Tammivaavit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja paukke
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No niin, tänään oli varhaisultra. Kaikki oli kunnossa ja pikku sydän siellä läpätti <3 Ihanaa! Tuli kyllä huojentunut mieli. Laskettu aika muuttui päivällä, eli onkin 11.1. -10
Loppupäivä meniki sitte herkkiksenä, vähän väliä itkettää kaikki kummalliset asiat... 

Kyllä kait sen ultran kestää kunhan vaan sais nähdä ja kuulla pikkuisen. Mulla alkaa pikkuhiljaa ajatukset kääntyä siihen suuntaan että mä olen ihan oikeasti raskaana ja ilmeisesti meinaan pysyäkin niin... Nyt on jo kumminkin 11.vko menossa!!

Mä syön aamuisin muroja, corn flakeseja kuivana kipasta. Kaurakeksit on kans ihania. Ja nyt uusi herkku on kevyt maitojuoma. Ensin luulin itsekin että se tulis ylös mutta vajaan lasillisen kun juo aamulla ekaks niin on tosi hyvä olo sen jälkeen. Ehkä n. 15min kunnes täytyy syödä kunnolla.

Ja meillä on Landseer-narttu Jade, 3v. Se tykkää aina kylässä käyvistä pikkiuapsista ja miksei isommistakin. Ja haluaa aina auttaa kakkavaippojen ja etenkin vauvan syöttämisen kanssa. Ja siivoaa jäljet huolellisesti. [:)] Kaverini sai just 3vko sitten vauvan ja hänellä on podhalanski-uros (leikattu) laumanvartijakoira ja se oli ensimmäisen viikon lapsen syntymän jälkeen tosi outo. Ei mitään merkittäviä muutoksia siis raskausaikana mutta synnytyksen jälkeen. Ja koira käyttäytyi nimenomaan oudosti juuri äitiä kohtaan ei suinkaan lasta. Mutta tottui nopeasti kyllä uuteen tilanteeseen ja on taas oma itsensä.

Meidän koiralla oli(on) just valeraskaus. Mietinkin että voisiko minun raskaudellani olla jotain vaikutusta asiaan mutta tuskin. Sillä oli juoksu maalis-huhtikuun vaihteessa. Tuttavani käski just teettää pentuja. Sillä olis juoksu seuraavaksi syksyllä joten menis sopivasti samaan syssyyn pentuilut, mamma ja koira!

Meillä on tuon koiran lisäksi kolme kissaa. Kyl mä sen verran pelkään et siivoon kertakäyttöhanskat kädes jos siivoon hiekkoja eli en siivoa niitä.[:D] Isäntä hoitaa kattien vessan siivouksen.

Olispa ittelläkin toi ultra jo, vasta 16.6! huoh tuntuu ikuisuudelta...

Hei! Huojentavaa kuulla, että muutkin on jaksellu odotella yksin, kiitos teille rohkaisuista [:)]. Ja tuleehan se mies jo heinäkuussa takasin.

Lauranen82: minäkin olen muusikko, tunnetaankohan me? Piirithän ovat tunnetusti pienet [:)]. Mitä soitat vai laulatko? Mä soitan kontrabassoa ja oon aika pienikokoinen, niin tässä vaan ihmettelen, että yllänkö ison mahan kanssa edes soittamaan... Ja lennoista, tosiaan alkuraskaus tuskin kelpaa syyksi, ehkä jos olis oikein erikoishuonovointisuus, että oksentelis yhtenään?

Piiki83: mä oon ottanu tavaksi suoraan sängystä noustua syödä kipollisen maustamatonta jugurttia ja siihen omenasosetta mukaan. Se on niin pehmeän tuntuista suussa ja maistuu pirteälle. Suosittelen!

Hyvä idea muuten tuo ultran tallentaminen! Mikähän olis semmonen hyvä tallennusformaatti, että sen vois laittaa jonneki juutuubiin (no ehkei sentään...) tms miehen nähtäväksi? Vai voikohan niitä lähettää sähköpostin liitetiedostona? Facebookiin ehkä vois tehdä suljetun ryhmän mulle ja miehelleni ja lisätä sinne videon? Jos kukaan ymmärtää näitten päälle, niin saa jeesata [:)]!

Alko muuten tehdä mieli lanttulaatikkoa, mutta sitä ei tietenkään ollu kaupassa, mutta porkkanalaatikkoa oli. Nyt menen syömään porkkanalaatikkoa [:D].

Hei Freya! Aika todennäköisesti tunnetaan tai ainakin tiedetään toisemme, mutta haluaisin vielä monestakin syystä pitää henkilöllisyyteni salassa niin sinulta kuin muiltakin. :) Tällaiset uutiset kun tuppaa leviämään aika nopsaan tuolla meidän piireissä. Vielä en ole kovin monelle asiasta kertonut, vain perheenjäsenille ja lähimmille ystäville. Toivottavasti ymmärrät!

Tänään on taas syöminen takkuillut, ja siitä huolimatta tuntuu että maha senkun turpoaa. Kävin ostamassa vihreää teetä ja se hieman nopeuttikin tätä hidastunutta ruuansulatusta... suosittelen muillekin!

Huomenta mammoille! :)

Huhhuh, tänäänkään ei ole pysynyt mikään sisällä. Aamulla kun heräsin, niin otin lasillisen vettä, ajattelin että helpottaisi varmasti... mutta tulihan sekin sitten ylös. Nyt olen ottanut pilttiä itselleni tähän, saa nähdä pysyykö sisällä.. mikään ei ole muutamiin päiviin pysynyt sisällä olleskaan, ja nälkä on hirmuinen [&o]

Huhhuh. Täällä ollut aikamoinen viikko. Alkuviikosta kahtena iltana vuoti verta hieman. Soitin sitten kauhuissani neuvolaan, joka sai minulle seuraavaksi päiväksi ajan äitiyspoliklinikalle. Lääkäri teki gyne tutkimuksen ja ultrasi. Sykeäänet näkyi ja kaikki hyvin:) Rv piti olla 8+3, mutta se muuttuikin, että se oli torstaina vasta 6+1. Sen jälkeen ei verta ole onneksi enää tullut, mutta pelästyin kamalasti. Oli hienoa nähdä ultrasta että sitä ollaan ihan oikeasti raskaana:) 

Lauranen82: juu ymmärrän erittäin hyvin!! [:)]

Olen vaan itse niin perusteellinen hölösuu, että tästä mun terveydentilasta tietävät jo puolituttujen puolitututkin... En oikein keksinyt hyvää syytä salailuun ja olen muutenkin aivan todella surkea valehtelija, siis myös valkoiset valheet. Tietty ymmärrän, että monet salaa alkuraskautensa, ettei tarvii selitellä mahdollista keskenmenoa, mutta mulle on ollu tärkeetä, että oon voinu "selittää" ihmisille outoa käytöstäni (yhtäkkiä kestoduracellpupusta tuli sohvaperuna, eikä se edes juo kahviakaan, eikä sitä paljo missään enää näekään, vetelee vaan päikkäreitä treenikopissa, mikähän sillä on vikana?).

Se on kyllä kuulkaas ihmeellinen juttu, kun liikunta auttaa huonoon oloon! Tänäänkin tuli jumpattua vähän useampaankin otteeseen ja aivan huippuhyvä fiilis! Varmaan asiakkaita huvittaa se hullunautuas virne naamalla [;)]. Siis oikeesti mä suosittelen, taistele ittes jonneki jumppaan ja hämmästy! Joo, tiedän... En itekään varmana jaksais raahautua jumppailemaan, ellei olis välillä pakko duunin takia. Mut oikeesti, on aivan mieletöntä, kun on yhtäkkiä se "tavallinen" fiilis, jaksaa ja innostuu. Ehdottomasti suosittelen!! Ja eikös kaikki odotteluoppaatkin sano, että jumppailu on hyvästä (kohtuudella).

Juu, ei mua se keskenmeno pelota, mutta työkuvioiden takia en halua että sana työnantajalle kulkee joltain muulta kuin minulta. Ajattelin kertoa siellä vasta syksyllä kun aloitan työt. En malttanut olla kertomatta perheelle ja läheisille ystäville, mutta tiedän että heihin kaikkiin voin luottaa. [:)]

Tänään on ollut aivan huippuhyvä fiilis, jokohan tää pahoinvointi alkais hiljalleen mennä ohi? Käytiin puolison kanssa kävelyllä ja shoppailemassa koko aamupäivän, löysinpä ihanan kesämekonkin jonka alla voi pientä kesämahaa jo alkaa kasvattamaan... [:)]

Ja muuten, aivan ihana tunne kun ruokakin taas maistuu...!

Heippa vain kaikille ja onnea uusille odottajille!

Tuosta liikunnasta, niin sehän on ilman muuta hyväksi. Mun terkkatäti sanoi rasittavuudesta, että jos on skaala 0-20 niin sopiva rasitustaso olisi 10-15 raskauden aikana. Ettei maksimitreeniä.

Musta tuntuu, että väsymys alkaisi vähän ehkä helpottamaan? Kiva kuulla Lauranen82, että sullakin olo alkaa jo helpottamaan. Onko muilla yhtään oireet helpottaneet? Mutta työmotivaatiota taas saa etsiä, se on nämä maanantaiaamut!

Huomenta taas! Minulla ei ole vieläkään pysynyt mikään sisällä, ja vaikka mitään ei olisikaan, niin silti tulee jotain aina ulos :( Kokoajan saa käydä kykkimässä pöntöllä!

Tänään on neuvola, katsotaan mitä siellä sitten tehdään.. ensimmäinen neuvola kun on [:)] Kestääköhän se kauan?

Kivaa kesää kaikille [8D]

Hei vaan kaikille! Ettepä arvaakaan, millaisena tukena ja turvana ja henkireikänä olette viimeiset viikot meikäläiselle olleet - Kiitos!!! Vaikka nyt vasta kirjoitan, olen näitä juttuja seuraillut taustalla lähes päivittäin jo yli kuukauden.

Tarinani on vähän erilainen. Asun Suomen ulkopuolella, tarkemmin sanottuna eteläisessä Euroopassa. Pillerit päätettiin jättää pois jo ennen joulua, mutta kun mies matkustaa työnsä vuoksi niin paljon, niin tämä näinkin nopeasti tärppääminen tuli täytenä yllätyksenä. Olin vielä kaiken lisäksi pahan olon ja muiden oireiden alkamisen aikaan Aasiassa mukana miehen työmatkalla ja itsekin projektihommia tein osan aikaa. Ja kun mitään aavistustakaan homman onnistumisesta ei ollut, niin hotellissa asuessa tuli iltaisin kyllä sekä juotua että poltettua tupakkaakin, mitkä tietysti heti lopetin kun oireet selvästi alkoi viitata raskauteen.

Tehtiin sitten testi 9.5. ja selvä plussa tuli. En kuitenkaan halunnut mennä lääkäriin kyseisessä paikassa, vaan halusin odottaa paluuta kotiin. Täällä sitten lääkäriin pääsin 25.5., tehtiin ultra ja selvisi, että olin tuolloin 8. viikolla. Sydänkin kuului ja mies ihan liikuttui kyyneliin, ei varmaan ollut aiemmin tosissaan asiaa tajunnut ja uskonut. Kaikki arvot sun muut olivat kohdallaan ja lääkäri vaan totesi, että kolmen viikon päästä pitäisi tulla uudestaan ja nyt sitten olen viimeistään ensi viikon alussa menossa. Huoli tupakoinnista ja juomisestakin väheni, kun kerran oireet olivat tulleet niin alkuvaiheessa, että ainakin eri lähteistä lukemani perusteella hätää ei pitäisi olla.

Joskus sitä kaipaisi tänne toista odottajaa, joka tietäisi juuri tämän maan käytännöistä. Tai meillä on kyllä työn puolesta vakuutukset, jotka kattavat yksityissairaalakäynnit ja olen kuullut, että täällä niissä kutsutaan lääkärille noin kuukauden välein!! Eli paljon useammin lääkärille kuin Suomessa mutta toisaalta taas varsinaista "neuvolaa" ei sitten olekaan. Lääkärilläkin meni vähän sormi suuhun, kun jotenkin odotin täältä vau.fistäkin lukemani perusteella, että jotain brosyyriä sieltä varmaan käteen työnnetään mutta lääkäripä kysyi vain, että onko jotain kysyttävää. Itse ainakin olin niin häkeltyneessä tilassa, etten keksinyt MITÄÄN vaikka kysymyksiä nousee kyllä ihan päivittäin mieleen. Täytyypä ensi kerralla varautua paremmin.

Mutta muuten kaikki mukavasti, 10 viikkoa porskutellaan ja LA pitäisi osua tuonne ensi vuoden ensimmäisiin päiviin. Lääkäri ei tosin halunnut vielä antaa aivan tarkkaa päivää, kun minä pöljä olin unohtanut merkitä edelliset menkat ja vaikka kuinka kalenteria ja meilejä tuolta ajalta selailen, niin ei tule mitään mielleyhtymää, joka auttais muistamaan päivät. No, eiköhän se riitä kun suurin piirtein tiedetään.

Vielä oloista sen verran, että aluksi oli aivan kammottavaa kuvotusta ja en pystynyt tekemään mitään mutta nyt on selvästi helpottanut ja jatkuvasti syöminen auttaa kummasti [:D] Aluksi multa jopa lähti muutama kilo, nyt en oo ees uskaltanu käydä vaa'alla...  Tissit on kipeät ja mahassa välillä tuntemuksia ja VÄSYTTÄÄ. Ja ai niin: mulle tuli linea negra jo joskus viikolla 6!! Kellään muulla näin aikaisin?

Jos nyt lopettaisin tän pitkän höpinäni ja palaisin töiden pariin. Sori, jos viesti vaikuttaa kovin salaperäiseltä, mutta kun tuntuu nämä piirit täällä niin pieniltä, että mieluummin en mainitse edes maata jossa asun, saatika sitten kaupunkia - ehkä myöhemmin, kun homma vähän pidemmällä ja isompi piiri tietää asiasta (nyt vanhemmat ja lähimmät ystävät + käytännön syistä pari pomoa).

Voikaa hyvin!!!

Ps. Ai niin, minä 31-vuotias ja mies 34-vuotias, täytyykin käydä ilmottautumassa myös listalle.

Huh huh mikä maanantai...
Tämä neiti aloitti sitten päivän halailemalla posliinia ja menettämällä kaiken voimansa siihen. Tähän asti olin saanu pahoinvoinnin pidettyä siinä että kaikki oli pysyny sisällä, mut tänää...voi luoja.. Siinä samassa meni koko päivä aivan mönkään, ajatus ei ole kulkenut, paha olo riivannut ja flunssankin olen näköjään saanut. Kolmas paha-olo-viikko on mulla käynnistynyt ja tuntuu ettei tämä lopu ikuna...Pakko oli lähteä töistäkin puolilta päivin jo.

Toisaalta olen maailman onnellisin ihminen ja toisaalta niin alyttömän väsynyt että tuntuu ettei pysy enää päivien mukana.

Ja se työmotivaatio mistä papu_ puhuit, se on niiiiin hukassa. Ja se ressaa etten voi vielä töissä puhua sanaakaan tilastani  (odottelen tietoa vakipaikan saamisesta, vaihtoehto-> työtön kuukauden päästä).

Enaj: meillä meni (miehen kanssa) ekassa neuvolassa semmonen reilu 1,5h, käytiin kaikki asiat läpi: historiat molemmilta puolin, odotukset, pelot,tulevaisuus + otettiin verenpaine, hemoglobiini, pissanäyte, paino ja varattiin ultra ja seulonta-ajat ja tietty vielä juteltiin mukavia sen neuvolan tädin kanssa (eipä tarvi jännittää enään sinne menoa kun tietää että on rento ihminen auttamassa kaikessa mihin tarvii apua).

Moi pitkästä aikaa.. [:D] Nyt tuntuu paremmalta tulla kirjoittelemaan taas kun on varmaa tietoa, että sisälläni sykkii pienen vaavin sydän. [:)] Kävin tänään neuvolassa ja kuunneltiin sydänäänet ja sieltähän se pieni ääni löytyi. Syke oli 165. [:D] Ultraa vielä odottelen. Se on torstaina. Sitten näkeekin vauvan ja näkee että kaikki on kunnossa. [:)]

Ja tervetuloa kaikille uusille. [:D]

Heippa!

Täällä sitten aamupäivästä nousi kuume ja olen huomisen ainakin poissa töistä. Plääh. Tuntuu, että maha ja pakarat roikkuvat, kun en ole sitten vain jotenkin jaksanut/ehtinyt harrastaa mitään kuntoilua. PLÄÄH ja makkarakroppa-ahdistus. Eiköhän tää tästä jossain vaiheessa.

nirttu78:Ihanaa, että saitte varmistuksen! :) Ultra onkin sulla pian, kivaa!

Ah ihanaa.tänää oli ensimmäinen aamu ettei olo tuntunu uitetulle junan allee jääneelle kissalle.Ruoka maistu heti eikä päässy huono olo tulemaan. mutta siellä taustalla se on vellomassa, mutta on sellanen energinen olo verrattuna viimeisiin 4 päivään jollon parina päivänä nousi mulla lämpö jopa 38asteeseen.tiiä häntä mistä sitten johtu tuo kun en ole flunssassa.toisaalta maha on edelleen välillä ollu iha sekaisin. PItäs varmaa soitella lääkäriin päin. Muut oireet kyl nostelee päätään iha normaalisti. rinnat olleet jopa välillä kipeämmät.

Pidimme pienet puhuttelut toisillemme ukon kanssa eilen..ketutti ku se aina naureskeli ja kiusas mua ku huomas että mulla o paha olo. Ei ollu tajunnu että mulla o oikeesti huono-olo vaikka sanoin asiasta. Sen mielestä se oli näyttänyt näyttelemiselle ja huijaamiselle ja sellaselle että mie vaan kuvittelen sen olon. Pikkasenko näin punasta!!! Pidin siis "pienen" saarna hetken sille!!Jospa se nyt ymmärtäs olla kiusaamatta minua. Sitä oli myös ketuttanu se ku tää kämppä näyttää rjähyksen saaneelle..osittain ton rempan takia ja osittain siksi että emme ole olleet täällä hirveästi ja ku mie oon täällä niin ei musta oo nyt ollut minkään tekijäksi. Sanoin sille sitten ole hyvä siivoa itse että minä en rupea kyllä siivomaan yhtään jos mulle valitetaan siitä että mie makaan sohvalla ku meinaan laatata ja väsyttää ja on huono-olo muutenkin. Ja tähän pidin myös sille pienen saarnan. Kaipa se nyt sitten sekin vihdoinkin uppos sille..TOisaalta tiedän ettei se kuitenkaa taas tänää muista yhtää mitää mitä sille olen puhunut. VAlitin sille myös siitä että SEN pitäs mua palvella EIKÄ minun häntä ku oon raskaana ja varsinkin näin heikossa kunnossa. HUOH.. Tulee vaan yksi asia tässä tilanteessa mieleen... MIEHET!

Hei vaan!
Täällä vaan paha olo lisääntyy... Töissä sinnittelin päivän, mutta nyt illalla olenkin sitten ollut "hiljakseen" sohvalla... ja huono-olo meinaa olla koko ajan jos ei syö... oksennus ei ole tullut, mutta yökkäilen kyllä aika rajusti [:'(] HUH! Elän toivossa, että kesäkuu menee nopeasti ja heinäkuun puoleen väliin mennessä pitäis pahoinvoinnin helpottaa...  Ensimmäinen ultra kuun lopussa [:D] En malta odottaa...  Niin ku joku kirjoittikin, on tosi onnellinen olo, mutta samalla huono-olo ja vetelä saamattomuus kyllä rasittaa... Puoliso on kyllä ihanasti hoitanut tiskiä ja pyykkiä ym. Mutta itsellä sellainen olo, että tekis vaan vetää peitto korviin kuukaudeksi [&:][&:] Onneksi tiedän, että en ole yksin oireiden kanssa [:)]
Koittakaahan sinnitellä äidit!!!!

Meilläkin on miehen koulutus vielä vähän kesken, mut onnex hän on nyt ruvennut tajuumaan että kuinka paljon tää raskaus oikeesti muhun vaikuttaa fyysisesti. Meillä kämppä on koirankarvoissa, villakoirissa ja pyykkivuoret kasvaa kun en pysty tekemään mitään ja mieskin on jatkuvasti ylitöissä...salaa haaveilen siitä että joku muu tulisi meille välillä siivoomaan ja laittamaan ruokaa [:)] Vahinko vaan että molempien vanhemmat asuu monen tunnin päässä.. [8|] Harmittaa myös kun jokainen viikonloppu menee häihin ja juhliin, ei ehdi millään rauhottua kotona ja hmm..nukkua..oi, sitä mä tekisin niiiiin paljon..*toiveajattelua*..tulis jos Heinäkuu...

Tänään kävin sitten ensimmäistä kertaa neuvolassa... en vaan tie et miksi jännitin sitä ihan sairaasti kun tiesin että kaikki menee ihan hyvin. Viime yönä en oikeen nukkunut olenkaan kun näin kaikkia painajaisia siitä neuvola käynnistä. Hyvin meni kaikki, mikä on pää asia.

Asun ihan yksin ja joudun tekemään kaikki ihan yksin. Me ei olla ikinä asuttu miehen kanssa yhdessä ja ei ikinä tulla asumaan. Meidän juttu toimii kaikista paremmin näin. Meillä on todella vapaa suhde ja kummatkin saa mennä niin paljon kun haluaa.

Siellä neuvolassa sain lasketuksi ajaksi 13.1 ja laskuri antoi 14.1. Täti neuvolassa sanoi että se voi vielä muuttua kun käyn vielä ultrassa.

Olisin muuten halukas tietämään että onko kenelläkään ilmainen hammaslääkäri käynti kun on raskaana.? Tässä kaupungissa ei minusta ainakaan ole vaan se on maksullinen. Varmaan aika monessa paikassa on sama juttu.

Terve taas...

Vai on täällä muillakin ongelmia ukkojen kanssa ku mulla.[:D] Musta jo vähän tuntui että oon ainut, mut ei se sit ollukkaa nii. Miehet on MIEHIÄ, ne vois ymmärtää tän olon paremmin jos ne itse lainais tälläst olotilaa vaik viikon.. [:D] Oma isäntä ei kyllä ota onkee vaik mitä sil sanois. Mut keksisin tos ku työt alko et mä voin sit ottaa paljon ilta vuoroja ni en joudu kattoo miestäni.. Helpompaa olla yksin kotona ku kaksin ja kuunnella toisen mutinaa. [:-]

Mul on iskeny ihan törkee ummetus, ei ole ikinä ollu mitään tällästä. Ostin luumusosetta muutaman purkin testata että jos sitä syö ni helpottaisko ees hiukan. Epämukavaa vääntämällä vääntää pöntöllä ja saa siel sit istuukki aika kauan.[&:]

Ei olis ultraankaa enää ku viikko. Hih.. Odotus on kova, tahtoo tietää onko tuolla masussa joku ja vieläpä ihan kunnossa. [:)]

Takaisin