Tammikuun turinat

mmaljo Mä oon kuullut, että osalla raskaanaolevista on sokeria virtsassa loppuraskaudesta, ilman radia. Liittyy jotenkin munuaisiin... Jos löydän jotain siihen liittyvään, postaan sen tänne. :)

olgamaria Hmm... hassua. :O Täällä synnytystapa-arvio tehdään aina sairaalas äitiyspolilla.

Mä tässä vasta heräilin saatuanni unta n. seitsemän aikaan. En tiiä mistä se tuli, mutta jotenkin oli herättyä päällimmäisenä ajatus, että vaikka tässä on ollut kaikkea muuta kun kivaa välillä, niin ottaisin tän raskaanaolon uudestaan vaikka heti! Ei paljoa enää loppujen lopuksi harmita selkä- ja lonkkakivut ja radit ja muut, jos vaan saa sen vauvan terveenä syliin. :love7

Tässäpä siitä sokerista virtsassa mmaljolle
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/veren_ja_virtsan_sokeri

'Raskaana olevista noin 10 prosentilla on glukoosia virtsassa. Se ei yleensä johdu sokeriaineenvaihdunnan häiriöstä vaan raskauteen liittyvästä munuaisverenkierron muutoksesta. Odottavan äidin virtsasta löytyvän sokerin syy on kuitenkin aina selvitettävä, sillä voihan syynä olla diabetekseen sairastuminenkin. '

Meillä tehdään se synnytystapa arvio kyl ihan neuvolassa. Mut ainakin esikoisen kohdalla siel oli yks ultra laite. et katotaan miten nyt sitten. Se olis sitten torstaina neuvola lääkäri. Jos pakkaset jatkuu tälläisenä, niin mitä ihmettä teen tuon esikoisen kanssa, kun en voi puistoon viedä, kun pakkasraja -12 niin pakko se ottaa mukaan ja toivoa et neuvolatäti katsoo sen aikaa sen perään, kun lääkäri katsoo mut.

Niin niitä sitten vaan on erilaisia käytäntöjä näissä synnytystapa-arvioissa, kuten muissakin. :)

Mulla menee hermot, kun en saa nyt tehtyä hyvää aloitusta mun pipoon!

Meillä on pinnis makuuhuoneessa, ainut paikka mihin se täällä on järkevää laittaa. Perhepetiä en uskalla kokeilla, meillä vielä niin pieni sänkykin, että hyvä kun me kaksi siihen mahdutaan, puhumattakaan pikkuisesta.

Niinpä niin se kela.. Onneksi mulla ei ollut mitään suurempia pähkäilyjä noitten tukien muodostumisessa, niin sain päätöksen vuodenvaihteessa. Ihan luksustahan toi minimipäivärahakin on opintotukeen tottuneelle. :grin Varsinkin kun nostan tässä nyt vielä viimeset opintotukikuukaudetkin mitä on mahdollista saada samaan aikaan poies, niin ei jää niitä vahingossakaan käyttämättä.. :smiley-angelic006 Mutta se asumistuki on vielä hakematta.. jonkun mahtava idea kun on ollut ettei perheelliset opiskelijat saa opintotuen asumislisää vaan pitää hakea sitä byrokratian huippua olevaa asumistukea.. Joka käytännössä pienentää meidän yhteisasumistukea. :angry3

Muokattu viimeksi:
Tutkimattomat (ja epäreilut) ovat KELAn tiet!

Perhepedistä...Mäkään en uskalla kokeilla. Tosin meillä on kyllä iso sänky ja nukutaan molemmat todella rauhallisesti ja paikoillaan, mutta kun koirat ja kissat saa meillä tosiaan sänkyyn tulla, niin ei voi vauvaa sinne ottaa nukkumaan. Ja kyllä mä uskon, että se riittää, jos on pinnis tarpeeksi lähellä (yritän vielä keksiä miten saisin sen ihan kiinni sänkyyn...)

Voi luoja että rupes supistamaan! Kohta puoltoista tuntia tullut supistuksia enemmän tai vähemmän säännöllisesti. pitäiskö näistä alkaa kohta huolestua? Ei oo kyllä kipeitä, tukalia vaan. :S

Mulle ei oo koskaan tehty synnytystapa-arviota, vaikka neljättä odotankin. Tai ainakaan mulle ei oo siitä kerrottu, jos on tehty :) Ehkäpä ovat katsoneet, että siihen ei ole aihetta. Vauvat ovat olleet kohtuu pieniä ja mahtunut hyvin tulemaan.

Meillä kanssa pinnis tulee sängyn viereen, näin on ollut joka kerta. Kuopuskin jäänee vielä nukkumaan meidän makkariin, koska en raaski muutoksen hetkellä siirtää yksin omaan huoneeseen. Perhepetiä meillä ei olla harrastettu, kun mies pyörii sen verran unissaan, ettei uskalleta. Toki viekkuun olen ottanut omalle puolelleni, jos syöttöajat ovat venyneet. Jos tuleva vauva on kovin itkuinen, siirryn hänen kanssaan toiseen huoneeseen, jotta mies ja kuopus saavat nukkua rauhassa. Kaikkien on turha olla väsyneitä.

Tänään on rv 36+0 ja aamulla piipahdin neuvolassa. Kaikki oli entiseen malliin. Paineet ja pissa ok, hb peräti 129 ja paino tippunut hieman (viimeksi oli varmaan joulun jälkeisiä turvotuksia). Sf-mitta painuu edelleen jonkin verran alakäyrän alle 27,5 cm, mikä hieman mietityttää. Toisaalta kävin viime viikolla painokontrollissa ja silloin kaikki oli lääkärin mukaan ok. Ehkä vauva sitten on jotenkin alhaalla tai hassussa asennossa tai vettä hieman normaalia vähemmän. Onko kenelläkään muulla ollut huolta joko liian pienestä tai suuresta sf-mitasta?

Eipä ne supistukset sitten jatkuneet enää. :) Tänään aamulla herätessä oili kyllä semmoinen olo, kun olis tullut treenattua lantiopohjalihaksia ihan verenmaku suussa. :D Semmoinen jomotus kun tulee lihaksiin kovan treenin jälkeen. :) Mut sitähän se tais ollakin. :D

Mun käsittääkseni synnytystapa-arviota ei tehdäkään ellei tule jotain syytä? Itsellähän syynä olis ollut jo pelkästään ylipainokin ja kun vielä tuli toi radikin päälle, eli siis lähinnä se maksosomisen vauvan riski ja ylipaino vaikuttaa myös nukuttamisiin yms, jos tulee hätä ja synnytystapa-arvion yhteydessä tulee (ainakin täällä) anestesialääkärin konsultaatio, jotta ollaan perillä mahdollisia hätätilanteita varten. Näin mulle on ainakin kerrottu. :)

Eikö ne Onneli ole yhtään kommentoineet tota sf-mittaa? :S Itse en tiiä paljoakaan noista, mutta sen verran voin kertoa, että mun äitillä oli tosi alhaiset sf-mitat kun mua odotti, vaikka mä synnyin päälle nelikiloisena. :) Ja miehen siskolla kahdessa ekassa raskaudessa oli juuri ja juuri normaalit mitat ja niissäkin tuli ihan terveet isohkot pojat. Yhdellä tutulla oli myös jälkimmäisessä raskaudessa alakäyrän alla sf-mitta, mutta se oli kyllä jo lähtökohtaisesti erikoinen tilanne ja riskiraskaus (kohdusta oli leikattu syöpä ja pelättiin ettei pahan arpeutumisen takia kohtu kestä kasvamista ja tämän takia myös istukan toiminta oli vähän huonoa ja päädyttiin sektioon muistaakseni viikolla 35) ja silti tuli täysin terve poika. Eli ainakin voin yrittää lohduttaa ja kertoa, että kaikki ne tapaukset joita tiedän noista pienistä sf-mitoista, on päättyneet hyvin. :)'

// MUOKS

Kyselin vielä tuolta miehen siskolta niistä sf-mitoista hänellä ja hänellä on se käsitys, että olis jotenkin liittynyt siihen, että oli tosi laihassa kunnossa molempien raskauksien aikaan ja pojat oli jotenkin hassuissa asennoissa kohdussa. Kuitenkin tästä keskimmäisenkin pojan syntymästä on jo kuusi vuotta ja kolmaskin kerennyt tulla, eikä enää niin muista.

Muokattu viimeksi:
Nyt alkaa olee pienimmät vaatteet valmiiksi pestyinä :) vielä oottelen tällä viikolla saapuvaksi Ellokselta joitain vaatteita ja ihana nallepuku <3 pinniksen toinen sivu olis pitäny maalata valmiiks tällä viikolla, mutta kun alku viikosta -20 astetta ja edelleenkin -10 meillä, niin yläkerrassa saattaa olla vähän viileää tuon maalin kuivumisen kannalta.. Tarvis varmaan autotalliin raahata se, kun tallissa hallilämmitin.. Mut muuten kaikki reilassa ja jos nyt pieni päättää pihalle tulla, niin onhan tuo äitiyspakkaus sitten missä voi nukkua :)

Hui kauhea. näin viime yönä unta, et synnytyksessä tapahtu jotain ja jouduttiin hätäsektioon o.O Nytkö nää paniikkiunet sitten alkaa? :D en kyllä tiedä, mitä sitten tapahtui, kun uni päätty siihen, kun heräsin nukutuksesta ja kysyin mieheltä, että kumpi tuli :D

Viimeksi sf-mitta oli 33cm,mut samaan aikaan esikoisesta sf oli 37cm. Mut silti pojasta tuli vain 3720g ja 53cm. Suurimmillaan esikoisesta sf oli 38. Tietty se pelotti, mutta mulla on tuollainen ylimääräinen "makkara" tuossa vatsan alla niin se tietty lisää tuota sf-mittaa. Huomenna neuvolaan. Miehellä huomenna saikkuu niin jätän esikoisen hänelle niin saan mennä rauhassa neuvolaan. :) .

Oho! Olin osoittanut ton sf-mitan Onnelliselle, kun piti olla Onnelille... :S Sori! menenpäs korjaamaan sen.

Tänään tuli mullekki semmone eka kunnon supistus. Kestiki suht kaua mut oltii kauan ostoksil ni otti varmaan vähän nokkiinsa. Sain tänään mieheltä mun synttärilahjan <3 On se iha kiva saad jo puoltoist viikkoo enne synttäreit :D Mut oon kyl nikn onnellinen mun uudesta samsung s3! Nyt on semne puhelin ettei ain tarvis sitä konet ottaa esiin

Mä näin kans kerran unta synnytyksest. Mee laps synty siin taaperoikäsen :O Olin kyl hivenen hämilläni ko heräsin :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

ReginaVeritas: Kiitti selvityksistäsi. Ei tuolle mitalle oikein mitään voi tehdä, kun kerran jo tutkittiin äippäpolilla ja kaikki oli kunnossa. Neuvolasta ei enää laiteta lähetettä, jos mitään suurempaa muutosta huonompaan ei ole luvassa. Aiemmissa raskauksissa mitta on käynyt alakäyrän alla vain kerran, mutta nyt notkahtaa jo toisen kerran peräkkäin. Oon ihan normipainoinen ja liikun aika paljon. Suurin meidän pojista on painanut 3,1 kg, kaksi muuta siinä 2,7 kg paikkeilla. Suurinta lukuun ottamatta pojat ovat olleet täysiaikaisia tai himpun verran yli.

Sume: onneksi sun ei tartte synnyttää taaperoikäistä. Voisi olla melkoinen projekti :)

Oon kans melko onnelline ettei :D Se oli kyl hämmentävä kokemus. Muistan et olin siin unessaki iha ihmeissäni koko tilanteest :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Just joo ReginaVeritas. Varsinkin nyt on tooooosi timmi olo :D Ja synnytyksen jälkeen se vasta onkin. Viime kerralla pojat kysyi laitokselta lähdettäessä, että onko sulla äiti vielä toinenkin vauva massussa. Puolisen vuotta mulla on yleensä mennyt omiin mittoihin palautuminen, enkä siitä ole koskaan ottanut mitään ressiä. Muut asiat on ollut tärkeämpiä :)

Takaisin