Tammivaavit

 ahistaa ku ei voi olla ilman liivejä mutta ei voi olla liivienkää kanssa :/ ahistaa nimittäi rinnanalusta, tuntuu että puristaa vaikka ei puristakkaan. ja toinen inha ongelma tullu..en voi enää nukkuissa pitää kättä pään päällä tai päällä...tissi tunkee kurkkuun ja tukkeuttaa hengitystä... olen nääs iso rintanen joten ongelmaa kerrakseen..

Kauhistuin ku kävin vaa'alla. Oli tullu 7kg lisää vaikka en ole hiilareita syöny kuten enne vanhaan ja ruokailu ollu pientä ja silleen. Olen vaan maannut kun en ole voinut yksin kertaisesti liikkua kun tulee kahta pahempi olo ja väsyneempi. jUOKSeminen töissä teki hyvää mutta olin kahta sekaisempi herättyäni päivällä sitten.

Tuntuu hassulle ku useat teistä oireineen yms on tietyllä tavalla päin vastasia minu oireitte kanssa..kute just tämä hiilari puoli...olin pullamössöttäjä enne raskautta ja nyt se o muuttunu proteiini ja kasvipitoiseksi enemmän..Mikään makea ei oikein maistu ku tulee huono-olo heti ellei ole jotain jääkylmää. Ja toisilla teistä liikunta helpottaa huonoa oloa niin mulla pahentaa ja toisilla o maha kovana nii mulla se o löysänä :P
 
hei taas pitkästä aikaa:) mukana vielä ollaan vaikka en ole ehtinytkään kirjoittelemaan. Ja raskaanakin toivottavasti vielä olen, vaikka ei tunnu kyllä missään. Ei minkäänlaisia oireita muuta kuin menkkojen poisolo. Ensi viikolla varhaisultra...jännittää.. Hyviä vointeja kaikille!
 
Hei!!

Liitympä mukaan. Olin aikaisemmin joulumasujen puolella, mutta kävin viime viikolla varhaisultrassa ja selvisi että olenkin vasta vkl 8 enkä 10[;)] Eli lasketun pitäisi olla 14.1.2010. Onko muita odottajia oulun suunnasta??
Oli kyllä aivan uskomatonta nähdä "katkarapu" (sen näköinen se vielä oli[:D]) ja kuulla sen sydämen lyönnit[;)]
Oireita on ollut todella vähän, ennen ultraa epäilin olenko sittenkään raskaana vaikka kaksi testiä tein vkl 4[:D] Rinnat olleet arat ja alavatsasta juili aluksi, mutta nyt on sekinn rauhoittunut.. Aamulla meinaa välillä vähän puklauttaa, mutta ei pahoinvoinnista voi puhua. Jotkut hajut tekee häijyä, esim. oltiin juuri viikon lomalla ja takaisin tulo matkalla piti mennä huoltoaseman vessaan. Siellä ei edes haissut pahalle, mutta kuitenkinn rupesin yökkäilemään[:D] Eikun nenä kiinni ja hengittää suun kautta niin helpotti[;)]
 
moi taas.

piiki83: mäkin porasin eilen kun katoin greyta. ja tänään meinasin ruveta itkeen kun katoin hetken kakkosen hääohjelmaa! [:D] tosin oon aina ollu aika herkkä itkeen telkkajuttuja, esim söpösiä pentueläimiä.

olo on paaaaaljon parempi. (koputan koputan!) oon saanu jo syötyäkin ja vietyä kissaa vähän ulos tänään. eli jaksan jo paremmin olla pystyssä. kaupassa kun käytiin niin takastulomatkalla tuli huono olo, mut sekin meni ohi kun söin. vaihteeks. massu on vielä välillä vähän kipee. tosin voi johtua tuosta vajaan 2viikon vatsalihasreenistä... mut muuten tuntuu et oireet on jotenkin helpottanu. pientä arastusta on edelleen tisseissä, jotkut hajut saa yökkäämään ja väsyttää aika paljon. mikään lämmin ei maistu myöskään mulle, eikä liian makea. suolasta ennemminkin, vaikka aiemmmin oon ollu aika perso makeelle. paino tippui melkein 4 kiloa ton viikon aikana, mut nyt on tullu jo 2 takas. kai se siis tästä. yritän toki syödä terveellisesti, kun sit jossain vaiheessa voi paremmin syödä kunnon ruokaa. mut en aio ottaa mitään ressiä siitä et jos nyt tulee vähän mässyteltyäkin. ne kilot voi sit ainakin yrittää tipauttaa kunnon vaunulenkeillä. enkä muutenkaan oo sellanen ihminen, joka pystyy tekeen kaikki pilkun tarkasti, mitä "ohjeissa" sanotaan, että tuskin tässäkään asiassa. tietysti järkeensä saa käyttää.[;)]

mites teillä muilla, ootteko jo kertoillu ihmisille pienestä ihmeestä? meillä lähimmät tietää, kun rupesivat tosiaan oleen vähän huolissaan musta. ei sit viittiny valehdella enempää. nyt vaan toivotaan että kaikki menee hyvin ja tammikussa saan pidellä omaa pientä kääröä sylissä! <3 i'm sooooooo happy!
 
huomenta.
Oli ihanaa ku oli energinen olo töissä yöllä eikä pahasta olosta tietoo muuta ku normi nälkä, eikä tarvinna koko aja juosta vessassa. Nyt o Hirmu nälkä ku ollu mitään kunno syötävää mukana mitä olis helposti ilma ruokailuvälineitä saanu syötyy. Jospa päivälläkin olisi yhtä ihana olotila niin saisi pitkästä aikaa siivottua ja tehtyä vaikka mitä. Rinnat hel''''''''' kipeät aina herätessä ja mitä kovempi patja sitä pahempaa. VÄSYTTÄÄ vaikka yöllä olikin pitkästä aikaa tosi helppoa ja sai nukkua yli 4h.

MÄ tunnen oloni vanhaksi!!! Mun tätitettävistä yksi täyttää tänää 23v, meil o vaa puol vuotta ikäeroa. Ja toinen saa vajaa kuukauven päästä vauvan. OLEN vanha ?[:-] [:D][:(][&:][8|][:)]
 
 kaylies et ole vanha, minä olen [;)] täytän 32 kun vauva syntyy,mutta se onki jo neljäs [:D]
 
Oli pakko kommentoida [:D] Minäpäs vasta vanha olenkin...täytän juuri ennen vauvan syntymää 33v, tämä on meidän kolmas lapsi..
 
Piti vielä noista olotiloista kommentoida,itselläni ei ole ollut juurikaan oloja...välillä huolestuttaakin. Rinnat kipuilee satunnaisesti ja ihan lieviä pahanolon aaltoja ollut. En tosin muista oliko ekan kanssa oloja ollenkaan,muita kuin mielialavaihtelut. Toisen kanssa oli iltapvä pahaolo. Ens viikolla pääsen onneksi ultraan niin näkee onko kaikki kunnossa. Yritän kokoajan järkeillä että ei ole pakko olla hulluna oireita ja että kun ei mitään vuodakaan niin luulisi pikkukaverilla olevan asiat kunnossa. Kai tämä jatkuva huoli vaavistakin on yksi oire [:)] Jotenkin vaan pelottaa ja mietityttää että voiko kaikki mennä hienosti vielä kolmannen kerrankin...liikaa mietin ja stressaan... Toivotaan että meillä kaikilla on tammikuussa uusi ihana tuhisija kainalossa. Pitäisi ehkäpä nauttia olostaan kun ei oksennus lennä ja ruoka maistuu [;)]
 
Huomenta! Minulla ei ole vieläkään pysynyt MIKÄÄN sisällä [&o] Pahaa oloa ja kuvotusta ja tätä oksentelua on jatkunut jo 2 viikkoa! Tulisi edes hetkeksi parempi olo [&o] Ultraan minulla ei ole vielä aikaa, vaikka ekassa neuvolassa kävinkin jo... sovitaan se kuulemma sitten lääkärin kanssa ensi ajalla (olikohan se nyt 25.6 [:)]).
Mies on ollut kyllä tosi ihana, kun on jaksanut paapoa minua ja muutenkin pitää huolta! Aina kun oksentamaankin juoksen niin kulta tuo minulle vettä siihen viereen

Kaupassa kun ollaan käyty, niin oon joutunu aina pitää semmosta pikkupussia käden ulottuvilla... ja kaupasta lähtiessä mulla tarttuu aina twister mehujää mukaan... helpottaa kummasti oloa [:)]
 
terve!
Ekassa neuvolassa otetaan tiedot ylös ja sit siel kysytää sairauksista ja elintavoista. Otetaan virtsakoe ja verikoe. Virtsasta katotaan että onko sokeria tai valkuaista. Ei sais olla. Verikokeesta katotaan kuppa, hiv, veriryhmä ja rhesus tekijä. Sitten joudut käymään puntarilla. ja sulta katotaan hemoglobiini ja verenpaine. Ja saat hyvin todennäköisesti sellasia lehtisiäkoskien raskautta.. [:)] Eli ihan perus juttuja. Sitten ne kattoo tietysti seuraavan ajan ja joko varaa sulle ultra ajan tai antavat numeron mistä voit varata sen itse. Tunti tuolla neuvolassa menee ihan helposti aikaa voi mennä enemmänkin.
Mulla ei mies ollu ekassa neuvolassa mukana. Enkä usko että tulee seuraavaankaan. Mutta ota se sinne ihmeessä mukaan jos saat vaan lähtemään.[:)] Toiset lähtee vapaaehtosesti ja toiset on sellasia ku tä mun yksilö että raahata olis pitäny.

Voi kun menis viikonloppu nopeesti ja tulis se tiistai ni näkis että mikä tuolla masussa asustaa...[:D]
 
Heissan! kävin eilen tokassa neuvolassa ja koetettiin sydänääniä kuunnella, mutta pikkuisella taisi olla ADHD kohtaus meneillään kun karkasi juur kun pari sykäystä oli kuulunu[:D] siinä sitten kuunneltiin mun vatsan jyrinöitä ja istukan kaikuja kun hän meni piiloon[:D] noh toinen viel niin pieni et tilaa karata on...ihana oli kuitenkin tietää et elämää siellä on[:D] ja huh, paino noussut puoltoista kiloo kuukaudessa!!!huomenna sitten suuri paljastus isälle ja äidille!!! ja ens torstaina ultra...kulu aika kulu...
Ihanaa viikonloppua kaikille[8D]
 
Nyt on nähty oma pikkuinen ultrassa! Söpö oli ja vikkelä kun mikä. Lääkärikin naureskeli et oho, onpas vikkelä!
Kaikki muutenkin kunnossa ja kohdallaan. kaikki raajat näkyi, sydän löi ja napanuora oli oikeassa paikassa. Ei näkynyt niskaturvotusta vähääkään, kävin kuitenkin vielä heti perään verikokeella.
Lääkäri oli mukava ja jutteli pikkuiselle ja naureskeli sen heilumisia. Mutta se koko ultraus toimenpiteenä oli just niin ällö kun olin ajatellutkin. hieman ristiriitaiset fiilikset kun samalla sai nähdä ekaa kertaa oman lapsen ja samalla joku melkein 60vee kurttunen äijä tunkee hirveän kokoista sauvaa mun emättimeen...! Ja pyörittää ja kääntää...
Mut selvisin. Tunti toimenpiteen jälkeen tuli niin kauhea vatsakramppi etten meinannut tiellä pysyä. olin vissiin ihan pikkuisen jännittänyt.
Mut nyt sitten vaan odotellaan että pikkuinen päättää putkahtaa maailmaan. Ultrakoneen mukaan raskauspäivät eilen olis ollu 11+1 ja alkuperäisten laskujen mukaan 10+6 et ei paljon muuttunut. Haluan mieluummin pitää LA päivänä sen 1.1 jos se sit kumminkin menis vähän pidemmälle vuoden 10 puolelle!
 
Lueskelin tuossa että joillekin on tullut jo nyt lisää painoa... pitäisköhän olla huolissaan kun multa on lähtenyt raskauden ihan alussa 1kg ja nyt vielä 2kiloa lisää? Tuntuu ettei jaksa syödä niin paljon kun tarttis. koko ajan jotain menossa kurkusta alas.
 
 
Moikka!
En ole hetkeen täällä vieraillut.
Kaikki on mennyt meillä hyvin ja iloinen kesä tiedossa.

Viime perjantaina meillä oli ensimmäinen ultra
ja sieltä pienenpieni sydän löytyi terveenä.
On ollut mahtava olo kun tietää että pikkuisella on kaikki hyvin.
Masuasukki olikin pienempi kuin luulimme.
Silloin piti olla 8 viikolla mutta koko kertoikin että mentiin 6+2v.
Eli nyt porskutetaan taas 7 viikolla.
Tammikuussa pysyttiin eli uusi laskettua aika on 27.1

Huonovointinen olen ollut hetkittäin ja ruoka ei meinaa aina maistua.
Appelsiinit ja omenat.. NaM.

Onnea Kaikille odottajille!
 
yamacraw: voi että, ihana että kaikki on kunnossa :) tuskin tuosta laihtumisesta kannattaa olla huolissaan. oon lukenut että ei siitä mitään haittaa ole. pikkunen saa kaikki tarvittavat ravintoaineet kuulema kuitenkin :)

viime yö oli ihan kamala. närästi tosi paljon ja oli ihan liian kuvottava olo. heräilin koko ajan ja nukuin hirmu huonosti. nyt väsyttää ihan kauheesti ja on muutenkin huono olo. ei ees syöminen auttanut. täytyy varmaan nukkua pienet päikkärit että jaksaa. kumpa ensi yönä sais unta ku huomenna tampereelle oon lähdössä.

minäkin voisin miestäni vähän kehua :D ihan tosi ihana on ollut, tukenut kaikessa ja paaponut parhaansa mukaan aina kun on täällä. vain viikonloppuisin ollaan nyt nähty ku armeijassa on vielä kolme viikkoa (vuodeen on yhteensä). ei tule nyt lomille, mutta juhannukseks onneks pääsee ja saa lomaakin maanantaille asti ku on se neuvola. onko teillä ensimmäisellä neuvola kerralla otettu sydänäänet? toivon että meillä otettais ku ois ihana kuulla masuasukin sydäntä. sillon kaikki tuntuis jotenki todelliselta ku tietää että siellä varmasti pikkunen kasvaa ja vahvistuu päivä päviältä :)

musta tuntuu kanssa että oisin lihonut jo. vaaka hajos eikä uutta oo vielä tullut ostettua joten en tiedä sitten. en syö pullia, sipsejä tai muuta sellasta mut leipä kyllä maistuu. ja jäätelökin ihan hyvin. yritän syödä pikku välein hedelmiä ja mm. pilttejä mutta silti tuntuu et vaan paisun. saattaa johtua sit ihan turvotuksestakin. mutta neuvolassa se sitten selviää. että siihen asti ootellessa. tai sitten pitäis vaan mennä ostaa se vaaka :D

voikaa hyvin! ja paksusti :p
 
Janskuliini: sen pitää olla url muodossa. eikä riitä että siinä lukee url molemmilla puolilla. copypasteta sieltä lilypien sivuilta se url muodossa oleva kohta :)
 
Ihanaa kuulla, että täällä kehutaan miehiä! [:)] Turhan usein sitä vajoaa sinne tasolle, että yleistää kaikki miehet sioiksi (siis olen kyllä jokusen sikamiehen nähnyt, mutta ihanihanoikeesti niitä on aika vähän...). Onhan se rakkaitten miestemme ansiota, että me tälläkin foorumilla kirjoitellaan!! Aina välillä on käynyt mielessä, että tasa-arvon nimissä miehetkin voisivat keskustella tällä palstalla. Olis kyllä ihan kivaa kuulla eri miesten ajatuksia puoliskonsa raskaudesta, odottamisesta, tukemisesta, jne.

Oon koko tän viikon ollut lasten leirillä ohjaajana, viidettä kesää samalla leirillä ja olen huomannut, että suhtaudun lapsiin ja niiden kanssa temmeltämiseen aivan eri tavalla kuin aikaisemmin. Täällä nuorimmat on 2v ja niillä on tietenkin äidit mukana, niin on saanut jutskailla niitten äitien kanssa. Yksi odottaa kuudennetta lastaan syntyväksi elokuussa ja oli erittäin mielenkiintoista jutella kanssaan, hänellä ainakin on kokemusta synnyttämisestä! Ja hän sanoi, ettei ole kertaakaan tarvinnut minkäänlaista kivunlievitystä, oli ns. luomusynnyttäjä. Antoi mulle esitteen käyttämästään HypnoBirth -menetelmästä, joka vaikutti mahtavalta. Täytynee vähän googlailla ja ottaa enemmän selvää. Kuulosti kuitenkin aivan ihanan luonnolliselta ja "oikealta", että jos vähääkään luomuilee, niin suosittelen googlailua! menetelmän lähtökohta on, että synnyttäminen on luonnollinen osa naiseutta ja että myös ihmisnaaraalla (kuten kaikilla muilla eläimillä) on itsessään ja vaistoissaan kaikki tarvittavat tiedot ja taidot synnyttämistä varten. Mutta tää luomuäiti painotti myös sitä, että on tärkeää käydä lääkärissä/neuvoloissa jne, että luomusynnyttämistä kannattaa yrittää vain jos kaikki kohdussa selkeästi on hyvin ja kunnossa. Mä innostuin tosta, se on varmaan mun juttu [:)].
 
Aaaargh ku ahistaa.... Huomenna ois yhdet kemut ja tuntuu että sopivia vaatteita ei löydy sitten millään.. tai kaikissa näytän ihan valaalta [:@] Oikeesti paino on jonkin verran laskenut alusta, mutta mahaa turvottaa niin pirusti ja se on varsinki iltaisin valtava. Ois edes "oikea" vauvamasu, mut kun on vaan tuota turvotusta. Ärsyttää.
 
Ja Greyn anatomian jälkeen itkettiin täälläkin ja sitte tänä aamuna näin pihalla kuolleen pikkulinnun jota oli varis nokkimassa, niin aloin pillittään ku putous [:(] Ja illalla uudestaan ku sovittelin eri vaatteita eikä peilikuva miellyttänyt.. voi herranjestas, tiiän kyllä miltä kuulostan...[;)]
 
Sallinette tämän TURHAN vuodatuksen. Oikeasti olen niin onnellinen että olen raskaana ja tiiän että nää turvotukset kuuluu asiaan. Nyt vaan ärsyttää, niin halutti avautua. Ja sitä vartenhan tää foorumi kai tosiaan on.[8D]
 
Pitänee munkin omaa Murua kehua, on se ihana ja ymmärtäväinen mua kohtaan. Raukka vaan on välillä syystäkin vähän hämmennyksissä, kun yhdessä hetkessä nauran ja toisessa itken. Mut kyl se yrittää perässä pysyä ja tukea [:)] 
 
Koitamma pärjätä mammat!
 
 
moi...
Mulla on kans paino pysyny samana tähän asti.. Maha on kyllä kauhee pallo.. Ärsyttää toisaalta.... Mutta tä mun maha rupes turpoon jo joskus viikolla6. Että odotan tiistaita ja sitä ultraa..[;)] Eipä tuohon enää pitkä aika ole
 
Tammimamma ja Paukke: tuo turvotus laskee kyllä.. mulla ei oo enää lainkaan turvotusta tai ainakaan maha ei oo iltaisin ihan niin iso pallo kuin oli vielä viikko sitten.. Tammimamma: Voisitko hommata vaikka jonkin tunikan? Niitä on monenmallisia ja luulisi niistä löytyvän sopiva malli, jos vain pääset kauppaan ostoksille. Itse ostin jo raskauden alussa tunikan, joka sopii varmaan koko kesän juhliin. Ja ihan tavallisesta Kappahlista normimallin. =) Eli maha ei näy, mutta mahtuu kasvamaan. Peittää sopivasti ylimääräiset kilot tai mammamahan. [:D]
Mulla tosiaan ei maha näy, ja tuntuu että olisin laihtunu.. Yritän vähän lihottaa itseeni kun kahdessa aiemmassakin raskaudessa on valitettu painon vähäisestä noususta. Eka raskaudessa olin ylipainoinen ja paino oli vähemmän raskauden lopussa kuin raskauden alussa, vaikka se tasaisesti nousikin.. Laihduin alussa sen verran paljon. Toisessakin nousi hitaasta, vaikka söinkin paremmin. Nyt pitää varmaan syödä koko ajan, että ei tule sanomista.. [8|]
Pojan imetyksen siis lopetin keskiviikkona ja vieläkin poika huutaa välillä.. Taitaa mennä tuon kans aika kauan ennenkuin suostuu unohtamaan koko tissin. Mutta ihan oman jaksamisen takia lopetan. Ja sen takia että tuleva vauva saa varmasti kaiken tarvitsemansa energian. Mutta en nyt tiiä sit mix just nyt on ollu maha kipee..
 
Painon heittely on niin normaalia. mä taas mietin sitä että ku mulla o kevyemmästä ruokavaliosta huolimatta noussu että  mitä sanovat, mutta tää on tätä ihanaa turvotusta. Sai eilen huomata taas. Maha oli ku Ilma pallo.

Tarkoitin aikasemmalla kommentillani sitä että tunnen oloni sen takia vanhanksi ku sisarusteni lapset kasvavat niin nopeasti, kun vasta äskenhän mie niitä hoitelin vaunuissa. Ja nyt ovat jo niin isoja. En sitä että olisin liia vanha ensimmäisen synnyttäjäksi. tuntu nimittäi jännälle yksi päivä jutella kummipojan 8v kanssa messengerissä ja jätkä halus viel että me jutellaan englanniksi..opetellu samalla ku isoveljensä on opetellu koulussa joten osaa jo viitos luokkalaisen tasosesti puhua englantia ja ymmärtää jopa välillä paremmin kuin minä. Olispa mullakin noin hyvä kieli pää ja innostus kieltä kohtaan..

Tänä aamuna oli hirveä tuska herätä!ja on oikeastaan vieläkin. Toinen rinta on aivan älyttömän kipeä ja arka. mietin jo ettei vaa rauhastulehusta tai jotain vastaavaa tee ku on oikeasti todella todella kipeä.
 
Takaisin
Top