Tammikuun turinat

Meillä perhevalmennuksessa meidän lisäks lähes kaikki melkeen 40v pariskuntia, jotka luulee tietävänsä kaiken. Onneks meidän oma neuvolatäti on pitämässä, koska hän on aivan ihana. :) Enää 2 kertaa + synnäritutustuminen ennen vauvan syntymää ja sit oli kai 4 kertaa vauvan syntymän jälkeisiä kertoja leikkipuistossa.

Mä synnytin toissayönä unessa kymmensenttisen tyttövauvan, jolla oli pitkä, kihara tumma tukka. Se piti lähettää heti Floridaan miehen sukulaisten (?) luo hoitoon, koska oli tällainen tapa, että kokeneemmat sukulaiset saavat hoitaa vastasyntynyttä ekat viikot. Mä ihan lohduttomana matkustin perään ja anelin, että saisin edes nähdä miniatyyrivauvani... Mutta se olikin ruma ja vieraanoloinen enkä rakastanut sitä.

Viimeöisessä unessa taas päätimme miehen kanssa erota, koska suhde vei liikaa aikaa hänen töiltään. Heräsin vähän huonolla tuulella.

Joo, raskauteen liittyviä unia on nyt lähes joka yö. Levotonta matskua. Toi vauvasta eroon joutuminen ja ruma/pelottava vauva ovat toistuvia teemoja, mutta on se lapsi välillä ollut tosi ihanakin. Niissä hyvissä unissa se on tosi todellinen.

Meidän eka perhevalmennus oli ihan mukava. Mentiin mukaan vähän skeptisinä, mutta lopuksi todettiin, että kannatti. Muut osallistujat oli hyvin erilaisia ja kaikin puolin mukavia, keskustelut oli vähän väkinäisiä muttei mahdottoman noloja. Jotain uutta tietoa esim. imetysongelmista saatiin.

mä nään vaan unia siitä että teen jotain mitä raskaana ollessa ei sais tehä tai sit oon nähny unta että poikaystävä paljastuu homoks tai narkkariks :o ei kauheen positiivisia unia. usein en muista nähneeni unia ollenkaan kun nukun niin lyhyitä pätkiä.

ainiin näin mä kerran synnytysuntakin! synnytin trollin!! :D sellasen pystyhiuksisen peikkonuken mitä mulla oli kymmeniä joskus pienenä. ja sit vaan ihmettelin et mitä sellasen kanssa voi tehä!?

Mä nukun edelleen paljon selälläni, enkä usko siitä haittaa olevan ku siihen vaivoitta pystyn. Unetkin vissiin ihan normaaleja, koska en niitä muista. Joillekin tulee se huono olo herkästi selällään, mutta mulla ei tunnu siihen taipumusta olevan. Ihan viimesillänikin olen pystyny ihan ongelmitta pitemmänkin aikaa pötköttelemään.

Valmennukset oli meillä suureks osaks liibalaabaa. Hyviä oli fyssarin kerta ja synnärille tutustuminen. Vika kerta oli tosiaan silloin ku olin synnärillä :grin Toi srk:n juttu voi olla ihan hyväkin. Tietoo esim. kerhoista ja muusta toiminnasta. Sekin riippuu niin paikkakunnasta. Täällä on tosi rentoa tuolla kirkon jutuissa. Toki usein alussa on joku hengellinen juttu, mutta meillä käy kirkkoon kuulumattomia ja muutama muslimikin.

Hannastiina: Synnyttäjien vastaanotto näky olleen ihan siinä Gravidan oven vieressä, vähän matkaa ylämäkeen :) Ite oon näistä meijän hätäsistä paukassu kyllä ihan ensiavun ovesta sisään ja siitä on suuntaa näytetty. Mies on saatellu paikanpäälle ja sit käyny siirtämässä auton. Viimesimmän oisin varmasti tehny lahkeeseen jos sieltä parkkihallista asti oisin kävelly...

mä nään vaan unia siitä että teen jotain mitä raskaana ollessa ei sais tehä tai sit oon nähny unta että poikaystävä paljastuu homoks tai narkkariks :eek: ei kauheen positiivisia unia. usein en muista nähneeni unia ollenkaan kun nukun niin lyhyitä pätkiä.

Siellä on stressattu ilmeisesti raskausajan kieltoja :D

Mitä näissä perhevalmennuksissa tapahtuu/puhutaan? Neuvolassa viimeksi mainitsi asiasta. Kuulemma luennon tyyppistä, muttä mistä siellä luennoidaan?

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Perhevalmennuksen sisältö riippuu kai tosi paljon paikkakunnasta, mutta meillä Helsingissä mennään ainakin tällaisen ohjelman mukaan: http://www.hel.fi/hki/terke/fi/Terveyspalvelut/Neuvolapalvelut/_itiysneuvolapalvelut/Perhevalmennus

Ekat kerrat on keskustelupainotteisia, synnytyksen lähestyessä mennään konkreettisempiin aiheisiin. Siis synnyttäessä hengittämistä, synnytysasentoja, rentoutumista, tietoa kivunlievityksestä yms. Kyllä ekallakin kerralla puhuttiin jonkin verran esim. rintatulehduksen ehkäisemisestä ja hoidosta.

Lisäksi meillä on ollut odottajien ryhmäfysioterapiaohjaus erikseen.

toivottavasti ei oo liian luentomaisia meillä. muuten joudun kyllä varmasti menemään yksin. mä sain viimeks neuvolasta listan niistä valmennuksen aiheista. oli muistaakseni imetys, vauvan hoito, parisuhde, synnytys ja sit vielä joku (?)

Viime viikolla alkoi sellanen olo mahasta huolimatta, että on energiaa taas kuin normaalisti. Mahtavaa! Tosiaan se mahakin välillä unohtuu esim. aamulla tunkiessa farkkuja jalkaan (menee vielä matalammat mallit aamulla ja ehkä päivällä mut ei tosiaankaan illalla. Sit kerran tullu "no otanpa oluen päivän remonttiurakan kunniaksi" pari kolme sekuntia siitä "MITÄ SIE OIKEIN AJATTELIT!!!!

Mies on koko ajan kieltämästä myös minua leikkimästä mahan kanssa ku onhan tää mulle niin outoa ja enemmänkin hassua mitä tää mun maha oikein tekee. Lumpsahtelee puolelta toiselle ja on niinku iso pallo. Heh! Mies on vaan niin varovainen ja aika liikuttaviakin nää sen varoitukset: "...ettei se vaan mee rikki". Voiku toinen on niin sulonen!!!

mä makoilen sängyllä MAHALLANI!! pitkästä aikaa. selkää särkee ja oli pakko saada jyväpussi selän päälle niin vaistomaisesti kävin tähän mahalleni eikä ees tunnu yhtään pahalta tai oudolta :)

Mä oon hymykuoppa niin kateellinen sulle :D mä voin pari sekuntia maata mahallani, mut sit tulee tuskainen olo ja tuntuu et tulee pissa, vaikka ei oo ees hätä. Sama on selällä makoilussa. Alkaa tuntuu pahalta välittömästi, ja siihen on kiva öisin herätä, jos on vahingossa kellahtanu kylkiasennosta.

Mä nukun vielä osittain mahallani. Selällään ei oikein kykene, kun tekee huonon olon, mut oon sellasessa mahalleen kaatuneessa kylkiasennossa päälijalka ihan koukussa ja paino tulee tavallaan siihen päälijalan koukistettuun polveen. Tää on pitkään kehitelty asento mahallaan nukkujan raskausajaksi :grin sillain nukun melko pitkälle raskautta, et oisko ihan viimonen kuukausi kun jalka ei sit enää riitä tukijaksi, eikä pysty olemaan niin akrobaattisessa asennossa liitoskipujen takia. Oon kokeillut myös nukkua mahallaan tyynyjen varassa niin, et reisien ja rinnan alla on runsaasti tyynyjä ja maha jää sit niitten tyynyjen väliin koloon. Niskahartiat kun veti totaalijumin kylkinukkumisesta edellisessä raskaudessa.

Mä nukun samalla tavalla puolimakuullani kuin röppö. Alempi lonkka ei tykkää, jos nukun pitkään suoraan kyljelläni, vaikka normaalisti oon kyllä kylkinukkuja. Apuna mulla on pari tyynyä: yksi iso jalkojen välissä, toinen kyljen alla.

Aretha: Mulle th sano jotenki niin, et se synnytyssairaalaan tutustuminen luetaan näihin perhevalmennuksiin, mut siihen varataa ite aika kättäriltä.

Mulla alkaa valmennukset muistaakseni 20.1., ja mielikuvissani mulla on lähinnä ne ähpuh-hengitysharjotukset mitä leffoissa on. Saas nähä millast on.

Mä nukun samalla tavalla kuin röppö. Ja joskus kylkiasennos. Selällään en pysty kauan olee, kun tulee huono olo..

Noist valmennuksista ei o edelleen ollu mitään puhetta, mut en kyl koe tarpeelliseksi edes ku on vielä esikoisesta aika hyvin muistis ne jutut. Outoa, et täällä jollai on laitettu ne noin myöhään? Luulis pääsevän johonki aiempaan ryhmään, muistelen et me oltiin esikoisen odotusaikana sellases ryhmäs, jossa muilla oli la 1-2kk aiemmin kuin meillä..
Synnärille tutustumiseen kuulema pääsee ensisijaisesti vain ensisynnyttäjät. Mut synnäriltä mulle sanottiin rakenneultran yhteydessä, et voin soittaa ja kysellä sit siin rv 34 tienoilla,et mahtuuko mukaan tutustuu, koska sinne synnärille, mihin meen, on tullu uudet tilat esikoisen syntymän jälkeen. Mut voipi olla, et en edes kysy, pääsenkö, ku periaattessa jo tiedän, mistä on kyse :)

Nyt kun toukokuu vaan lähestyy, niin alkaa enemmän ja enemmän mietityttää, et miten sitä jaksaa, jos en saa nukkuu ollenkaan.. Esikoinen nukkuu usein yöt todella huonosti, nytkin valvon toista tuntia yhden.tunnin unien jälkeen ja toivon että esikoinen nukahtais.. Hän siis heräsi noin tunnin unien jälkeen, joille oli nukahtanu vasta vajaa 3h "nukutuksen" jälkeen.. :/ Vauva puolestaan potkii masussa.. Mietin vaan, et miten nää menee sit ku vauva on syntynyt, valvooko molemmat lapset vuorotellen,nii et mä en saa nukkuu ollenkaan..

minttu: Ainakin Keski-Suomen ensi- ja turvakodin baby blues "osasto" hoitaa myös noita unijuttuja. Sieltä saa puhelinneuvontaa ja tekevät kotikäyntejäkin. Eikä tarvii tosiaan olla mikään hirvee kriisi. Antavat vinkkejä joilla unet saatas hyväksi kaikille. Eivät syyllistä vanhempia uniongelmista tms. Kaikki toiminta noilla lähtee siitä vanhempien halusta ja päätöksestä ja tietysti sen hetkisestä jaksamisesta. Sunkin ehkä kannattaa selvittää onko teidän suunnilla tämmöstä palvelua ja ei kai kukaan kiellä soittamasta tonne Jyväskyläänkään jos ei omalta paikkakunnalta vastaavaa löydy. Kaikki apu kannattaa ottaa vastaan, että saisitte unet jotenkin järjestykseen ennen vauvan syntymää. :rolleyes:

Takaisin