Tammikuun turinat

Mä olen jo useaan otteeseen yrittänyt unta, ei tule. Joten valo päälle ja luen taas.. Oon todennut että ei kannata vaan pyöriä peiton alla, sit se ei ainakaan tule.. Kaipa se uni joskus tulee, aamuyöstä viimeistään ;) kauniita unia kaikille yökukkujille :)

Kylläpäs tääl on taas turistu :D Kyl must tuntuu silt et tää kaveri pysyy mahas ihan laskettuun saakka. Tuntuu viihtyvä siel kyl sen verra hyvi ja ko ei oo oikee noit mitää vaivojakaan ni ei haittaa yhtään et siel kasvaa isoks <3 Mul vissii alko tänään sit äippäloma! Pitää ny sit soitel kelaa yms ko ei oo minkää näköst päätöst tullu -.- Olisha se mun mielest suht tärkeet tietää koska se alkaa. Olen siis tänää puhelinpäivystäjä :D

Tosi paljon tsemppii Dangelille synnytykseen! :)

Onpas täällä tapahtunut. Mä en oo hetkeen kirjoitellutkaan, ei oo vaan ollu semmosta fiilistä. Junioria odotellaan kovasti, supistuksia on ollut useampana päivänä, välillä kivuliaitakin. Epäsäännöllistä vielä, en jaksa kellottaa enkä elää koko aikaa niiden tahtiin ja miettiä joko lähtö alkaa olla lähellä. Viikkoja kasassa 37+1 tänään, joten sen puoleen ei haittais vaikka lähtö tuliskin jo pian. Torstaina on kasvukontrolli, josko sit sais tietää taas enempi että missä mennään. Alan olla niin kypsä jo näihin oloihin, eli tukalaa on.

Dangelille tsemppejä! :)

Täälläkin varmaan pysytellään vatsassa vielä hyvän aikaa, hyvin mahdollista että ohi LA:nkin (10.2.), kun itsekin viihdyin pidempään äidin mahassa. Mutta koskaan ei tiedä. 36+0 tuli sitten tänään täyteen. :)

Aivan kamala tunne tuli kun eilen katsoi tummien perhosten kodin ja sen kohtauksen missä äiti vei vauvansa sinne jokeen. Ihan hirveä, heti kadutti, että ei olisi pitänyt katsoa tätä, nyt on ihan liian herkillä tuollaisille. :sad001 Mutta jonkinasteinen supersuojeluvietti omaa vauvaa kohtaan siitä heräsi kuitenkin..

Jeee! Dangel synnyttää! :smiley-bounce013:gen014

Hassua ettei sume oo saanut päätöstä. :O Mä olen kyllä saanut päätöksen, mutta mulla alkaa vasta 20. pvä. Olen jo ehtinyt soitella muutosverokortinkin sinne (ihan uskomatonta! Miehellä melkeen tuplana tulee tulot ensvuonna muhun verrattuna, mutta sillä on silti huomattavasti pienempi veroprosentti! On se kivaa ensin maksaa veroja siitä, että saa itselleen oman maansa lakien mukaan kuuluvat etuudet, sitten maksaa niistä etuuksista vielä hirveät verot! :mumum ) Ehkä ne sume on jotain viivytellyt verokorttien takia? :O Toivottavasti saat (tai olet jo saanut) vastauksen pian!

Mä kyllä yöllä jo meinasin ruveta itkemään, kun hirveä vessahätä ja lonkka ja selkä niin kipeänä, etten oikeasti meinannut päästä sängystä omin avuin pois! ja kun tää on ollut tätä jo jostain syyskuusta lähtien. :sad001

Kiva kuulla, ettei kaikki oo lähtemässä synnärille vielä tammikuussa. :D Ei ehkä tartte ihan yksin täällä sitten olla mahan kanssa juttelemassa. :D

Joo tuo kotikäynti ennen synnytystä oli kuulemma meidän kunnassa joku uus juttu. Asun siis Paluksella, joka kuuluu Ulvilaan ja Ulvila taas on ihan Porin kyljessä kiinni :D

Niin ja ReginaVeritas, älä oo kuule huolissas. Mulla on la 21.2. ja luulen et sinne mennään suht lähelle jollei yliki, ku nii hyvi viihdytään vielä masussa. nyt ollaa vast oltu raivotarjonnassaki puoltoista viikkoa :) Supparitki loppu kun työt joutu lopettaa. Nyt olis viel torstaihin asti saikkua ja sitte perjantaina eka viralline mammalomapäivä!

Tää nukkuu taas ihan hyvin *lähettää muillekin seuraavaks yöks unia*. Tänäänki heräsin tossa puol tuntii takasin 10 tunnin unien jälkeen, mitä nyt välil vessas ja ja ku mies lähti töihin, nii oltiin hereillä :) mää oon kyl aina ollu tosi lahjakas nukkumaan..

Vau! Dangel, onnea matkaan!

Tuosta raskausajan kotikäynnistä muuten, muistaakseni vauvalehdessä luki, että uusien neuvolasäännösten mukaan raskausajalle kuuluu kotikäynti. Eli tätä noudattavat neuvolat ovat sitten jo ottaneet uudet säännökset käyttöön ja meillä missä sitä ei ole, pelataan vielä vanhojen mukaan.

Eli tarkistus:
"Mitä uutta neuvolaan?
Tarpeen mukaiset käynnit. Terveille ensisynnyttäjille 9-10 kertaa, uudelleensynnyttäjille 8-9 kertaa. Neuvolalääkärin tutkimus kaksi kertaa.
Neuvolan työntekijä tulee kotikäynnille jo odotusaikana. Silloin keskustellaan siitä, millaista tukea perhe mahdollisesti tarvitsee vauvan synnyttyä.
Toimintaohjeet kotisynnytysten varalle. Kotisynnytyksiä ei silti edelleenkään suositella kenellekään."
Lähde: vauva 11/2013

Tuo kotikäynti voi olla ihan senkin takia, että silloin on helpompi järjestää myös mies paikalle? En tiedä olivatko siis iltapäivällä nuo käynnit? Sitten mieskin voi tuoda esille toiveitaan, jos ei muuten pääse neuvolaan. Mutta en nyt muuten tiedä miksi juuri kotiin pitää tulla.

Tuosta herkkyydestä vielä piti kirjoittaa, mistä Pandakin sanoi, että minäkin itken kyllä vähän kaikelle ja välillä ihan tyhjällekin! Söpö koira -> itken. Surullinen ohjelma -> itken. Iloinen ohjelma -> itken. Eli siis mitään mikä yhtään liikuttaa, en voi olla katsomatta tai kokematta ilman itkua. :D

Ja kotikäynneistä... Kotiin pitää taatusti tulla juurikin sen takia että pitää 'saada se koti tarkistaa'. Ok, ymmärrän, että on hyvä, että tarkistetaan onko koti asiallinen vauvan asua, mutta silti. Eikö kotikäyntejä vois varata niiden kohdalle, jos neuvolakäynneillä herää jotain epäilyksen aihetta? Ahdistavaa... :( Ja heti pitää keskustella siitä, 'mitä tukea perhe mahdollisesti tarvitsee vauvan synnyttyä'? Öh... varsinkin esikoisen kohdalla vaikea tietää! Ja varmaan aika harva muutenkaan olettaa heti tarvitsevansa jotain ulkopuolista tukea vauvan syntymän jälkeen. Toki siis ihan mahtavaa, että niistä annetaan tietoa ja todellakin kaikki, jotka tukea kokevat haluavansa ja tarvitsevansa toivon kaiken tuen ja avun saavan!

Ja joo, on hyvä, että puolisot osallistetaan vanhemmuuteen jo neuvolasta pitäen, mutta ainakin meillä tuo aiheuttaisi hankaluuksia saada mies paikalle. :S

Ja hassua muuten, että samaa aikaan tuodaan jotkut kotikäynnit neuvolaan, kun eikös niit neuvolakäyntien määriä suuressa osassa kuntia juuri vähennetty! :O

Joo on vähennetty. Tuo 9-10 kertaahan on semmonen 1 kerta per kuukausi. Kyllä nyt kuitenkin enemmän on ollut, alussa kuukauden välein, sitten parin viikon välein. Meillä neuvolatäti varasi vielä nyt ennen synnytystä viikon välein ajat, kun kuulemma kaupungin uusia ohjeistuksia ei ole vielä tullut. Uusien mukaan olisi sitten joka toinen viikko tässä vaiheessa. Ja lääkärintarkistuskin on kolme kertaa mulla vielä, uusien mukaan sitten kaksi näköjään. Ultria oli kuitenkin vain kaksi, joskus ennen kuulemma niitäkin oli kolme.

Ehkä jos se kotikäynti on kaikille, niin ei tunne oloansa sitten jotenkin silmätikuksi, jos omalle kohdalle sellainen laitettaisiin "epäilyistä" tms.?

Meillä on mmaljo sama la :)

Iltapäiväl oli kotikäynti, mut ei mitään keskustelua tuesta jota mahdollisesti tarvii synnytyksen jälkeen. Painottu kyllä suuresti vaan meidän parisuhteeseen.

Dangelilla jännää ;)

Mä ymmärsin, että vasta tänä vuonna raskaaksi tulleet/neuvolaan ilmoittautuneet menee sen uuden mukaan, että on vähempi käyntejä :) paitsi et musta tuntuu et muutenki ollu vähän käyntejä, mut saattaa noi joulunpyhät vaikuttaa asiaan.

Panda Erinomainen pointt tuo silmätikuksi joutuminen. Ihan oikeassa olet! Myös meillä Hyvinkäällä noita käyntejä enemmän, itselläkin oli se kolme ultraa (+ sitten tietysti äippäpolilla ravatut kerrat on ultrattu myös. Tässä nuo käynnit mitä Hyvinkäällä omien sivujen mukaan tulee:

Raskausviikot

Käynnin tyyppi

8-10

Ensikäynti neuvolassa terveydenhoitajalla

10-12

I Lääkärikäynti

17

Käynti terveydenhoitajalla

22

26

II Lääkärikäynti

30

32

34

36

III Lääkärikäynti

37

Käynti terveydenhoitajalla (ensisynnyttäjät)

38

39

Käynti terveydenhoitajalla (ensisynnyttäjät)

40

41

Käynti terveydenhoitajalla, ohjaus jatkoseurantaan

Terveydenhoitaja tekee kotikäynnin perheeseen noin viikon kuluessa siitä, kun äiti ja vauva ovat kotiutuneet sairaalasta. Neuvolalääkäri tekee äidille jälkitarkastuksen 5-12 viikon kuluttua synnytyksestä.

(http://www.hyvinkaa.fi/fi/Terveyspa.../Hoito-ohjeet/Raskaus-ja-aitiys/#.UtPJttJdXdQ)

Täällä ollaan, vettä holisee vähän väliä.. Nyt odotellaan että lähteekö itsestään supistukset vai pitääkö vauhdittaa.. Tosin supistukset jo voimistuneet, noin 10 minsan välein.. Tultiin kahvioon syömään, kun lounasta ei ehtinyt mulle tilata. Nyt takas synnärille irvisteleen ;)

Jännää!Tänään syntyy kaksi tammikuista helmeä! Tai toivottavasti Dangel saa synnyttää tänään, ettei mee huomisen puolelle. :) 'Kisakatsomo' pystyssä foorumilla Ninelle ja Dangelille! :DD

Mä hei yhtäkkiä rupesin muistelemaan, että nehän haluaa sinne Kelaan vielä jälkitarkastustodistuksenkin sitä äitiyspäivärahaa varten tai ne lakkaa maksamasta sitä synnytyksen jälkeen?

Blaueblumme tuntee kohta KELAn vaatimukset paremmin kun Kela itse. Sieltä sitten uusi ura äitiysloman jälkeen. ;)

Täällä ei oo ollut onneksi mitään kotikäyntiä tässä raskauden aikana. mutta esikoisen synnyttyä niin oisko siin viikon kahden ikäisenä lastenneuvolasta tuli täti katsomaan ja punnitsemaan vauvan. Ei siinä oikeastaan mitään erikoista ollut. istuttiin keittiön pöydän äärellä ja se anto yhtä sun toista lippua lappua ja neuvolakortin. ja toi d-vitamiinitippoja. sitten se punnitsi vauvan. Eli oltiin keittiössä ja vessassa. Eli ei mitään muuta ihmeellisempää tehnyt. Ja mulla on on neuvola 300-500m päässä. Et olisin ihan hyvin sinne itsekkin päässyt,mutta ei se mua ainakaan haitannut kun tuli käymään. SIlloin vaan sano,et yleensä ensisynnyttäjille tulee kutsu katsomaan lastenneuvolaa ennen lapsen synnyttämistä. mulle ei tullut. ei osannut miksi ei ollu tullut. Mutta en usko et olisin menettänyt siinä mitään. Nyt minulla on helmikuussa esikoisen 1,5 vuotis neuvolalääkäri, niin joudun kuitenkin sinne menee suht pian vauvan synnyttyä. esikoisen neuvola on 26.2 ja la 9.2. Oli hyvä kun kävin ajan varaamassa, niin eiks miun riiviö ehtinyt sammuttamaan neuvolatädin tietokoneen. Sanottiin vaan et taitaa olla ikiliikkuja :wink varsinainen sellainen. välillä on kova työ pysyä perässä. Siis saan oikein juosta jos jätkä päättää lähteä erisuuntaan kuin äiti.:p

Mä sain joulun tuntumissa kelalta päätöksen äitiysrahoista. Ja jäin lomille 4.1. Et kyl niiden pitäisi etukäteen tulla. Tietty nyt oli vuoden vaihe mut silti.

Täällä taisi eilen olla ensimmäiset supistukset. Tuli sellaisia iljettäviä "piikkejä " tuonne alakertaan. Ei siis paljon sattuneet eikä kestäneet kauan, eli tulivat epäsäännöllisesti. mutta kaiken kaikkiaan tais kestää pari tuntii. Siis sinäänsä jännää, kun esikoisesta mulle ei tullut mitään ennakoivia supistuksia.

Ja ite uskon että tää tulee ulos ennen la. Niin mä luulin kyl esikoisestakin ,mutta tulikin rv41. :rolleyes: Mutta kun joutuu kyykkimään, keräämään leluja, nostelemaan rohkee 12kg. niin kroppa rasittuu paljon enemmän kuin viimeksi, kun sai vaan olla ja maata.

Kyllä silti teen 30-40min lenkkejä päivittäin. Tänäänkin olin kallioilla kävelemässä koiran kanssa, kun vein ensin esikoisen hetkeksi puistoon. Koira kyl tykkää kun pääsee kahdestaan mun kanssa lenkille eikä oo rattaita. Ihana ilma oli rohkee 10 astetta pakkasta ja aurinko paistoi ja sininen taivas:happy118 On aina saanut olla valot päällä melkein koko päivän ja nyt on ihanan valoisaa ja kaunista.

Viikonloppuna pitäisi jaksaa istua autossa rohkee 100km aamulla ja illalla viel takaisin. Mennään miehen äidin 60.v synttäreille. Ei paljon innosta istua tuollaista matkaa.Mutta viimekerrasta on jo aikaa, ja kerran kymmeniä tuli täyteen. Sit sunnuntaina vietetään miehen synttäreitä. :cool05 Kakku pitäisi perjantaina tehdä ja jotain suolaista. En vielä tiedä ketä tulee, mut teeenpä silti :)

Tällä viikolla olisi lisäksi neuvola käynti, jolloin on lääkärikäynti ja synnytystapa arviointi. Toivon mukaan ultraavat. Olisi kiva tietää minkä kokoinen vauva tuolla lymyilee. Viimeksi on ultrattu rakenne ultrassa.

joo ne tarvii sen jälkitarkastustodistuksen 5-12 viikkoo synnytyksestä. niin ja äsken katsoin omia sähkösiä tietojani, niin haluavat mun työnantajalta 21.1. mennessä todistuksen palkan maksamisesta äitiysrahakauden alussa :) eli kun rahat kert muutenki tulee takautuvasti, niin ei niitä päätöksiäkään tehdä ennen ku loma on jo alkanut. itsellä kun tosiaan alkaa 17. päivä loma :) että olkaa ihan huoleti, kyllä ne päätökset sieltä tulee sitten :)

//jaa just onnellinen laittokin et on saanu päätökset jo.. no ehkä se menee erillai sitte ku työnantaja maksaa alussa :)

Takaisin