][:)]Meillä on hirrrrmu kiltti tyttö[:)][:)][:)]
 
[:)]hyvää ystistä kaikille![:)]

oma juominen: mulla on "imetyspaikalla" iso lasi johon mahtuu 7dl. se täytetään 3x päiväs. sit viel ruokailun aikana juon lasista vettä ja yöpöydällä lasi. et kyllä sitä vettä ainakin se 3 litraa päiväs menee.

maidon määrä: annatteko kaikki sekä pullosta et tissistä? siis syöttääkö kukaan pelkästään tissiltä? mä kokeilin kerran mielenkiinnosta et saanko pumpattua omista niin ei onnistunut. sattui ihan älyttömästi ja ei tullut kun pari tippaa. ja tisut oli silloin ns. täynnä ja lypsin ensin käsin. et mä en kyllä jaksa ruveta pumppailemaan vaan annan suosiolla korviketta.

nenän tukkoisuus: jatkuu edelleen...[:o] nyt tuntuu jo haittaavan untakin. siis myös miltsun. kuulostaa ihan ns. pehemeältä ja irtonaiselta mut ei tule ulos vaikka miten imeskelee. ei vaikka nenätipoilla ensin kostuttelee. taidan ma soittaa neuvolaan ja kysyä että pitääkö tutkia tarkemmin.

päivärytmi: meillekin on alkanut tulla jonkun näköinen rytmi vaikkei mitenkään erityisesti ole yritettykään. aamulla klo8 tienoilla noustaan ja vaihdetaan vatteet ja tehdään aamupesut. sit aamupalalle sekä äiti että tytär. klo 9 jälkeen lähdetään kantoliinassa ulos. miltsu torkuskelee liinassa n. 1-1½h. sit syodään ja vaihdetaan vaippa x 3(sitä kakkaa vaan tulee ja tulee) sit seurustellaan. sitten syödään ja otetaan torkut. taas syödään ja sit yleensä tässä kohtaa 3-4h unet. kun herää niin syödään, istuskellaan ja leikitään. sit ehkäpä pienet torkut ja sit taas uudellen syödään ja nukutaan 3-4h. yösyömiset aika tarkalleen klo 1, klo 3, klo 6, klo 7. jos yöllä tulee pidempiaikainen valvominen niin se on yleensä siinä klo 3-4 aikaan.
odotan jo kauhulla maaliskuun puoliväliä kun mun isä menee lonkkaleikkaukseen ja mulle tulee taas päävastuu noista hevosista. nyt kun on ollu mahdollista jäädä aamulla nukkumaan vaikka klo 10 jos on nukuttanut mut sit joudun hoitamaan aamuruokinnat ja muut. [&o]

ja sit vielä... kun me on nyt yritetty sitä sammasta hoitaa niin onko muilla se kieli ihan punainen vai jääkö maidosta joka tapaukses vähän valkoista? kieli on jo punertunut ja se valkoinen matto ohentunut huomattavasti mut luulen et ei vieläkään tarpeeks...[:-]
 
Mä pumppailen yleensä sen 150ml/ vasen ja 90-100ml/oikee. Välillä kauhistuttaa että mistä se maito tulee ku mä en oo mikään maailman rintavin ihminen [:D] En tiiä yhtään paljon toi poika syö rinnalta, mut jos kokonaan pullosta antaa niin se on sellanen 100-140ml mitä se kerralla syö. Nyt parina päivänä on toi tissin syöminen ollu meillä tosi vaikeeta, hirvee huuto ja ei kelpaa ja sit imastaan vähän ja huudetaan lisää. Onneks sit aina loppujenlopuks suostuu syömään tissillä. Kerran huus tikahtumiseen asti kun annoin tissiä, pullon ku sai niin oli vähän parempi. Oon kyl huomannu ettei oo maito noussu samanlailla nyt ku alkuviikosta. Pelkäsin jo et hiipuuko se [:(]
 
Meillä syödään pelkästään imettämällä. Välillä oon pumpannu pakkaseen valmiiks sitä varten jos ite lähtee viihteelle jossain vaiheessa tms. Yleensä tulee yhteensä 80-125ml, eli ei kauheita määriä mutta kuitenkin. Täytyy alkaa pumppaileen tiheemmin et mies voi sit pullosta alkaa syöttään jossain vaiheessa niin pääsee ite enemmän liikkuun. Pumppaaminen on vaan niin tylsää ja hidasta (useimmiten, joskus suihkuaa kauheeta vauhtia). Ja aattelin et ois ihanaa kun sais pelkästään omalla maidolla sen 4kk ruokittua.
 
Nyt täytyy päästä äkkiä pihalle kun noin vähän pakkasta, joa jaksais vetästä megalenkin vaikka!
 
Meillä nukuttiin viime yönä 7h putkeen!!! Neiti ei tosin nukkunut kunnon päikkäreitä ja rähjäs koko päivän...

Meillä syödään pelkästään tissillä. Ja paino on noussut tytöllä hyvin. En pumppale, päätin sillon alussa, että siihen rumbaan en lähde. Mitä enemmän sitä tulee ulos, sitä enemmän sitä tulee.. [:D] En mä jaksais koko ajan joko imettää tai pumpata..
 
Täällä mennään kans pelkällä imettämisellä. Korviketta olen tosiaankin antanut kerran silloin ensimmäisenä iltana, kun tultiin kotiin ja pari kertaa ollaan annettu pullosta minun maitoa, joka on tullut heruuttamisen voimalla. Alussa kun tuo toisen rinnan "kateus" oli jotain aivan uskomatonta, kun toisesta imetti. Parhaimmillaan kerääjään tuli melkeen 40ml [:-]. Nyt tämä heruutus on onneksi rauhoittunu... Ei tarttee vaihtaa kuutta kertaa päivässä paitaa [:D].

Kaikille, jotka painiskelevat imettämisen kanssa ja potevat huonoa omaatuntoa siitä, että oma maito ei riitä. Tää imettäminen kun on myös psykologista hommaa... Negatiiviset tuntemukset vaikuttavat myös negatiivisesti imetykseen. Eli meidän tulisi muistaa pitää mieli positiivisena, vaikka kuinka ketuttais, väsyttäis ja turhauttais. Niinhän se on, että helpommin sanottu kuin tehty, kun yöt menevät puolihorkassa ja syöttämisessä (vaikka vauva ei sen kummemin itkisikään) ja päivät menee siinä, kun tuijottelee sitä omaa pientä ihmettä eikä malta levätä... Onneksi tästä kaikesta saa kuitenkin palkaksi aina silloin tällöin pienen (ehkä tahattoman) hymyn [:)].

Mutta mitäs tänne muuta? Meidän yläkerran remontti on vaatehuoneen hyllyjä ja portaiden kaiteita vaille valmis! Tällä viikolla päästä siis roudaamaan tavarat sinne [:)]. Jos olisin malttanut pitää tuota Himppua pari viikkoa ylimäärästä, niin remppa ois varmaankin kerinny valmistua ennen toisen syntymää. Pojan kanssa menee paremmin kuin osasin koskaan kuvitella. Tahtoo vaan olla äidillä vaikeuksia mukautua toisen pienen rytmiin. Mutta eihän tätä meidän aikuisten mielestä epäsäännöllistä rytmiä ikuisuuksiin kestä...

Mutta nyt pitää ruveta tuusailemaan juttuja, kun Himppu nukkuu... Aloitetaan pienestä eli vaatteiden vaihtamisestä tähän vuorokauden aikaan sopivammaksi [:D].
 
vaarallisii nää lastenlaulut mitä kuunnellaan koneella ja ite laulan mukana ku luen uutisii.tyttö nukahtaa ku nuijalla oltas lyöty :P

päätti herätä 7 aikaa ja juuri nukahti :P
 
Ahistaa..eilisestä lähtiin koskenu tuohon haavaan tonne alapäähän ihan tajuttomasti. sillee poltellen ja välillä kirvellen vaikka kuinka pessy ja antanu ilmakylpyä ja ottanu lääkettä ja rasvannut bebanthenilla. aina ku yks kipu hellittää nii tulee toinen. ja oikean rinnan nänni niin hellänä että millään oo hyvä siitä antaa maitoa ei ees lypsämällä ku neiti imeskeli sitä sileen että puri huulilla yhteen sitä ja imi samalla kovaa ku päästi tissistä irti että se oli iha litteä..joten nyt kipeä ku tekee sitä aina tota tissiä imiessä AUTS. rintakumistakaan ole hyötyä toho kipuun eikä mistään. haavaa ei ole siinä mut on vaan hellä. jospa se tästä mut ton alapään haluun kyllä paranemaan. itku pääsee. huoh.

Isomummi kävi tässä juuri moikkaamassa meitä. on tuossa naapuri talossa miehen sedän luona ku sedän pojalla huomenna 17v synttärit niin porukalla tänään illalla juhlitaan vähä niitä.

SIskon poika tulee tossa kohta käymään myös meillä ja siitä tulee tytön yksi kummeista :D

Ihana ilma ulkona. -9 astetta ja tääsi aaringon paiste.

AI PIRULAINEN NE PYYKIT...ollu jo kolme tuntia puhtaana koneessa....DEMENTTIA:::...äzkfäas
 
Heipparallaa vaan täältäkin, pitkästä aikaa. On vähän kortilla tämä aika, minkä ehtii koneella istumaan, niin jää kyllä pitkälti kirjottelematta. Kun ehtii teidän jutut lukasta edes pintapuolin läpi, niin Venla jo herääkin syömään. Eikä suju kirjottaminen imetyksen kanssa oikein hyvin.. [:)]
Mutta otan nopeesti tohon imetyshommaan kantaa. Meillä on syöty pelkästään tissillä tähän asti, ja eilisen neuvolan perusteella oma maito riittää ja tyttö kasvaa hyvin. Pullosta ei ole annettu, enkä ole pumpannut kertaakaan, kun en edes pumppua omista. Vuokraan tai lainaan pumpun, jos sitä tarvitaan. Kaapista kuitenkin löytyy korviketta ja tuttipullo, jos tilanne niitä vaatii. Pitkällisen pohdinnan jälkeen vasta suostuin ne ostamaan, kun mietin, että nytkö oon huono äiti, kun ostan korviketta, vaikka pystyn imettämään, ja suunnittelen mahdollista vapaailtaa itselleni.
En ymmärrä tätä syyllistämistä, mitä joka suunnalta saa kokea, kun edes mainitsee korvikkeen, saati sen, että lähtis lapsensa luota niin pitkäks aikaa pois, että joku toinen joutuisi hänet sillä aikaa pullosta syöttämään. Meillä oma äitini totesi, että niin pitkälle ei saa lähteä, etteikö ehtisi takaisin imettämään... [:@]
Kuitenkin, vaikka lapsen hyvinvointi on ehdoton ykköskriteeri millekään päätökselle, on pakko ajatella myös omaa hyvinvointiaan ja mielenterveyttään, ja välillä päästävä "tuulettumaan", mitä se sitten kenelläkin tarkoittaa... Ei siitä pidä tuntea itseään huonoksi äidiksi.
Ja jos oma maito ei riitä lapsen tarpeisiin, niin voi hyvänen aika, sitten se ei riitä, sitten annetaan korviketta! Kaikilta ei onnistu imetys syystä tai toisesta, ei siitä pidä syyttää itseään! Tärkeintähän on, että lapsi saa ruokaa, rakkautta, hoivaa ja lämpöä ja kasvaa onnellisena ja tyytyväisenä vauvana.
 
Takaisin
Top