Tammikuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ma ainaki ymmarran tavallaan mita sa sanot Kiivi. En makaa haluis punnitukseen sun muuta :/ tiian jo et saan taas kuulla kunniani painosta... jos talla kertaa joku uskaltaa ruveta aukomaan paataan liikaa mun painosta en kylla tiia mita teen... viime raskaudessa yks katilo sano mulle et oot noin lihava etta pakko sun on syoda hormu epaterveellisesti :/ yrita siina sit vaittaa vastaan ku ei usko vaikka mita sanot et ei pahemmin tuu herkkuja sun muuta syotyy vaa lahinna kunnon ruokaa... siis se sano et jos muka syot kunnolla et voi painaa noi paljo :(

kiivimami, tämmöstä tää tekstin välityksellä kommunikoiminen välillä on! :D

Mutta tosiaan se ensikäynti on tehtävä ennen ekaa ultraa, jotta saat sen lähetteen. Varmaan vähän paikkakunnasta kiinni, mutta oon ymmärtäny ettei neuvolassa pääsääntöisesti tehdä ultrauksia. Pääkaupunkiseudulla ei ainakaan edes ole ultrauslaitteita neuvoloissa ja nekin vähät mitä on, on jotain iänikusia räppänöitä. Lähete annetaan siis yleensä synnytyssairaalaan.

Kaksi ultraa tosiaan kuuluu Suomessa ohjelmaan. Nt-ultra on 11-13 viikoilla ja rakenneultra sitten puolessa välissä. Esikoisesta kävin itse kun oli tasan 21 viikkoa täynnä.

Jotkut voi hyvinkin käydä ultrassa silti useemmin, jos jotakin huolta nousee. Ehkä kavereillasi on ollut semmosista käynneistä kyse? Tai ovat käyneet omakustanteisesti varhaisultrassa tai loppuraskaudessa 4D-ultrassa?

Mutta soittoa neuvolaan niin asiat selkiää :)

Kiivi, entiseltä turkulaiselta infoa tässä. ;) Eli ensikäynnillä (mulla tais olla esikoisesta joskus vko 8) käydään ne infohöpöhöpöt läpi ja varataan aika nt-ultraan. Me käytiin siinä joskus rv 12. Ja ne siihen kuuluvat verikokeet otetaan Turussa heti ultran jälkeen. Ultrat on Mäntymäessä. Me saatiin kolme ultraa, koska mulla oli raskausdiabetes, niin pääsin loppuraskaudessa ylimääräseen ultraan, jossa arvioitiin vauvan kokoa. :)

miuk, tosiaanko vasta tuolloin viikolla 12 otetaan ne verikokeet? Mulle terkka painotti edellisellä kerralla, että ne on tärkee ottaa 10. viikon aikana :o

Tietty nyt kun asiaa mietin, niin eihän ilman ultraa ees voi olla varma millä viikolla menee, jos onkin hedelmöittyny myöhemmin tai aiemmin ku luuli.

Mimosa no johan on :( jotkut ne ei vaan ymmärrä vaikka totta puhuisi <3

Mä satun tietämään että täällä päin on kunnon ultralaitteita ja tiedän oman neuvolan. Tosiaan näköjään vähän vaihtelee nämä käynnit kaikilla jonkin verran mutta mä soitan ens viikolla koska tottakai mä menen sinne viikon 8 ultraan jos se on hyväksi ja kai se ihan jännääkin on. :) Kiitos Kaikille vastauksista. Nyt paha olo puskee päälle. ..

Mäkin oon jotenkin aivan pihalla kaikista neuvola ja ultakäynneistä - milloin niitä on ja missä jajaja.. mutta tiedän, että eka neuvolakäynti on ensi perjantaina ja ehkä sen jälkeen viisaampana liikenteessä :)

Riippuu tietenki neuvolasta. Ekalla käynnillä, jos on ultra laite olemassa voidaan ultrata. Minun omas neuvolas ei ollu ja menin yksityiselle ultraan ja maksoin yli 100e siitä. Np-ultra oli viikoil 12 jotain. Ja niin rv 16 mulla oli lääkäri ja sillon oli ultra laite käytös ja ultrattii. Ja rakenneultra oli sillo 20 viikol. Ja kokoarvio ultra rv 37, ensisynnyttäjät käy tuossa ultras ja katsotaan myös mahtuuko laps tulee alakautta.

Yksi syyskuun mamma ilmottautuu mukaan!❤️ eilen eka plussa ja tänään toinen niin kai se on pakko uskoa :D esikoinen 13kk, hänen kanssaan kävin omakustanteisessa alkuraskausultrassa heti plussattuani ja sitten 12 viikon tienoilla oli np-ultra ja 18 viikolla rakenneultra. Niiden lisäksi kävin muistaakseni viikolla 26 4D ultrassa se vasta olikin jännää! Poika oli syntyessään kuin suoraan ultrakuvasta :D

Nyt olen vähän kahden vaiheilla pitäisikö käydä ar-ultrassa vai jaksaisiko odotella np-ultraan :)

Onnea kaikille odottajille, kivaa päästä mukaan joukkoon! ❤️

Tosta synnytystapa-arviostakin oon huomannu, että käytännöt vaihtelee tosi paljon paikkakunnittain. Täällä pk-seudulla synnytystapa arvioidaan vain jos on jotain huolta tai muuta syytä. Oonkin lukenu sitten, että käy näitä tapauksia, että vasta synnytyksen käynnistyttyä huomataan, ettei lapsi mahdukaan alakautta. Harvinaistahan se tietty on, onneksi.

Ehkäpä tämäkin on resurssikysymys ja pienemmillä paikkakunnilla on siksi mahdollista tehdä arvio useimmille ensisynnyttäjille?

Miulle saattaa tulla seulontojen kanssa yhteensä jopa neljään ultraan. Verikoe rv 9+0 - 11+6 + nt-ultra ja yleinen ultra rv 11+0 - 13+6 TAI kummatki (verikoe ja ultra) samalla kertaa rv 15+0 - 16+6. lisäksi voi valita meneekö rv 18+0 - 21+6 vai vasta kun on yli rv 24+0. Nää viikot löytyy ihan THL:n skkiöseulonnan tieodotteesta, johon oli linkki meidän omalta äitiysneuvolan sivulta. Joten ku mie kävin jo eilen varhaisultrassa (arvio rv 6) nii saattaa tulla jopa neljä ultraa. Tosin vasta tiistaina ensimmäisessä neuvolassa selviää sitten varmasti nuo aikataulut.

Onko muilla varhaisultrassa käyneillä jäänyt semmosta hassua polttelua alavatsaan ronkeloimisen jäljiltä? Mulla oli tosin alotteleva lääkäri joka ultras ekaa kertaa, ni se tökki sillä vempaimella kummatki munasarjat ja kaiken mahollisen sieltä ympäriltä ennen ku löysi ihan takaa pikkuisen kohdun, jossa myky majaili :rolleyes:

Myky, oon käsittäny tosta meille annetusta THL- kaaviosta että nt-ultra ja yleinen ultraääni on vaihtoehtosia keskenään, eli jos osallistuu seulontoihin niin nt ja yleinen on samalla kertaa. Samassa tiedotteessa lukee näin "yleinen ultraäänitutkimus ajoitetaan viikoille 11-13, jolloin mitataan sikiön niskaturvotus". Eli yleisen ultran ajankohta riippuu seulontoihin osallistumisesta, mutta ei lisää ultrien määrää. Äh, tuleepa epäselvästi...

juu, niin mieki oon ymmärtäny. Mutta noista 18+ ja yli 24 viikkojen ultrista voi käydä kummatkin. Se jäi mainitsematta tuosta edellisestä viestistä. Ja kun olen käynyt jo yhdessä tulee niitä mulle neljä.

Siinä esitteessä lukee kyllä että "ultraäänitutkimus raskausviikon 24+0 jälkeen - - tähän ultraan voi osallistua raskausviikoilla 18-21 tehtävän tutkimuksen sijasta." Eli ei pääse molempiin :)

Täällä onkin mukavan tuntuista väkeä, joten uskaltaudunpa minäkin jo jotain höpisemään, vaikka ihan alussa ollaan :D Pakko kai se on nyt uskoa, kun selvällä suomenkielellä sai aamulla testistä lukea olevansa raskaana 2-3 viikolla. Vaikka kai sitä eilisen kolmen eri testin tuplaviivoista olisi pitänyt jo tajuta :D Omien laskujen mukaan nyt rv 4+1. Mites tässä nyt lähdetään eteneen. Missä vaiheessa kehtais soittaa aikaa neuvolaan ja milloin sinne yleensä mennään? Varhaisultra myös ensikertalaisena kiinnostais. Missäs vaiheessa sellaiseen kannattaa mennä?

Jotenkaan ei uskalla vielä kauheasti innostua, ettei sitten pety, jos meneekin kesken :S Tosiaan eka yrityksellä tärppäs, niin tää kaikki on niin uutta ja tuntuu unelta. Nyt jo pelkään pahoinvointia ja paljastumista. Olin viime viikolla vatsataudissa ja jo silloin työkaverit veikkailivat raskautta. Nyt olen ollut viikon flunssassa ja edelleenkin. Nämäkin taudit pelottavat, jos niistä on ollut jo jotain haittaa. Samoin kuin Otrivinin käytöstä ja light-limun juonnista ja salmiakista ja kurkkupastilleista jajaja. Kyllä sitä ihminen osaa panikoida :D Onneks on tällaisia sivuja, jonne voi tulla panikoimaan. Miten sitä oliskaan selvinnyt ennen nettiaikaa :)

Siinä esitteessä lukee kyllä että "ultraäänitutkimus raskausviikon 24+0 jälkeen - - tähän ultraan voi osallistua raskausviikoilla 18-21 tehtävän tutkimuksen sijasta." Eli ei pääse molempiin :)

mie katoin siitä kaaviosta. Siinä näkyy, että sen 18+ ultran jälkeen voi hypätä normaaliin raskauden seurantaan ja sitten vielä mennä 24+ ultraan. Eiköhän nää asiat selviä sitten jokaisella omassa neuvolassa. Ja jokaisella lienee omalalaisensa raskaus, jota seurataan eritavalla huolimatta seulonnoista ja muista. Jo tuon käymäni kunnallisen varhaisultran perusteella voimee jo sanoa, että käytänteet vaihtelevat kunnittain ja tapauksittain, jolloin näistä asioista lienee turha alkaa edes etsimään yhtä ainoaa totuutta.

Ainoat, mitkä varmasti on kaikille, on ne nt- ja rakenneultra. Muu on sitten tilanne- ja paikkakuntakohtaista.

Onnea taas uusille. :) Neuvolaan voi soittaa heti plussattuaan ja eka käynti sijoittuu yleensä viikoille 8-10.

Takaisin