Tammikuun turinat

Meidän piti molempien täyttää yhdelle kerralle laput, joissa kyseltiin kaikenlaista mielialasta, parisuhteesta ja odotuksista vauvaa kohtaa. Siitä keskustelemiseen oli varattu normaalia pidempi kerta. Mutta ei siinä sen kummempia, ainoastaan vain ne rasti-ruutuun vaihtoehdot oli aika tökeröitä, kun kuitenkin aika henkilökohtaisista ja monivivahteisista asioista kyse. Eikä sitä tosiaan osaa vastata siihen millainen uskoo vauvan olevan, kun sen näkee sitten millainen on luonteeltaan, oma itsensä mieluiten.

Vaikka yleensä en mistään holhousyhteiskuntahommista pidäkään, niin toisaalta on hyvä että neuvolassa kartoitetaan mahdollisia ongelmia. Sitä kun ei kovin helposti kehtaa pyytää apuakaan tällaisissa asioissa, varsinkin jos mietityttää että sitten lapsi viedään pois jos vähän näyttää jotakin heikkoja kohtiaan. Se on hyvä, että perheapu menee siihen suuntaan, että se on kenelle tahansa jaksamisen tueksi, eikä leimaa hulluksi tai huonoksi vanhemmaksi. :thumleft:)

Täällä hikataan myös usein. Mikä on hyvä, kun se kuulemma on merkki siitä että keuhkot kehittyvät hyvin ja vauva harjoittelee niiden käyttöä jotenkin :) samoin kaikki touhu loppuu heti, jos mies pistää käden mahalle. Esikoisella oli ihan sama juttu :D
Meidän piti neuvolaan täyttää myös se parisuhdekyselylappu kerran.. Siinä se oikeestaan oli ja tukiverkostot kartoittivat joskus.. Toki eipä parisuhteesta voi kauheesti keskustella kunnolla kun ei mies pääse neuvoloihin mukaan, kun työskentelee toisella paikkakunnalla. Ei sillä että sitä kaivattaisiin :D
Mua risoo aika pahasti taas.. Verenpaineet ei tipu alas noilla verenpainelääkkeillä, vaan nyt pari päivää yläpaine nousussa.. Lääkkeet vei kyllä noi muut oireet pois ja sain olon paremmaksi.. Mutta.. Tänään on päänsärky taas tullut takaisin ja muutenkin iltaa kohden vaan olo huononee :/ taas alkaa olo olla kun huonossa kännissä :( kestihän parempaa oloa ja ehkä 3-4 päivää :(
Äitiyspolille soitin ja sanoivat, että jos oireet pahenee vielä vähänkin niin sitten sinne, muuten voi odottaa tiistaihin, kun on äippäpoli aika.. Kunpa synnytys lähtisi käyntiin, niin ei tarvitsisi pelätä vauvan puolesta, kärsiä kurjasta olosta ja odottaa..

Mekin kyllä täytettiin joku tosi suppea lappu parisuhteesta (muistaakseni siinä ei ihan kauheesti kysytty mitään odotuksista vauvaa kohden, sen muistan että kysyttiin ymmärretäänkö, että seksielämä voi vauvan myötä muuttua ja kotitöiden jakautumisesta...), mutta sekin piti täyttää siihen samalle lapulle, että mietin kyllä silloin, että voihan joissain parisuhteissa ilmetä sellaistakin, ettei uskalla rehellisesti vastata tuommoiseen lappuun jos toinen osapuoli sen näkee. Mutta ei siitäkään lapusta mitään keskusteltu! :O Siinä oikeastaan se. Ekalla kerralla, kun mieskin silloin pääsi mukaan, täytettiin molemmat se AUDIT-testi... Oon naureskellut miehelle, että ehkä se neuvolatäti sen kerran perusteella osaa jo arvioida, että ei tässä hätää ole, kun mies on tommoinen lapatossu. :DD (No ei ole, kunhan vitsailen. :) )

Kyllä olen Pandan tavoi sitä mieltä, että ihan hyvä että kyselevät, itse olen vaan tosiaan asiaa ihmetellyt, kun olen kuullut tarinoita, että kyselevät vaikka mitä ja itseltä ei ole kysytty. Tosin olen kyllä toisaalta just niin ennakkoluuloinen välillä tommoisia kyselyitä kohtaan, jos en tiedä miten niitä tulkitaan.

Nyt kun tarkemmin mietin, niin ei olla kyllä meidän neuvolassa puhuttu edes siitä yhdestä vihkosesta, johon piti täyttää kaikki ruoka- ja liikuntatottumukset. Vaikka sanoi, että se käydään kunnolla läpi. :O

Dangelille lähtee tältä voimia! Hyvä että sait edes hetkeksi paremman olon, mutta olishan se nyt ollut kiva, jos olis pidempään auttaneet! Ja tehneet niille paineille jotain. Toivotaan, että pääset Dangeli liittymään pian tonne Minipallon, Mamma2014:n ja (huomenna) Ninen seuraan synnyttäneiden listalle!

Meilläkin kyllä jäbä hikkaa kovasti välillä :)

Noista neuvola-jutuista, meillä oli se kotikäynti torstaina. Siellä on tädillä mukana kolmen sivun mittainen nivaska kysymyksiä ja niistä ehkä 1/3 osaa liittyi odotuksiin vauvasta ja sen hoidosta ja muutoksista yms. 2/3 osaa sitten oli enemmänkin parisuhdekeskustelua, miten meillä riidellään, sovitaan jne... Melko henkilökohtaisia kysymyksiä

Mitla Mikä kotikäynti? :O Ei meillä ainakaan pitäis olla muute kotikäyntiä, kun se sairaalasta kotiutumisen jälkeen tuleva ja käsittääkseni senkin saa hoitaa menemällä neuvolaan vauvan kanssa.

(Jos multa kysytään, niin mitkään tädit ei meidän kotiin tuu...)

Must toi on kyl jo liian tungettelevaa jos tulee ennen lapsen syntymää käymään kotona kauheen nivakan kanssa :O Mä kyl sanoisin sille ihan suoraan ettet oo kyl tulossa! Muuteskin ahdistaa se et ne tulis käymää kotona sikko vavva on syntyny.

Sume Niin komppaan kyllä sua tässä! Oikeasti todella ahdistavaa ja tungettelevaa! Me ollaan miehen kanssa jo asiasta juteltu aikaisemminkin ja ollaan ehdottomasti molemmat sitä mieltä, ettei tartte meille tulla neuvolatädin, jos itse olen mitenkään siinä kunnossa, että pääsen neuvolaan asti.

Ei ole mitään salattavaa kotona, mun mielestä toi on vaan kamalan ahdistavaa (ja tuntuu suoraan sanottuna epäluottamuksen osoitukselta, että pitää 'koti tarkastaa'). Meille koti on se paikka jossa saa olla rauhassa ihmisiltä ja halutaan itse valita ketä tänne päästetään.

Ymmärrän kyllä, että kotikäyntien tarkoitus on varmastikin juurikin se, että voidaan olla varmoja, että paikka on vauvan hyvä asua, mutta moinen on mun mielestä kyllä holhoamista. Tietysti sitten se ensimmäinen neuvolakäynti synnytyksen jälkeen on sinänsä hyvinkin perusteltua hoitaa kotona, että voi hyvinkin olla, ettei äiti jaksa lähteä vauvan kanssa minnekään alussa, ymmärrän sen kyllä.

Mä nyt vaan olen tämmöinen hyvin yksityinen ja epäluuloinen ihminen. :D

Toi raskausajan kotikäynti kuulostaa tosi ihmeelliseltä, varsinkin nykyään kaikkien säästöjen aikana. Onneksi täällä ei sellaista tehdä :D esikoisen jälkeen neuvolatäti kävi kotona käynnillä, eikä se kyllä kotia syynännyt, mutta tuleehan siinä vähän sellainen fiilis, että pitää olla koti varmasti tip top, että ei tule sanomista :D yksi syy kai siihen kotikäyntiin on, että ei tarvitse ihan pientä vauvaa viedä heti neuvolaan, kun kumminkin kaiken maailman tauteja liikkeellä.. Ja äidin jaksaminen myös ajateltu..

Joo kirjoittelin siitä jo muutamia viikkoja takaperin kun meille ilmoitettiin että täällä kuuluu kaikille tuo kotikäynti ennen ja jälkeen synnytyksen. Mies oli hyvin pitkälti samoilla linjoilla kun te, että meille ei tarvi tulla kyttäämään mutta mua se ei juurikaan haitannut. :) tuo on sellanen hippityylinen neuvolatäti että ihan rennosti kuitenkin oltiin. Meillä on keittiöremppaki kesken eli ei ees paikkaa missä istua, mut ei tuntunut haittaavan :)

Lähinnä vaan jotkut parisuhdekysymykset välillä vähän ihmetytti.

juu meille kans neuvolatäti tulossa perjantaina kotikäynnille. kaverilla kävi kans joulukuussa ja sano et muute ihan samallainen ku neuvolassaki, mut oli sit kattellu et oli jotai vauvalle laitetti valmiiksi ja hankintoi tehty. eli ihan selkeesti tulee kyttäämään ja en tykkää yhtää. toivoi et isäki olis paikalla.

Dangelille jaksamista ja Ninelle onnea huomiseen koitokseen! :)

Mitä ihmettä tää kyttäys on? :O Öh... Onpas kiva... Sit vielä jotain toiveita että isäkin on paikalla. Meillä olis ainakin tosi vaikeaa toteuttaa tuollainen! :O Missä päin Suomea Mitla ja mmaljo asuu?

Anteeksi, mä täällä vetelen herneitä nenään! :DDDD

Forssan seudulla :) meillä ei kommentoinu mitään muuta kodista kun sen että usein ensimmäistä odotellessa tehdään remonttia. Muuten ei sanaakaan kodista tai hankinnoista, normi neuvola toimenpiteet ja sitten tää keskustelu. Joo ja meillä oli myös vakaa toive että isä on paikalla, siltä kyseltiin vielä ehkä enemmän kun multa kun se ei käy neuvolassa vaan käyn yksin.

Täh? Jo on kumma! Monelle työssäkäyvälle naisellekin voi olla vaikeaa sovittaa töitä neuvolan ympärille, miten ne olettaa, että isät voi moista töissään käyttää perusteena? :O Ja mitä ne isät sielä neuvolassa edes niin tekisikään? Meillä mies on käynyt tasan ekassa neuvolassa, koska oli silloin kesälomalla ja perusultrissa oli mukana, eikä kukaan ole sanonut mitään.

Sitä paitsi, eihän neuvolassa ole edes _pakko_ käydä. Tai sitten voi käydä yksityisellä puolella neuvolan...

Kiitti mmaljo! Täällä kassit pakattu ja kello viritetty soimaan 6.30. Tästä se lähtee! :)

Helsingissä näemmä säästellään, ei etukäteiskäyntejä (ainakaan toisen lapsen kohdalla, ei kyllä ollut esikoisenkaan aikana), ei mitään parisuhdekyselyitä kakkosen odotuksessa ( mies ei käyny kertaakaan neuvolassa) jne. Kotikäynti tehdään kuulemma tarpeen mukaan kotiutumisen jälkeen, ja me alustavasti sovittiin aikaa tikkien/hakasten poistoa varten, joka tietty on helpompaa kotona.

Otan Naistenklinikalta kuuman linjan tänne palstalle, ja jännäilen itse kunkin tilannetta! Siellä kun täytyy lepäillä pari-kolme päivää ainakin.

Paljon onnea Ninelle huomiselle! Varmasti jännittää ihan kamalasti! :) Ihanaa, että pääset hankalasta olosta ja ihastelemaan vauvaa. :)

Paljon tsemppiä ja onnea ninelle huomiseksi! Voi että, kohta on jo ainakin kolme helmivauvaa maailmassa! <3

Onnenpotkut ja tsempit Ninelle huomiselle!! :)
Apua, ku tootta täälä taas niin kovasti kirjotelleet! Täytyy kans kommentoida tota etukäteiskäyntiä, en oo kans kuullukaan sellasista, ainoastaan tosiaan synnytyksen jälkeen ekalla kertaa neukkutäti tulis kotia. Aika erikoista...
Meillä kans mies on ollut yhessä lääkärineuvolassa mukana + aika monessa ultrassa (niitä on ollu nyt toki ylimääräisiäkin monta verenpaineiden seurannan takia), lähinnä "varmistamaan" etten vahingossakaan kysy vauvan sukupuolta, hihii ;)
Jotain rastiruutuun lappusia mun piti joo täytellä alkuraskaudessa liittyen parisuhteeseen yms, mutta ne käytiin sit sillon läpi ja siinä se. Enempää ei oo kyselty tai noihin asioihin palailtu...
Mä meinaan ainaki pitää puoleni jos mun mielestä joku asia tehään jotenki väärin osastolla/neuvolas liittyen muhun tai vauvaan, niin ilmaisen mielipiteeni hyvinki selkeesti. En meinaa kenenkään pompoteltavaksi sinne mennä, enkä kyllä usko edes että ne hoitajat/kätilöt siellä mitenkään huonosti kohtelee...en siis osaa sitä pelätäkään, ku aattelen sitte vain pitäväni puoleni avaamalla sanaisen arkkuni. :)

Niin ja Dangel, meet sitte heti jos alapaine ei vielä huomennakaan laske, käymäs näytillä. Ne joko lisää sun verenpainelääkitystä (paljonko sulla menee nyt?) tai sit käynnistelee tarvittaessa synnytyksen...Tsemppiä sullekin! :)

Takaisin