Tammikuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heips! Vaihoin nimimerkin eli 21 vee pikku pojan äiti :)
Ekas neuvolas paino punnitaa ja annetaan pissanäyte ja saa lippuja lappuja mukaa. Ei mitään kovin ihmeellistä siis. Ei ainakaa hemoglobiinia mitattu mul ekas neuvolas. Seuraava neukus sit kuunnellaan sydänääniä ja mitataa eka sf-mitta. :) viikkoja 5+2.. vielä kovin epätodellinen olo ja välil pelko nostaa päätään. Eilen tein viel testin mikä oli yhtä vahva ku kontrolliviiva, eli sen mielest hyvinki raskaana. Ois vaa riskiviikot jo ohi.

Ehdin käydä edellisessä, keskenmenneessä raskaudessa, kerran neuvolassa. Siellä käytiin kummankin vanhemman sukutietoja, onko tiedossa jotain perinnöllisiä sairauksia jne., sitten saatiin kotiin pari lomaketta täytettäväksi niin, että kumpikin vanhempi täyttää omansa (alkoholista ja parisuhteesta). Muutenkin saatiin aika paljon kaikkea lukemista mukaan.

Sit pituus paino, mitä aikoja nyt pitää varata (labraa, ultraa, lääkäriä) ja missä järjestyksessä käydä. Käytiin myös läpi ensimmäistä ultraa, haluaako osallistua seulontoihin & mitä se tarkoittaa. Ruokajuttuja juteltiin myös ja siitäkin sai vielä listan kirjallisena mukaan, mitä ruoka-aineita välttää.

Meille tuli noi täytettävät lomakkeet ja ruokaohjeet postissa, eli kai ne käydään sit silln läpi :)

Ekassa neuvolassa tosiaan punnitaan paino, annetaan pissanäyte ja multa kysyttiin mitkä on hempat ollu yleensä ja kun on muutenkin taipumusta matalaan hemoglobiiniin niin mitattiin. Jouduinki heti rautakuurille (ei ollu muuten mitään hyötyä mistään rautatableteista tai -litkuista, Floradix oli se mikä lopulta autto ja hyvin auttokin! Suosittelen!). Muutoin on sitte höpöttelyä.

Me saatiin ekasta neuvolasta ne alkoholi- ja voimavarakyselylomakkeet mukaan, muttei niitä koskaan pitäny läpi käydä terkan kanssa. Sano vaan meille, että voidaan jutella niistä, jos itellemme nousee huoli niitä tehdessä, muttei sen kummempaa. Muistaakseni tokalla kerralla kysy mitkä pisteet saatiin alkoholikyselystä ja se meni ihan sillä.

Ultra-ajan varailuun anto myös ohjeet.

Mutta siis jutusteluahan tuo eka käynti lähinnä on. Myöhemmin sitte aina pissanäyte ja paino katotaan ja hempat tarkistellaan aika ajoin. Pissasta katellaan siis sokereita ja proteiineja. Ja kohdun kasvua mittaillaan myös myöhemmin, sf-mittaa. Ja kuunnellaan tietty sydänääniä <3

Vau kaksoset!!! Onnea LR6! :D

Varasin itselleni ar-ultran ens viikolle. Sittenpähän tietää, missä mennään...

Aavistus pahoinvointia tullut kuvioihin. Siis aivan lievää kuvotusta silloin tällöin. Kaikki ruuat maistuvat vielä, kahvi uppoaa etc

Ilmoittaudun minäkin varovasti mukaan :) Maanantaina tein ekan plussan ja nyt jännitetty alkaako viivat vahvistua. Tiistaina sain digiin 1-2 viikkoa ja tänä aamuna tuli 2-3 viikkoa. RV nyt 4+4 ja la ois 21.9.2015 Esikoinen syntynyt 06/12 ja vajaa vuosi tuherrettu nyt toista. Yksi km koettu joten aika varovaisilla fiiliksillä mennään :)

Mun pitäs mennä viikonlopuks töihin. Jännittää, oon ollut viimeks syyskuussa. Mahdankohan muistaa kaiken. :) Eniten kauhistuttaa kyllä viiden jälkeen herääminen, kaks aamuvuoroa 7-15 edessä.

LR6: Ihanaa kaksoset, onnea hirmuisesti!!! :)
Muillakin neuvola vasta 2 viikon päästä, vielä joutuu ootella ;) Mä aina esikoisen aikana tykkäsin käydä neuvomassa, vaikkakin mulla oli silloin sellainen nuori herkkä, jolle mä esitin vissiin liian vaikeita kysymyksiä kun se sano mulle , et kato googlesta :grin

Tyrskähtelin täällä leppiksen typoille :D Hyvä ettei tuo muksu heränny ku täällä hänen vieressään pötkötän ja lueskelen foorumia!

Mulla neuvola vasta 2,5 viikon päästä. Sitten onkin jo 8+ menossa. Pitkä aika vielä odotella... Jotenkin en ollut kovin innostunut siitä, miltä terkka vaikutti puhelimessa. No toivottavasti on livenä sitten mukava.

Nausicaä 6+1

Miuk kyllä sen äkkiä muistaa :) Ja mukavaa vaihtelua, kun ei tarvi joka päivä mennä ;) Jopa virkistävää sanoisin! Työniloa!

Kiitos kaikille :) Minä tyrskin täällä iltavuorossa työmaalla teidän jutuille, tykkäisin mutta en löydä luurista sellaista nappia :D

Onne uusille raskauden johdosta! :Heartbigred
Onnea myös kaksosista * toivoo ehkä kaksosia *
Hihi salaisia haaveitako.. vaiko totta :joyful:
Mukavasti tänne on tullut porukkaa! Kivaa :dummy::dummy1:
Mulla on aika mennyt koulussa ja koulun jälkeen ei jaksa mitään, mä vaan makoilen ja jos jaksan niin olen aktiivinen, kävelen ja käyn asioilla, kaupassa, näen ihmisiä :cat:
Huomaan että jos en syö kunnolla niin tulee hunovointisuutta silleen ailahdellen yhtäkkiä.. sitten taas muistan että pitää syödä. Toivottavasti pysyy tuollaisena, olisin kiitollinen.
Varaan neuvolaan aikaa ens viikolla ja silloin on 6+0 ja siitä eteenpäin joten ens kuun ekalla viikolla olis jo hyvät viikot siihen ekaan ilmaisen ultraan eikös? Jotain 9+0-9+4... eikös se ole se niskaturvotus ultra? Eihän mun sit enään tarvii mennä mitään paino pituus hössötys neuvolaan mennä kun olis jo viikkoja ton verran jos sanon että haluun suoraan tohon nt vai voiko siitä kieltäytyä? Tulipa taas sekavaa settiä, sekavampaa saa ettiä :coldfeet:

Mun tietojen mukaan niskapoimu-ultra on rv 12-13 paikkeilla, ei suinkaan vielä rv9+.

En tiedä, tajusinko toista kysymystä oikein tai edes sinne päin.. Mutta neuvolaanhan ei ole pakko mennä, silloin et saa sitä ilmaista ultraakaan, koska se nimenomaan kuuluu neuvolaohjelmaan. Verikokeet otetaan rv10, josta saadaan silloin myöhemmin ultrassa lasketun niskaturvotuksen kanssa riskiluku tiettyihin kromosomipoikkeavuuksiin.

Kyllähän vissiinkin neuvolakäyntejä voi pyytää harventamaankin, semmoisessa uskossa ainakin elelen, ettei se oo joko kaikki tai ei mitään. Tosin ona terkkani on niin ihana ja joustava muutenkin, että lienee ehlä vähän terkastakin kiinni mihin "suostuu".
Kannattaa soittaa neuvolaan ja kertoa, ettet haluaisi niin useita käyntejä. Ultra-aikaa tosin et saa ilman neuvolan lähetettä, että uskoisin että ainakin yksi kerta on pakko sitä ennen käydä. Samoin ennen rakenneultraa puolessa välissä raskautta tarviit siihen neuvolan lähetteen. Neuvolasta saa myös aikanaan raskaustodistuksen, jota ilman ei voi hakea äitiysrahaa. Toki sen todistuksen voi hakea myös vaikkapa yksityiseltä, mutta heidänkin täytyy jotenkin todentaa, että raskaus on kestänyt vaadittavan ajan ennen todistuksen saamista.

Miksi et haluaisi käydä neuvolassa?

Ai joo, mä tmmärsin, että ei halua käydä neuvolassa ollenkaan koko raskauden aikana. Tosiaan se yksi kerta ennen niskapoimu-ultraa olisi hyvä käydä, jos haluat osallistua sikiöseulontaan, koska ottavat neuvolassa ne verikokeet.

Siis.. mä nimenomaan haluaisin niin paljon ultria kun vaan voi mutta havahduin viikko sitten siihen että tässä maassa saa sen 2 ilmaista eli sen niskaturvotuksen ja rakenneultran.. olin jotenkin ihan epätietoinen koko asiasta koska luulin että ainakin 3 kertaa sais mennä ilmaiseksi.. tuntuu että kaverit ainakin on ravanneet sen 3 kertaa + antamassa pissaa tms. mutta miten mä olen ymmärtänyt että eka ultra olisi viikoilla 9-13 :D ja tyhmältä kuulostaisi että niskaturvotus olisi siitä parin viikon päästä mutta onhan tossa iso heitto pentele.. taidankin soittaa ja kysyä että missä mennään! T:kaikesta pää pyörällä.. kunhan pääsis sinne ultraan! se tässä on tärkein ja tänään alkoi kuudes raskausviikko vähintään!

Kuten sanoin olin aiemmin varmaan sekava.. eli haluaisin skipata ne paino pituus infolehtis jutut ja siirtyä suoraan asiaan.. sitä mä meinasin :D eli siksi oon pitkittänyt tätä koska haluan ultraan heti ensimmäiseksi! Tajusitteko? Ja kuulostaahan toi LR6 fiksulta että noina viikkoina vois sen nt:n edes katsoa..

Takaisin