Tammivauvojen arki alkaa


kiva meidän tyty haluin unille vaunuihin ulos tai autoon... kiukkuaa sängyssä ja samoin vaunuissa sisäläl ja sylissä.. vaunuissa suostuu nukkumaan kaikista rauhallisimmin kun muistaa heijata niitä...ei kehtoo lähtee tonne pakkaseen...ku kuitenkin kohta mennään sitten anoppilaan niin pitää autoon pakkautuu..onneks anoppilassa o lasiverranta jossa ei oo lämmitystä nii siellä o viileää mutta ei nii kylmä ku ulkona nii voi siellä sitten pitää päikkäreillä jos pakkaset viel tästä nousee

Ihanaa päästä saunomaan joka päivä! Tänää lähti appivanhemmat kohti Kanarian saaria viikoksi nii mennään sinne sitten taloa pystyssä pitämään.
 
***Tämä hiipii hiljakseen taka-alalle kun ruvetaan äidin ruokatottumuksista äidinmaitoon ja ilmavaivoihin puhumaan***
 
vetelen huoletta herne-maissi-porkkanaa joka aterialla melkein ja suklaata tekee ihan tautisesti mieli...tiedänhän mä että mamman maidossa ne kulkeutuu neidille ja sille tulee masuvaivoja...ei oo vaa tullu loppuun asti taas ajateltua...[:D]
 
MINTO:jaksamisia...ja paaaaljon haleja,kyllä se siitä...rakkautta se teidän pikkumies nyt tarttee ja että saa nähdä ja kuulla emonsa joka päivä.se hyvästelee sut kattomalla perään ja muistuttaa samalla että älä äiti unohda,mä odotan sua taas huomenna.
JOS PIKKUMIES JAKSAA NIIN JAKSAT SINÄKIN!!!se tarvii sua nyt enemmän kun mitään muuta maailmassa ja on varmasti kiintynyt suhun ja ikävöi.Rakkaudella on tiettävästi parannettu pahempiakin haavoja <3
 
Meillä menee mukavasti.sain neidille unirytmin,4h alku-unet,sit syöttö kolmen aikaan ja siitä 3-4h unet ja syöttö ja sit mä jo heräilenkin ja herättelen neidin.huippua kun ei tartte enää yöllä sataa kertaa herätä joka vinkasuun ja neiti nukkuu kun tukki.jesjesjes!!!
 
niijuu,ja lauantaina meidän neiti on sitten tasan 2kk.(ja ainakin 5,5kg[:D][:D])
 
 
Sainpa ristiäisajan varattua sun muut jutut sen osalta hoidettua, ja vakuutusyhtiöönki muistettiin jo neidin sotu ja nimi ilmottaa. Viralliset asiat siis tällä erää hoidettuna. Mrr, ei sitten päästy pihalle kun oli liikaa pakkasta. Enkä varmaan muutenkaan ois uskaltanu, näyttäs olevan flunssaa pukkaamassa, prkl!! Väsyttää kauheesti, kurkku on kipee ja nokka tukossa. Toivottavasti ei kuumetta tuis (eipä sitä oo ennenkä tullu). No, kohta vois mennä jo yöunille.
 
Onko kellään viä turvotusta jäljellä?? Mulla on viäki (siis muutaki ku noi ylimääräset kilot), eilen sain kihlasormuksen sormeen, mut ei läheskä niin helpolla menny ku ennen raskautta. Raskauskiloja on jäljellä joku 4, ja sormuksen otin vasta joulukuussa pois, ettei noista kiloista voi ainoostaan johtua. Ja kiristi just tosta nivelen kohdalta. Huoh, sais jo laskee!!
 
vinkkejä vauvan tukkoisen nenän hoitoon kiitos!
nenätippoja laitettu
pää on ylempänä nukkuessa
nenäfriida imetty räkää mut toinen sierain on tukossa. sieltä ei tule räkää ja hyvin vähän ilmaakaan.
onko vielä jotain kotikonsteja millä oloa vois helpottaa ennen ku täytyy mennä lääkärille?
röhisee ja röhkii yöllä niin paljon että minä en pysty nukkumaan ja nyt tuntuu et alkaa jo häiritä vauvankin unia.
 
Elegia, me asutaan täällä Aittakorvessa, joten yritin mennä tähän lähimpään MLL:n kahvilaan. Mut nettisivuilla oli kaksi eri osoitetta josta nopeesti kotoa lähtiessä katoin sen väärän... ei siellä Ututie 2:ssa yllättäen mitään ollu... [:D] No ens ke yritän uudestaan, tuu sinäkin!

Neuvolassa käytiin tänä aamuna ja hyvin oli poitsu taas suurentunut... nyt mitat syntymään verrattuna 3088g--->4290g ja 49,5cm---->55,5cm. Päänympäryskin kasvanut 3cm. Seuraava aika joskus 7 viikon päästä vasta, kun hyvin pyyhkii. [:)]

Mut nyt pikkumies on unilla, joten käytän sen hyödyksi ja meen treenailemaan... (musiikkia, ei urheilua!)
 
myös ihan tissimaidon laitto tippana kuulema auttaa nenään...

Elegia:miks sun pitäisi niiden nukkumis alustat muka kaikki huolehtia. Kaipa ne tajuaa ees sen verran että o paljon porukkaa tulossa että ottasivat ite makuupusseja ja lakanoita ja peittoja tyynyjä ja patjoja mukaan, niin mä ainakin tekisin jos olisin jonnekkii kauas juhliin menossa ja pitäs majoittua. Mie nyt muutenkin aina tyynyä roudaan joka paikassa mukana..oli sairaalassakii :P

Ristiäistarjoilu: kakku,pullaa,keksiä ja voileipä kakku mitkä väännän ite. Anoppi tuo karjalanpiirakat ja äitini tekee sellaisen ihanan suolaisen kääretortun. siinäpä ne. Kaikista huipuinta..voin nyt tässä viikon aikana leipoa anoppilassa anoppilan aineilla ettei ite tartte ostella :D
Meidän kutsut ristiäisiin oli mun tekstiviesti kaikille osallistujille ja parille soitin. Teetän sitten ristiäisten jälkeen Pinjasta kivan kuvan jossa laitan kiitoksen.

Tyttö on sitten päättänyt tai siis sen kroppa että yön aikana ei tehäkkään kakkoja vaan pelkkiä pierun kuoria. Näin puolen päivän aikaan näköjää on sitten aina hirveä huuto ja itku täyttäkurkkua. Niin kauan kunnes saa kakin tehtyä ja masun täyteen ruokaa. Hieman säikäytti meitä ku mies kävi pyllyn pesulla tytön kanssa nii tuli kuivaamaan tuohon hoitoalustalle nii tytön ulkosynnyttimet olivat ihan siniset. Pistin sitten tytön masulleen vähäksi aikaa ku huuti sitä masuaan kurkkusuorana. Ja kun käänsin takasin selälleen niin oli taas normaali väri. Tyttö huuti niin kovasti ettei malttanut hengitellä niin onko ihmekkään jos paikat alkaa jo sinertää ja punertaa vähemmästäkkii.

Minun korvia kutittaa ihan älyttömästi!pahemmin ku raskaus aikana. joka päivä saa puhistaa vaikkua ihan urakalla niistä. ahistaa. ja nyt tuli sitten yhteen toiseen sormeen kynsivallintulehus. Mie en ennee ymmärrä. Enkä tajua tätä. Ja haava on haaroissa parantunut sisältä ok että kärsii sinne sormen laittaa ja kokeilla ja painaa aluetta, MUTTA tuo reunama häpyhuulen tienoilla on vieläkin punainen ja tajuttoman kipeä, mutta kärsin kuitenkin olla jo välillä ilman särkylääkettä. On se reunama jo parantumaan päin mutta todella hitaasti ku housut ottaa siihe kii. Varsinainen jälkivuoto loppui jo aikoja sitten mutta nyt on vaan ollu sellasta tiputtelu vuotoa. Että tyyliin kerran päivässä o pikkuhousunsuojassa vähä verta. Muuten se on valkovuotoa.

jaahas..jos lähtis taas tyttöö syöttää ku ei näköjää toi pullo ruoka riittänyt minkä isi syötti aamulla pumppaamaa maitoa.
 
Meillä tarjotaan ristiäisissä täytekakkua, voileipäkakkua, kinkkusarvia, joku makee piirakka (rahka-??) ja coociiseja. Teen siskon kans noi leipomiset, siihen ny ei mee kun yks päivä kun ne tekasee. Ja ihanaa kun pääsee pitkästä aikaa leipoon, ja ennen kaikkee ihanaa et joku viä syökin ne!! Ja laitan ihan tekstarilla vaan infoo vieraille koska ne on, en ala askarteleen erikseen mitään. Kastepukukin onneks jo löytyy, ja ite aattelin laittaa jonkun vanhan hameen päälle. Heh, kun se kumminki tuntus melki uudelta kun ei oo pitkään aikaan voinu mitään käyttää! Enkä jaksas missään kaupoissa pyöriä ja kiukutella jos ei löydykkä mitään sopivaa.
 
Jes, päästiin jo käyttään kestovaippoja! Aluks tytön jalat oli niin kapeet et valu kaikki ulos, ja sit meni peitot ja vaatteet yms pesuun. Eli aluks käytettiin sittenkin kertakäyttösiä. Nyt on pari päivää käytetty päivällä kestoja (yöks kertakäyttöset kun vaihdetaan harvemmin), ja on ihanaa! Pikkusen ahdisti kertakäyttösten kans se kun kerran päivässä saa viedä roskista, karsee määrä jätettä, yök!
 
Nyt äkkiä pihalle kun ei oo liikaa pakkasta.
 
pampula:meillä rytmi tällanen.aamulla herään klo 9 vaihtamaan neidin kuiviin ja syötän,sit valvotaan 1-1 1/2h leikkien,jutellen ja kattellen ku äiti syö leipää...[:D]
sit unoset ja syöttöjä ja vaipan vaihtoo välissä klo 12-16,tän ajan neiti nukkuu mun masun päällä.saa samalla hellyyttä,läheisyyttä ja on turvallinen olo.sit isi tulee klo 16 ja neiti torkkuu vielä johki 17 asti.sit syöttö ja nokoset.klo 19 tai 20 herättelen neidin juttelemaan,leikitään,lauletaan ja jokellellaan aina klo 22 asti,joskus jopa klo 23.sit tuttipullosta yöpalaa 140-160ml,riippuen millon oon viimex syöttäny,mut yritän yleensä ainaki tunnin pitää hereillä ilman tissiä loppuvaiheessa niin maistuu pullo paremmin.sit unta palloon,isi nukuttaa.neiti nukkuu ekat unet ja herää syömään 3 1/2-4,joskus jopa 5h päästä.sit unta n.3h ja syöttö ja vaipan vaihto.sit neiti syökin tunnin välein heräämiseen asti.

tää rytmi opeteltiin vakiojutuilla,eli kaikesta tehtiin rutiini.yösyöttö,iltatoimet,seurusteluaika...ja kun valot on pois ja pimeää,tyttö tietää että on yö eikä päästä ääntäkään.joka päivä samaa rataa niin rytmi löytyy.jopa kakat tulee ajoitettuna ja osaa varautua siihen[:D]

tääl on monella ollut nuhaa,meillä se meni jo onnex ohi,mutta älkää kuitenkaa menkö laittamaan äidin maitoa pienen nenuun,se polttaa limakalvoja ja kuivattaa ne kuivuessaan.rupee herkästi vuotamaan verta ja jos on taipumuksia nenäverenvuotoon äitillä tai isällä,tulee ongelmia kun veri valuu vaavin masuun=oksentelua ja itkua...suolatipat parhaita.

aijuu,ja piti laittaa jo aiemmin asiasta-MAITOMÄÄRÄ LYPSÄESSÄ:
kun nypitte sillä koneella maitoa,ja määrät on 20-60ml,se ei vastaa lapsen maidon saantia.se on yleensä vasta se "etumaito" joka ei sisällä mitään ravintoaineita(tämäkin on kuitenkin tärkeää lapselle).oikea maito tulee vasta sen jälkeen ja on huomattavasti rasvaisempaa ja tarttuu lypsypullon reunoihinkin kun on kylmässä(siksi lasta pitää pitää tissillä just niin kauan kun se siinä viihtyy,vaikka tunti jos siltä näyttää=saa tarpeeksi takamaitoa ja kasvaa,lihoo ja vahvistuu).vain vauvat tietää,kuinka se oikea maito saadaan tulemaan helposti ja harvalla lopulta onnistuu tyhjiin lypsäminen.

sit tuosta kayliesin maidon luovutuksesta:asia ei mulle kuulu millään lailla,mutta ootko ajatellu,että vaikkei pinja vielä syökkään kaikkea maitoa,se voi tarvita jossain vaiheessa koko annoksen,mitä sulla on antaa.jos sitten oot lypsänyt maidot pois,jää pikkuneiti ilman herkkuja juuri kun se nälkä olisi niin kova.Kukin tallaa tavallaan,mutta suosittelen ennemmin pakastusta omiin tarkoituksiin.koskaan ei tiedä mitä tulee mammalle(esim.kova flunssa ja imetys ei kiinnosta),isi voi sitten huoletta sulatella maitoja pakasteesta vauvalle ja kaikki on tyytyväisiä.mulla on jotai 250ml ihan omaa ensimaitoakin(siis terniä,tumman keltaista)pakkasessa neitiä varten.se on herkkua sitten jos neiti sairastuu vaikka flunssaan.normi maitoa on jotain lähemmäs 4l ja alkumaitoja 3l.alkumaidot laitan neidin ruokiin sit kun kiinteeseen aletaan ja sulattelen tuttipulloon silloin tällöin.Tällä tavalla ei aina tartte olla sen tissin kanssa samassa paikassa kun vaavi vaan voi esim.antaa anopin huolehtia vauvasta vaikka vähän pitempikin aika ja silti neiti saa äidinmaitoa eikä korvikkeita...

Mutta tehkää niinkuin haluatte...
 
Terve vaan!
Täällä ollaan oltu kotona nyt puolitoista viikkoa ja aika on mennyt nopeasti!!!!!
Neiti on aika rauhallinen tapaus... Salaatissa olevat herneet sai täälläkin ilmaisesti jonkiasteisia mahapuruja ja pieruja kovasti aikaiseksi, niitä eilen vähän kitistiin... Välillä tankataan kovasti ja sitten taas vedellään pitempiä unia... Viime yöstä kello kahdesta syötiin kahden tunnin välein pitkälle aamupäivään, ja se kyllä äidin univajeessa hieman tuntuu, nyt tyttö nukkuu tyytyväisenä pidempiä unia [:)] Eilen oli neuvola ja painoa tullut vajaassa kolmessa viikossa lisää mukavasti, neiti painaa nyt reilut kolme ja puoli kiloa! (syntymäpaino 2870g) Isyyskn käytiin "tunnustamassa" ja hoitamassa paperit kuntoon, ihan ilman suurempia kyselyitä kirjoitettiin paperit alle, kun mekin oltu jo reilu 7 vuotta yhdessä... Ristiäiset on vielä vähän vaiheessa. Ajateltiin ihan pienet perhepiirissä pitää. Pitänee ottaa luuri kauniiseen käteen ja soittaa kastepapille... Tarjottavia en ole vielä suuremmin ajatellut, suolaista ja makeaa jotain pientä... Tietysti vois jonkun keitonkin tehä, että saavat pidemmältä tulevat vatsan täytettä... Saa nyt nähdä miten suunnittelevat menonsa... Äiti ainakin meinas varata hotellin, ajattelin olla majoittamatta tähän kolmioon vieraita juhlien aikaan, kun kotona meinattiin juhlat pitää ja tilaa ei ole ihan kauheesti... no aika näyttää...
Se tältä erää, Lissu
 
Pampaulalle vielä tuon rytmin rakentamisesta:

meillä jätettiin vierailut ja muut muutamaksi päiväksi ja alettiin opettelemaan tätä omaa rytmiä.iltarutiinit on aina ne tärkeimmät,että vaavi nukkuu syvää unta ja hyvin.meillä on esim.iltapukukierros(vain meidän tyttöjen juttu,ei isin) ennen syöntiä,jolloin vaihdetaan vaippa,laitetaan yömät,pusutellaan,kikatetaan yhdessä ja rasvaillaan kasvoja ja peppua ja ryömitään tietty hetki ilman vaippaa ihan nakuna ja painaudutaan hellästi äitin paljasta rintaa vasten ihan alasti[:D] meidän muru rakastaa sitä hetkeä ja tietää,että sen jälkeen saa tuhdin annoksen maitoa ja pääsee isin syliin uinumaan(neiti on syömisen ja röyhtäyksen jälkeen pystyasennossa n.15min.että ruoka laskettuu ja ei tuu pukluja sitten yöllä eikä mahavaivoja)

Neitillä on n.tunti ennen tätä iltarutiinia raivokohtaus kun se yrittää saada maitoa jo ennakkoon,oon antanut tutin suuhun(ei syö muuten kuin raivossaan) ja antanut vaikka ottaa pikku torkut.ei se kauaa viitsi nukkua kun tietää että yöpala on tulossa vielä.tuo raivari-tutinsyönti on ihanaa kuuneltavaa...toinen nappaa tutin suuhun ja ottaa niin kovan imun,ettei sitä tahdo saada pois.sitten alkaa "EAEAEAEAEA"-hokeminen.ihana pikku raivari[:)]

ps...tuo raivari on oma keksintö,ei oikeesti raivoa vaan kitisee maitoa ja yrittää kaikin keinoin päästä ennakkosyötölle...
 
Pipsku:olen ottanut kaikki asiat huomioon ja pumppaillukkii sen mukaan. Ja meillä on pakastimessa jo yks iso lokero täynnä maitoa. Että ei hätä päivää. enkä kaikkea tottakai pistä ees meneen sinne vaa tottakai myös tytölle pakastan. Mutta kun oikeasti tulee aika paljon tuota ja rinnat o pateilla ihan ja kipeät ku on niin täynnä ja sitä tulloo nii parempi se on myös luovuttaa sitä vielä kovemmin tarvitseville pienille keskosille. Meidän tyttö kyllä saa tarpeeksi myös sitä ravinteikasta maitoa. olen pitänyt asiasta huolen.
 
Kantapään kautta täs on itekki opeteltu...Oma äiti kävi pelottelemassa että maidon tulo ehtyy kun se tahtoo olla sukuvika...ja sit otin selvää asiasta tuolta imetystukisivuilta ihan mielenkiinnon vuoksi.ei se maito lopu vaikka siltä joskus tuntuisikin.kyllä vauva yleensä pitää huolen että maitoa on riittävästi hänen tarpeisiinsa...tosi hienoa että joltain tulee niin paljon maitoa,että voi antaa elämän sellaiselle,joka sitä kipeästi tarttee.kamalaa jos esim.äiti kuolee synnytyksessä ja lapsi kuitenkin selviää...nykypäivänä on sitten nämä kultaakin kalliimmat maidonluovuttajat jotka antaa elämän pienelle ihmeelle kun äiti ei siihen pysty,syystä tai toisesta.silti itse teen mielummin tuon luovutuksen vasta toisen lapsen aikaan...on vielä sen verran noviisi tässä lastenhoitohommassa kuitenkin[:D]

ristiäiset on täälläkin edessä...lauantaina Ainosta tulee virallisesti Aino[:)]
en oo kyllä ite tehny mitään ristiäisten eteen(äsken kinkkukiusauksen kävin sekottamas) rakas-kulta-anoppi se on kaiken asustellut,keksit vääntänyt ja kakut tehnyt...on se ihana ihminen ja tekee vielä mieluusti[:)]
meillä kun on ollu aina hyvät välit anopin kanssa,asuuhan se tuossa meidän yläkerrassa niin ei oikeen huvita riidellä[;)]
Meillä on lusikkaleipiä,kahden sortin voileipäkakkua,täytekakku ja...ööö(mitähän kaikkee tuo anoppi on tehny)...höh,nii se kinkkukiusaus kun nuita lapsia tulee nii paljon kylään...on nimittäin ihan kotiristiäiset.

Kaylies:enhä mä pahalla...huippu juttu,oikeesti jos niin teet...on vaan paljon ihmisiä jotka ei ota selvää asioista ja tekee lopulta kaiken vaan rahan takia...surkeeta jos oma ei sitten saakkaan sitä maitoa minkä tarvitsee vaan äidin ahneutta kaikki menee luovutukseen "kun siitä saa rahaa"...täytyy sanoa että on ihan kaverikohtaista kokemusta asiasta...valitettavasti...
 
Täällä ristiäisiä vietetään 14.3.
Kutsut aattelin hoitaa kännykällä, tekstareilla..
Kirkko saatiin niinkun toivoin tapahtumaan ja kaffetus järjestetään sit mun vanhempien luona. Niillä ku on enemmän tilaa ku meillä..
Tässä ku on noita "vieraita" laskettu, niin liki 30 meitä ois kaikenkaikkiaan, ja siinä vain lähimmät.. huh
Tarjottavien listaan me laitetaan täytskäri ja voikkukakkua (jotka varmaan teen itse), sit varmaan mokkaruutuja tms. (helppo homma, äippä saa tehdä [:D] ) ja varmaan jotain pipareita suoraan kaupasta. Pitäsköhän olla jotain ruokasampaa ku osa porukasta tulee Ugista ja osa Forssasta.. hmm.. pistetään mietintään..
Tänään oon väkertäny kakkua äipän työpaikalle, ku he oli hankkineet lahjuksia pikkuiselle ja isovanhemmille.. MIHIN VANHEMPIEN PAKETIT OLI JÄÄNY???????? [:D] Viedään se kakku huomenna sinne neidin kanssa.

Tänään meillä on ollut varsinainen känkkis päivä. Alkaa tällä äipällä tinnittää, ja pahasti.. Missä tossa on "mute" nappula??????? Ei voi hetkeksikään laskea alas, ku alkaa huuto. Sit se nukahtaa hetkeks ja taas alkaa huuto. Nälkä sillä ei ole, vaippa on puhdas ja selkeestikkään vattaan ei koske. Mun ei ol auttanu ku antaa huutaa vaan välillä.. mies on töissä, joten mä yksin kotona.. mitenköhän yö menee.. toivottavasti nukkuu...
 
murrrrr mulle tuli sit tost synnytyksestä sisäiset peräpukamat...ajattelin eka et toi kipu ja kaikki muu oireilu o tosta haavast ku se menee nii lähellä sitä aluetta mutta ku alko paperiin pyyhkies jäämää verirantua nii kappas ku hokasin... KETTU sanon minä. ölkasöfkaösfköaslkföakf safökasöfkaös öasfkaslfköasköf HUOH.Ja meidä tyty o suloinen silti :D
 
elegia: hormoonit ne vaan siellä jyllää...niin mä uskoisin.ehkä joku pieni väsymyskin vaikka ei siltä tuntuiskaan.mulla ainakin välillä keittää yli vaikka oon tooooosi pitkäpinnanen muuten,se voi kyllä olla tää uus tilanne ja vauvan hoito ja huolehtiminen ja kaikki muu hässäkkä...sulla on jo toinen,joten hormoonihyppelyn pitäis olla sulle jo tuttua...kylläpä ne osaa yllättää,vaikka niitä osaa odottaa...[:D]

meillä on taas pikku känkkäränkkäpäivä...mikään ei käy...ja neiti on oppinu vaatimaan niin se käyttää sitä joka tilanteessa hyväkseen ja kokeilee että "jos huudan näin niin mitähän tuo äiti tekee..."noooooh,onnex on tosiaa pitkä pinna[:D][:D]
 
Käytiin eilen tytön 1kk päivänä neuvolassa. Voi että se osasikin olla kiltti ja hurmaava [:)], oli hereillä kokoajan ja tapitti terkkaria eikä huutanut yhtään vaikka välillä oli nälkä ja vaikka punnittiin ja roikutettiin. Terkkakin oli ihan haltioissaan [:D]

Tyttö oli kasvanut huimasti, painoa 5370g (syntymäpaino 3945), pituus 54 (synt 50), pipo 38,2 (synt 35,5) ja tää kaikki pelkällä tissimaidolla. [:)] On se ihmeellistä [:)]. Mutta niin se viihtyykin tissillä paljon ja pitkään.

Yamacraw: meidän terkkari anto niistovinkin, että tekee paperista ohuen tupon ja kutittaa sillä nenän sisälle niin, että vauva aivastaa oikein kunnolla.

Kaylies: Mullakin kutittaa korvia ihan sikana, välillä pitää monta kertaa päivässä "raapia" pumpulipuikolla. Raskaudenaikainen tinnitus on onneks menny ohi, Luojan kiitos!!!

Yohanna: mekin kestoillaan, se tuntuu niin kivalle [:)]. Välillä reissussa käytetään kertsejä ja mun mielestä ne haisee ihan tosi pahalle heti ku tulee vähänki tavaraa. Ja öisin ne falskaa, joten me käytetään kestoja yölläkin. Muutama lisäimu vaan, niin menee helposti koko yö samoilla vaipoilla.

Ruokavalio: mä oon kyl syöny suklaata ja ruisleipää tosi paljon, mut en mä oo huomannu, et se olis vaikuttanu tytön massuun mitenkään. Tai ehkä se puklais vähemmän jos jättäis noi pois? Mut ei kai se puklaaminen nyt mitenkään paha asia oo. Välillä se kyl valittaa ja sit naama punasena vääntää oikeen kunnon tortun ja se helpottaa [:)].

Rutiinit: On ihailtavaa, että jaksaa opettaa rutiineja, mut mua kyl stressais tosi paljon jos koko päivä olis yhtä ja samaa rutiinia. Meillä on iltapuuhat, mut muuten mennään ihan vauvan omaan tahtiin. Välillä se nukkuu koko päivän ja välillä on pirtee ku peipponen tuntikaupalla, ei se mun mielestä haittaa mitään. Mut eikö ala pännimään jos jokainen päivä menee samalla kaavalla?!
 
Mä piruuttani kysäsin tuosta ruokavaliosta, että miten se vaikuttaa maitoon, niin ei kuulema mitenkään merkittävästi. Sitrushedelmät kuulema vaikuttaa enempi. mut ei tavallinen ruokavalio.
kiitti Freya tuosta niistovinkistä [:)] täytyypi kokeilla...
 
Freya, on kestoilu tosi kivaa, ja tulee niin hyvä mieli joka vaipasta minkä säästää rahaa ja luontoo käyttämällä kestoja. Meillä saattaa jossain vaipoissa olla se "vika", ettei oo kulunu tarpeeks (osa ostettu uutena), eli imuteho ei oo paras mahdollinen viä. Sitkeesti jatketaan, vaikka ny viä tulee sit vaatepyykkiäki enemmän ohivuotojen takia (ei oo pyykkiä paljo ees tullu, ja noi vaatteet on niin pieniä että yhteen koneelliseen menee vaikka kuinka monta).
 
Mä oon ainaki ollu kiukkusempi ku yleensä, mikä on tosi ressaavaa. Ja tiän et osa johtuu siitä kun ei ite oo päässy harrastaan liikuntaa normaalisti ja nää kilot alkaa ahdistaan kun pysyy paino vaan samassa (joo, tiän et tyhmää kiukutella ellei kuukausi synnytyksestä ookkaan entisen kokonen mutta ahdistaa silti, haluis jo vanhat vaatteet käyttöön). Varsinki ny ku on kipee (kauhee räkätauti) niin on ihme ärsyttävä kiukuttelija. Ja varmaan jonkun verran väsymystäki vaikkei itestä tunnu siltä, ja sit turhautti pumppaus (nyt sain sen onneks sujuun). Ja ehkä sekin ettei normaalin tahtiin oo "päässy" punkassa touhoileen, ainakin enne raskautta olin kiukkunen jos touhuissa oli taukoo. Onneks alkaa pikkuhiljaa rutiinia tuleen arkeen niin helpottaa. Ei meilläkään mitään et aina ois päivät tismalleen samanlaisia, mutta mä tarvin tiettyä rutiinia niin saan ittestäni enemmän irti. Esim lomalla saa paljon vähemmän tehtyä mitään kun normaalina työviikkona.
 
Sitten kysymysosastolle!! Te ketkä ootte jo pullosta syöttäny, paljonko se vaavi vetäsee kerralla? Kaikki tietty eri määriä mutta et sais ees vähä hajua mikä ois hyvä määrä. Ja paljonko te juotte ite vettä päivässä? Tuntuu et vaikka juo 2-3 litraa vettä ja varmaan 1-1,5 litraa teetä ja maitoo ruuan kans niin silti tää turvotus ei lähde!! Sormet on viäki paljo paksummat ku ennen.
 
Huomenna on sitten laskiainen ja ystävänpäivä ja neidin 1 kk-synttärit!! Mihin tää kuukausi on hujahtanu?? Kohta se jo raahaa poikakavereita kylään..
 
Takaisin
Top