Tammikuun turinat

Mä nukun kans sillai puolimahallaan polven varassa. Aina kun olen mahallani nukkunut niin tosi vaikea opetella nukkumaan ihan kyljellään, tuntuu vaan että joka paikka puutuu...
Ja maha on tosiaan koko ajan tiellä. Töissä on leipomon puolella sellainen tosi pieni pakkanen jonka täytän aina ihan tupaten täyteen viikonloppua varten. Tossa vvimesten pyhien aikaan kun sitä kiireessä täyttelin niin lopulta jouduin huomaamaan että ei prkl mä en ite enää mahdu täältä pois :) mahaa kun tosiaan ei saa yhtään vedettyä sisään toisinkuin ennenvanhaan....
Viime raskaudesta muistan kanssa kun just tällä lailla alkukeväästä rempattiin saunaa ja kylppäriä ja innokkaana sitten lupauduin lattialaatat saumaamaan. Ihan huomaamattani kävin mahalleni makaamaan että yletyn nurkkaan hyvin ja hetken olin ihan huuli pyöreenä kun tuntu että vatsan alla oli jalkapallo ja itse keikuin vaan siinä parikymmentä senttiä lattian yläpuolella :) jännästi sitä välillä unohtaa tuon ulokkeen olemassaolon....

Loppuraskaudessa, kun ovia aukaisee, niin usein tulee tölväistyä ovi suoraan mahaan, kun ei oikein hahmota omia "tilojaan".

Auton ikkunan raaputtaminen on ihan kamalaa, tänäkin aamuna oli pakko jättää keskelle sellanen raaputtamaton kohta, kun en mitenkään päin yletä siihen, vaikka on pitkävarsinen raappa. Ehkä mulla vaan on lyhyet kädet..

Joo toi auton puhdistaminen.. laughing6 On naapureilla ollu varmaa melko hauskaa katottavaa, ku meitsi yrittää epätoivoisesti puhdistaa autoo. Keskelle jää yleensä jäätä/lunta.. Onneks mies nykyää puhdistaa auton.. Huomannu vissii, et se ei enää miulta luonnistu :bounce :happy090

Mä ratkaisin ton ongelman heittämällä tuulilasin päälle maton ja defa laulamaan. Eipähän tarvii kimpuilla ja lähtökin sujuu sukkelammin.

Joo sit kun vaan sais tän pääkopan muistamaan, et se auto lämpiää kivammin ja ikkuna helpompi raaputtaa, kun muistaa laittaa sen töpseliin. Mut kun aivokapasiteetti on jotenkin, hmm, rajallinen...

Voiko joku selittää tietämättömälle, milloin kolmannes vaihtuu? Ja jos oon tällä hetkellä vkolla 23+, niin monennella kuulla oon? En ymmärrä.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Mä just tuon kolmanneshomman googlasin ja sellaisen käsityksen sain että vika kolmannes alkaa viikolla 28+ eli 29. viikolla.

Ja noi kuukaudet... mä en tiedä miten menee mutta mä oon räknänny lasketusta ajasta (10.5) että 10.4 alkaa 9. kk, 10.3 8.kk ja 10.2 7. kk. Kuukausiahan nyt harvemmin missään virallisissa yhteksissä käytetään.

Itse asiassa raskaus kestää 10kk, jos ihan tarkkoja ollaan. 40viikkoa jaetaan neljällä on 10. Mutta hedelmöityshän tapahtuu sen ensimmäisen kuukauden puolessavälissä, eli jos se lasketaan 0 kuukaudeksi (eli 0kk =4rv), niin raskaus on 9kk mittainen. Ihan miten monimutkaisesti haluaa ajatella. Jos laskee, että laskettuna päivänä on tasan 10kk ja siitä laskee taaksepäin niin nyt olisin itse seitsemännellä kuulla, eli tänään on tasan 6kk. Ja jos taas laskee, että raskaus kestää 9kk, niin olen nyt kuudennella kuulla, eli tänään tasan 5kk. Viikkoja tänään tasan 25. Kolmannekset menee n. 13viikon sykleissä.

Mä en suostu hyväksymään että kestäisi 10 kk, kun 9:kin tuntuu ihan tarpeeks pitkältä :grin

Päivistä ja vuosista laskettuna:

40 vkoa = 280 päivää
280 / (365/12=30,4) = 9,2 kk eli ~9 kk ja viikko

(Ja viikko 1 oli jo heti kierron alusta, ei hedelmöittymisestä...?)

mutta eihän siinäkään olis mitään järkeä että vika kolmannes alkais vasta 28+ viikolla koska 40 viikkoo kun jaetaan kolmeen kolmannekseen niin niistä tulee 13, 13 ja 14. eli riippuen onks vika vai toka kolmannes ton 14 viikkoa niin viimenen kolmannes alkais 26+0 tai 27+0, eikö?

Mulla on kaksi eri raskauskalenterisovellusta puhelimessa ja kummassakin niissä vika kolmannes alkaa viikolla 28 :)

Toi kolmannesten jako vissiin perustuu raskauden vaiheisiin eli sen takia jaksot on vähän eri pituisia.

27+0 alkava viikko siis? mulla taitaa sit olla alle pari viikkoa siihen kun nyt mennään rv 26 :)

Mulla on kans pari sovellusta puhelimessa ja niistä toisessa nyt 22+ viikolla vaihtui 6th month eli kuudennella kuulla... En mäkään noita kuukausia osais laskea itse. Viikot on helpompia. Ne kolmannekset katsotaan/jaetaan enemmänkin kai jotenkin kehityksen sykleistä eikä ajallisesti... :confused:

Joo. Netistä selvitettiin toi miehen kaa viime viikolla nii se on just rv 27 jollo alkaa vika kolmannes :)

äähhh yli 38 kuumetta!! tää tästä vielä puuttuki. jokasta niveltä kolottaa kun vanhalla mummolla ja selkää särkee entistäkin enemmän. murr!

Turussa asuvat tai Turkua hyvin tuntevat: suositelkaa hyviä ruokapaikkoja.

Hakusessa olisi perjantai-illalle fine dining -paikka, hyvää ruokaa, vähän hintavampaakin, lähellä keskustaa (yövytään Cumuluksessa), kangaspöytäliinat ja kynttilät. Tämmöinen ns. treffipaikka.

Lauantailla taas hakusessa olisi hinnaltaan ehkä halvempi, hyvää "mättöä" alkuillasta tarjoava paikka, jossa kuitenkin pöytiin tarjoilu eikä mikään ketjuruokala. Sijainti keskustassa.

Jotain perin juurin turkulaisia tai "paras paikka Turussa" -statuksen ansaitsevia ruokapaikkoja.

Mä oon laskenut omat raskauskuukaudet niin, että 1. kuukausi alkaa vikasta kierrosta (13.8.) ja sen mukaan sitten raskauskuukausi vaihtuu aina kk:n 13. päivänä.

Silloin raskauden kestoksi tulee 9 kk ja 1 viikko, ja se ehkä hämmentää tyyppejä jotka olettaa että ihmisruumis on suunniteltu kalenteri kädessä... jos lapsi syntyy laskettuna aikana tai sen jälkeen, odottaja on silloin jo kymmenennellä kuulla.

Eihän mikään laskentatapa mene täsmälleen tarkkoihin numeroihin, kun kuukaudessa ei ole tasan neljää viikkoa vaan 28-31 päivää. Ja erikielisissä lähteissä käytetään eri ilmaisuja, tyyliin suomen "23. viikko" on englannin "week 22". Sanoin just hollantilaiselle ystävälle olevani "on the 6th month", eikä se ymmärtänyt, koska moista laskutapaa ei siellä tunneta.

Kolmas kolmannes alkaa joidenkin mielestä silloin, kun 26 viikkoa on täynnä, toisten mielestä vasta 29 viikon täyttyessä. Eihän noilla ole mitään todellista biologista merkitystä, vaan ovat ihmisten luomia sopimuksia siitä, miten raskauden vaiheista puhutaan. Mä varmaan alan väittää olevani vikalla kolmanneksella mahdollisimman aikaisin, koska oon niin kärsimätön.

Takaisin