Tammikuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minis15 onnea plussasta ja tervetuloa mukaan :) neuvolaan kannattaa heti ensi viikolla soitella, he antavat sieltä sitten sopivat ajat :)

Varhaisultraan voi myös mennä kun siltä tuntuu mutta joskus 5-6 viikoilla muistaakseni on todennäköisempää löytää alkion syke kuin jos menee aiemmin. Muut voi korjata jos olen väärässä, ei millään muista vaikkei viime raskaudesta olekaan kuin vajaa pari vuotta :D toki ultrassa voi käydä aiemminkin ja silloin raskaus todennetaan myös, mutta ne sydänäänet on kyllä niin kultaa <3

Hei Minis! Tervetuloa mukaan :)

Belle tossa ko kertoikin neuvolajutuista. Varhaisultraa voi varata yleensä yksityisiltä noin 7. raskausviikolta lähtien. Paljoa aiemmin ei kannata mennä, jotta varmasti löytyisi syke. Alkion sydän alkaa sykkiä 6. raskausviikolla.

Eläkä huoli noista, mitä on ollu ja oot syöny ennen plussaa. Vielä ei oo istukka alkanut toimimaan, joten pikkuinen ei ole vielä mitään sinulta saanut :)

Varhaisultraan ei kannata mennä ennen rv 6+, niin näkee sykkeenkin. Jos malttaa pari päivää odottaa, niin se kannattaa odottaa, sillä syke löytyy varmemmin lähempänä rv7+ viikkoa.

Tianna me oltiin samoilla viikoilla esikosta 4d ultrassa, tai ehkä vähä myöhemmin ja poika oli tuolloin jo tosiaan ihan itsensä näköinen :) on se kyllä jännä nähdä ne kaikki kasvonpiirteet, haukotukset ja yksityiskohdat jo mahassa!

Meillä Treella on kaksi ilmaista ultraa ja synnytystapa-arvioon ja ultraan pääsee vaan jos jotain erikoista. Viimeks viikolla 36 lääkäri vaan survas nyrkkiä tonne lantioon ja tote että kyllä sieltä pää mahtuu tulee :D Niillä tiedoilla sit mentiin synnyttään.

Mä odotan jo kovasti neuvolaa ja että pääsee jutteleen tuntemuksistaan. Harvoin sitä muuten elämässä näin tiiviisti pääsee jossain syynissä käymään ja että jotain oikeesti kiinnostaa mitä sulle kuuluu. Aioin myös pyytää päästä neuvolapsykologille käynneille. Jotenkin paljon asioita mitkä esikoisen odotuksen,synnytyksen ja synnytyksen jälkeiseltä ajalta on jääny jännittään tai mietityttää. Kaiken mahdollisen tuen otan tähän odotukseen, minkä vaan kunta tarjoaa :)

Vaikka eilinen ilta oli katastrofi, niin yö meni todella,hyvin. Heräiltiin vasta yhdentoista aikaan ja oli ihana käydä vähäsyömässä ja taas takasin petiin. Rannekkeet laitoin heti ennen ylösnousua. Nyt olo on levollinen ja vaikka pieni huono olo tulisikin,niin saa vaan olla. Jopa huvittaisi tehdä kaikkee. Saadaan miehen kans vaan tehdä omia juttuja ja löhöillä, kun mummi tuli leipoon pojan kanssa pullaa :)

Anell, joo se oli kyllä aikamoinen kokemus. Meidän poju viihtyi ultrassa käsi naamansa päällä, kun lääkäri koitti sitä tökkiä kepillä jotta ottaisi käden pois niin hirveä itkuhan siitä pääsi :D

Ja joo totta, varhaisultra kannattanee sijottaa ennemmin 6+ viikoille jotta syke kuuluisi varmemmin. :)

Voi ku paasiski ultraan... pitka aika viela odotettava ku vasta rv 18-20 ultrataan taalla. Ja se on se yks ainut ultra...

Mä kävin kaupungin sivuilla ja sieltä löyty tieto, että täällä ultrataan 11-13 ja 19-21 viikoilla. Kiitos vastauksista. Taidan miettiä varhaisultraa sitten 7+ viikolle

En muista kyselikö joku täällä vai toisessa ketjussa sitä, että mitä ekalla kerralla neuvolassa tapahtuu, niin mulla neuvolakortin mukaan oli näköjään katsottu paino, verenpaine ja hemoglobiini. Kyseltiin myös raskautta edeltäneestä ehkäisystä ja milloin jätetty pois sekä alkoholin, tupakan ja huumeiden käytöstä ennen ja raskauden aikana. Sittenhän tosiaan saa niitä monenlaisia oppaita ja lippulappusia.

Sf-mittaa muistaakseni joku täällä sanoi mitattaneen jo toka käynnillä, niin mulla se ekan kerran on mitattu vasta 19+ viikolla.

Mielipidekysymys, juu juu! Molemmissa nt-ultrissa oon ollut rv 11+ ja 12+ ja aina on verikokeet otettu heti sen ultran jälkeen. :)

Multakaan ei oo sf-mittaa mitattu ennen ku joskus rv 20 tienoilla.

Työpäivä takana, meni paremmin ku hyvin! :) Nyt kyllä jalat huutaa hoosiannaa. Äsken tehtiin pitsaa ruuaksi, sai poikakin ensimmäisen oman pienen pitsan. :)

Päivä meni ihan ok makoillessa ja nautin oikein kun sai laiskotella. Mut kyllä iltapäivällä taas alko etominen hiipiin ja mahassa pyöriin. Pari kertaa yrjöllä joutunu käymään. Pakko oli tehdä,tortilloja vaikka tiesin et ulos tulee. Oli pakko saada edes hetkellinen,makuelämys :)

Maanantaina marssin lääkäriin ja aion pyytää viikon sairaslomaa. En todella ole työkuntoinen, vaikka kuinka haluaisin. Neuvolantäti suositteli pyytään heti kerralla kunnolla, jos oikeesti tarve.

Onnea uusille plussanneille! Mulle annettiin neuvolaan aika yhdeksännelle viikolle. Täällä eka ultra viikoilla 11-12. Mua vaivaa hirveesti tuo neuvolaan meno. Asun alle 5000 asukkaan paikkakunnalla ja täällä äitiysneuvolassa on töissä vain yksi ihminen ja hän on ollut lukiossa samalla luokalla kanssani vuonna kilpi ja keihäs. Ei oltu missään tekemisissä aikanaan keskenämme, enkä oikeen pitänyt koko tyypistä.
Nyt on sitten tosi kiusallista mennä hänen tutkittavakseen... Voi olla pikkumaista, mut mua vaivaa ihan kamalasti koko neuvolaan meno. Ei sillä hän on varmasti asiantunteva ihminen ja kerennyt itseni tapaan muuttua hurjasti lukioajoista, mut silti tilanne tulee olemaan mulle enemmän kuin kiusallinen...

Voi ei Helmi0915 aika kiusallinen tilanne.:meh: Mun neuvolantäti taas sattuu olemaan mun työkaverin tytär, mutta siitä ei mitään ongelmia pitäisi tulla. Toinen juttu on, että avomiehen äiti on töissä samassa rakennuksessa kun neuvola ja haluttaisiin pitää asiaa salassa ainakin nyt vielä toistaiseksi, joten täytyy vaan toivoa ettei törmätä pihassa :p ja me ei edes asuta kovin pienellä paikkakunnalla...

Hei pahoinvoinnin kanssa kamppailevat testatkaa toimiiko..

Kun viimeks mulla oli kova kuvotus aamusta iltaan rv6 alkaen ja tuntuu että nytkin se olis tullu, maha meni semmoseks hitaaks, painavaks ja möyriväks ja semmonen ellotuksen aavistus tuntuu mutta ei (ainakaan vielä) oo pahentunu kunnolliseks.. sopis mulle ettei paheniskaan..

Teen siis näitä yleisiä syön säännöllisesti mutta vähän kerrallaan, juominen ym. Mut erona viimekertaan on se että syön B6 vitamiinia, alotin sen luteaalivaiheen pidentämiseen (ja heti tärppäskin yhden illan haamuilun sijaan) enkä lopettanu kun sillä kai voi edelleen tukea keltarauhasta. Otan 100mg aamuisin mikä on jenkkuen suositus raskauden aikana. Oon syöny säännöllisesti nyt 7 viikkoa tjsp. Että auttaako se? Ainakin sitä näköjään käytetään r pahoinvointiin. Toinen on mantelit; oob jotenki sattumalta syöny ja bebesin sivuilla sanotaan et auttaa etomiseen. Eilen etominen oli kovimmillaan illalla mut nyt söin manteleita iltapalan jälkeen eikä edo yhtään vaikka se joku suolen möyre ja raskas maha tuntuuki.

Kertokaa jos testaatte noita, että auttoiko!

Mä söin kaksin käsin manteleita esikoista odottaessa. Ei oikeen auttanu kun rupesi koko mantelit etomaan :D

Mantelit, pahoinvointiranneke ja B6 vitamiinit - tän listan kanssa lähen ostoksille :) esikon kanssa ei ollu minkäänlaisia oloja, ei olis kyllä tarvinnut tulla nytkään :D

Noi onkin hyviä vinkkejä, pitää muistaa jos pahoinvointi saapuu. Melkein jo toivoisin, et tulis edes hetkeks huono olo. Ainoot oireet tuntuu nyt vaan olevan nuo menkkakrampit ja tissikipu. Niin ja väsymys.

Mua pelottaa jo etukäteen tulevat pahoinvoinnit. Tällä hetkellä vaan maha kramppailee ja väsyttää enemmän. Tisseille ei oo vielä tapahtunut mitään. Beetä syön, mut vois ostaa pelkän kutosen lisäks. Manteleita meneekin ruokavalion mukaan 45g päivässä :)

Onnea uusille plussanneille!
Tein taas tänä aamuna testin, vieläkään ei viiva ole yhtä vahva kuin kontrolliviiva, mutta on se vahvempi kuin keskenmenneessä. Silloin ei ruennu viivat vahvistumaan ja digi näytti koko ajan vaan 1-2 viikkoa ja vuoto alkoikin sitten 6+0. Pitää kyllä ensi viikolla törsätä vielä digiin, josko siihen saisi sen 3+ niin uskaltaisi jo vähän iloitakin :D Täällä meillä päin onneksi saa kunnallisen alkuraskauden ultran, soittelin pe neuvolaan ja sain ajan 3.2. silloin on 7+1 viikot. Mullakaan ei esikosta (poika) ollut suurempia pahoinvointeja, nyt tuntuu että etova olo on tullut jo aiemmin kuvioihin, lupailisikohan se tyttöä :)

Takaisin