Tammivaavit

Emma85: Mulla oli ihan alussa tosi kovia mahakipuja (kramppeja, vihlasuja?), mutta nyt ne on kyllä ohi. Mitenkään hurjan pitkällä raskaus ei siis vielä ole, mutta nyt ne on vähentyny huomattavasti. Itse asiassa mietin kovasti varhaisultraan menoa aiemmin kun neuvola on vasta 29.5. ja ultra tädin mukaan sen jälkeen...... oireita kun ei juuri ole, rinnat arkana, that's it..
Taas hirmunen räkätauti päällä, lämpöä 37 jo monta päivää....... ei oo kivaa.. [:(]
Mielialoista: täällä kyllä ei paljon tarvi niin johan alkaa ketuttaa pienikin asia, mies parka....
 
Heippa ja onnea kaikille uusille odottajille!
 
Pakko yhtyä edellisiin, elikkä olen huomannut että mulle maistuu myös kaikki hiilihydraattipitoiset ruoat tosi hyvin. Ennen raskautta pyrittiin miehen kanssa syömään enemmän protskupainotteisesti, mutta nyt kyllä hiilarit tuntuvat maistuvan. Täytyy ehkä vähän tsekata, ettei tule liikaa napsittua..
 
Mun täytyy kanssa pitää miesten puolta. Myös mulle on suotu tosi ihana ja luotettava mies. Ollut tosi ihana raskauden alusta saakka ja kovasti huolehtinut, etten liikaa rasita itseäni. Ikää hänellä pian 27-v.  Tosin mulla ei kauheasti varsinaisia mielialaheittelyitä ole ollut, välillä vaan kiukuttaa kovasti. Ne on mies ymmärtänyt ihan ok:sti.
 
Mulla eka ultra vasta 17.6, ei jaksaisi millään odottaa..
 
mielenkiitoista sillä minä taas himoitsen kanaa ja pihviä ja mulla on jäänyt karkit ja pullat ruokavaliosta pois :P
 
Marianna: Kyllähän se on helpottavaa että joku toinenkin kärsii moisesta, mutta kenellekkään ei sitä kyllä toivo sen verta kivuliasta tuo puutuminen on. Itse olen helpottanut pahimpia kipuja myös kylmägeelillä ja olen huomannut et se vähentää tuota puutumista. Samoin se että pitkään istuessa muistaa pyöritellä nilkkoja ja heilutella varpaita edes takaisin edistää verenkiertoa raajoissa, sama pätee myös käsiin kun pyörittää ranteita ja pumppaa sormia. Kaikesta huolimatta raskaus on edennyt hyvin ja tuon puutumisen kanssa oppinut myös elämään.

Maajo
 
Hei taas!
 
Heräsin tänään siihen että housuissa on todella märkä olo ja menin saman tien vessan. Siellä huomasin että verta oli tullut todella paljon ja iski aivan kauhea paniikki.[:(]  Soitin miehelle töihin ja se käski lähteä saman tien päivystykseen.
 
Päivystyksestä käskettiin mennä naisten tautien osastolle ja siellä tehtiin tutkimuksia. Siellä selvisi että ei ole mitään hätää ja kaikki on ihan hyvin. Ultrassa selvisi että olen 7+3 raskausviikolla. Noin kolmen viikon päästä pitäis mennä taas ultraan ellei ennen tule mitään.
 
Nytkin sattuu vähäsen mahaa ja ei muutenkaan ole kiva olla. Koko ajan pelkään että raskaus keskeytyy.[&o]
 
moi!
mäkin taas pitkästä aikaa täällä. oon oksentanu yli viikon. ei kivaa. kävin jopa tiputuksessa yks yö, kun oli niin heikko olo. mikään ei pysyny sisällä ja närästi niin pirusti! nyt onneks helpottaa sen verran, että vähän oon saanu syötyä. (tällä hetkellä vedän hitaasti muksu hedelmäseiskaa[;)]) ja pakkohan tästä tilasta oli sit muillekin kertoa, kun ne jo ihmetteli et mikä ihme mulla on kun oksennustauti kestää reilun viikon. ajattelin että helpompi, kun ei tarvi koko ajan keksiä ihme hätävaleita. paino on tietysti tippunu kun mitään ei oo voinu syödä. eikä äitikään kauheesti lohduttanu ku sanoi että joka kerralla ku on ollu raskaana, niin on voinu pahoin 24h varsinkin alkuun. jopa 5kk putkeen kai mun kohalla!!![&o] toivottavasti mä en niin kauaa.
enaj: eli ymmärrän sua hyvin! koko ajan kun koittaa jotain syyä ja heti oksun jälkeenkin, niin vähän helpottaa. mulla vaan se, ettei juuri mitään tee mieli. tosin tänään erehdyin nälissäni katsomaan yhtä ruoka ohjelmaa ja kuola vaan valui. tuli niin kauhee nälkä, mut ei voinu syyä, kun oksetti. äsken kävin vähän kakomassa ja nyt taas syötävää. kaikista eniten voin pahoin kun oon pystyssä. eli aika hyvin tässä on makuutilassa tullu oltua. niin ja sellanen neuvo vielä, et heti syönnin jälkeen vähäks aikaa pötkölleen, ni mulla auttaa ainakin.

muuten olo on ihan okei. odottava.[:D] ens viikolla neuvola. niin ja avomies on ihanasti mukana kaikessa. on passannu mua kovasti ja toteuttanu jokaisen pyynnön. eli onnellinen saan olla senkin puolesta! voimia, jaksamista ja onnellisia ajatuksia kaikille lähetän täältä!
 
Onnea kaikille odottajille!
Me käytiin maanantaina ensimmäisessä neuvolassa ja ihana reissuhan se oli, olo on lähes kuuden vuoden jälkeen kuin ensimmäistä odottais, niin paljon asiaa on ehtinyt muuttua sitten kuopuksen syntymän, ja miehellehehän tämä nyytti onkin se ensimmäinen.
Kaikki se jännitys helpotti hieman, kuin neuvola-täti sai sillä "radion näköisellä" [:D] härvelillä pienen sydänäänet kuuluville, ja oikeastaan vasta nyt meille molemmille odotus alkaa tuntua todelta, -siellä oikeasti on joku! <3
Viikkoja on nyt menossa 10+1.

Olo on ollut suht ok, pahoinvoinbtia ei aamusta ole, mutta illasta syöminen meinaa tuottaa tuskaa ja vähän kaikki tuntuu etovan. Neuvolassa määrättiin rautalääkitys aloitettavaksi kun hg oli päässyt putoamaan lukemiin 114, toivotaan et olo niiden myötä paranisi ja väsy alkais hellittää.
 
Moi!

Huomasitteko, että Vau-.fi:n etusivulla oli tällainen artikkeli sukupuolen selvittämisestä: http://www.vau.fi/templates/Article____102322.aspx. Aika hurjaa, eikö vain? Itse en kyllä ehkä uskaltaisi tehdä, jos sit kuitenkin on väärä tulos.
 
terve taas...
Tuija85: kopioi ja liitä se kohta mikä alkaa näin:[url=http://lilypie.com][img] ja kaikki mitä tuossa perässä on. Sitten pitäisi allekirjoitus toimia![;)]

Olen myös näitä joille hiilarit maistuu ennen raskautta pyrin syömään mahdollisimman vähän leipää ym.. Painon hallintaa ja toisaalta olen kyllä aina ollut protsku tyyppiä. Nyt kyl maistuu kaikki leipä, ruisleipää syön pääasiassa kun se ei turvota ja on vähän terveellisempää.[:D]

Väsymystä lukuun ottamatta oireet on jokseenkin hiipuneet ei ole rinnatkaan niin kipeät enää... välillä kyllä mahaan vihlasee. Mielialat heittelee mutta ei yhtä paljon kuin ennen.. Uskon silti että kaikki on hyvin.. Ensi tiistaina se sitten nähdään kun on eka ultra.[;)]
 
Mitäs emma85:lle kuuluu? toivottavasti kaikki on hyvin..

 Papu joo tosi hurjalta kuulostaa moinen kotitesti, nyt saa lähinnä vaan arvailla kumpinenkohan olisi tulosa. Jostain luin että ruokavaliosta voisi jotain muka päätellä. jos tekee mieli rasvaista ja lihaista ruokaa, olisi poika tulossa. kevyt ja kasvis/hedelmäpitoinen ruokavalio tietäisi tyttöä. Nooh nämä on toki vain näitä olettamuksia.

Itselläni tekee mieli rasvaista ja lihapitoista ruokaa, täytyy hieman välttää kuitenkin ettei painoa tulisi niin kamalasti lisää. Edellisessä raskaudessa oli sama homma ja poika tuli.

Tänne ei kummempaa, olo on alkanut hieman helpottamaan. Viikon päästä lääkärineuvola ja sitä odotellaan jo kovasti. Jospa näkisi onko sielä ketään....

Kaunista päivää kaikille [:)]
 
Hei!

Liityin minäkin tammivaaveihin. Tai no, laskettuaika on ilmeisesti 31.1, mutta voi vielä muuttua (oon tehny vasta vau:n laskurin). Ensimmäinen raskaus itsellä ja todella toivottu, yritettiin 2,5 vuotta. Mutta ihan luomuna tulin raskaaksi.

Raskausoireita on ollut jo aika paljon, oksentanut oon jo aika paljon. Rinnat aristaa ja alavatsa kramppaa. kaikki on vielä outoa, joten taidan kuulostella kroppaani tavallista tarkemmin ja sitten huomaan kaikkea kummallista.
 
Heipsan taas hetkestä aikaa..
Pitää välillä tulla katteleen tännekkin kun tuntuu että aika hyppii niin nopsaan.
Sattuko joku muuten eilen kattomaan Greyn anatomiaa? Voi että meikä itki niin vuolaasti ja pitkään viä jakson jälkeenki, ja mies katto vierestä että mikä sulla oikein on.. [:)] nooh, nää mielialat kyllä osaa heitellä tässä tilassa.

Mulla on syöminen tullut oikein ongelmaksi, mikään ei maistu. Helpoiten alas kuitenkin menee just jotku kaupan valmispiirakat ja jopa yllätyspizzat, mut ehkä siinä on sekin ettei niiden valmistumista tarvi oottaa [:D]. Mulla kun nälkä tulee (niiku joka tunnin välein se tulee) niin sitä ruokaa on saatava HETI! tuntuu että mun sisällä oikein huudetaan sitä. Se on toisaalta kiva ettei maistu mikään karkki tai sipsi tai pulla niin ei pääse paino nousemaan (marjapiirakkaki meni hyvin vaivalla alas). Mut pelkään etten saa tarpeex kaikkia ainesosia mitä pitäis. Toivotaan että makuaisti palaa pian..

Myös vatsa mulla on ollut päinvastanen kun pitäisi, monella näyttää ummetus vaivaavan kun mä taas saan "nauttia" löysemmästä vatsasta..heh

Nyt oottelen innolla 26 pvän lääkäriä ja 3.7 tapahtuvaa 12-viikon ultraa.

Mukavaa päivää kaikille, täällä rupes aurinkokin paistamaan niin kauniisti [:)]
 
Piiki83: Kyllä se vauva ottaa sinun varastoista kaiken minkä tarvitsee, sinulle itselle tämä voi tietysti jotain puutoksia aiheuttaa... Kannattaa ostaa raskaus vitamiineja niillä on helppo turvata monipuolinen ravintoaineiden saanti. Sikäli mikäli ei ole pahoinvointia.[;)]

Olin just hammaslääkärissä juurihoidossa ai saakeli kun piti pitää suuta auki tunnin verran oli noi leukanivelet aika hellinä..[:D] Pitäisi kuulemma varata johonkin tarkastukseen aika, jonot on sopivasti n. puolivuotta... Lääkäri tulikin siihen tulokseen että ei mun kannata laittaa itteeni jonoon ennen ku kuukauden kahen pääst. Ei tule sitten huonoon aikaan...[:D]

Miksi täällä ei voi paistaa aurinko?! [8|] On ollu koko viikon niin synkkää ja sateista. Täytyy toivoa että iltapäivällä ei sada kun menen töihin.
 
Huomenta äityliinit!

Siirryin tänne luonnon keskelle nauttimaan kesästä, ja täällä onkin toden totta ihanaa! Olo piristyi saman tien, ruoka maistuu aika normaalisti (saa jopa valita mitä haluaisi syödä...) ja kuvotusoireet on hävinneet melkein kokonaan. Olen taas aloittanut liikunnan, mikä tuntuu auttavan hyvin viimeisen parin viikon aikana kipeytyneeseen selkään ja puutuneisiin jalkoihin. Turvotus on kans hieman laskemaan päin, enkä näytä nyt ihan niin raskaana olevalta kuin muutama päivä sitten. ;) Mietin kyllä että jos masu jo näin varhaisessa vaiheessa alkaa näkyä vaikka odotan esikoistani, että oisikohan siellä sittenkin useampi tulossa (vai olenko laskenut la:n ihan väärin!)? Onko teille muuten neuvolatädit sanoneet mitään juoksemisesta; mulle sanottiin että ei suositella, mutta ei toisaalta kielletäkään...? Eilen vähän kokeilin ja ihan hyvälle tuntui... Entäs ootteko saunoneet/uineet normaalisti?

Ultraan odottelen vielä kutsua, mutta en oikeastaan siksi että pelottaisi onko pienellä kaikki hyvin - mulla on vahva tunne siitä että on! Mutta olisihan se kiva nähdä että millainen otus siellä möyrii, tai montako... ;) Puolison kanssa kirjoitellaan ahkerasti nyt kun ollaan eri maanosissa; kuulemma ensimmäisen vauvanvaatelähetyksen pitäisi jo saapuman pian! Nyt on toki hieman aikaista vielä, mutta mukavahan niitä on alkaa hypistelemään... toivottavasti on osannut ostaa jotain edes melko siedettävää, vai oiskohan anoppi ollut asialla! Pian nähdään...

Iloista odotusta kaikille! :)
 
Moi!

Ultrassa on nyt käyty ja viikot pysyi samana mitä laskuritkin kertoo eli 10+6. [:D] Kyllä oli ihana nähdä pikkuinen vauva.. Nyt se tuntuu vasta todelta tämä raskaus.. [:)] Pikkuinen siellä kohdussa pomppi ja kiemurteli aluksi paljonkin. Sitten kun piti mitata se niskaturvoke niin päätti ollakin paikallaan.. [:D] Sai se täti lopulta lukemaksi 1,1 mikä oli normaalin rajoissa. Kävin kuitenkin myös verikokeessa labrassa. Viikon päästä tietää onko kaikki kunnossa. 80% tiedon lupasi.

Kukas muu kävikään tänään ultrassa? [8|] huonomuistinen kun olen..

Tervetuloa uusille odottajille! [:D]

Muuta: Lopetttelen tässä pojan (1v1kk) imettämistä. Eilen päätin että nyt riittää ja sen takia nyt väsyttää aivan valtavasti. Erittäin pätkittäistä unta sain viime yönä. Nyt poika torkkuu jalkojeni päällä tuossa. Pitäis päiväunille saada, mut ilman tissimaitoa on hirmu hankalaa. Poika huutaa välillä kurkku suorana ihan paniikissa kun ei oikein ymmärrä miksi.. Toivottavasti ei kestä kuitenkaan kovin montaa päivää tällainen vaan oppisi äkkiä nukahtamaan jotenkin muuten ja ilman hirveää huutoa. Pojalla kun ei ole edes mitään lempilelua/unikaveria.. eikä tuttiakaan ole koskaan huolinut.. [:(] Tais nukahtaa syliin.. Nyt kun vielä sänkyyn saisi siirrettyä. [:)]
 
nirttu78: Tosi ihanaa, että ultrassa kaikki oli hyvin. Mä muistelen, että eikö imettäminen lisää keskenmenon riskiä? Että ihan senkin takia kai olisi hyvä lopetella imettäminen? Mutta toisaalta, sulla on jo hienosti viikkoja, että ehkä riski alkaa olemaan jo niin pieni.
 
 
 
Nirtulle tervehdys, tasan saman ikäisiä ollaan ja aika samoilla päivillä myös raskaana - tulin juuri ultrassa ja siellä meidän Möykky kelluskeli, ihan paikallaan vaan mut sydän löi ja kaikki oli kunnossa. Eikä se enää ees näyttäny niin möykyltä, ku näky vähän käsiäkin ja pää ihan selvästi. Ihana tunne!! Olen vielä vähän pidemmällä raskaudessa kuin alkuarvio oli, sekin on mahtavaa et toi 12 viikon täyttyminen onkin vähän lähempänä ku luulinkaan.
 
Ja Maajolle vielä, onpa tosi ikävää kuulla, että sinun puutumisoireesi on olleet vielä noin kivuliaita. Mun se toistaseks ainut kokemus ei sattunut, tuntui vaan tietysti epämiellyttävältä. Toivottavasti nuo oireet loppuvat tai kaikki tekemäsi ehkäisevät keinot auttavat niihin ainakin!!
 
Täällä pulla- ja leipämässy jatkuu, jos en yhtään ajattele niin valitsen aina just leipäpitoisia ja mieluiten kylmiä ruokia - lämmin ja liha ei maistu sitten millään, vaiks väkisin koitan välillä sellastakin ruokaa syödä. Paino on pysynyt onneks melkein samoissa, noin kilon ois vaa'an mukaan noussu näiden ekojen kuukausien aikana. Kai sitä sit syö vähemmän ja oon kävelly tosi paljon.
 
No mut nyt täytyy ryhtyä päivän muihin toimiin. Voikaa hyvin ja paksusti, kanssaodottajat!! [:)]
 
Lauranen82: Liikunnasta suositellaan, että kaikkea mitä on tehny ennenkin voi jatkaa niin kauan kun tuntuu hyvältä, mutta mitään rajuja uusia juttuja ei kannata just nyt alottaa. Mä oon lenkkeilly ihan niinku ennenkin ja se on ollut tosi jees, mulle mikä tahansa liikkuminen helpottaa pahaa oloa. Olin myös eilen saunassa, huomasin vaan sen, että kuumuutta en kestä enää samalla lailla ku ennen, piti lähteä vähän aiemmin pois ja juoda vähän enemmän ku yleensä. Uiminen on erittäin hyvä liikuntamuoto raskaana kun siinä ei tuu mitään rajuja nykäisyjä ja siksi voi harrastaa vähän isommallakin mahalla. Itse en harmikseni voi uida, koska mun iho ei kestä uimahallivettä. Ehkä jos toi meri tosta lämpenee joskus, niin vois pulahtaa... Käveleminen/luonnossa vaelteleminen on mulle ehkä kuitenkin kaikkein paras liikuntamuoto.

Hiilaristit: Jostain luin "sokerilapsista", eli jos äiti syö raskauden aikana paljon sokeria, tulee lapsesta/sikiöstä helposti liian iso ja saattaa vanhemmiten olla vähän heikompi terveydeltään. Eli ehkä jos aiemmin on ollut kovin vähähiilarinen syöjä, niin kannattaa varmaan jatkaa pullien ja karkkien välttämistä ja syödä kaikkia terveellisiä hiilareita, justiin ruisleipää, hedelmiä, marjoja, vihanneksia... Oon kyllä ite välillä syöny sokrumössöjä, esim jäätelöä, mutta kohtuus, kohtuus...

Emma85: Kuulosti tosi rajulta, onhan edelleen kaikki hyvin?
 
Kitos kaikille ketä on huolestuntu voinnistai. Kaikki on taas hyvin ja onneksi ei ole tullut yhtään lisää vuotoa. Kipua on ollut hiukan mutta ei syytä huolestua.
 
Söin eilen illalla mummolassani uusia perunoita voin kanssa, oli sitten niin hyviä ja sen jälkeen tuli myös hyvä olo että olen nukahtanut telkkari päällä ollessani. Mikä on todella harvinaista.
 
Onneksi vuotoa ei ole ollut yhtään enempää ja muutenkin olo tila on kohtalaisen hyvä.
 
Takaisin
Top