Tammivauvojen arki alkaa

yamacraw: tossa yks tosi yksinkertainen ohje:

http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/materiaalipankki/nayta_sidontaohje.tmpl?luokka=2;ryhma_id=101;navi_id=241

Mun liina on niin pitkä (yli 4m) että se laahaa maata tolla sidonnalla, eikä toi muutenkaan mahdu takin sisään, eli se mitä oon treenannu on tavallinen X-sidonta jossa vauvalla on maha äidin mahaa kohti (en löytänyt netistä kuvaa...) niin sitä voi joko istuessa löysätä niin, että vauvan suu tulee tissin kohdalle (voi myös liikkua kun on saanut tissin suuhun) tai sit siirtää vauvan siinä samassa sidonnassa "kehtoon" X:än sisempään haaraan. Olipas vaikeesti selitetty... Kaikissa näissä vauva on hyvin tuettu ku laittaa liinan reunan sen pään yli. Satuin kerran rikkomaan öljypullon lattialle kun vauva oli X-kehdossa imemässä ja pystyin yllättävän helpolla siivoamaan sotkut samalla.

Tuolla oli hyviä videoita:
http://www.vauvasivut.fi/kantoliinan-sidontaohje/
Itellä on semmonen perus puuvillaliina, joka ei jousta, mut toi trikoosysteemi näyttää tosi kätevältä. Ehkä pitäis löytää semmonen...
 
Huh mikä ilta!! Itkettiin ja huudettiin vaan! Mahaa väänsi ja pikkunen jo ihan yliväsymystäki itki. Ei kuitenka luovutettu viä tutin suhteen, eli ilman selvittiin. Mutta sepä palkittiin yöllä, eka 4h unta, syötiin, 3h unta, syötiin ja viä pari tuntia päälle! Ja tasan söi ja nukahti heti, niin ku mäki! Jess!! Toi 4h on se maksimi mitä kerralla koisataan. Ite en oo ees niin väsyny pätkäunista kun oisin luullu, varmaan kun saan melki aina heti nukahdettua itekin enkä oo ikinä nukkunu mitään 12h yöunia tai heränny vasta päivällä (ees sillon joskus ryyppyreissujen jälkeen, aina kympiltä viimestään ylös). Enkä oo kuitenka mitään päikkäreitäkä kauheesti vedelly.
 
Shoppailureissuista: Näissä pienemmissä kaupungeissa ei oo ihan noin hyvin järjestetty tiloja vauvoja huomioiden, meiän kaupungin ostarissa ei taida olla ees vessoja?? Ja kaikki penkit on "ruuhkasella" alueella. Varmaan hätä keinot keksii sitten kun tulee tarve lähtee pidemmäks aikaa kaupoille!
 
Jee, nyt on si kesäkuulle varattu reissua Kreikkaan, vähänkö ihanaa!!! Hassua kun pikkuselle täytyy hommata oma passi, varmaan tunnistaaki viiden vanhana siitä kuvasta! Miehen vanhemmat lähtee mukaan (appiukolla viiskymppiset), pääsee ehkä rillutteleenki joku ilta, ja välillä shoppaileenki kahestaan tms. Apua, ei siihenkä oo ku neljä kuukautta! Kohta alkaa kunnon jumppaamiset! Ärsyttää kun toi paino vaan junnaa samassa koko ajan, 4 kiloo viä sitkeesti liikaa. Tuleeko kellään muulla selkä kipeeks lenkkeilystä? Mulla on varmaan jääny viä toi raskausasento päälle et sen takia tulee.
 
suosittelen siihen tissisyönti kiukutteluun kapalointia,meillä autto viime yönä..tyttö nukahti kuin olis nuijalla lyöty ku kapaloin..enne sitä hirvee heiluminen ja kiukuttelu,kiukuttelu helpottu tissi suuhun saannilla ja alko heti jos imuote pikkusenkaan löysty,heilu koko aja.


ihanaa tää äippädementtia...tajusin etten ole koko viikolla syöny noita rautatabuja ja aloin ihmetellä ku o vetämätön olo...
 
Me käytiin tänään isyydentunnustuksessa. Jännitti vähän et mitä härskejä siellä kysytään mut kysyttiin vaan että millon alettiin seurustelemaan ja millon muutettiin yhteen. Seuraavaks ajattelin et se kysyy et oonko ollu muitten miesten kanssa niin se oli hiljaa ja laskeskeli. "Niin siis viime keväänä, kun tää lapsi on saanu alkunsa niin näittekö te joka päivä toisianne?" [:D][:D][:D][:D] Oli sulosesti esitetty kysymys. Vastasin vaan että asuttiin yhdessä muttei virallisesti. Nimet paperiin ja se oli siinä. Oli tosi mukava nainen. Ajattelin, että kun oli ikää enemmän tällä sossutädillä niin sieltä tulee jotain härskejä kysymyksiä.. Nyt sekin on ohi sitten. Seuraava päänsärky olis ristiäiset. En muistanu et faija on 26.2-13.3 Floridassa, perkele [:@] Piti pitää maaliskuun alussa mut joo, eipä pidetä. Ainoo vaihtoehto on nyt 20.3 lauantaina koska siitä seuraava viikonloppu on tatuointimessut ja mulla on jo aika sinne [:D][:)][:D][:)]

Eilisilta oli kauhee ku oltiin mummolassa käymässä, noilla vierailuilla ei noi unet ja syötöt oo yhtä säännöllisiä ja "täyteläisiä" kun kotona. Aina joku herättää tökkimisellä ja syönti keskeytyy jonkun takia. Veti sitten väsymyksen ja nälän takia hirveet huutoraivarit mut onneks rauhottu autoon. Ei ennen kotia suostunu syömään mitään ja kun kotisohvalle päästiin niin kelpas pullo ja tissi ja sit nukuttiinkin 4 tuntia [:)] Seuraavat välit meni 3 tunnin välein. Ihana kuunnella tuolta sitteristä tollasta epämäärästä tahatonta jokeltelua [:D]
 
mie selviän sillä kotitöistä että pistän miehen tekemään ja ite veän lonkkaa täällä sohvalla tietokoneen ääressä ja tyttö sylissä :P ja sitte ku mies hoitaa tytyä tai se nukkuu nii ite teen mitä JAKSAN jos jaksan ja jos innostaa..ei ne kotityöt sieltä minnekkää karkaa. Eikä siihe maailma kaadu jos o astioita tiskialtaassa tai puhtaat koneessa tai pyykkiä o pesemättä. Ne kerkii sitten ku jaksaa ja on aikaa. Jos se häirihtee ihtee nii sille ei voi sit mitää pitää oppia ottamaan rennosti, mutta jos se häiritsee vieraita nii pistää vieraat tekemään työt. Piruako ne valittamaan talon isännän ja emännän tavoista.

Olen oppinut vetää rennosti :P paitti että ku rupeen tekee jotain niin teen sen kyl sitten ihan tiptop jotta ei tartte iha heti olla uuvelleen tekemässä. Hitto milloha jaksas pyyhkiä pölyt..tajusin ettei kukaa ole niitä joulukuun alun jälkee pyyhkinyt. Hups.. ei ole kummankaa mielipuuhaa...ja ukko haluaa hirveästi kukkia jne ja sitten pirulainen ei saa niitä ees kasteltua että ne jää mun harteille..taidan heittää puolet pois jollekkii joka haluaa.. :P
 
Meilläkin tänään takana toi isyydentunnustus. Tuntu hieman turhalta käynniltä, ku nimet paperiin ja se siitä.
Meillä arki sujuu sangen leppoisasti, nukutaan syödään, ihmetellään maailmaa, ja sama alusta[:)]
Yöt  menee suht hyvin, edelleen yhdellä/kahdella syötöllä. Useasti loppuyö hieman levottomampi, pierua pukkaa hirmusesti siinä aamuyöllä. Ei tätä itke mutta pitää sellasta ihanaa hojo-hojo ääntä[:)]
 
Ja tänään meillä opittiin kääntymään vatsalta selälle ja vielä molemmilta puolilta[:)] Tai tiedä sitten opittiinko sitä tänään, mut nyt tajusin vasta kokeilla mitä poika tuumaa kun laitetaan lattialle mahalleen...ja hups heijaa ympäri mentiin! 
 
Huomenna olis neuvolapäivä, saas nähä mitä paino on...ainaskin on aika hyvän näköiset jalkamakkarat ilmestynyt[:D]
 
Mites onko teillä viel alapäässä tikkejä?! Ihmettelen kun mulla ne viel on, luulis et jo sulais pois...tai jos ovatkin tikanneet väärällä langalla[8|]
 
Ja joo se angoravillanen selänlämmitin on taivaanlahja tisseille!!!
 
Meillä neuvola käynti takana tänään, sairaalastalähtöpainoon on tullut 800g lisää [:D]ja ihan vaan tissillä mennään. Neidin paino nyt siis 4620g.
Pituus oli 53,5cm, eli tuskin syntymäpituus oli 50cm.. ei se vauva 3 vkossa 3,5cm kasva...
pipo oli sairaalassa 36,5cm ja tänään 38,9cm.
saatiin niitä D-vitamiini tippojakin tänään, Devitol, tai joku sellanen oli merkki. Niitä Turun kaupunki jakaa kuulema, ei enää jekovitia.
Käytiin aika pitkällä kävelylenkillä tänään, Raision Ikeaan vei matka. Matkaa joku 5km. Sit saapasteltiin Ikeassa ja kotimatka meni bussilla.. Nyt on tällä mammalla paikat jumissa.. Eipä ole noin pitkiä kävelyitä suoritettu pitkään aikaan... Raskasta lykkiä vaunuja lumisateessa...
Meillä on torstaina isyydentunnustus keikka. Saapi nähdä mitä siellä kysellään [:)]
Seuraava neuvola käynti on 3 vko päästä.
 
kyl se kääntyily o viel aika tahatontaa ainakin meillä että vahinkona  heijaa ittensä mutta ei tarkotuksella.

kyl voi kasvaa 3,5cm 3viikossa.

mie kehhtoisin kyl pyytää...jos sen takia lähtis kävelee nii ei oo mun arvonen mies sillo. kyl toi joskus marmattaa mut mie marmatan takas :P
 
voi taistelija! meirän pieni ei ole lainkaan nukkunu pitempiä päiväunia tänään. Pisimmillään jotain 1h kerrallaan... toivotaan et tämä tarkoittaa sitä että yöllä nukutan hyvin.

Kantoliina on kyllä maailman hienoin keksintö! sen kanssa pystyy tekemään ne kotihommatkin.
Ja olen huomannu et kun tietää et pikkunen voi herätä hetkenä minä hyvänsä niin saa lyhyessä ajassa paljon aikaiseksi.

Luulin tänään et olen aiheuttanut itselleni jotain kauheita repeämiä leikkaushaavan kohdalle kun alkoi sohvalla istuessa sattua niiin helvetisti. Sellaista pistävää kipua. Aloin kaivaa housujani et saisin käden sinne ja hierottua mut sit havaitsin et siel olikin näkkärin muruja!![:D][:D] huh ku helpotti kun otti ne pois...
 
ööö no taas vähä käsitettiin mut väärin. mut ei se mitään, on vaikea aina kirjoittamalla selvittää mitä tarkoittaa..ja en todellakaan nöyryytä miestäni! mutta ku o vaa pakko pyytää sitä tekemään välillä enemmä ku tartteis ku joko tyttö vaatii minulta huomioo tai sitten minuun koskee niin paljon tai on vaikea liikkua.

mies istuu koneella ja tyttö o sylissä ..suloinen näky.. :D


Meidän tyttö tänään 1KK <3 <3 <3 <3

Aamu yöstä unissaan teki tahattomia jokelteluja tai jotai sinne päin äänähdyksiä, siksi tahattomia kun ei tee niitä valveilla ollessa. On se nii suloinen. Paitsi äsken ku päätti syödä ittensä ähkyyn ja röyhtäytykselle nostaessani päätti puklauttaa täysillä minun hiuksilleni :P ehana aromi nyt hiuksissa :D
 
Minäkin täällä mietin mitä kuuluu Minton perheelle, oliko rentouttava mökkireissu? Mikäs on pienen Nuutin tilanne, joko pääsee pian kotiin? [:)]

Me käytiin juuri lastenvalvojan luona, ei se kyselly yhtään mitään sen jälkeen kun heti aluksi selvisi että ollaan oltu avoliitossa yli 7v. Allekirjoitettiin nippu papereita ja höpöteltiin kaikkea yleistä vauvoista. [:D] Oikein mukava käynti oli siis. Huomenna aattelin mennä piipahtamaan MLL:n perhekahvilassa jos siellä vaikka tutustuisi näihin paikallisiin äiteihin ja vauvoihin. Minä kun en tunne tältä kylältä juuri ketään... [:-] Myös torstain neuvolakäyntiä ja pojan uusia strategisia mittoja odottelen innolla!

Elegia, kirjoitit kauniisti puolison kunnioituksessa parisuhteessa. Allekirjoitan täysin. [:)]
 
Meidän kuulumisia.... Ei ole hyviä uutisia valitettavasti [:o]
Eli neljä viikkoa nyt oltu osastolla eikä loppua näy. Suolihan jo toimi jotenkuten, mutta nyt se on lakannut toimimasta. kakkaa ei tule ja poika oksentaa jo toista päivää. Tänään oltiin sellasessa varjoainekuvassa missä katottiin et miten se etenee suolistossa ja missä se jumittaa yms.. Äsken kirurgi soitteli ja kertoi että tilanne ei onneksi vaadi leikkausta(ainakaan vielä) että siellä ei ollut selkeitä ohuita kohtia tms mitkä voisi leikkauksella poistaa. Hän sanoi että joskus gastroskiisilapsille on tyypillistä et suoli ei aina toimikaan heti vaik olis jo toiminu ja et pitää vaan ootella ja lapsi saa suoneen nesteenä ruuat. Nuutti sai jo 70ml maitoa, nyt ei saa antaa maitoa :(
Eli nyt ootellaan ja ootellaan ja jos ei ala toimimaan ni aletaan harkitsee leikkausta sitten tai jotain..huh huh kyllä tässä alkaa olee usko aika koetuksella:'( tosi paha mieli ja huoli Nuutista! Mut ihaninta on se että itse poika on tosi hyväkuntoinen tilanteeseen nähden ja iloinen[:)] Alkaa jo tosi paljon kattelee ilmeitä ja esineitä ja muutenkin kasvaa ja kehittyy. Painoa on jo 4,5kg ja pituutta 53cm [;)] Et vaik se on oksennellu ni muuten on hyväkuntonen eikä itke eikä valittele. Itse alan olee tosi poikki... Pitää vaan jaksaa!

Mökkireissu meni hyvin, oli rentouttavaa ja ihanaa [:)] Viini maistui, ulkoiltiin ja syötiin hyvin. En vaan tiedä mistä saisin voimia jaksaa ajaa sairaalaan ja pysyä siellä positiivisena..Tää on todella raskasta :'(
 
Voimia, minto! Täällä pistetään käsiä ja varpaita ristiin että pojan masu paranisi! Onneksi poika on kuitenki virkeä ja kasvaa..

Isyysloma loppui ja mies meni töihin maanantaina kun lomautuskin loppui. Toistaiseksi. Kurja yö oli, kun ei voi toista herättää avuksi, tyttö ei ala millekkään eikä ainakaan nukkumaan, tissi suussa huutaa täyttä kurkkua.. Äitinsä pyörii apaattisena ympyrää tyttö sylissä, mietin mitä traumoja tämä lapsi saa kun ei oo äitistä kyllä näin väsyneenä yhtään mitään iloa eikä jaksa ja pysty edes hymyilemään vauvalle. Sitä kun ajattelin niin aloin parkua... pelästyin että nyt se tyttö vasta traumat saa kun äiti itkeä vollottaa päin naamaa... Mitä vielä. Vauva Nauroi mulle! [:D] Ajatteli varmaan lohuttaa äitiä kun olin niin surkeana..

Huomenna on se mun ja vauvan lääkärintarkastus. Mitä siellä tehdään? Sisätutkimus pelottaa nyt enemmän ku ennen synnytystä kun siellä on se epihaava ja ne tikit ei oo kyllä sulanu tai ainakaan ei tunnu siltä, pitää varmaan uskaltautua kurkkaamaan.. Joku kovettumakin siellä tuntuu siinä haavan tienoilla. Ankeaa. Seksihalut tuon takia ja väsymyksen vuoksi nolla, mutta kai siitä ehkäisystäkin pitäis puhua.. jotku pillerit varmaan, vaikka iho sitten kukkii. Nytkin on jo huonontunu iho paljon raskausaikaan verrattuna. Rasittavaa. Yritin löytää hiusvärin kaupasta eilen, että jotenki edes piristyisi, niin eihän Alepassa semmosia... Enkä sen kauemmas nyt pystyny lähtemään. '

Mulla on vieläkin vähän nivelissä jäykkyyttä, sitä mitä oli raskausaikana!
 
koita minto jaksaa, eikös se mene niin et sitä jaksaa kun on mitä odottaa eli kotiin pääsy reippaan pojan kanssa! Ja komeasti on paino noussut jo. ei ole enää mikään pieni![:D]

kyllähän se ruokavalio vaikuttaa ainakin joillain vauvoilla. mä olen kuullut et ainakin tuore ruisleipä, herneet, kahvi, vahvasti maustetut ruoat on sellaisia mitkä laittaa pikkusen masun pörisemään. Mut mä olen todennut et se cuplaton on aika mahtava apu niihin ilmavaivoihin. Ja ainakin tuoteselosteessa sanotaan et se vaikuttava aine ei aiheuta mitään oireita suurinakaan määrinä. Mut ei me sitä olla annettu kuin silloin kun tuntuu et on enemmän ilmaa masussa.

meillä on ollu iheellistä pätkä unta kahtena päivänä. Just kun luulen et nyt nukahti niin sit silmät taas on killillään. yölläkin max 2h kerrallaan ja sit klo 3 aikaan ihan pirteenä.
ja tänään päivällä ei päästäny mua lainkaan mihinkään kun heräs heti kun pääsin ulos talosta. Piti siis jäädä mummon hoiviin hetkeks nukkumaan.

mulla tosiaan käytössä ne cerazette ehkäisypillerit. tuntuu et ei niistäolis ainakaan vielä mitään näkyvää haittaa ollut.
Edellisiltana koitettiin vähän peittojakin heilutella ja tavallaan se onnistuikin paitsi mun paikat ei päästäny miehen munaa sisälle... :( sattui ihan kunnolla. Mut käsin hyväilemällä tuntui kyllä ihan hyvälle.[;)]
 
joo ja sitten alko dementtia ku rupesin tähä ruksaamaan....en muista yhtää mitä meinasin...


Tänää kävi miehen koulukavereita kahtomassa tyttöä ja sain tartutettua tyttöihin vauva kuumeen :D Ja sitten kävi tulevat kummit myös ja heidän kanssaan lähdettiin sitten kodalle makkaranpaistoon... OLI ihanaa.. tyttö nukkunu todella hyvin nyt sen jälkee ku tumppasin vaatteet päälle ja koppaan :D enne sitä oli hieman kiukkua masun takia.

Kävin ostaa cuplatania tai miten se ny kirjotetaan että testataa sitä noihi masu vääntelyihin.


Nyt alkaa mulla palautuu paikat näköjää... eli tajuttomat lonkka ja lantio jumitukset ja kivut. Veljetyttö mua varottelikin että palautumisvaiheessa voi mennä pahemmin kipeäksi paikat kuin raskaus aikana.. eli pari kertaa meinannu jalat lähtee alta ku lonkkaa vihlassut ja useamman kerran ollu vaikea ottaa askeleita ku koskee nii paljo.


Minto! Suuresti voimia täältä sulle! Kyllä se siitä vielä pikkuinen ponnistaa kerta noin hyvin on muuten jo kasvanut :D
 
mintolle voimia täältäkin ja tietenkin myös minton miehelle ja Nuutille!!! :)
Kyllä se pikkupoika siitä tosiaan ponnistaa [:)]
 
Kiitos! Tuntuu vaan että ei ikinä päästä kotiin:( Päivät sairaalassa on pitkiä ja lohduttomia ja kotiinlähtiessä Nuutti jää katsomaan perään suurilla silmillään. Tuntuu TODELLA pahalta, ihan kuin hylkäisi oman lapsensa. Luojan kiitos hän ei tule muistamaan mitään sairaala-ajasta..Miettikää ku olis joku pari vuotias joka jäis aina huutamaan äitiä ja isiä ku lähtis.... [:o]
 
Voi Mintoa, sympatiahalit täältä! Minun ei tarvinnut olla erossa Oliverista kun ensimmäiset kaksi vuorokautta, mutta sekin tuntui kamalan pitkältä ajalta. Siitäkin huolimatta että kävin osastolla kolmen tunnin välein häntä syöttämässä ja paijaamassa. Joten voin vain kuvitella -koska en tiedä- miten pahalta sinusta nyt tuntuu...

Minun MLL-perhekahvilaseikkailu meni vähän mönkään, koska en löytänyt koko paikkaa!!! Oltiin kyllä molemmat edustuskunnossa ja Oliverkin kiltisti tuhisi vaunuissaan koko reissun ajan, mutta kun ei löydy niin ei! [:D] Täytynee katsoa jostain muualta osoite ja kartta kuin google mapista... Mut saatiinpa tehtyä piristävä aamulenkki auringonpaisteessa!

Ja äsken kun O heräsi ja rupesin vaihtamaan vaippaa, eka tuli kakat hoitopöydälle. Sitä siivoillessani sain käsille pissat. Ja kun siirsin Oliverin sängylle harson päälle siksi aikaa että siivoan hoitopöydän, tuli taas kakat... [:-] Totaalisen pieleen meni siis ajoitus vaipanvaihdon suhteen!!!
 
Takaisin
Top