Tammivauvojen arki alkaa

mä hikoon kans öisin.. ihan litimärkänä herään... tyyny on ku märkä pesusieni... yhf..

me ollaan jonki verran käyty ulkoilemassa, kaupassa, eilen käytii ekaa kertaa kyläilemässä ja huomenna mennään jälleen kyläilemään.. Sen mukaan mennään mitä mä jaksan tolpillani olla..
Tiistaina käytiin kaupassa (ihan cittarissa [:D]) ja sit pääsin neitien kanssa koirapuistoonkin, sit vaan oleilin.. Illalla kylvetettiin Aava, sit liikkeelle lähtiessä kävikin kylmät ja meinas mennä taju.. Eli, liika on liikaa ja mun pitää vaan tajuta, et arvot ei vissiin vieläkään ole kunnossa... mur

Ristiäisistä, kummit on jo pyydetty, meillä tulee olemaan 2 kirkollista kummia ja 2 haltijakummia. Kirkkoa en vielä ole varannut, kahvitus toivonmukaan järkätään mun vanhempien luona, teen tarjottavat (tai ainakin kakun) itse. Kastemekko on mun ja mun veljen käytössä ollut. Eli vm. -81 [:)] pitää vaan uus pinkki nauha ostaa, mekossa ku on vuoden. -84 sininen nauha. etunimi tulee nyt sit kuitenkin olemaan kirjotusasultaan Aava, ei Ava, koska lausutaan kuitenkin kahdella aalla.. vaikeeta päättää [:D]

Täällä kirjottaa yhdellä kädellä Aventin sähköpumpun onnellinen omistaja[:)][:)][:)] aivan ihana vehje!!! Lisäksi ostin tollasen kantopussin missä vauvaa voi pitää samaan tyyliin ku kantoliinassa. Nyt enää puuttuu se vauva kotoa!

Elegia mulla on vasen tissi huonommin tuottava. Toiv tilanne muuttuu ku Nuutti tulee kotiin ja alkaa normiruokinnat.

Me lähetään tänään mökille! Käyn eka sairaalassa ja sit menoks. Meil on saaressa mökki ni ihanaa ku pääsee jäitä pitkin [:)]
IHANAA viikonloppua kaikille!![:D][:D][:D]

Mä ainakin hikoilen kun sika sillon kun syöttää, varsinkin öisin! Päänahka on ihan märkä ja selkä ja joka paikka! No, mutta eikös toi imettäminen aika paljo viä kaloreita päivässä niin ohan se ihan normaalia et se hikoiluttaakin. Mulla ois kans kauhee hokki päästä jo spinningiin, mutta vartoon ny viä sen viikon ainakin mitä sairaalassa suosittelivat. Ja jos tota kuntopyörääki testais eka, koska luultavasti tuntuu parempikuntoselta mitä oikeesti on!! Ettei si pety turhaan jos ekan viiden minuutin jälkeen haukkois henkeensä.

Hihii, päästiin eilen seksiä harrastaan!! Pikkusen kirpas alussa liukkareista huolimatta, mutta meni melki heti ohi, ja tuntu lähes samalta kun ennen synnytystäki, mistä oon aika yllättyny. Jotenki oisin aatellu et paikat venähtää ja kestää palautuminen kauemmin. On ollu kauheet halut jo pari viikkoo, mistä olin kans yllättyny.

Meillä on kans nimi jo valmiina ollu pitkän aikaa (ja onneks tyttö on nimensä näkönen ja onneks oli tyttö mitä ultra näytti, muuten oltas oltu hukassa). Kaikki muu on viä järkkäämättä.. Kummeja saatiin jo mietittyä, pitäs viä kysyäkin. No, ens viikolla viimestään hoidan kaikki siihen liittyvät!!

Me ei olla viä kyläilty, mutta pihalla ollaan oltu vaunujen kans ja vauva on ollu meillä mummun hoidossa kun ollaan oltu pitkällä kauppareissulla tai saunassa. Ja huomenna ois tarkotus kyläilläkin ekaa kertaa. En aio todellakaan linnottautua tänne neljän seinän sisään vaan jatkaa saman lailla kun ennenkin (toki lapsen ehdoilla). Ihan heti en viittiny kylään paukata et näkee vähän mihin suuntaan tytön itkut ja "rytmit" menee (imetän pelkästään, en oo antanu kertaakaan pullosta). Haaveilen jo ku tulee kesä ja pääsee vetään oikein monen tunnin vaunulenkkejä ja siinä samalla kyläileen sun muuta, istuskeleen puistoon tai rannalle jne.

Pitkästä aikaa malttaa istahtaa koneen ääreen pitemmäksi aikaa tässä samalla kun hörsäilen aamukaffia. On tässä oltu jo puoli kymmenestä hereillä, mutta nyt vasta kerkiän juomaan päivän ekat sumpit. Ihmeellistä, kun päivän aikatauluttaminen ei olekaan enää itsestään kiinni, vaan tuosta kolmen kilon pakkauksesta [:)].

Mehän päästiin viikko sitten perjantaina Himpun kanssa kotia. Ja voi sitä tunnetta... Vähän väliä on täälläkin pyyhitty nokkaa nessuun ja kyyneleitä harsoon. Jotenkin on vaan tuntunut, että sydän pakahtuu, kun on NIIN onnellinen. Ja sitten oma mies... Voiko ihanampaa ihmistä olla (minun) maailmassa. Ymmärtää täysin, kun toinen rupeaa itkeä vollottamaan mitä ihmeellisimmissä tilanteissa. Herkimmin tämä äitee alkaa niiskuttelemaan silloin, kun elämäni tärkeimmät miehet viettävät yhteisiä hetkiä. Nytkin täällä itkeä vollotan, kun ajattelenkin niitä hetkiä... [:(]

Meillä on muuten arki alkanut paremmin kuin olisin voinut koskaan kuvitella. Himppu on (onneksi) tullut isäänsä ja nukkuu 3-5 tuntiin ja sitten syödään, vaihdetaan vaippaa, seurustellaan, syödään ja taas nukutaan. Näin siis päivällä ja öisin muuten samat kuviot, mutta seurustelut jätän pois. Ja tämä mamma on osoittautunut hyväksi maitotehtaaksi. Sairaalassa annettiin lisämaitoa, koska itseltä ei maitoa vielä hirveästi herunut. Mutta kotona ollaan annettu vaan kerran lisämaitoa. Pumppailua en ole harrastanut, koska en edes omista rintapumppua. Paras pumppari on minulle ollut tuo meidän poitsu. Ja aika hyvin käy muuten minun tissien ja pojan aikataulut yhteen. Sitten kun omat tissit alkavat olemaan räjähdyspistettä lähellä, niin silloin yleensä tuo meidän kossi herää. Mutta on meillä hätävaraksi korviketta kaapissa ja jääkaapissa + pakkasessa on minun rintamaitoa. Tuppaa ainakin vielä aina toinen tissi herumaan kovasti sillä aikaa, kun toisesta syöttää. Tähän mennessä onkin siis parhaaksi ostokseksi imetystä ja ruokintaa ajatellen osoittautunut maidon kerääjä [:)].

Niin ja sitten niistä omista himoista ja haluista... Yllättävää kyllä, niin mulla palas himot melkeen heti, kun pääsin kotiin. Tietenkin nyt täytyy vielä soveltaa, kun ei tuo alapää ole lähelleskään siinä kunnossa kuin ennen synnytystä välilihan leikkauksen takia. Mutta voiton puolella senkin kanssa ollaan. Tuumasinkin miehelle, että voi sitä päivää, kun pääsen oikein kunnolla peittoja heiluttaan... Siitä on sitten oksat pois ja pala latvaa [;)]. Täytyy siis valmistautua tuleviin koitoksiin ja treenata lantionpohjan lihaksia kuntoon...

Mutta nyt pitää ruveta tekemään sapuskaa vielä kun sen kerkiää tekemään, kun toinen pieni nukkuu... Ai niin... Piti tuosta painosta (omasta ja Himpun) mainita. Terveydenhoitaja kävi toissapäivänä kotikäynnillä ja pienelle herralle oli tullut 6 päivässä 290 grammaa lisää painoa eli nyt painoa on kasassa huikeat 3140 grammaa (syntymäpaino 2940 g, sairaalasta lähtiessä 2850 g). Niin ja itteltä oli lähteny samaisessa kuudessa päivässä 4 kiloa, vaikka kyllä ruoka ja juoma on mulle kovastikin kelvannut [:D]. Tehokasta laihdutusta tää imetys...

Meikä aloittaa maanantaina äidinmaitoluovuttajana :D tulee sen verra  hurjana nytten että saa olla koko ajan pumppaamassa ku tyttö jaksa ja kerkee kaikkea syödä.

ainii tyttö söi 24 aikaa ja nukahti ja heräs 5,30 ja söi 30min ja nukahti ja 6,45 heräs ja söi 10min ja nukahti ja nukku 12,30 asti ja sit taas söi ja taas vetää sikeitä..huomaa et o pipi.

Täällä myös yksi hikoilija! Aamuisin yöpaita on ihan märkä hien ja maidon sekoituksesta ja päivälläkin ku imettää niin täytyy riisua kaikki villasukat ja -paidat. Ihan hyvin tarkenee T-paidassa. Paitsi että välillä tissejä alkaa paleleen ihan hulluna. Siihen auttaa ku laitan Lidlistä ostamani angora-mahanlämmittimen lämmittämään tissejä (kiitos vinkistä, Piude!!).

Maitoa tulee täälläkin ihan sikana. Pitäisköhän aloittaa luovutus? Kerrohan Kaylies onko se työlästä. Ainakin siinä vissiin täytyy olla tosi tarkka hygieniasta ja pestä käsiä ja keitellä pumppuja kokoajan?

Ai niin ja vielä Kaylies: myrkkyä tai ei, se on suhteellista, mutta mun mielestä on aika kummaa, että pampersien kosteuspyyhepaketissa lukee isolla, että EI SISÄLLÄ ALKOHOLIA ja ku paketin pikkupränttiä lukee, niin siinä sanotaan selkeesti: INGREDIENTS: BENZYL ALCOHOL. Ja kaikkee muutaki ei-luonnollista siinä ingredientseissä lukee ku jaksaa kattoo...

Ps: saako siitä maidon luovuttamisesta rahaa tms?

Kuopiossa maksetaan 18E/litra äidinmaidosta :)

Hyksin sivuilta löytyy hyvä ohje miten tulee tehdä se keräys. eli pitää pestä kädet ja tissi ja pyyhkiä kertakäyttö paperiin. pullo keitetään kerranpäivässä. tottakai pitää olla hygieenistä mutta periaatteessa pitäähä sitä olla muutekin näissä keräys jutuissa hygienia hyvä että se maito säilyy myös pakkasessakin pilaantumatta paremmin.

mää nyt muutenkin kerran päivässä keittelen kaikki käytetyt jutut

tänään on tullut kuntoiltua.. olin isäni kanssa katolta lapioimassa lunta![:D] sitä oli siellä ihan tajuttoman paljon. ja sitten viel ratsastin hetken. Miltsu oli sillä aikaa mummon hoivissa.

ja yöllä herättiin monta kertaa ja klo 4.44 neiti päätti etten nuku enää. nukahti sitten olkkarin sohvalle joskus puol 6 aikaan. ja 7 taas ylös. ja tuntuu ettei edes ole nälkä kun yrittää tissiä tarjota niin vaan leikki sillä. ja se sattuu äipän tisseihin. on taas hiukan epätoivoinen olo kun toinen vaan vatkaa nänniä suussaan ja örisee. ja sitten se niillä käsillä heiluminen... huoh. tekis mieli jo luovuttaa ja antaa vaan pullosta. pitäisköhän soittaa neuvolan tädille ja pyytää jotain neuvoa. olihan se paino kuitenkin noussut joten ilmeisesti saa tarpeeksi ruokaa. ja kakkaa tulee kyllä ihan tarpeeks.

ostettiin apteekista semmoinen nenäfriida millä voi imeä nenästä räkää... tänään näkyi sieraimessa semmonen pieni kökkö ja päätin imaista. sieltä tuli sellainen pitkä (siis ainakin 4cm) limanauha!!![:'(][:'(] ja jos poskiontelot on herneen kokoiset niin on ollut jokseekin tukossa! mutta ei ole rohissut muuta kuin yöllä. luulis et nyt pysyis yölläkin parempana.raukka huusi kyllä niin lujaa kun imaisin siitä letkusta et luulis et henkeä vietäis[:o] ja mä tietty ihan paniikissa et sattuko sitä enemmänkin... mut rauhottui melkein heti kun pääsi syliin.

hauskoja sattumia tämä elämä... mun serkku sai tytön 20.1. kiva että meillä on taas monen vuoden tauon jälkeen jotain yhteistä. oltiin nuorina kaikki kesät kuin paita ja peppu. sitten opiskelut vei meidät erilleen.
ja miehen serkulle tulee niiden kolmas lapsi. leikataan tänään joten pikkuserkuille tulee tasan kuukausi ikäeroa!![:D]
ollaan heidän kans paljon tekemisussä niin kiva että on leikkikamut!

ja meidän pikku neiti on tänään 1kk vanha!!!

[:'(][:o][>:][:-] laskuri perhana on näyttäny jo monta päivää samaa lukemaa!!???

no niin nyt toimii kun tein uuden..

kaylies: en mä löytänyt hyksin sivuilta sitä ohjetta... onko sulla linkkiä? pitääkö pumppaus ja säilytys tehdä jollain niitten vehkeillä vai mitä vehkeitä oot käyttäny?

Mulla toi maidon tulo loppu aika alussa jo, eli Äidinmaidonkorvikkeella mennään, poika vetää sitä päivässä ainakin sen 1000ml ja sen huomaa, Kauniisti on kasvanut.. D-tipatki alotettiin nyt, mut taitaa tipat vissii pistää vatsan aika koville, onneks tuli ostettua samalla sitten cuplatonii se on toiminut hyvin! Mites on muiden pikkuset liikuskellu?? meijän pikkuinen alko kääntyilemään jo 2 viikon iässä ja sen jälkeen on niskaakin oikein urakalla nosteltu, tarkoituksellista hymyä ei olla vielä saatu, sitä odotellessa.. [:)] Ulkoiltuakin on nyt sitten tullu sellanen tunti pari päiväs, kun nyt vihdoinkin sekin saatiin aloitettua. Mummujakin on poika päässy moikkaamaan ja on kyllä saanut huomiota ehkä liiakseenkin (jos niin voi sanoa..) mutta ei noi mun ja miehen vanhemmat kyllä millään jaksas antaa vauvan vaan olla..[:@] ja maanantaina olis sit tarkotus lähtee shoppailemaan, edellis kerrasta onki kohta jo vuosi..Saa nähä miten pärjätään täydessä kauppakeskuksessa, muutenki on ahdasta ja vielä pitäs ahtautua vaunujen kanssa..Jos nyt edes kaupoille asti päästään, vituttaa bussiin meneminen ku edessä hirveet hanget ja saa tunnin taistella ennen ku pääsee edes sisään, mut se siitä, se on sit maanantain murhe..Onneks pojan mummot on iha kävelymatkan päässä!

Pojalla kaikki hyvin..? nukkunut tänää iha pari tuntia vaan ja nyt valvonut 12 tähän asti eikä uni näytä olevan edes tulossa vielä pitkään pitkään aikaan..Vaikeroi sängyssä, rauhottuu kyllä hetkeks kun syliin ottaa..ruoka maistuu normaalisti ja kakka kulkee, puhdasta on kokoajan päällä..Varmaan on vatsa sitten kipeänä noista tipoista [:-] No toivotaan että nyt nukahtais, täällä nimittäin on yksi TOSIYLIVÄSYNYT äiti vailla unta..Koskahan uskaltas ihan yöhoitoon laittaa, että sais ite sitten kerranki nukutuksi..poika on nyt siis 3 viikkoa ja 1 päivää vanha, minkäs ikäsenä muut on uskaltautunut yökylään heittää?? [:)]

me oltiin tänään shoppilureissulla raision myllyssä. ihmeellinen tämä meidän muksu... reissu kesti yhteensä melkein 7h ja nukkui suurimman osan. 2 kertaa tissillä ja muuten nukkui tai torkkui turvaistuimessa.

miehen serkku on saanut pojan tänään... painoi 5330g!!![:D] melko potra poika! pituutta oli 55cm. leikkauksella syntyi. painoarvioksi lääkärit oli saaneet 4500g.. siinä on hyvä bodyguard meidän tytölle kun paljon ovat yhdessä tulevaisuudessa!

jos susta raskaana tuntuu siltä että tarttet yhen yön nukkua nii eiku vaa hoitoon. sun jaksaminen on tärkeää vauvan kannalta.

Missä te ootte imettäny noilla kauppareissuilla? Tyhmänä taas kyselen...Ite en välitä imettää kauheen julkisesti. Entä jos se alkaa huutaan ihan kauheesti? Hih, oikeen ääliönä kyselen kaikkee! Eikä ees mihkä shoppaileen olla menossa. Odottaa viä noi joululahjaks saadut lahjakortit että paino on lähtötasolla.

Outoo olla yksin kotona!! Mies lähti vaavin kans vanhemmilleen, ja sit kun on omaa aikaa niin alan siivoon ja järkkäileen, kun saa tehdä ilman keskeytyksiä. Kohta vois viä karsia noita pienimpiä vaatteita, osa käy jo pieniks ja niitä oli aika paljon (suurin osa saatuja ettei onneks ite olla ostettu kun osa jää käyttämättäki). Nyt ois aikaa täälläki kirjotella ilman että itku keskeyttäs, mut sit on pää ihan tyhjä. Jes, saatiin jo kummitkin mietittyä ja lupautuivatkin, vieraslista tehtiin ristiäisiin ja lista tarjoiluista. Huomenna sitten kun soittas viä papille ja varais päivää.

Yohanna: esim Kampin kauppakeskuksessa on penkkejä joihin voi istahtaa imettämään ja huivin voi laittaa siveellisyyssuojaksi. Periaatteessa voi imettää kai missä vaan, mutta näillä keleillä täytyy kattoo ettei tissit jäädy, eli ihan ulko-ovien tuntumassa, puistonpenkeistä puhumattakaan ei kannata imettää. Sitten tietysti kaikki wayne´s coffeet on vauvaystävällisiä mutta varmasti muihinkin kahviloihin voi mennä istahtamaan ainakin jos tilaa jotain. Kun muistaa sen siveellisyyshuivin, niin ei oo mikään ongelma [:D]. Ja vauvan huutaminenhan on ihan normaalia ja yleensä kai se loppuu heti ku tissi yltää suuhun. [;)]

Ite oon justiin täällä kotona tänään opetellu sellasta kantoliinasidontaa, että voi imettää vauvan ollessa liinassa vaikka kävellessäkin. Mutta se vaatii vähän harjottelua ennenku uskaltaa ihmisten ilmoilla kokeilla sitä... ei oo ihan niin yksinkertaista... vielä... Mulla ongelma lähinnä, että toinen tissi heruttaa ihan sikana ja pitää roudata mukana maidonkerääjää ja pulloa, johon sen voi tyhjentää, niin sit pitää muistaa laittaa se kerääjä paikoilleen ennenku alottaa vaikka vauva huutais kuinka...

On muuten aika tappavaa kun ei saa nukkua kunnollisia pitkiä yöunia. Tänä yönä nukuttiin ihan hyvin, mutta edellisyö oli kamala ja aamupäivä meni siinä, että äiti ja tyttö itki kilpaa... Mies taas viikonlopun poissa, niin ei voi ees tyrkätä sitä sen syliin välillä, vaan pitää kokoajan roudata tyttöä mukana niin vessaan ku suihkuunkin... En tiiä miten selviäis ellen olis itsepäisesti päättäny, että tytön on pakko sopeutua kantoliinaan!

Pinja repäs viime yönä!!!!!!! nukku 7,5h putkeen. hiemanko säikähin..kumpa olisin ite älynnä samaa aikaan ruveta unille mutta ku ei. toisaalta oli hyvä etten ruvenna...sillä enne unille menoo tyhjensin tissit nii ne oli jo sillo aika täynnä nii entä sitten jos olisin nukkunut.....

mä ainakin myllyssä imetin alakerran vessojen aulassa. ja toisen kerran prisman viereises kahvilas ja ei kukaan mua ainakaan häirinny! ja mulla ei kyl ollu mitään huvia mut en mä nyt tissi paljaana mitenkään erityisesti esiintynyt. eikä kukaan työntekijöistä ainakaan mitään sanonu ettei olis soveliasta. ja myllyssä on ainakin 2 lastenhoitohuonetta joissa on miko jossa voi lämmittää maitopullon jos ei tissittää halua.

kantoliina on kyl maailman paras vekotin!! meillä ainakin miltsu nukahtaa heti kun laittaa siihen ja lähtee liikkeelle. ja sen kans on aika lailla helppo liikkua esim just jossain väen tungoksessa.
Freya; mikä sidonta sulla on opttelun alla mis vois imettää? ja onko se sellainen et vaavi ilis tuettu niin et voi kumartuakin? mä osaan vast sen yhden perusversion mis vauva istuu kohti mun rintaa jalat levällään...

Takaisin