No niin! Varoitus! Seuraa pitkä teksti! :D
Raskausdiabeteksestä: Diabeteshoitajakätilö kertoi, että yleensä insuliinihoito aloitetaan viikoilla 20-32. Näillä viikoilla yleensä alkaa äideillä insuliinin vaikutus vähentyä raskauden tuomista hormonitoiminnan muutoksista. Viikko 32 on yleensä paras takaraja aloittaa insuliini, jos on merkkejä makrosomiasta, tämän jälkeen katsotaan, että vauvan oma insuliinin tuotantoon ei äidin insuliinihoidolla niin pystytä enää vaikuttamaan niin, että makrosomiaa pystyttäisiin samalla tavalla ehkäisemään/hallitsemaan. Yleensä viikon 32 jälkeen aloitettu insuliinihoito aloitetaan, jotta äidillä olisi parempi olo ja tässä vaiheessa voidaan vielä yleensä jonkin verran tasata vauvan verensokeria syntymän jälkeistä aikaa silmällä pitäen. Tietysti insuliini tässä myöhäisemmässä vaiheessa aloitettuna yleensä myös vaikuttaa positiivisesti myös vauvan sokeriarvoihin, mitä tulee niihin ensimmäisiin päiviin syntymän jälkeen, jonkun verran myös suojaa makrosomialta, mutta tosiaan makrosomian ehkäisyyn olisi parempi aloittaa jo aiemmin. Varsinaista takarajaa insuliinihoidon aloittamiselle ei sinänsä ole, jos mietitään äidin hyvinvointia ja korkeat verensokerit aiheuttavat oireita äidille.
Pikkunöösälle ihan erityisesti kyllä nyt haluan kertoa, kun viikkojakin sulla on niin paljon, että varsinkin jos itse epäilet, että ne korket sokerit on johtuneet vaan siitä, mitä olet ko. aamuina syönyt, niin nyt kannattaa sitten vaan skarpata mittausaikana! Raskausdiabetes
ei ole KELA korvattavuuden alaisuudessa! Insuliinit joutuu siis maksamaan kokonaisuudessa itse, eikä kyniä todellakaan myydä yksittäin. Itsellä esim. on niin pienet insuliiniannokset (8ky), etten millään kerkeä käyttämään kaikkia kyniä loppuun, kun yhdessä kynässä on 100 annosta ja yhdessä paketissa on yleensä vähintään viisi kynää. (mulla maksoi 42e, eihän se nyt taloutta kaada, mutta silti). Lisäksi kätilö nyt sanoi, että yli lasketun ajan ei raskautta tulla päästämään (tämä nyt toki saattaa olla yksilöllistä, mutta Käypä hoitokin sanoo näin). Eli insuliinihoito tarkoittaa automaattisesti sitä, että käynnistämisen mahdollisuus lisääntyy suuresti.
Toki insuliinihoito on aina sinänsä varmasti perusteltua, mutta tosiaan, jos oikeasti on kyse semmoisista sokeriarvoista jotka pystyy itse pitämään ruokavaliolla kurissa, niin ehdottomasti suosittelen sitä reittiä!
---
Sain pelkopoli -ajan maanantaille jo heti! Synnytystapa-arvioinnin tekee tuolta äippäpolilta tapaamistani lääkäreistä se mun mielestä paras. Kätilölle, kun kerroin, että haluaisin käynnistysasioista päästä puhumaan pelkopolilääkärin kanssa niin, että mieskin on mukana, hän kertoi, että tämä ihana lääkäri on myös polin pelkopoliklinikan lääkäri ja että sitten kannattaa ottaa mies mukaan sinne synnytystapa-arvioon ja piti muutenkin tosi fiksuna sitä, että mies on mukana, kun tunteet on asiassa mulla niin pelissä. Ja mieskin sitten ymmärtää ihan eri tavalla syyt ja seuraukset, kun on ollut itse kuulemassa. Synnystystapa-arviointiin nyt lisättiin pikkasen lisäaikaa siis, jotta saadaan vähän sitä pelkopoli puolta käsiteltyä myös. :) Tuli kamalan hyvä mieli tästä käynnistä loppujen lopuksi, koska tuntuu, että ottavat tosissaan mun pelon ja haluavat oikeasti auttaa! Ja tosi ihanaa, että pääsen sille hyvälle lääkärille. :)
Olin ollut tuossa vähän loukkaantunut miehelle, kun se ei ymmärtänyt mun tarvetta saada raskausnapakoru. Olin yllättynyt, kun sen mielestä ei ollut mitään väliä sillä, että mulle on tärkeää säilyttää se korun paikka siinä, kun käytössä oleva koru on miehen mulle syntymäpäivälahjaksi ostama. Tänään sitten sain postissa hassun kirjeen, josta paljastui napakoru! Mies olikin vain halunnut hämätä mua, kun oli halunnut hankkia mulle sen korun synttärilahjaksi!

Oli vielä nähnyt vaivaa ja selvittänyt, että on semmoista materiaalia koru läpikotaisin, ettei häiritse ultria tai muita, eikä tartte enää räplätä ees taas. :) Ja muisti että mulla on sininen kausi meneillään ja oli valinnut siniset pallot tuommoiseen joustavaan varteen. Varsi on vieläpä semmoinen, että saan sen itse lyhennettyä sopivaksi. :) On se vaan hitsi soikoon niin paljon huomaavaisempi, kun tajuankaan!
Sitten poikkesin Prismassa samalla, kun hain insuliinit apteekista ja löysin ihanan tuommoisen nallepuvun vauvalle alesta puoleen hintaan! Tuommoinen joku kevyesti topattu (en nyt kuitenkaan ihan ehkä kevyttoppapuvuksi sanoisi?) harmaa karvahaalari, jossa on hupussa söpöt pikku korvat.
Jos tässä nyt olis hetkeksi kaikki kerrottava? :D Hyvä fiilis täällä siis! Huomista syntymäpäivää odotellessa. :)